Många av de kinesiska tillverkarna har det svårt att befästa sig i Europa. I Sverige är det BYD och MG som är vinnarna. Men det är allt den förstnämnda som nu slagit självaste Tesla globalt.
Det är i det sista kvartalet 2023 som BYD kan stoltsera med bättre siffror än Tesla. BYD rapporterar att de sålt 526 409 elbilar från och med oktober och fram till årets slut.
Teslas försäljning å sin sida slog rekord och blev den högsta för ett givet kvartal i tillverkarens historia. Resultatet blev 484 507 bilar. 41 902 färre än BYD.
Sett över hela 2023 är det Tesla som sålde flest elbilar med 1,81 miljoner leveranser mot BYD:s 1,57 miljoner. Utöver det fick BYD ut 1,44 miljoner hybrider. Totalt blev det alltså 3,0 miljoner sålda bilar för den kinesiska tillverkaren. 20 procent av försäljningen stannade i hemlandet kina.
Avståndet mellan de två tillverkarna minskade därmed på elbilssidan. Teslas övertag om runt 400 000 elbilar år 2022 sjönk under det senaste året till 230 000 stycken.
I Sverige är det dock klar fördel Tesla med 20 331 nyregistrerade bilar under 2023 mot BYD:s 3 455. Kineserna satsar dock stort på Europa och BYD har planer på att bygga en fabrik i Ungern.
BYD har flera nya eldrivna modeller som ska se till att åka försäljningen ytterligare. Bland annat har vi fått möjlighet att provköra Tesla Model 3-utmanaren Dolphin och Volkswagen ID.3 konkurrenten Seal.