Shelby SuperCars ska bygga eldriven supersportbil

Amerikanska sportbilstillverkaren Shelby SuperCars, SSC, har inte bara det officiella toppfartsrekordet – man har också högtflygande planer på att bygga världens snabbaste elbil. Namnet är...
Annons

Amerikanska sportbilstillverkaren Shelby SuperCars, SSC, har inte bara det officiella toppfartsrekordet – man har också högtflygande planer på att bygga världens snabbaste elbil. Namnet är ”Ultimate Aero EV”. Trots en vikt på bara 90 kilo ger elmotorn 507 hk och 1.113 Nm!

Shelby SuperCars ska bygga eldriven supersportbil

Ultimate Aero har blivit uppgraderad inför 2009 och den nya elbilen ”EV” ska baseras på samma grundkoncept. KLICKA FÖR STÖRRE

Som vi har kunnat berätta förut innehar amerikanska sportbilstillverkaren Shelby SuperCars, SSC, det officiella toppfartsrekordet för serieproducerade bilar: 411,76 km/h. Rekordet sattes förra året med modellen Ultimate Aero TT.
Nu meddelar Shelby SuperCars fler detaljer om den eldrivna supersportbil som ska grunda sig på samma chassi som Ultimate Aero. Men istället för en turbomatad V8:a på 1.100 hk ska det bli en mindre men mycket kraftfull elmotor som man döpt till AESP, ”All-Electric Scalable Powertrain”.
Elmotorn ska vara uppbyggd i modulform där storlek och effektbehov kan anpassas efter fordonstypen. Tanken är att drivpaketet ska kunna byggas från cirka 200 hk och ända upp till 1.200 hk för kommersiella fordon som till exempel lastbilar eller militära fordon.

Shelby SuperCars ska bygga eldriven supersportbil

Shelby SuperCars, SSC, berättar inga detaljer om batteripaketet eller hur det ska placeras i bilen. Från Chevrolet Volt vet vi att 6 mils körsträcka kräver batterier på närmare 200 kilo. KLICKA FÖR STÖRRE

Den motor som ska användas i Ultimate Aero EV (Electric Vehicle) ger 507 hk och ett massivt vridmoment på 1.113 Nm. Trots det väger inte motorn mer än 90 kilo och är 33 centimeter i diameter. Shelby SuperCars har utvecklat ett eget batteripaket med litiumjon-batterier. Enligt företaget ska batteriet kunna laddas på tio minuter i ett 110V-uttag (USA) och ge en körsträcka på 24-32 svenska mil. Det låter som en grov felräkning eftersom ett vanligt amerikanskt vägguttag inte ger mer än 110V och 12A, vilket definitivt inte räcker för några 24 mil på bara tio minuters laddning.
Några uppgifter om vikten och kapaciteten på batteripaketet får vi inte. Senast vi såg ett företag redovisa batteripaket och laddning var när testbilen Mini E visades förra året. Då hävdade BMW att det 260 kilo tunga batteripaketet på 35 kWh skulle kunna laddas på 14 timmar med 220 V och 10 A, som är standard i svenska hushåll. Men har man säkrat upp sin villa till 32 A så kan laddtiden sänkas till 4,4 timmar och med 48 ampere i uttaget sjunker tiden till 2,9 timmar. Men med 110V/12A, som i USA, skulle laddtiden sträckas ut till cirka ett dygn.

Shelby SuperCars ska bygga eldriven supersportbil

Bilen på bilden är den uppgraderade Ultimate Aero årsmodell 2009. Med nytt, stabilare motorblock har effekten i V8:an kunnat höjas till 1.305 hk. Undrar om det blir något nytt topphastighetsförsök? KLICKA FÖR STÖRRE

Arbetet med Ultimate Aero EV pågår för fullt och under andra kvartalet i år ska Shelby SuperCars ha en färdig prototyp att visa upp. Tidigare har man hävdat att leveranserna ska kunna börja under fjärde kvartalet 2009, återstår att se om det är möjligt.
Strax innan årsskiftet visade Shelby SuperCars upp sin uppgraderade Ultimate Aero med 15 procent mer motoreffekt. Toppeffekten anges nu till 1.305 hk! Aerodynamiken har förbättrats, luftintagen har blivit större och man använder även en rörlig bakvinge som hjälper till att skapa nedåttryck över bakaxeln vid inbromsning (som McLaren SLR).

Shelby SuperCars ska bygga eldriven supersportbil
Annons
Annons
Rulla till toppen