Imponerande ökning för bortglömda märket – större än Alfa Romeo

En enda uråldrig modell – ändå säljer märket som smör.
Annons

Kommer du ihåg Lancia? Ett av bilvärldens kanske mest misshandlade varumärken säljer fortfarande bilar – men bara på hemmamarknaden Italien.

Lancia ägs av Fiat/Chrysler-koncernen och för några år sedan fanns märket även i Sverige. Då såldes familjebussen Chrysler Voyager och mellanklassaren Chrysler 300C som Lancia Voyager och Lancia Thema.

Märket har också en stolt historik och Lancia var bland annat tidigt ute med att pressa ned luftmotståndet på karossen. Märket har också nått stora framgångar i rallyvärlden. Lancia köptes av Fiat för 50 år sedan.


Sedan några år säljs Lancia bara i Italien, och bara en enda modell erbjuds: lilla småbilen Ypsilon som i sin senaste generation är åtta år gammal. Grundplattformen är hela 16 år gammal och det är alltså hög tid för pension i ”bilår” räknat.

Lancia nämns över huvud taget inte i Fiat/Chryslers framtidsplan från 2018, men faktum är att märket faktiskt inte skrivits av helt. Lancia lyckades sälja fler Ypsilon i Italien än Alfa Romeo sålt bilar i hela Europa hittills i år, enligt siffror från biltillverkarnas branschorganisation ACEA, och Lancia har ökat försäljningen med hela 29 procent hittills i år. Alfa Romeo tappade istället 42 procent i EU, skriver Automotive News.

Lancia Ypsilon lockar 75 procent kvinnliga köpare och hela tre av tio Ypsilonköpare väljer versionen som kan köras på gas. Nästa år kommer en modell med mildhybridteknik och trecylindrig bensinmotor.

Någon mer internationell lansering är dock inte planerad, trots framgångarna på hemmamarknaden.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen