Det är drygt fyra år sedan som Seat, eller snarare Cupra, visade oss kommande Tavascan i form av en uttrycksfull prototyp i suv-skrud och med enbart elektriska muskler. Prototypen premiärvisades på IAA i Frankfurt 2019 och fick mycket positiva reaktioner.
Den stora frågan var bara hur mycket av prototypens designidéer som skulle flyttas över till produktionsbilen? Andra tillverkare inom samma koncern har ju alltid visat uppkäftiga studier som senare har anpassats för att passa den breda massans smak.
En tradition som spanjorerna inte tänkte följa. Redan från början hette det från inofficiellt håll att Tavascan skulle likna prototypen till hundra procent.
I vanliga fall är det sällan mer än tomt PR-snack, men redan förra sommaren kunde Cupra övertyga journalistkåren om hur mycket produktionsmodellen liknade prototypen.
Visst, seriemodellen saknar studiens kolfiberkaross och även det kritvita nappalädret lyser med sin frånvaro, men Tavascan bar fortfarande en överraskande stor del av prototypens designdetaljer.
Optiskt skiljer sig Cupra Tavascan långt mer från sina koncernsyskon VW ID.5, Skoda Enyaq Coupé och Audi Q4 Sportback e-tron än vad man lyckades med ID.3-syskonet Born. Front- och bakkjol har givits mer dynamik med sportiga attribut som luftkanaler och diffusor.
Den kaxiga designen förstärks ytterligare med 19-tumshjul som standard (upp till 21-tumshjul som tillval) och den märkestypiska triangelgrafiken i strålkastarnas och bakljusens LED-enheter. Som en av de första modellerna i Europa har Tavascan belysta dekaler både fram och bak – en detalj som har flyttats över från konceptet.
Tavascans grundform profiterar å andra sidan från arkitekturen av koncernens andra MEB-coupéer. De har nämligen ytterst luftiga kupéutrymmen. I 4,64 meter långa och knappt 1,60 meter höga Tavascan kan fyra vuxna njuta av överdådiga utrymmen, fem passagerare har fortfarande gott om plats.