Små, körglada och framhjulsdrivna bilar är bland det roligaste som finns. Kanske inte de snabbaste runt en bana, men här kan man verkligen köra så hårt det går och utnyttja bilens potential till fullo. En framvagn som både måste handskas med mycket vridmoment och dessutom försöka få bilen att byta riktning kan vara en utmaning – men en rolig sådan.
Att leka med styrutslag och gaspådrag kan utveckla sig till en härlig dans mellan förare och bil, där man väldigt snabbt lär sig hur bilen vill bli behandlad för att den ska uppföra sig som föraren önskar.
Mini Cooper JCW, Renault Clio RS Trophy och Volkswagen Golf GTI är ypperliga körmaskiner alla tre, med lagom mycket motor och pigga chassin. I den sistnämnda finns även lite storbilskänsla inbyggd, som gör den lämpligare för långfärd än de övriga två. I gengäld är Mini och Clio mer direkta, mer nervösa och allmänt skojigare.
Oavsett vilken du väljer kommer du ha väldigt roligt bakom ratten, och det är väl vad bilkörning handlar om, eller hur?
”Hur sätter man guldkant på biltillvaron utan att försaka utrymmen och (nåja) förnuft? Möt hösten i en ”hot hatch”. I det här numret fokuserar vi på tre extra roliga vardagsbilar med mycket prestanda för pengarna – som dessutom, om däckbudgeten räcker, kan användas som instegsbilar för bankörning. Från att ha varit stämplade som ungdomsbilar tidigare har hot hatches på allvar blivit något som tilltalar alla åldrar och plånböcker. Är Golf GTI fortfarande herren på täppan? För mig är svaret ja om du behöver ett vettigt baksäte och fyra dörrar, annars väljer jag en Mini John Cooper Works”.
Ted Sporre, vd AUTO1 Group Nordics
TRE KÖRGLADA SMÅTTINGAR

Bränsletyp: Bensin
Motor: 4 cyl, 231 hk
0–100 km/h: 6,1 sekunder
Förbrukning*: 5,7 l/100 km
Bagageutrymme: 211 l
Fordonsskatt: 778 kr
Antal ägare i Sverige: 204
Medianpris på marknaden (sep 2023): Ca 280 000 kr
*Blandad förbrukning enligt Transportstyrelsen
Mini Cooper John Cooper Works 2019-2021, F56 LCI
Sedan BMW kom in i bilden och lade grunden för den moderna Mini Coopern har den på riktigt varit en spelare att räkna med när vi pratar ”hot hatches”. Kvaliteten tog ett rejält kliv uppåt och bilen är välbyggd.
Mini Cooper JCW är en liten gokart som känns som en stor bil på vägen. Väghållningen är toppen, motorn har mycket att ge och bilen hänger med lätthet på motorstarkare bilar i andra klasser. Coopern är mer fokuserad på väghållning jämfört med andra, alltså mer hardcore.
Dock får den minuspoäng för 3-dörrarsutförande. Men kan du leva med det har du en riktigt rolig bil för vettiga pengar.

Bränsletyp: Bensin
Motor: 4 cyl, 220 hk
0–100 km/h: 6,6 sekunder
Förbrukning*: 5,9 l/100 km
Bagageutrymme: 300 l
Fordonsskatt: 888 kr
Antal ägare i Sverige: 56
Medianpris på marknaden (sep 2023): Ca 235 000 kr
*Blandad förbrukning enligt Transportstyrelsen
Renault Clio RS 220 Trophy 2016-2020, BH/KH Phase II
Renault har på senare tid visat att en snabb fransk bil är något man inte skojar bort. Och Clio RS Trophy är inget undantag. Renault har gjort sig kända för att lyckas få ner kraften i backen och har flera gånger innehaft varvrekordet på Nürburgring med Clios storebror Megane.
Detta medför att detta är en värdig konkurrent för den som vill ha en kryddad vardagsbil med bra allroundegenskaper. Kvalitetskänsla och materialval är inte i paritet med de övriga två, men ägandekostnader och inköpskostnad kompenserar med råge för detta.

Bränsletyp: Bensin
Motor: 4 cyl, 245 hk
0-100 km/h: 6,2 sekunder
Förbrukning*: 6,3 l/100 km
Bagageutrymme: 380 l
Fordonsskatt: 1 086 kr
Antal ägare i Sverige: 396
Medianpris på marknaden (sep 2023): Ca 290 000 kr
*Blandad förbrukning enligt Transportstyrelsen
Volkswagen Golf GTI 2,0 TSi 2017-2020 MK 7,5 (facelift)
Den okrönte konungen, originalet och bilen som skapat hela klassen – Golf GTI. Bara namnet gör att en bilintresserad hajar till lite extra. GTI är rolig, körglad och har en rimlig ägandekostnad som borgar för ett härligt bilägande.
Den är rymlig och passar bra på småvägar – men jämfört med de andra i klassen är den även trevlig på motorväg. Golf GTI var pionjär inom segmentet och idag finns det många andra tillverkare som vill ha en del av kakan. Men en ikon är en ikon.
ÄGARNAS BETYG
Mini Cooper | Renault Clio | Volkswagen Golf | Snittbilen | |
2019–2021 | 2016–2020 | 2017–2020 | 2016–2021 | |
Ekonomi | 84 | 84 | 77 | 76 |
Bagage | 52 | 76 | 67 | 75 |
Baksäte | 51 | 75 | 74 | 78 |
Problemfri | 95 | 98 | 86 | 87 |
Kvalitetskänsla | 86 | 81 | 84 | 84 |
Gjort om köpet | 92 | 86 | 89 | 86 |
Felprocent: | ||||
Motor | 12 | – | 9 | 6 |
Lack/rost | 6 | – | 6 | 6 |
Elektronik | 6 | – | 15 | 19 |
Inredning | 12 | – | 6 | 8 |
Chassi | 24 | – | 5 | 10 |
Infotainment | 0 | – | 0 | 4 |
Appar | 0 | – | 3 | 3 |
Noterbart är dock att både Clio och Mini är väldigt problemfria enligt ägarna. VW Golf är mer lik medelbilen i detta hänseende. Clio och Mini är också de billigaste att äga, mest på grund av att de egentligen hör till småbilarna jämfört med Golf som är en regelrätt kompaktklassare.
Chassit verkar vara den svaga punkten på Mini Cooper, nästan var fjärde ägare har haft problem med detta, vilket är klart högre än både för VW Golf och för snittbilen för perioden. Å andra sidan förefaller Mini vara relativt förskonad från elektronikstrul – endast sex procent av ägarna rapporterar sådana bekymmer. Och 92 procent av dem skulle göra om köpet. En mycket bra siffra!