Äntligen slipper vi pressa in tillägget ”Recharge” i namnrutan för bilarnas tekniska data. Passande till Volvos nya elbilar EX30 och EX90 följer nu även de helelektriska alternativen från Volvo, XC40 och C40, samma linje och heter hädanefter EX40 och EC40.
För att nyheterna inte ska ta slut där har man hos Volvo släppt en vass, fyrhjulsdriven Performance-version med maffiga 442 hk. Merpriset jämfört med Single Motor Extended Range är 75 000 riksdaler, om man har valt Plus-utrustningsnivån (instegsnivån Core finns enbart i kombination med en elmotor).
På gatan är Performance-modellens fördelar knappt märkbara jämfört med 408 hk-versionen som nu utgår i Sverige. Asynkronmotorn på framaxeln varvar högre än förut och producerar ytterligare 34 hk, vridmomentet (250 Nm fram och 420 Nm bak) och batterikapacitet är däremot oförändrade. Det innebär att tiden för 0–100 km/h-sprinten sjunker till 4,6 sekunder, en förbättring med 0,2 sekunder. Toppfarten är dock fortfarande begränsad till 180 km/h.
Då är det nya Performance-körläget bra mycket viktigare. Har man aktiverat funktionen via infotainmentsystemet vässas motorresponsen ordentligt och motorerna känns nästan bitska när de jobbar för fullt.