Dodges muskelbilar skippar V8-motorn – blir helt elektriska

Nästa generation av de amerikanska muskelbilarna Dodge Challenger och Charger får inga Hemi V8-muskler, trots rykten om det motsatta. Istället får de spända "eMuscles".
Annons

Dodges två muskelbilar Charger och Challenger och börjar bli riktigt gamla. De två syskonmodellerna har hängt med sedan 2005 och 2008 med vissa uppdateringar och en uppsjö specialversioner – kanske främst den tokiga gatlegala dragracern Challenger SRT Demon från 2017 vars kompressormatade Hemi V8 presterade hela 1 023 hästkrafter på 100-oktanigt tävlingsbränsle.

Nu sjunger bilarna på sista versen och 2024 ska produktionen av dagens Dodge Challenger och Charger avslutas för att ge plats för två nya generationer på en lika ny plattform utvecklad av ägarkoncernen Stellantis. Enligt amerikanska Motortrend ska denna bli bakhjulsdriven och återigen rymma Dodges typiska Hemi V8-motor, trots Stellantis tidigare elbilslöften.

Det dementeras nu av Dodge, rapporterar sajten Motor1.

– Artikeln är inkorrekt. Både Hemin och plattformen är på väg ut. Den nästa generationen kommer att vara en batterielbil, säger en talesperson för Dodge till sajten.

Det är sedan tidigare klart att Dodge ska också lansera sin första elbil 2024 och man väntas dra av täcket på den i konceptform redan i år. Utifrån den teaservideo som Dodge släppt (se nedan) rör det sig om en tvådörrars coupé, precis som dagens Challenger.

Den nya elektriska muskelbilen Dodge ”eMuscle” ska bygga på Stellantis nya elbilsplattform STLA Large för prestandabilar. Om denna vet vi ännu inte så mycket, mer än att räckvidden som bäst ska hamna på runt 80 mil.

Annons
Annons
Rulla till toppen