Sportdäck eller R-däck – vilket är snabbast?

Snabba däck gör mer skillnad än du tror. Med hjälp av racerföraren Richard Göransson och en Seat Leon Cupra tar vi reda på vilket sportdäck som passar dig bäst.
Annons

Att välja rätt däck är inte det lättaste. Vi publicerar flera däcktester varje år och det är inte säkert att testvinnaren passar just dig. Men generellt ger däck från premiumtillverkarna betydligt bättre prestanda och säkerhet än ett lågprisdäck.

Vi åkte till Arlanda Test Track för att undersöka hur ett sportigt vardagsdäck (Michelin Pilot Super Sport) beter sig jämfört med ett riktigt prestandadäck, eller R-däck (Michelin Pilot Sport Cup 2). Till vår hjälp hade vi nya Seat Leon Cupra och racerföraren Richard Göransson. På plats var också Arne Skölden, som är produktexpert på Michelin i Norden.

”Super Sport är byggt för att vara ett gatdäck. Du ska kunna åka till Konsum och köpa mjölk, och familjen ska kunna åka på långresa, och köra tryggt i vanlig trafik. Cupdäcket är byggt för att ge snabbast möjliga bantid på torr bana”, säger han.

På våt bana ger R-däcket inte helt optimala prestanda – och då kanske till och med standarddäcket ger bättre resultat, enligt Arne Skölden. När det gäller vattenplaning är standarddäcket överlägset med sitt större mönsterdjup.

Vinn däck och fälgar!

• Tävla om fyra Michelin Pilot Super Sport i dimensionen 235/35 ZR 19 med fälgar från AEZ. Värde 25.000 kronor! Mer om tävlingen här.

Sportdäck eller R-däck – vilket är snabbast?
Richard Göransson testade däcken med hjälp av nya Seat Leon Cupra.

För att visa skillnaden mellan däcken körde Richard Göransson ett antal varv runt Arlanda Test Track. Resultatet blev 31.80 för standarddäcket Super Sport och 31.10 för R-däcket Cup 2 – alltså 0,7 sekunder snabbare. På den här banan skulle R-däcket varva standarddäcket efter bara 22 minuter.

”Det jag upplevde direkt var att bromsgreppet var bättre, och det märks framför allt på att ABS-bromsarna inte går in lika tydligt vid de hårda inbromsningarna”, säger Richard Göransson.

Han tycker inte att skillnaden i accelerationsgrepp ut ur kurvan var särskilt stort, men R-däcket kändes stabilare.

• Vill du veta mer om däcken? I nummer 13/2014 av auto motor & sport visar vi också resultat från bromsprov och skidpad. Klicka här för att läsa!

• Dessutom kan du tävla om en uppsättning av testdäcken på fälg – värde ungefär 25.000 kronor. Klicka här för att tävla!

Läs också: Seat Leon Cupra – starkare än Golf GTI
ams-tv: Vi kör Seat Leon Cupra på full attack

Annons
Annons
Rulla till toppen