Mini Cooper Countryman: Fullvuxen Mini

Den har en del suvattribut, men ska snarast betraktas som en Golfklassare med en rejäl dos Minikänsla. Vi är många som har väntat på den...
Annons

Den har en del suvattribut, men ska snarast betraktas som en Golfklassare med en rejäl dos Minikänsla. Vi är många som har väntat på den här mixen. Vi provkör.

Mini Cooper Countryman: Fullvuxen Mini

Mini har tagit steget upp i Golfklassen, och är nu anständnit rymlig för fyra vuxna. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 19-2010.)

Vi har följt dess tillblivelse via skvaller och spionbilder i flera år, och nu är den här – historiens största Mini. Namnet är lånat från en kombivariant av ur-Minin under 1960-talet och ger möjligen en association till "cross country" och därmed viss terrängkörningsförmåga. Men suvegenskaperna ska inte överskattas; dagens Count-ryman har bara en centimeter mer markfrigång än den vanliga, lilla Minin och det gör den inte till någon jeep, även om den är försedd med skyddslister och fyrhjulsdrift.

Se den i stället som en Mini som tagit steget nästan upp i Golfklassen (längd 410 centimeter) och därmed blivit anständigt rymlig för fyra vuxna med bagage. Ett positivt första intryck är att det går lätt att stiga in i Countryman, och på plats finner man överraskande bra benutrymme och fullt tillräcklig bredd för två fullvuxna nordbor.

Mini Cooper Countryman: Fullvuxen Mini

Countryman har attribut som ger suvkänsla, men markfrigången är bara en centimeter högre jämfört med ”lilla” Mini. Fyrhjulsdrift finns till Cooper S (184 hästar) och Cooper D (112 hästar) och kostar 17.100 kronor extra.

Som standard har Countryman baksäte för tre, men den kan utan extra kostnad beställas med två separata bakre stolar. I båda fallen kan sätena skjutas 13 centimeter på längden, och ryggstöden kan lutas.
Till skillnad från Minikombin Clubman har Countryman en stor, uppåtgående kombilucka, och innanför finns gott om plats för bagage: totalt 350 liter (som VW Golf). Med baksätet framskjutet ökar volymen med etthundra liter.

Förarplatsen känns igen från övriga Minifamiljen, med den groteskt stora hastighetsmätaren i centrum. Mängden vippreglage i mittkonsolen är inte idealisk ergonomi, men knapparna i ratten underlättar hantering av bland annat telefonhandsfree, färddator och farthållare. Standard är en cd-radio med ingång för yttre musikspelare, men som tillval finns både häftigare stereo och navigator med bildskärm i mittkonsolen. Den som har en iPhone kan integrera den helt med bilens ljud- och bildsystem så att både Facebook och Twitter kan skötas "on the go".

Mini Cooper Countryman: Fullvuxen Mini

Förarplatsen är lika mycket Mini som övriga modeller. Stereo med mp3-ingång är standard, navigator och komplett kontroll för iPhone finns som tillval.

Vid provkörningen körde vi Countryman i både Cooper- och Cooper S-version. Motorerna har samma block på 1,6 liter men medan Cooper ger 122 hästkrafter och 160 Nm, levererar Cooper S tack vare turbomatning 184 hästar och 240 Nm.
Det gör stor skillnad givetvis. Cooper Countryman är tillräckligt stark för "normal" körning samtidigt som det finns en hygglig kraftreserv när man växlar ner och varvar. Cooperversionen duger kort sagt bra för den som inte har speciellt sportiga ambitioner bakom ratten. Det betyder dock inte att man helt avstår från den speciella Minikänslan som bäst beskrivs med ordet körglädje.
Okej, det handlar inte om den lilla Minins gokartkänsla, men Countryman är överraskande alert i svängarna, med mycket måttlig krängning trots tydligt längre fjädringsväg. Styrningen med elservo ger precision och feedback av hög klass.

Fjädringskomforten upplevde vi som den stora skillnaden mot de mindre Minimodellerna. Countryman rör sig värdigt på vägen, helt utan den studsighet som ju är en del av de övriga Minibilarnas personlighet.
Till komforten hos Countryman bidrar också en påtagligt låg ljudnivå med mycket väl dämpat vägljud. Dock tillkommer ett visst vindbrus i farter över 110 km/h.
Den vassaste versionen Cooper S, med 184 turbohästar, ger ett helt annan temperament. Här finns rejäl kraft även från låga varv, och acc-tiden 0-100 på 7,6 sekunder visar att här ingår en god portion körglädje. Till det bidrar också att chassit

känns lite fastare, med något bättre sidgrepp tack vare 17-tumsfälgar och lägre däckprofil. Men det extra nöjet med S kostar en slant – närmare bestämt 37.900 kronor mer än Cooper.

Cooper S- och Cooper D-versionen (112 hästar) kan beställas med fyrhjulsdriften All4 för 17.100 kronor extra. Systemet är permanent och ger normalt 58 procent av kraften till framhjulen, men kan beroende på greppet fördela upp till 100 procent till framhjulen och i andra ytterlighetsfallet 90 procent till bakaxeln. Cooper S All4 finns i höst, motsvarande Cooper D kommer nästa år.

Kontentan efter en dag med Countryman på danska vägar blir att man den första halvtimmen saknar den Minitypiska gokartkänslan. Sedan uppskattar man den lugna mjuka gången. Väggreppet är fortfarande i toppklass.
Därmed är Countryman i hög grad fortfarande en Mini, fastän ett rymligare alternativ för den som behöver mer plats för prylarna – eller familjen.

Annons
Annons
Rulla till toppen