Begduell: Två kurvkramare som kan bli din sommarbil

PREMIUM Det finns cabrioleter som man äter glass i, och sedan finns det cabrioleter som äter Apex till frukost. Vi tar en titt på ett par av de sistnämnda.
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Är du på jakt efter en bil som känns som en förlängning av dina armar och ben, istället för dagens frånkopplade digitaliserade sportbilar? Då har jag två riktigt bra förslag till dig. Lotus Elise och Honda S2000!

Men jag bör börja med att understryka att dessa bilar huvudsakligen är byggda för hårdkörning snarare än för söndagsutflykter. Som potentiell köpare behöver du således vara medveten om de begränsade praktiska och komfortinriktade egenskaper bilarna besitter.

Du ser av betygsstaplarna att både Hondan och Lotusen får lägsta möjliga betyg i TQ-ronden. Inte enbart för att det rör sig om två tvåsitsiga små öppna sportbilar, utan även för att det är spartanskt på en helt annan nivå än konkurrenterna i klassen.

Som ett exempel har första generationen av Porsche Boxster ett bagageutrymme på 260 liter. Det må låta litet redan det, men det är mer än dubbelt så mycket som Elise med sina futtiga 115 liter. Du får mer bagageutrymme på vissa motorcyklar! Inte helt oväntat resulterar det i den lägsta betygsnoteringen för bagageutrymme i vår begagnatdatabas.

Läget är inte så mycket bättre i Hondan. Förvisso är utrymmet i skuffen några liter större, men ljudnivåbetyget är mer i nivå med en Kia Picanto än någon av konkurrenterna i klassen som exempelvis BMW Z4.

Men till skillnad mot de mer komfortabla tyska konkurrenterna har bägge dagens duellanter en betydligt trevligare milkostnadskalkyl. Framför allt har de hållit värdet betydligt bättre än nyss nämnda konkurrenter.

När vi provkörde Lotus Elise 111S år 2006 tyckte vi att prislappen på 365 000 kronor gjorde bilen riktigt prisvärd. Med facit i hand var det nog förra decenniets underdrift. En liknande Elise kostar idag lite styvt 27 000 euro i Tyskland. Bilen har alltså tappat så lite som 75 000 kronor i värde de senaste 14 åren! Värdeminskningen är minst sagt fenomenal, särskilt om man jämför den med en motsvarande Porsche Boxster från samma era.


FELRAPPORTEN – MOTORSTRUL!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begduell: Två kurvkramare som kan bli din sommarbil
Stapeln för motorproblem är osedvanligt hög för Lotus Elise. Värt att notera är dock att motorproblemen nästan uteslutande rör bilar före årsmodell 2005 när Elise fick Toyotamotor. I övrigt säger staplarna nog mer om bilarnas användningsområde, än vad som faktiskt är fel med dem.

Så vilken ska du då välja? Lotus Elises modellutbud är en komplicerad historia. Men om vi pratar andra generationen, som vi gör idag, är 2005 det viktiga modellåret att ha i åtanke. Det var nämligen då Lotus övergav den gamla Rover K-seriemotorn för betydligt modernare spisar från Toyota.

Tycka vad man vill om de gamla motorerna, men en sak är väldigt tydlig i vår ägarenkät. Från och med modellår 2005 sjunker felprocenten för just motorproblem drastiskt! Faktum är att det är en enda ägare som uppger sig ha haft ett motorrelaterat problem mellan årsmodellerna 2005 och 2011. Medan nästan varannan ägare av de tidigare årsmodellerna haft motorproblem!

I Hondans fall är motorutbudet betydligt enklare. Här i Europa fick vi aldrig något annat än den två liter stora F20C-motorn. Den är lika skottsäker som vilken annan Hondamotor som helst. Bara den sköts ordentligt med oljebyten och regelbunden service. En något mer vridstark 2,2-litersmotor gick att få i S2000 i Nordamerika och senare även i Japan, men nådde aldrig våra hamnar. 

När vi ändå pratar om motorernas pålitlighet är det värt att nämna att utöver kontrollpunkterna på första sidan i den här artikeln bör du som potentiell köpare förstå att det här inte är bilar som man försiktigt kört till stranden för att äta glass med. Oavsett vilket exemplar du tittar på, är risken överhängande att bilen fått gå väldigt hårt på bana.

Med det i åtanke bör du inspektera skicket på bromsar, däck och hjulupphängningar. Se även till att växellådan fungerar som den ska, och att bilen inte varit krockad.

Men det leder mig till vinnaren i dagens duell: Honda S2000! Hittar du ett välhållet exemplar har du en bil som funkar utmärkt när det vankas bankörning, men även är pålitlig nog att använda som vardagsbil om du står ut med komfortbristen. Du slipper dessutom åka utomlands för att hitta ett vettigt utbud av begagnade exemplar.

Är du dock på jakt efter den absolut vassaste banbilen för helgerna, bjuder Lotus Elise på prestanda som inget annat för pengarna!


MODELLHISTORIK

Honda S2000   

1999 Premiär för Honda S2000 som modellår 2000. En tvåliters bensinmotor på hela 240 hästkrafter innebär den kraftigaste serieproducerade maskinen utan överladdning, sett per liter.
2004 Facelift, kallat AP1 i Europa. Chassit får en rejäl översyn för att motverka bilens kraftiga överstyrningstendenser och styvas även upp. Några smärre kosmetiska ändringar görs i form av bland annat LED-baklampor och nya ändrör.
2009 En specialversion kallad Ultimate Edition lanseras för att fira av modellen. 

Lotus Elise

2001 Andra generationen Elise lanseras. Bilen använder fortfarande Rovers K-seriemotor från föregående generation.
2005 111R ersätter tidigare 111S. Rovermotorn byts ut mot en Toyotamotor.
2008 Modellutbudet görs om och består av Elise S (135 hk), Elise R (190 hk) och Elise SC med kompressormatad motor på 218 hästar.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Begduell: Två kurvkramare som kan bli din sommarbil
Den digitala varvräknaren i S2000 ger härliga 80-talsvibbar. Den lilla luckan i botten av mittkonsolen döljer för övrigt stereon, även det i bästa 80-talsstil!
S2000-ÄGARNA ÄLSKAR…
S2000-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Bilen får ibland gå hårt på bana, men den är ändå problemfri.”
”Som en mc fast på fyra hjul!”
”Bästa växellådan jag har använt, korta slag och mekanisk känsla.”
”Varvstoppet ligger på 9 200 r/min!”
”Jag ler varje gång jag kör den.”
”Oslagbar körglädje per krona.”
”Havererad laddningsregulator.”
”Problem med ABS-modeulen och laddregulatorn.”
”Bytt gasspjällshus.”
”Känslig sufflett.”
”Växelförare krökt efter 4 000 mil.”
”Påtagligt bullrig, även uppcabbat.”
”En relativt ovanlig modell som inte ens märkesverkstäderna hanterar som de ska.”
”Svårlästa digitala mätare.”
Begduell: Två kurvkramare som kan bli din sommarbil
Bakom ratten i Elise är det rätt tydligt att Lotus inte byggt bilen för långturer. Förvaringsutrymmen lyser med sin frånvaro. Här är det istället fullt fokus på att köra som gäller!
ELISE-ÄGARNA ÄLSKAR…
ELISE-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Roligaste sportbilen jag ägt!”
”Hejdlöst kul att köra.”
”Den absolut bästa sportbilen i sin prisklass.”
”Gudomligt chassi!”
”Mycket vägkänsla och hyfsad prestanda till en väldigt liten kostnad.”
”Lättmekad.”
”Motorn fick renoveras på grund av kolvringsras.”
”Komplext och problemfyllt kylsystem.”
”Friskluftsfläkten gick sönder.”
”Diverse kylningsrelaterade problem.”
”Topplockspackningar är förbrukningsvara.”
Begduell: Två kurvkramare som kan bli din sommarbil
Begduell: Två kurvkramare som kan bli din sommarbil
Första generationen Elise lanserades redan 1996. Designen är betydligt mer 90-tal än efterträdaren S2. Men på köpet fick man lägre tjänstevikt. Hur många andra bilar känner du till som väger in på blott 725 kilo i grundutförande?

Ägarnas köpskäl

Honda S2000 1999–2009

Körglädje Kurvsmiskare med ylande motor.
Design Lång huv och låga linjer!
Kvalitet En välbyggd sportbil!

Lotus Elise 2001–2011

Körglädje Hela bilens raison d’être.
Design Snabb även när den står still.
Ekonomi Förvånansvärt billig i drift!


Kolla detta före köp!

Honda S2000 1999–2009

Motorn Hög litereffekt och höga varvtal gör motorn något känslig mot eftersatt oljeservice. Särskilt då den kan förbruka en del olja. Se till att oljeservicen skötts och även att ventilkontrollen utförts vid 4 500 mil. Om du hör ett rasslande ljud vid kallstart är förmodligen kedjesträckaren till kamkedjan på väg att ge upp.
Bromsar Kärvande bromsar är inte ovanligt på S2000. Provbromsa bilen ordentligt och se till att den inte drar åt något håll när du bromsar.
Sufflett Kontrollera att cabsuffletten är hel, att få en ny på plats kommer att kosta dig från ungefär 10 000 kronor även om du väljer tredjepartsdelar. 

Lotus Elise 2001–2011

Motor Om du tittar på bilar före årsmodell 2005 bör du vara medveten om att motorn förbrukar topplockspackningar i oroväckande tempo. Kolla efter vita avlagringar i oljan. De tidiga motorerna har också kamrem som behöver bytas vart fjärde år.
AC Om din tilltänkta bil är extrautrustad med AC bör du se till att den blåser ordentligt med kalluft. Läckande AC-rör är nämligen ett vanligt fel.
Sufflett Trots minimal sufflett kostar en ersättning ungefär som den betydligt större till Hondan. Se till att den är i bra skick!
Reparationer Den självbärande karossen är en tämligen intrikat historia. Du vill således inte köpa ett exemplar som fusklagats. En carfaxrapport är ingen dum idé om du importerar din bil.


Begduell: Två kurvkramare som kan bli din sommarbil
Begduell: Två kurvkramare som kan bli din sommarbil
Begduell: Två kurvkramare som kan bli din sommarbil
Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Mer effekt i Elise?

Om du mot förmodan skulle tycka att effekten i en Lotus Elise S2 inte riktigt räcker till har jag ett lite udda tips. Den konventionella lösningen vore att införskaffa en kompressormatad Lotus Elise SC med 220 hästar. Men en fräsch och okrockad sådan går loss på nära nog en halv miljon kronor i dagsläget.

Det finns även ett antal Elise på marknaden som motorkonverterats till Hondas tvåliters K-seriemotor för mer effekt. Men det kan medföra andra problem, som försäkring och omregistrering till ombyggt fordon. Mitt råd är betydligt enklare: Strunta i att köpa en Lotus Elise. Köp en Opel istället! 

En Opel Speedster för att vara mer specifik. Bilen är i princip en Lotus Elise S2 klädd i något mer fyrkantig kaross och byggd av Lotus själva i samma fabrik i Hethel som just Elise! Turbomodellen har begåvats med Opels Ecotec-turbomotor på 200–220 hästar som standard. Du går förvisso miste om en del av märkesprestigen, men prislappen för en Speedster Turbo börjar på under 20 000 euro i Tyskland!

Om du kan tänka dig att sitta med ratten på höger sida av bilen är Vauxhall VX220 Turbo samma bil, fast ännu något billigare. Om du hellre åker till Storbritannien i jakt på din nästa sportbil vill säga.

Begduell: Två kurvkramare som kan bli din sommarbil
 
Annons
Annons
Rulla till toppen