Inbytta tjänstebilar i bilhallarna – fyndchans?

Nu finns goda möjligheter att göra bra klipp på både Passat GTE och Mitsubishi Outlander PHEV.
Annons

Vi har kommit snart tre månader in i 2019 och det innebär att bilhallarna så sakteliga börjar fyllas av inbytta förmånsbilar i form av första årsmodellen Passat GTE (2016). Detsamma gäller Mitsubishi Outlander PHEV som i samma veva fick ett ansiktslyft. Två bilar som varit mycket populära bland förmånsbilisterna.

Om du går i tankar på att köpa en laddhybrid så kan du alltså göra ett klipp nu. En snabb titt på blocket visar att det i Mitsubishins fall finns många bilar att välja på – 126 stycken för att vara exakt. Passat GTE från 2016 finns det färre av, endast 24 annonser finns ute. 

Noterbart är att värdeminskningen i båda fallen inte alls varit speciellt dramatisk. Därför är bilarna fortfarande ganska dyra i inköp. De flesta bilarna ligger ute för mellan 250.000 och 300.000 kronor.

Mycket pengar, absolut, men då ska man komma ihåg att värdeminskningskurvan generellt sett planar ut efter tre år. Så ett köp av en begagnad bil idag kan spara dig en del pengar i utebliven värdeminskning, jämfört med om du köper en ny bil av dessa modeller.

 

Vilken ska du välja?

Det kan vara svårt att ge något rakt svar på den frågan, det beror ju på vilken typ av behov du har. Men några nedslag i vår begagnatdatabas talar faktiskt sitt tydliga språk.

Båda bilarna är snåla, mycket snåla. 120 stycken Passat GTE-ägare har redovisat en genomsnittlig förbrukning på 3,1 liter/100km. I fallet Mitsubishi Outlander PHEV uppger ägarna en förbrukning på 3,8 liter/100km. Båda alltså under snittet för hybrider/laddhybrider i vår databas, som ligger på 5,1 liter/100 km.

Dessa relativt stora bilar visa båda upp fina siffror i bagageutrymme. Betyget för snittbilen ligger i vår databas på 73,1. Långt under betygen för både Passat GTE och Outlander PHEV.

Passat vinner också denna rond, med ett betyg på 87,4 mot 82,4.

Problemfriheten vinner ändå Mitsubishi med betyget 83,1 mot 82,4. Men det finns lite smolk i den glädjebägaren och det är att det är ganska långt under snittet för samma årsmodeller som är på 89,0.

Men totalt sett två mycket habila och populära laddhybrider, som många ägare hade valt igen. 76,8 procent i Outlanderns fall och hela 86,8 procent i Passat GTE:S fall. 

Vill du bilda dig en tydligare bild av Passat GTE och Mitsubishi Outlander PHEV finns många test länkade här under.

Annons
Annons
Rulla till toppen