Vi besöker Pekings bilsalong: Den farliga smältdegeln

PREMIUM Världens största och viktigaste bilsalong bubblar av ambition och teknikutveckling. Men också av frustration och överlevnadskamp. Följ med till de viktigaste nyheterna bland 117 premiärer och över 300 laddbara modeller. Alla var där inklusive nykomlingen Xiaomi – förutom Tesla…
Annons

Värmen slår emot mig och jag sugs in i floden av människor som rör sig mellan montrarna. Det är den första pressdagen och jag har aldrig varit på en bilsalong där det varit lika trångt, trots åtta gigantiska hallar utspridda på över 220 000 kvadratmetrar.

Att försöka få en bild på en bil utan människor framför känns nästan utsiktslöst. 

På Shanghais bilsalong i fjol togs en hel bilvärld på sängen av den explosiva kraften från kinesisk bilindustri, när landet öppnade upp efter pandemin. Så många nya varumärken, så många nya modeller, så hög nivå på teknik och bilbygge …

I år är de flesta mentalt förberedda och chocken inte lika stor. Men tillverkarnas lust att ta en del av världens största bilmarknad och i förlängningen hela världen har förmodligen bara ökat.

Plötsligt stegras ljudnivån och en böljande människomassa med uppsträckta händer med mobiltelefoner kör nästan över mig. Mitt i finns Lei Jun, Xiaomis VD, och alla vill få en skymt av denna salongs kanske största stjärna.

Annons
Annons
Rulla till toppen