Tesla snabbare än Porsche runt Ringen

Med Model S Plaid och tillvalet Track Package återtar Tesla tronen från Porsche Taycan Turbo S som snabbaste elbil på Nürburgring.
Annons

Den spännande kampen om vem som bygger den snabbaste produktions-elbilen för ett varv på Nürburgring får ett nytt kapitel när Tesla återtar titeln. Man har just lagt ut en film där en Model S Plaid med Track Package tar sig runt Nordslingan på tiden 7 minuter, 25 sekunder och 231 tusendelar. Det är drygt åtta sekunder snabbare än Porsches senaste tid för Taycan Turbo S med Performance Kit. Lita på att det svider i Zuffenhausen.

För den som kört en Porsche Taycan Turbo S kom det nog inte som en överraskning när de 2019 med tiden 7 minuter och 42 sekunder lade rabarber på varvrekordet på Nürburgring för vanliga, fyradörrars elbilar i produktion. Men när Tesla härom året lanserade den då nya modellen Model S Plaid såg man också till att slå Porsche på det legendariska varvet. Plaid har ändå 1 020 hästkrafter och mer än 7 minuter, 35 sekunder och 579 tusendelar behövde den inte för ett varv. Amerikanen var nu snabbast.

289 km/h på långa rakan vid Döttinger Höhe inger respekt i elbilsklassen.

Men det där tyckte inte alls den tyska sportbilstillverkaren var något kul. Därför skapade man ett Performance Kit till Porsche Taycan Turbo S och som vi kunde berätta sommaren 2022 tog Porsche tillbaka rekordet med denna version. Man hade fått ner tiden för Taycan till 7 minuter, 33 sekunder och 35 hundradelar, alltså ungefär två viktiga sekunder under Tesla.

Skulle Tesla svara på detta? Jajamen. Tillvalet Track Package är en nyhet vi själva nyligen provkörde nere på franska racerbanan Paul Ricard (se även filmen). Det är ett paket skräddarsytt för att göra Model S Plaid snabbare på bana – och för att exempelvis kunna slå nya rekord på Nürburgring … Track Package kostar 205 870 kronor och innehåller uppgraderade bromsar, fälgar och däck. Nu den 3 juni släppte Tesla en film som visar hur ruggigt snabb Model S Plaid blir med detta paket och en bra förare bakom ratten.

Tiden 7.25,231 betyder inte bara att man slagit Porsche Taycan med god marginal. På Nürburgrings officiella hemsida kan man exempelvis se att Teslas elbil är snabbare är bensinbilarna Porsche Panamera Turbo S (7.29,81) och Mercedes-AMG 63 S 4Matic+ (7.27,800). Båda dessa från klassen ”Executeive cars”.

Nu är det Porsche som har bollen i denna intressanta fajt!

Se Teslas rekordvarv nedan.

Annons
Annons
Rulla till toppen