Porsche 918 Spyder – första provkörningen

Nu kan du få följa med på en unik provkörning av Porsches kommande ”superhybridsportbil” 918 Spyder. Vi får massor av nya detaljer och bilder av bilen som är ämnad att slå världen med häpnad, på alla plan. Porsche 918 Spyder är snabbare, snålare och häftigare än något annat vi sett på fyra hjul.
Annons

Porsche 918 Spyder – första provkörningen
När Porsche 918 Spyder presenterades som konceptbil hävdade man att förbrukningen (enligt hybridcykeln) skulle bli 3,0 l/100 km och CO2-utsläppet angavs till 70 g/km. Återstår att se om de siffrorna står sig i september nästa år då de första bilarna ska levereras.

Journalisten Damon Lavrinc på tidningen ”Wired” har fått göra en unik provkörning av Porsches kommande ”superhybridsportbil” 918 Spyder. Provkörningsrapporten av Porsche 918 Spyder finns utlagd på Wireds hemsida och vi kan nu frossa i alla nya detaljer om den bil som kostar 1,5 miljoner kronor bara i handpenning. Priset lär hamna runt 800.000 dollar, det vill säga nästan sex miljoner kronor.

Men målgruppen är knappast speciellt priskänslig och vill man ha den häftigaste kombinationen av snabbhet och snålhet på fyra hjul så får det svida lite i plånboken. Som samlarbil lär inte Porsche 918 Spyder bli någon förlustaffär, det är åtminstone ett argument som de blivande ägarna kan använda när de trycker på knappen och överför den saftiga summan till sin Porschehandlare.

Men som vanligt är det knappast förnuftet som är den drivande anledningen till att någon vill köpa en Porsche 918 Spyder. De som tyckte att ”gamla” supersportbilen Porsche Carrera GT var en orgie i kolfiberperfektion och lättviktsteknik kommer att svimma av hänförelse när de ser den färdiga Porsche 918 Spyder.

Damon Lavrinc på Wired skriver nämner bland annat att enbart elsystemet till 918 Spyder tog nio månader att utveckla, alla belysning är uppbyggd av lysdioder – även i instrumenteringen. Den elektroniska styrningen av alla system är förstås komplex och omfattar 50 processorer. Alla karossdelar är i kolfiber, förutom de mjukare stötfångarna. PDK-transmissionen är hämtad från nya 911, men vänd ”upp-och-ner”. Och så vidare, och så vidare…

Porsche 918 Spyder – första provkörningen
V8-motorn har vuxit till 4,6 liter och 570 hk. Topplocken är ”vända” och avgasportarna ligger nu i mitten av motorn för att leda värmen uppåt. Hela avgassystemet med sina katalysatorer ligger ovanpå motorn. Och som synes blir det inga ”sidepipes” utan avgasrören pekar snett uppåt/bakåt – häftigt!

Drivlinan är ännu mera raffinerad än vad vi först fick reda på när konceptbilen Porsche 918 Spyder Concept presenterades på Genèvesalongen 2010. V8-motorn hämtas från racebilen Porsche RS Spyder och volymen har vuxit från konceptbilens 3,4 liter till 4,6 liter, samtidigt som toppeffekten höjts från 500 till 570 hk.

Den nya V8-motorn är också kraftigt omarbetad med ”vända” topplock där avgasportarna går inåt/uppåt. Anledningen sägs vara att rikta värmen från motorn uppåt utan att den först (som på en konventionell motor) vandrar från botten och uppåt, vilket kan ge överhettningsproblem i det trånga motorutrymmet. Vi minns ju till exempel hur Audi länge kämpade för att kunna använda biturbo-V10:an från RS6 i mittmotorbilen R8, men tvingades ge upp på grund av värmeproblem.

Förbränningsmotorns 570 hk får assistans av två elmotorer på vardera 90 respektive 80 kW (122 + 109 hk). Den ena elmotorn sitter som en ”tallrik” mellan V8:an och PDK-transmissionen, den andra sitter mellan framhjulen och skapar alltså en elektrisk fyrhjulsdrift. Enbart med elkraft räcker de två motorerna för att driva bilen i upp till 130 km/h.

Batteripaketet sitter bakom stolarna och är på 6,8 kWh. Laddtiden med 110V (som i USA) är sex timmar men Porsche jobbar med en snabbladdare (ska vi gissa på trefas?) som ska få ner laddningstiden till endast 20 minuter. Trots batteripaket och elmotorer ska hela Porsche 918 Spyder inte väga mer än 1.670 kilo, enligt de uppgifter Damon Lavrinc på Wired fått.

Porsche 918 Spyder – första provkörningen
Tyvärr fick Damon Lavrinc inte provköra Porsche 918 Spyder på mer än ”halvfart”, men det var en tillräckligt häftig upplevelse ändå. Svepskälet som Porsche angav var att karossen saknade viktiga delar – men varför är man på Nardobanan utan komplett kaross?

Journalisten Damon Lavrinc på Wired fick inte provköra Porsche 918 Spyder med full effekt. Svepskälet var att prototypbilen – en av tre byggda – inte hade en komplett kaross. Anledningen till det är nog snarare att Porsche ännu inte vill visa den färdiga, seriemässiga bilen. Provkörningen skedde på Nardobanan i södra Italien och enda anledningen att vara där är att man vill ha bra väder och kunna köra riktigt fort – vilket knappast är meningsfullt utan en komplett kaross. Fler intryck från Damon Lavrinc finns på Wired.com (klicka för att länka dit).

Men enligt Damon Lavrinc kan vi förvänta oss att den färdiga Porsche 918 Spyder gör 0-100 km/h på under (!) tre sekunder och 0-200 km/h på mindre än nio sekunder. Toppfarten är i närheten av 320 km/h. I filmrutan nedan kan ni också ser hur redaktionen på tidningen ”Evo” upplever Porsche 918 Spyder.

Plötsligt låter prislappen på sex miljoner kronor som ganska rimlig, trots allt. De första Porsche 918 Spyder ska levereras 18 september 2013 – bilda kö!

 

Annons
Annons
Rulla till toppen