PROV: Tesla Cybertruck – hyllad och utskälld

PREMIUM Vår fotograf James Holm har provkört Tesla Cybertruck i USA. Bilen är imponerande – men kommer den någonsin till Sverige?
Annons

Ingen har väl missat den helt otroliga stormen kring Teslas pickup Cybertruck.

Det har verkligen varit en het potatis på många vis. Allt från dess ganska annorlunda utseende till att Elon Musk skulle demonstrera de skottsäkra rutorna genom att kasta sten, inte en utan två, och faktiskt hade sönder rutorna inför publik.

Sedan har det självklart varit en stor grej kring prestandan. Det sistnämnda var dock en sak jag inte kunde testa fullt ut. Versionen jag fick låna för den här artikeln var en Dual Motor-version med ”bara” 600 hästkrafter och inte en Tri Motor med 834 hästar. Tri Motor-versionen är snabbare än det mesta på fyra hjul just nu vilket har visats i diverse filmer på YouTube.

Men om vi bortser från prestandan för en stund och istället fokuserar på bilen i sig, blir man allt annat än besviken när man kommer i kontakt med den. 

Tesla Cybertruck cockpit
Även interiören är minimalistisk. I centrum sitter den enda skärmen som mäter 18,5 tum. Rattens fyrkantiga form vänjer man sig snabbt vid.

Varför är jag då den förste svenske journalisten att köra en Cybertruck? Jo, det beror på att Tesla själva inte tagit ut några Cybertrucks som pressbilar så vi kan göra provkörningar, tester och reportage. Anledningen är att man fått hela två miljoner förbeställningar på Cybertruck. Maxproduktionen ligger på 200 000 bilar per år, så kunderna har fått förtur. 

Så istället valde jag att gå en annan väg och lade ut ett meddelande på den största Facebookguppen för Tesla Cybertruck-ägare. Där berättade jag vad jag jobbar med, att jag skulle till Florida i maj, och att jag ville köra en Cybertruck. 

Det tog inte lång stund innan svaren började komma. Jag fick bra kontakt med Jason som bor i Tampa. Jason hade en Cybertruck jag kunde få provköra, en Foundation Series Dual Motor som han har folierat vit.

Anledningen till folieringen är att det var helt omöjligt att hålla karossen ren från exempelvis fingeravtryck om man låter den vara i originalutförandet som är rostfri stålplåt. Däremot har han låtit göra en Cybertruck-logga på baklämmen som jag valt att ta bort på bilderna, då jag upplevde att den stör.

Tesla Cybertruck baksäte
Det sluttande taket gör att kupéhöjden blir lite påverkad i baksätet. Men det är knappt så man märker det.

När jag körde till Tampa fick jag låna en Tesla Model X Plaid av familjen jag bodde hos. En bil som det givetvis skrivits om här i auto motor & sport, men som var helt ny för mig.

Jag har kört det mesta, men att en bil har två saker som var annorlunda än allt annat jag tidigare upplevt var verkligen imponerande: dels 1 000 elhästkrafter och dels Autopilotsystemet som inte finns här i Sverige av lagliga anledningar, och inte heller finns på Cybertruck ännu. Så jag var redan lite tagen när jag anlände till Tampa. Men så fort jag såg Jasons Cybertruck blev jag helt golvad. 

En bil med sådana former har jag aldrig sett tidigare, den påminner verkligen inte om något annat. Om den är snygg låter jag vara osagt. Cool är den däremot – och det tyckte många andra också, vilket jag kommer till längre fram. Det är just formerna som är en av anledningarna till att det kommer att bli en process att få bilen laglig att säljas i Europa. Formerna och det faktum att den är av rostfritt stål.

I händelse av en krock kommer ingenting att deformeras, istället kommer de åkande att utsättas för enorma krafter – liksom den eller det som står i vägen. Dessutom spelar såklart storleken, vikten och kraften en stor roll. Så något säljdatum för Europa finns inte i dagsläget.

Tesla Cybertruck detaljer
Framstolarna är bekväma.

Vi tog en sväng så Jason fick visa mig de enklaste funktionerna och kontrollera så att jag kan köra bil, innan han lånade ut sin Cybertruck. Instruktionsrundan gick snabbt och jag lämnades ensam med bilen.

Jag stannade för att börja ta mina bilder och bara känna in bilen för en stund. Det var verkligen mycket att ta in även om det inte handlar om så värst många former. Det var först när jag hoppade in i bilen igen som jag slogs av hur smidig den är trots sin storlek. Speciellt i låga hastigheter.  

De inre utrymmena är väl tilltagna men ändå är innermåtten lite tajtare än i en annan pickup av den här storleken, på grund av det sluttande taket, som är av glas i baksätet. Men det är absolut inte så trångt att man störs av det. Tre personer sitter bekvämt där bak, men med en lite speciell känsla. 

När vi ändå pratar om storleken ska jag direkt nämna en funktion som främst finns på större bilar som Mercedes S-klass och BMW 7-serie, och som även finns på Cybertruck. De bakre hjulen styr i motsatt riktning mot framhjulen för att göra svängradien så liten som möjligt. Här har man verkligen lyckats, Cybertruck känns verkligen smidig trots sitt utseende och storlek.

Tesla Cybertruck bak
Det enda jag kanske har åsikter om är den, i min smak, väl kantiga bakänden.

Jag gav mig ut på motorvägen och åkte verkligen som en kung, med god uppsikt trots bilens storlek. Vindbruset var inte så högt som man skulle kunnat tro med tanke på designen. Jag upplevde att de kantiga formerna förenklar hanteringen av bilen. Man vet liksom alltid var den börjar och slutar. Sedan finns det en uppsjö av kameror runtom som givetvis förenklar det hela en aning.

Däremot fick jag stanna en god stund vid en mack innan jag kom fram till min fotoplats. Cybertruck är nämligen en flugfångare av rang, jag fick lägga ansenlig tid på att rengöra fronten från alla krossade insekter. 

Annons
Annons
Rulla till toppen