BMW: Lidar ett måste för självkörande bilar på nivå 3

Lidar är en förutsättning för att nå nästa nivå av självkörning. Det hävdar en BMW-chef och ger en känga åt Tesla.
Annons

Nästa år ska BMW lansera autonom körning, självkörning i folkmun, på nivå tre. Det brukar kallas den första ”äkta” nivån av autonom körning och innebär att föraren inte behöver övervaka systemet hela tiden, utan bara var tillgänglig om systemet ber om hjälp. 

Att som Tesla enbart använda kameror för autonom körning går inte om man ska nå upp till nivå 3 menar BMW. 

– Att bara ha kameror? Nej, det går inte. Man måste ha redundans och säkerhet. Här i Europa, och i Kina, är det annorlunda jämfört med USA. Det kan jag säga direkt, ett system utan lidar kommer aldrig tillåtas i EU eller Kina, säger BMW:s utvecklingschef Frank Weber till Ny Teknik.

Anledningen till att en bil behöver både lidarl och kameror för självkörning är behovet av redundans för säkerheten. Ett system med bara kameror blir känsligare och klarar inte lika många situationer. Det blir dock billigare med bara kameror.

BMW: Lidar ett måste för självkörande bilar på nivå 3
BMW:s utvecklingschef Frank Weber menar att ett system med bara kameror blir för känsligt, och kan vara olagligt på flera marknader.

BMW i7 först ut med nivå 3 

BMW ska lansera sitt första nivå 3-system efter årsskiftet i lyxelbilen i7. Systemet bygger på flera olika samverkande informationskällor: Lidar, vanlig avståndsradar, högupplösta kameror och kartor samt en ny radar som skannar både vertikalt och horisontellt. 

Till skillnad från Volvo menar BMW att lidar-enheten inte behöver sitta i taket.

– Visst får man inte samma överblick om lidarn sitter i grillen, som om den hade suttit på taket. Men i stället får man en sensor som faktiskt kan se ”under” lastbilar och liknande. Det är först i högre hastigheter som en högre placering blir viktigare, säger Frank Weber till Ny Teknik.

Han pekar på ett bekymmer med den nya tekniken – vinterväder. 

– Det kan jag säga att under tre plusgrader så kommer det inte gå att köra nivå 3 – detta på grund av risken för att sensorerna isar igen.

Frank Weber vill inte svara på när det kan vara aktuellt att ta steget upp till nivå 4, men han säger i intervjun att det inte är en fråga om hårdvara som sensorer, utan om systemets förmåga att klara av komplexa situationer.

 
BMW: Lidar ett måste för självkörande bilar på nivå 3
El-sedanen BMW i7 lanseras efter årsskiftet med avancerad självkörning som ett trumfkort.
Annons
Annons
Rulla till toppen