Av alla personbilar som exporterades under 2023 var 73 procent under tio år gamla. För fem år sedan stod dessa bilar för 56 procent av totalen.
Medianåldern var också den lägsta genom tiderna och låg något över fyra år – 4,2 för att vara exakt. 2022 låg siffran på 5,4 år. Kollar man enbart till de laddbara bilarna 2023 låg åldern på två och ett halvt år.
Bilar som är fem år eller yngre ökade med 63 procent och de som är max tio år ökade med 60 procent jämfört med 2022.
Ålder | Antal (förändring jmf. 2022) |
0–24 mån | 28 059 (+33 %) |
25–60 mån | 57 952 (+83 %) |
61–120 mån | 26 049 (+50 %) |
Totalt | 153 600 (+40 %) |
Laddbarabilar är heta för omvärlden. Totalt exporterades 153 600 personbilar under 2023. Vilket alltså är en ökning med 40 procent mot 2022. Exporten av bilar med laddkontakt ökade lavinartat och dubblades (+102 %) jämfört med 2022.
Bland bilarna med en ålder på tio år eller yngre stod de laddbara bilarna för 27 procent av alla exporterade personbilar. Det kan jämföras med 21 procent för året innan.
Volkswagen, Volvo och Audi populärast
Bland tillverkarna kan vi se att premiummärkena är eftertraktade. Volvo, Audi, BMW och Mercedes-Benz ligger tillsammans med Volkswagen i topp.
Sett bland bilar med laddkontakt var det bilar från Volvo, Volkswagen och BMW som fick lämna Sverige i störst utsträckning.
Märke | Antal (Förändring jmf. 2022) |
Volkswagen | 17 767 (+77 %) |
Volvo | 16 221 (+69 %) |
Audi | 12 756 (+61 %) |
BMW | 9 990 (+66 %) |
Mercedes-Benz | 8 627 (+67 %) |
Skoda | 5 014 (+64 %) |
Kia | 4 714 (+76 %) |
Toyota | 4 513 (+136 %) |
Peugeot | 4 229 (-16 %) |
Seat | 3 066 (+86 %) |