Seat Leon Cupra R: Hardcore-GTI

Med Leon Cupra R lanserar Seat sin starkaste bil någonsin. Den välbekanta 2,0 TSI-motorn har trimmats upp till 265 hk och 350 Nm och man...
Annons

Med Leon Cupra R lanserar Seat sin starkaste bil någonsin. Den välbekanta 2,0 TSI-motorn har trimmats upp till 265 hk och 350 Nm och man ställer sig frågan – hur fungerar det med Leons framhjulsdrift?

Seat Leon Cupra R: Hardcore-GTI

Seat är på väg att försvara sin märkestitel i världsmästerskapet för standardvagnar – till vardags kallat WTCC – där Rickard Rydell och hans kollegor radat upp ett antal segrar med deras racepreppade Leon.
För att motorsportsatningen ska smitta av sig på produktionsbilarna har Seat utvecklat en ny toppversion kallad Leon Cupra R. Med ett effektuttag på 265 hk ligger man inte långt efter tävlingsbilarna i ren kraft.

Seat Leon Cupra R: Hardcore-GTI

Även i händerna på en fullblodsracer som Rickard Rydell viker inte bilen ned sig, utan bara tigger om mer. auto motor & sports Nisse Svärd till höger.

Suffixet Cupra står för Cup Racing och det extra tillägget "R" står, eh… också för racing. Dubbelt racing alltså.
Därför är det passande att jag står brevid en illgrön Cupra R i depån vid den nybyggda racingbanan Castellolí i Spanien.
Vädret under morgonturen från hotellet i Barcelona bjöd på ett ihärdigt regnande ackompanjerat av blixar och dunder. Långt ifrån de perfekta förhållandena för en motorstark, framhjulsdriven bil. Även om Leon Cupra R imponerade på de våta, snirkliga serpentinvägarna över Montserratbergen, hade jag låga förväntningar innan jag körde ut på den 4,1 kilometer långa varvet på Castellolí. Visserligen hade regnet upphört, men banan var riktigt blöt.
Jämfört med vanliga Cupra har turbotrycket ökat från 1,8 till 2,2 bar och effekten har höjts med 25 hästkrafter till hela 265 hk. Det maximala vridmomentet, som levereras mellan 2.500-5.000 varv, är nu 350 Nm mot tidigare 300 Nm.
Det gör att R-versionen kapar tiden till 100 km/h med två tiondelar och ska nu vara avklarad på 6,2 sekunder.

Seat Leon Cupra R: Hardcore-GTI

Seat Leon Cupra R är en tempramentsfull busbil som trivs bäst på bana.

Den hårt trimmade turbofyran känner vi igen från Audi TT-S och S3, men de är fyrhjulsdrivna och hela 0,8 respektive 0,4 sekunder snabbare från noll till hundra km/h. Det skvallrar om svårigheterna för Leon Cupra R att få ned fästet i backen.
Men det dröjde inte många kurvor förrän jag tvingades inse att jag underskattat de spanska ingenjörerna. Leon Cupra R är en riktigt trevlig banbil och gör precis det man vill att den ska göra. Trots det våta underlaget kan man ge gas kraftigt och tidigt ut ur kurvorna utan att bilen protesterar eller understyr. Anledningen är den elektroniska diffbromsen XDS, som arbetar tillsammans med antisladd- och antispinnsystemet. XDS potionerar ut kraften till framhjulen i lagoma doser och Cupra R lider inte heller av tourquesteer.
"Man skulle inte kunna bygga en sån här bil (265 hk och framhjulsdrift) för bara några år sedan" konstaterar Rickard Rydell, som var med under provkörningen.
Cupra R är mer än ett högre laddtryck. Hela bilen är sänkt 17 millimeter och 19-tumfälgar – skodda med 235/35-däck – är standard. Växellådan är förstärkt och slagen är 6 mm kortare än tidigare.
Den klart hårdare gången på vanlig väg betalar sig här ute på banan. Balansen är väldigt fin och det går fort att hitta en snabb rytm på banan.
Stolarna är rejäla sportstolar med bra sidostöd och för 12.000 kr extra får man svart skinnklädel med läckert vita stygn.

Leon Cupra R lanseras i Sverige i slutet på november och börjar på 269.900 kr. I priset ingår bland annat däcktrycksvärnare, regnsensor, parkeringssensorer bak, regnsensor, hill hold-funktion, farthållare, dimljus med kurvfunktion och två-zons klimatanläggning.
Det är bara 17.000 mer än vanliga Cupra och den försvinner inom kort ur det svenska sortimentet. Seat tror att kunderna går direkt på Cupra R istället.
När Golf GTI har mognat och körs allt mer av svarta kostymer med slips, är Leon Cupra R alternativet för dig som söker en eldig spanjor som inte är nedtonad på någonstans. Motorljudet är högt och fjädringen är långt ifrån komfortabel.
Seat Leon Cupra R är en spansk bålgeting som ger väldigt mycket prestanda för pengarna.

Annons
Annons
Rulla till toppen