Här kan du följa allt om STCC och supportklasserna på Mantorp

Den tredje STCC-helgen körs på Mantorp Park och här ger vi kortfattade kommentarer, resultat och tabeller.Söndagsmorgonen bjuder på mulet och kallt väder med risk för...
Annons

Här kan du följa allt om STCC och supportklasserna på Mantorp

Den tredje STCC-helgen körs på Mantorp Park och här ger vi kortfattade kommentarer, resultat och tabeller.
Söndagsmorgonen bjuder på mulet och kallt väder med risk för regnskurar. Vid tiotiden var temperaturen 7 grader i luften och nån grad högre i asfalten.

Söndagens race, eftermiddagen:
Radical: Audun Njös tog starten före Andreas Ebbesson och Christian Kronegård. Bakom dessa kom Viktor Hallrup i hög fart och tog sig upp till andra platsen redan på första varvet. Kronegård snurrade och tappade ner i fältet. Audun Njös drog i från i täten före Hallrup på andra platsen och Andreas Ebbesson låg trea. Det blev Audun Njös som korsade mållinjen som segrare före Viktor Hallrup och tredje platsen tog Andreas Ebbesson. Christian Kronegård lyckades ta sig upp på en fjärde plats i mål efter snurrningen.
STCC: Det var blött underlag när STCC bilarna rullade ut och under racets gång kom det små regnskurar. Tommy Rustad tog starten före Tomas Engström, Richard Göransson, Fredrik Ekblom och Thomas Schie. Engström fick problem och trillade ner i fältet. Tommy Rustad drog ifrån i ledningen före Fredrik Ekblom som fick se sig passerad av Richard Göransson efter de första varven. Thed Björk började köra upp sig i fältet och plockade placeringar varje varv och på det elfte varvet tog han sig förbi Tommy Rustad i ledningen. Det visade sig att Thed Björk hade valt att chansa och köra ut på slicks. Samtidigt hade depån öppnat för det obligatoriska depå stoppet och Rustad valde att gå in direkt. Richard Göransson fick drive through straff för att ha kört för fort genom depån vid däcksbytet och trillade ner i fältet. Thed Björk gjorde ett tidigt och snabbt depåstopp och efter att alla varit inne hade han en rejäl ledning före Tommy Rustad som i sin tur hade en lucka ner till Fredrik Ekblom. Robert Dahlgren hade jobbat sig uppåt i fältet till en fjärde plats när det återstod 9 varv. Thed Björk höll undan i ledningen och tog en säker seger före Tommy Rustad. Fredrik Ekblom tog sig i mål på tredje platsen före Robert Dahlgren, Robin Rudholm, Richard Göransson, Jan Nilsson och Thomas Schie lyckades knipa åttonde och sista poäng plats. I Caran cup blev det en säker seger för Tobias Johansson före Dick Sahlén och Viktor Huggare.
Pro Superbike: Regnet hängde i luften när det var dags för hojåkarna att ställa upp för race. De flesta valde regndäck eftersom banan fortfarande var blöt men Freddy Papunen valde slicks bak och Norvald Haaland valde slicks både fram och bak. Filip Backlund tog starten före Norvald Haaland och Alexander Lundh. I slutet av första varvet tog sig Alexander Lundh upp på första platsen men fick inte behålla den länge för bakifrån kom Freddy Papunen och tog tre placeringar i kurvan ut på startrakan och var uppe i ledningen. Jimmy Lindén tappade fästet ut på startrakan och for av banan och safety car gav sig ut. Fältet samlades upp med Freddy Papunen i ledningen följd av Alexander Lundh, Jan Hansson och Norvald Halaand. Papunen drog i väg i ledningen och bakom började Halaands slicks däck göra sitt och han tog sig upp på andra platsen. Freddy Papunen utökade ledningen under hela racet och vann tillslut med över 20 sekunder före Norvald Halaand. Alexander Lundh höll undan på tredje platsen för Mikael Nilsson som slutade fyra.
Camaro Cup: Bernhard Kongsrud tog starten och drog iväg i ledningen före Patrik Flodin och Anders Brofalk. Flodin tappade fästet och Brofalk var snabbt förbi. Flodin fortsatte trilla ner i fältet eftersom han hade valt att köra med slicks men det funkade inte eftersom regnet gjorde banan mycket hal. Vilket flera av förarna fick erfara. I täten blev det mycket tätt mellan Berhard Kongsrud, Anders Brofalk och Magnus Krokström. Kongsrud fick ge sig i ledningen och trillade ner till tredje platsen och bakom hade Ole Martin Lindum fått upp farten. Lindum tog sig förbi Kongsrud men vid en varvning fick Ole Martin Lindum en knuff och for av banan. Anders Brofalk drog i väg i ledningen medans Magnus Krokström på andra platsen fick problem och trillade ner till fjärde platsen. I mål blev det Anders Brofalk som segrade före Bernhard Kongsrud och trea blev Mårten Hansen.

Kval STCC:
Grundkval: När grundkvalet på 20 minuter startade hängde regnet i luften men det höll sig undan. Robert Dahlgren hade problem med bilen och var inne och försökte rätta till det men problemen fortsatte och han fick parkera längs banan. Får de rätt på bilen tills racet kommer han att få starta sist eftersom han inte fick till något bra varv. Snabbast kvalet blev Richard Göransson 1.20.461 följd av Thed Björk som slog till med tiden 1.20.668 på sista varvet. Tredje tid hade Thomas Schie 1.20.837. Med dessa tre följer Fredrik Ekblom, Robin Rudholm, Jan Nilsson, Tommy Rustad och Tomas Engström till Super polen. Mattias Andersson missade super polen precis med sin nionde tid. Thomas Schies stötdämpare gick sönder i slutet av kvalet och han kunde inte köra super polen.
Super pole: Tomas Engström var först ut och efter halva hans varv började regnet falla. En som fick känna på att det blev halt på banan var Jan Nilsson som var av och hans varv var förstört, han ska även flyttas ner fem platser i starten som straff från förra tävlingen. Det blev Tomas Engströms tid 1.21.785 som blev den snabbaste och han kommer att starta i pole position i racet senare idag. Bredvid sig kommer han att ha Tommy Rustad 1.21.890. Tredje tid hade Richard Göransson 1.32.373 följd av Fredrik Ekblom, Thed Björk, Robin Rudholm och Thomas Schie kommer starta i sjunde rutan eftersom Jan Nilsson flyttas ner fem platser och startar som nummer 12.

Söndagens race, förmiddag:
Ferrari Challange: Christian Overgaard gjorde en bra start och kom iväg i ledningen men bakom honom blev det tuffare och Claus Gregersen, Karsten Wind och John Christensen for alla tre av banan under de första kurvorna och safety car fick gå ut. Efter ett par varv var banan upprensad och fältet släpptes igen med Christian Overgaard i ledningen följd av Filip Larsson och Morten Nielsen. Jari Nurminen började direkt köra upp sig genom fältet och efter fyra varv hade han tagit sig upp till en tredje plats från åttonde startrutan. Morten Nielsen fick problem och tvingades bryta med trasig växellåda. Overgaard trillade ner genom fältet och Filip Larsson tog över ledningen före Martin Nelson och Jari Nurminen. Bakom dessa kom René Rasmussen ikapp och tog sig förbi både Nurminen och Nelson. Men Filip Larsson lyckades hålla Rasmussen bakom sig och korsade mållinjen som segrare före René Rasmussen. Trea i mål blev Martin Nelson före Magnus Frodig och Jari Nurminen. Segrare i 360 klassen blev Christian Overgaard.
Carrera Cup: Jocke Mangs tog starten före David Björk, Martin Kudzak och Edward Sandström. På andra varvet fick David Björk en knuff av Martin Kudzak nere vi Mjölby svängen. Björk for av och in i räcket och safety car fick ge sig ut. Bilen blev rejält tilltygad och tävlingsledningen valde att rödflagga heatet för att kunna ta hand om David Björk, bärga bilen och reparera skyddsräcket.
Enligt reglerna så tilldelas poäng efter ställningen i tävlingen när den avbröts. Jocke Mangs tar därmed segern framför Martin Kudzak och Edward Sandström.
– Vi har haft bra pace hela helgen och två segrar är riktigt härligt! Sedan är det mycket tråkigt med Björks olycka, jag såg rökmolnet i backspegeln. Jag hoppas verkligen att han kryar på sig snabbt, säger Mangs.
Björk och Kudzak touchade varandra under inbromsningen till Mjölbykurvan vilket resulterade i en okontrollerbar sladd för Björk. Räddningspersonal var direkt framme vid Björks bil och han transporterades till sjukhus. Där konstaterades att han har ett benbrott nedanför knäet på höger ben.
– Han har varit inne på operation. Givetvis är han mörbultad, men förutom benet har han inga övriga skador. Vi hoppas att han får en snabb rehabilitering, säger stallchef Nicklas Karlsson.
Incidenten skedde vid det snabbaste partiet på banan där bilarna håller en hastighet på över 200 km/h. Inför årets säsong införde Carrera Cup Scandinavia obligatoriskt HANS-system som skyddar huvud och nacke vid olyckor.
– Våra tankar går givetvis till Björk och det är riktigt skönt att höra att han har klarat sig så pass väl med tanke på den kraftiga smällen. HANS-systemet tillsammans med Carrera Cup-bilarnas höga säkerhetsnivå har vi idag fått ett bra bevis på att de fungerar väl, säger Carrera Cup-generalen Thomas Johansson.

Söndagens test och warm up:
Pro Superbike: Mc killarna var ute och körde en warm up på morgonen. Det var lite för kallt för att kunna köra optimalt för hojåkarna. Freddy Papunen satte snabbaste varvtiden 1.21.611 följd av Christer Andersson 1.23.048 och David Andersson 1.23.131. Nu hoppas vi alla på lite varmare väder till racet i eftermiddag så det kan bli åka av.
STCC test: STCC förarna var ute på ett testpass på morgonen, det var fortfarande kallt i asfalten så det tog lite extra tid innan de fick upp temperaturen i däcken. Thomas Schie hade nya däck och satte den snabbaste tiden 1.20.889. – Efter att jag hade fått upp temperaturen i däcken kändes det riktigt bra, vi gjorde en liten justering och det ser lovande ut inför resten av dagen, kommenterade Schie efter testet. Andra tiden hade Richard Göransson 1.21.112 som trots förkylning tycker det känns bra. Fredrik Ekblom hade tredje tiden 1.21.235 följd av Thed Björk 1.21.246. – Det känns bra, framför allt inför racet i eftermiddag, kommenterade Björk. – Vi har gjort många framsteg hela tiden, bara i detta passet gjorde vi några till, kommenterade Robert Dahlgren som hade femte tid 1.21.355.

Lördagens race:
Radical: Andreas Ebbesson tog starten före Victor Hallrup, Audun Njös och Per Staaf Jr. Tommi Anttila började direkt avvancera i fältet och tog först Staaf Jr och varvet efter Audun Njös och var uppe på tredje platsen. Andreas Ebbesson höll undan i ledningen och korsade mållinjen som segrare före Victor Hallrup och Tommi Anttila slutade trea. Christian Kronegård som blev utesluten från kvalet på grund av för låg bil fick starta i sista ledet men gjorde en fenomenal uppkörning och slutade femma.
Carrera Cup: Stefan Söderberg tog starten före Jocke Mangs och Tony Rickardsson. Cralle Lindholm som gjorde en bra start och tog sig förbi Edward Sandström direkt på fjärde platsen satte in en attack på Rickardsson och tog sig förbi även honom på första varvet. Martin Öhlin körde av efter Mjölby svängen på tredje varvet och safety car fick ge sig ut. Han hade rullat ett varv med bilen men mådde efter omständigheterna bra själv. Tyvärr rasade växellådan för Cralle Lindholm och han fick köra in i bandepån och parkera. Samtidigt som safety car lämnade banan började regnet vräka ner och det återstod åtta varv av racet. Det blev två varv i race tempo innan safety car fick gå ut igen och under den tiden hann Jocke Mangs ta över ledningen före Stefan Söderberg och Edward Sandström tog sig förbi Tony Rickardsson. En del av förarna gick in och bytte till regndäck men förarna i toppen valde att stanna kvar ute samtidigt som regnet avtog. Fältet släpptes igen varvet efter och Edward Sandström tog sig förbi Söderberg som tappade ner i fältet. David Björk som kör mycket bra när det är blött hade nu tagit sig upp på tredje platsen. Tony Rickardsson åkte av i Mjölby svängen på näst sista varvet. Jocke Mangs lyckades hålla undan i ledningen och vann racet före David Björk som satte in en attack på Edward Sandström och vände bort honom på sista varvet. Trea i mål blev då Martin Kudzak och Edward Sandström lyckades ta sig i mål på fjärde platsen.
Camaro Cup: Ole Martin Lindum tog starten före Magnus Krokström och Bernhard Kongsrud. Anders Brofalk tog sig förbi Kongsrud på tredje platsen på andra varvet och Kongsrud fick även ge sig för Michael Wärn. Mot slutet av racet visade sig att rätta däcksvalet för detta racet var slicks då solen kom fram och banan torkade snabbt upp. Ole Martin Lindum i ledningen tappade snabbt fart med sina regndäck och Anders Brofalk körde enkelt förbi och tog segern före Bernhard Kongsrud och Jonny Gustavsson. Ole Martin Lindum lyckades ta sig i mål på fjärde platsen före Patrik Flodin som körde upp sig från näst sista plats till femteplatsen.
Ferrari Challenge: René Rasmussen tog starten före Lars Erik Nielsen och Jari Nurminen. Morten Nielsen snurrade på första varvet men lyckades ta sig upp på banan igen men hade då tappat till sista platsen. Martin Nelson som låg fyra fick ett drive through straff och tappade ner till en 12:e plats. Han körde för fort genom depån och tilldelades ytterligare en drive through. Med 16 minuter kvar av racet hade Jari Nurminen kört ifatt René Rasmussen i täten och lyckades efter ett par försök ta sig förbi. Magnus Frodig tog sig upp på tredje platsen men fick ge sig på sista varvet för Lars Erik Nielsen. Segrare i racet blev Jari Nurminen före René Rasmussen. I 360 Challange klassen var det en hårt fight mellan Morten Remar och Christian Overgard och i sista kurvan tog sig Overgard förbi Remar och segrade i klassen.

Lördagens kval och test:
Pro Superbike: Filip Backlund var snabbast av alla i testpasset för hojarna som inledde dagens aktivitet på Mantorp. Filip åkte på 1.19.056 och följdes närms av Freddy Papunen + 0,064, Alexander Lundh + 0,084, Norvald Haaland + 0.225, Micke Nilsson + 0,838, Per Björk + 2,003 och Andreas Nylund + 2,41.
– Körningen lossnade för för mig förra helgen och vi börjar få ordning på min Suzuki så nu ser jag fram emot en bra helg, sa Backlund. Henrik Stenberg vurpade på kvalet och tyvärr visade sig att han skadat nyckelbenet och kommer inte kunna köra mer i helgen.
Pro Superbike grundkval och super pole. Det blev full laddning från början i Pro Superbikes grundkval då regnet lurade i kanterna. Regnet höll sig undan ända tills det återstod fem minuter av kvalet. Norvald Haaland satte snabbaste tiden 1.17.996 följd av Jan Hansson + 0.033, Alexander Lundh + 0.063 och Freddy Papunen + 0.066. Med till super polen gick även Mikael Nilsson + 0.096, Filip Backlund + 0.216, Christer Andersson + 0.588 och Per Björk + 0.605. Jimmy Lindén var den som hade nionde tiden + 1.012 och missade därmed super polen.
Regnet upphörde och Super polen kunde genomföras på torr bana. Jan Hansson satte snabbaste tiden 1.17.549 och kommer starta i pole position i morgondagens race. – Nu får ungtupparna något att tänka på inför morgondagen, kommenterade en mycket nöjd Jan Hansson. Andra tid hade Mikael Nilsson 1.17.574 följd av Alexander Lundh 1.17.904. – Jag körde för första startledet och det lyckades. Sista platsen i första startledet knep Norvald Haaland 1.18.272 som gjorde en stor tavla i Parisern och missade mycket. Femte tid satte Filip Backlund 1.18.322 följd av Freddy Papunen 1.18.600, Christer Andersson 1.18.768 och Per Björk som gjorde flera misstag under varvet hade åttonde tiden 1.20.948.
Radical: Christian Kronegård var snabbast i testen med tiden 1.17,585 följd av Andreas Ebbesson + 0,317, Viktor Hallrup + 0,460, Tommi Anttila + 0,933, Rory Penttinen + 1,601 och David Olsson + 2,148.
I Radicals kval satte en nöjd Christian Kronegård snabbaste tiden 1.16.904 följd av Andreas Ebbesson 1.16.981, Viktor Hallrup 1.17.068 och Tommi Anttila hade fjärde tid 1.17.443. När teknikerna hade gjort sina kontroller visade sig att Christian Kronegård och Roger Andersson hade för låga bilar och de uteslöts från kvalet.
Carrera Cup: Prins Carl Philip kommer inte till start denna helg då han är på ett bröllop.
Edward Sandström har hittat felet på sin Porsche och åtgärdat detta vilket inneburit att han nu har full fart i sin bil och det visade han också på testen där han var snabbast med tiden 1,17,799 följd av Jocke Mangs + 0,601, David Björk + 0,656, Cralle Lindholm + 0,679, Stefan Söderberg + 0,687, Tony Rickardsson + 0,740 och Martin Öhlin + 1,003.
Det blev ett spännande kval för Carrera cup förarna med en regnskur precis innan de släpptes ut och mot slutet av kvalet kom det några regndroppar till. Den som klarade detta bäst var Stefan Söderberg som satte bästa tid 1.17.996 följd av Jocke Mangs + 0.072, Tony Rickardsson +.0.218 och Edward Sandström +.0.247.
Camaro Cup: I slutet av testpasset så slog Ole Martin Lindum till med tiden 1.25.117 och var klart snabbast på banan i testpasset. Magnus krokström hade näst bästa tid + 1,240 före Jonny Gustavsson + 1,260, Thomas Faraas + 2,536, Michael Wärn + 3,436, Frederick Bylund + 3,577, Bernhard Kongsrud + 3,810 och Patrik Flodin + 4,311.
I slutet av Camaro cup kvalet började Jörgen Erikssons bil brinna och man fick ut och sanera banan och bärga bort Erikssons Camaro. Förarna fick ett snabbt varv till efter bärgningen och då slog Ole Martin Lindum till med snabbaste tiden 1.23.891. Andra tiden hade Magnus Krokström + 0.316 följd av Patrik Flodin + 1.647 och Anders Brofalk 2.225. Patrik Flodin uteslöts dock från kvalet för vårdslös körning under gul flagg.
Ferrari Challenge: Klassen kvalade redan under fredagseftermiddagen med René Rasmussen i pole följd av Lars Erik Nielsen, Jari Nurminen, Morten Nielsen, Martin Nelson, Claus Gregersen, Magnus Frodig och Filip Larsson i topp åtta.
På lördagsförmiddagens test var René Rasmussen snabbast med tiden 1.20.010 följd av Jari Nurminen 1.21.001 och Lars Erik Nielsen hade tredje tiden 1.21.041.

Annons
Annons
Rulla till toppen