Däcken i testet:
• Bridgestone Blizzak LM 005
• Continental WinterContact TS 870 P
• Falken Eurowinter HS 02 Pro
• Giti GitiWinter W2
• Goodyear UltraGrip Performance 3
• Hankook Winter icept evo3 W330
• Kumho WinterCraft WP 52
• Michelin Pilot Alpin 5
• Pirelli Cinturato Winter 2
• Vredestein Wintrac Pro
Ja, vi erkänner – vi tänker gärna tillbaka till den goda, gamla tiden som inte nödvändigvis var bättre men i alla fall annorlunda. Till exempel föll mer snö förr. Att utröna varför vi inte har samma snömängder idag platsar dock dåligt i en biltidning, det överlåter vi till andra.
Mindre snö innebär att riktiga vinterdäck tappar sitt värde på många platser i landet, att folk tittar mer på den finansiella biten och kanske väljer åretrunt-däck som har fint grepp på sommarhalvåret men inte heller ger upp om det faller några snöflingor. Det är kanske ingen dålig idé, förutsatt att man inte sätter dessa på en sportbil med gott om vridmoment. Åretrunt-däck har nämligen ett liknande lamellmönster som renodlade vinterdäck och dessa lameller tar lätt skada av varma yttertemperaturer och dynamisk körning.