Alriks biljakt 3: Tesla Model 3

PREMIUM Alrik jagar vidare efter mest bil för minsta summa. Priserna på nya Tesla Model 3 har kapats, och de begagnade blir billigare. Och hur står sig privatleasing? Uträkningarna förvånar.
Annons
Annons

Det finns över 15 000 Tesla Model 3 i Sverige och en drös är till salu. Vilken ska man köpa? Eller, ska man i dagsläget köpa en begagnad Model 3? Kan det vara så att en ny är ett bättre köp? 

Begagnatpriserna på elbilar faller fortfarande, medan begagnade bensinare går upp i värde.

En ny Tesla har historiskt varit bättre än pengar på banken: köp, kör och sälj med vinst.

Ständigt höjda priser och fantastisk efterfrågan, och ska vi inte glömma, nästan noll ränta, gjorde Teslainnehavet overkligt fördelaktigt. Men jag vågade aldrig hoppa på tåget.

Med lågkonjunkturen har Tesla sänkt priserna drastiskt och det har givetvis även slagit hårt mot begagnatpriserna – en hel bilvärld svettas oroligt.

MAX HABEGÄR TILL MINSTA MÖJLIGA SUMMA

Bilar ska göra mig glad och kommunicera med mig. Gäller det bara att ta sig fram kan man åka taxi om det skulle vara billigare. Eller varför inte kollektivtrafik? Nja, då var det det där med livsglädjen. Men in till Stockholm city åker jag faktiskt gärna kollektivt eftersom båtbussen går fem minuter hemifrån. Det är lyx!

Men åter till bilarnas värld. I mitt betygssystem finns nästan bara känslomässiga parametrar eftersom betyget divideras med milkostnaden. På så vis får jag fram ett totalbetyg, där en max känslomässig bil till lägsta kostnad vinner.

Men för att bilvalet inte helt och hållet ska kantra över och bli känslostyrt har jag lagt in två förnuftsbetyg från vår begagnatdatabas. Driftkvalitet och ”skulle jag med facit i hand gör om köpet?”

Det sistnämnda är egentligen det enda betyg man behöver på en bil eftersom det innefattar allt – är man nöjd?

Eftersom jag sällan behöver stora utrymmen eller kör långt öppnar det upp för sportbilar, om man nu kan köpa en sådan billigt. Till skillnad från många som verkligen behöver en familjetransportör struntar jag i min biljakt helt och hållet i komfort och utrymmen – lite friheter ska man ta sig.

Numera kan man köpa en begagnad Tesla Model 3 för drygt 300 000 kronor eller en ny från 500 000 kronor. Det betyder två saker. För det första har de begagnade bilarna fallit till nivåer där de kan kännas intressanta. Betänk att en jämförbar BMW 320 kostar ungefär lika mycket. Vill man ha en BMW 3-laddhybrid sticker priserna iväg rejält och Teslan känns plötsligt billig, framför allt med tanke på vad de en gång i tiden kostade som nya.

För det andra är nypriserna på Model 3 numera så attraktiva att man måste vara ekonomiskt galen om man exempelvis slår till kontant på en ny BYD Atto 3, VW ID.3 eller Kia Niro EV. 

I min jakt på maximalt attraktiv bil för pengarna lockar givetvis Tesla Model 3. Fantastiskt fin att köra, modern teknik och som sagt numera vettigt prissatt.

En begagnad bakhjulsdriven Long Range från 2019 lånas in från Carla. Begärt pris är 375 000 kronor med 7 000 mil på mätaren. Den har ett litiumjonbatteri på 75 kWh, som ska ge en räckvidd på 60 mil. 0–100 km/h på 5,3 sekunder.

KOSTNADER

Tesla Model 3 RWDTesla M3 LRTesla M3 RWDTesla M3 RWDTesla Model 3 RWD
NyBeg 2019Privatleasing hos TeslaPrivatleasing hos CarlaLagerbil juli 2023
Pris536 890:–374 900:–36 mån36 mån469 970:–
Kapitalkostnad2 013:–1 406:–0:–0:–1 762:–
Privatleasing0:–0:–8 384:–7 499:–0:–
Skatt30:–30:–30:–30:–30:–
Försäkring490:–1 214:–490:–490:–490:–
Service90:–150:–0:–0:–90:–
Däck235:–50:–235:–235:–235:–
Värdefall6 338:–4 061:–0:–0:–5 548:–
Kr/mil Bensin/el459:–459:–459:–459:–459:–
Reparationsfond0:–300:–0:–0:–0:–
Månadskostnad9 655:–7 670:–9 598:–8 713:–8 614:–
Milkostnad116:–92,4115,63105:–104:–

SÅ HÄR HAR JAG RÄKNAT

Milkostnad med en årlig körsträcka på 1 000 mil, innehav tre år.

Man kan räkna på många vis men jag har valt följande: kapitalkostnad på hela köpesumman 4,5 % (utan att räkna med skatteavdrag). Värdefallet är beräknat av Bilpriser.se.

Däck: En uppsättning nordiska friktionsdäck från premiumtillverkare, köpt på Bythjul.com.

Drivmedelskostnad: Bensin 20,45 kr/mil. Elkostnad 3 kr/kWh.

Försäkring: Stor halvförsäkring eller helförsäkring hos Folksam. 

Reparationsfonden är en grov skattning.

Kommentar: Den fyra år gamla bilen blir föga förvånande billigast att äga, och förhoppningsvis räcker min ”reparationsfond” på 300 kronor i månaden. Men försäkringen blir dyr eftersom man måste gå över till helförsäkring. 

Märkligt nog beräknar Bilpriser.se att värdefallet i procent ungefär blir lika högt för den begagnade som en ny. 39 procent mot 42 för den nya bilen.

Däckkontot belastas bara med 50 kr/månad eftersom bra sommardäck och hyfsat fina vinterdäck ingår i den begagnade bilens pris.

Lägre kapitalkostnad och värdefall i kronor ger den lägsta månadskostnaden.

MEN den nya lagerbil som fanns på Teslas hemsida i juli skulle enligt mina beräkningar bara bli 1 000 kr dyrare per månad än den fyra år gamla bilen – och det är den definitivt värd! Grattis till den som köpte den.

I valet mellan privatleasing och köp är det stenhårt. Här avgör mest hur långt du ska köra, och hur du tror att priserna på nya elbilar utvecklar sig framöver. Mycket talar för att de går ner – och då kan privatleasing bli den bättre affären.

Teslas egen privatleasingkostnad är högre än Carlas, och en hel drös konkurrenter som alla ungefär ligger på Carlas nivå. Intressant är att det i mitt fall blir billigare att själv teckna försäkring och köpa in däck, än att ta den servicen via privatleasingbolaget. Räkna själv hur det slår för dig.

Teslas privatleasingpriser följer styrräntan, medan många andra har fast kostnad. Vad du tror om räntan de närmaste åren avgör vad du väljer. Det är ett svårt val.

Intressant är att Tesla Model 3 blir ungefär dubbelt så dyr per månad jämfört med att privatleasa en lätt begagnad BMW i3. Kör du långt och behöver utrymmena är det nog värt det, men annars kan man spara 3-4-5 tusenlappar i månaden. För min privata bilkörning är det ett enkelt val. 

En ny bakhjulsdriven Model 3 kostar 536 890 kronor med självkörning, som vår begagnade också har. Bilen har ett litiumjärnbatteri på 60 kWh och det ger bara 49 mils räckvidd och snabbladdningen är inte heller lika snabb. Men ”järnbatterier” har flera fördelar. För det första är de billigare att producera, kräver ingen kobolt och gillar att vara laddade till 100 procent. Framöver lär de flesta nya elbilar som inte har prestandainriktning ha billigare ”järnbatterier”. 

Tesla Model 3 fick en facelift med årsmodell 2020 och den största tekniska förändringen var en effektiv värmepump, som förlänger körsträckan på vintern. 

Bakom ratten på bilarna känns skillnaderna tydligt, och nästan inte alls. I grunden är det givetvis samma bil, med samma körkänsla och den äldre känns inte sliten. Den svarar däremot mycket snabbare på gaspådrag och känns avgjort kvickare. Samtidigt bullrar den mer, vägens ojämnheter känns tydligare. Inredningen framstår också som lite billigare.

Skillnaderna är inte stora, men tydliga.

Tesla Model 3

Vad säger ekonomin?

Den begagnade bilen blir totalt sett billigast och väljer man privatleasing från ett fristående företag är det billigare än att köpa nytt.

Det skiljer ungefär 2 000 kronor per månad mellan det billigaste och dyraste alternativet – se tabellerna – och då lockar det billigaste privatleasingalternativet mest eftersom det ger en trygghet. En större facelift av Model 3 är nämligen på gång i höst, som bland annat lär betyda finare interiör, högre komfort, nya batterier och ett rejält nytt utseende.

Eftersom tillverkningskostnaden för den nya versionen blir lägre, Tesla är mästare på att tillverka bilar billigt, är det helt omöjligt att förutspå vad den kommer att kosta. Kanske tar man ut ett högre pris för att fler vill ha den, eller så ligger man kvar på samma pris (samtidigt som man tjänar mer per såld bil) och säljer ännu fler? Marknadsandelar eller vinst per bil, det är frågan.

Jag skulle vänta med köpet till dess vi vet. Blir priset på den nya attraktivt kommer de begagnade att tappa ännu mer – då kan det bli köpläge.

Heta och iskalla Alrikköp
BMW i3 ligger i topp vad gäller egenskapsbetyg, delvis eftersom ägarna ger full poäng på driftsäkerhet och ”göra om köpet”. Tesla Model 3 skuggar mycket nära. Dacia Sandero är med marginal den minst ”glädjespridande” bilen. Toyota Yaris Cross är både rätt billig att äga och hyfsad som bil – därav det höga totalbetyget.

VILL-HA-INDEX

Tesla M3 RWDTesla M3 LRTesla M3 RWDTesla MS3 RWDTesla M3 RWD
NyBeg 2019Privatleasing hos TelsaPrivatleasing hos CarlaLagerbil
Styrning55555
Chassi4,54,54,54,54,5
Motorrespons4,554,54,54,5
Acceleration44,5444
Design44444
Interiör43444
Nybilskänsla53,5555
Driftsäker – ägarbetyg43,5444
Göra om köpet – ägarbetyg4,54,54,54,54,5
Totalpoäng39,537,5 
Betyg/94,44,24,44,44,4
Betyg/kr3,84,53,84,24,2

NY BIL GER MER HABEGÄR, MEN…

Jag ger Tesla Model 3 höga betyg eftersom den passar min bilkörarsmak: fin styrning, sportigt chassi och snabba reaktioner. Helt enkelt en bil som kommunicerar mycket.

Den äldre bilen är märkbart rappare tack vare lite lägre vikt och framförallt litiumjonbatterier som ger mer effekt än de lite mer robusta litiumjärnbatterierna. Skulle jag enbart prioritera körkänslan är den äldre bilen bättre.

Men interiören är mer premium i den nya, som känns bättre byggd och är fräschare – helt enkelt mycket mer nybilskänsla. Det som till sist ger den nya bilen högre betyg är att ägarna av faceliftade bilar är mer nöjda med driftsäkerheten.

När jag till sist dividerar snittbetyget med milkostnaden kommer jag fram till att den begagnade bilen med god marginal får det högsta betyget. Bäst bil för pengarna. Men betyder det att jag skulle välja den?

TEKNISK INFO/Tesla Model 3

Motor: El, 1 st elmotor, systemeffekt 283 hk/420 Nm. Bakhjulsdift.  Batterikapacitet 60/57 kWh. Laddeffekt AC 11 kW, DC 170 kW.
Kaross: L/b/h 4 694/1 894/1 433 mm. Axelavstånd 2 875 mm. Tomvikt 1 835kg. Maxlast ca 389 kg. Bagagevolym 561 l. frunk 88 l. Dragvikt 1 000 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 6,1 s. Toppfart 225 km/h. Förbrukning blandad körning 11,7 kWh/100 km WLTP. Räckvidd 491 km WLTP. Laddning 10–80 % 25 min.
Pris: 479 990 kr. Aktuell nu.

Tesla M3 Flash Test Report
Carla batteritestar alla begagnade bilar före försäljning, det känns tryggt. Den aktuella bilen får betyget 91 av 100 och ”State of Health” anges till 92,8 procent. Det bör betyda att den ursprungliga räckvidden på 60 mil kan ha gått ner till 56,7 mil. Det betyder att den äldre bilen fortfarande har en längre räckvidd än den nya – med sitt mindre batteri.

TOPPLISTA: BÄST EKONOMI

BilKöpformMilkostnadMånadskostnad
Dacia Sandero, basPrivatleasing53,964 479:–
BMW i3, beg 2022Privatleasing 54:–4 485:–
Dacia Sandero StepwayPrivatleasing 63,95 239:–
Toyota Yaris CrossKöp67:–5 561:–
BMW i3, beg 2022Köp81,66 673:–
Tesla Model 3, beg 2019Köp92,47 670:–
Tesla Model 3, lagerbilKöp104:–8 614:–
Tesla Model 3Privatleasing Carla105:–8 713:–
Tesla Model 3Privatleasing Tesla115,659 598:–
Tesla Model 3Köp, ord pris/privatleasing116:–9 655:–
Månadskostnaden går från 54 kronor till 116 kronor – rätt stor skillnad! Tre privatleasingalternativ i toppen visar att privatleasing absolut inte är dött för privatpersoner. Att Yaris Cross är billigare att köpa beror på att Toyota har fast privatleasingpris, det är tryggt men i skrivande stund lönar sig ett köp eftersom andrahandsvärdet är bra.

TOPPLISTA: BETYG

BilKöpformEgenskaperTotalbetyg
BMW i3, beg 2022Privatleasing4,458,2
Toyota Yaris CrossKöp3,54,6
Dacia Sandero, basPrivatleasing2,54,6
Tesla Model 3, beg 2019Köp4,24,5
Tesla Model 3, ny lagerbilKöp4,44,2
Tesla Model 3, nyKöp/privatleasing4,43,8
Dacia Sandero StepwayKöp2,53,5

TOPPLISTA: VÄRDEMINSKNING %

BilNy/begSpecialpris
Toyota Yaris CrossNy35,9 %
Tesla M3 LRBeg 3 år39 %
Tesla M3 RWENy42,5 %
BMW i3Beg 1 år44,1 %
Dacia SanderoNy49,6 %
Dacia Sandero StepwayNy50,9 %
Trygga Toyota i topp och billiga Dacia i botten. Men räknat i pengar tappar man färre kronor med den billiga Dacia: 2 410 mot 2 889 kronor per månad. Noterbart är att den begagnade BMW i3, som rullat ett år och tappat runt 75 000 kronor trots det anses ha ett högre värdefall än en ny Toyota Yaris Cross. Bilpriser.se står för värderingarna.
Annons
Annons
Rulla till toppen