Så blir du en bättre förare på bana – vi åker på förarskola

Hur kör man egentligen snabbt på bana? Vi åker på förarskola tillsammans med Michelin och två lyckliga läsare som vann vår tävling.

Så blir du en bättre förare på bana – vi åker på förarskola

Ljudet av racerbilar som ylar för full hals letar sig över banvallen. Ett antal Ferrari-team håller på att testa inför Le Mans. Vi befinner oss vid racerbanan Paul Ricard i södra Frankrike. Vi har kommit hit tillsammans med Michelin och två av våra läsare. Målet för dagen är att lära oss köra snabbt på bana. Vårt övningsområde ligger precis bredvid den gamla GP-slingan och ljudkulissen i bakgrunden väcker den inre racerföraren i oss.

Ett gäng Porsche Cayman skodda med Michelins bandäck Pilot Sport Cup 2 står uppradade i depån. Vi är redo att begrava gaspedalen i mattan, men den första genomgången börjar med en överraskning.

Det kanske låter bakvänt till en början, men för att köra snabbt på bana måste man bromsa rätt. Man skulle kunna tro att bankörning i huvudsak handlar om kurvtagning och att hitta rätt linje i böjarna. Det är såklart en viktig del, men grunden till snabba varv läggs faktiskt genom bromsning.

Så blir du en bättre förare på bana – vi åker på förarskola

Instruktörerna drillar oss under dagens första övning. Vi får lära oss att bromsa hårdare i början och sedan gradvis släppa av fram till kurvan. Bromsning handlar om att använda viktförskjutning för att hjälpa bilen att svänga. Genom att minska bromstrycket mot slutet hjälper man däcket att behålla greppet och kan därmed lotsa in bilen effektivare i kurvan.

Först därefter är vi redo att börja nöta varv och att träna på kurvor. Instruktionen är att köra långsamt in och snabbt ut, att göra kurvan kort och hitta en rak linje ut ur böjen för att kunna accelerera maximalt.

Våra lärare tar plats i högerstolarna och åker med oss. När man inte är van att köra på bana är det vanligt att hålla blicken för nära bilen. Jag får uppmaningen att titta längre fram, att ligga ytterligare en kurva bort med ögonen. Man kör naturligt åt det håll man tittar, varför man får ett bättre flyt och har enklare att hitta linjerna genom böjarna.

Så blir du en bättre förare på bana – vi åker på förarskola

Vi höjer tempot i takt med att vi blir varma i kläderna, även bokstavligt talat. Michelins Cup 2-däck greppar otroligt bra och känns förtroendeingivande. Det går att köra mycket fortare och styra in i kurvor snabbare än man tror. Porschen byter villigt riktning dit man pekar ratten.

Mot slutet av dagen har vi börjat få kläm på de viktigaste momenten och det börjar gå fort runt banan. Vi har fått lära oss att vara mjuka i reaktionerna, det går fortare och är snällare mot greppet än om man är brutal.

Sista inslaget blir snabba varv i högerstolen med instruktörerna. Nu går det undan. Men man ser också alla misstag man själv gjorde och var det går att köra snabbare. Det är kul, fast mest av allt lärorikt.

Vi vill egentligen inte sluta köra och har alla fått ordentlig mersmak. Vi vill ha mer racing och sätter oss därför på läktaren vid stora banan och njuter av racerbilarna som fortfarande är ute och testar. En perfekt avslutning på dagen. 

Så blir du en bättre förare på bana – vi åker på förarskola

”Var lite mjuk, då går det fortare”

Roland Reiss, huvudinstruktör

Företaget som står bakom förarutbildningen heter Oreca. Du kanske känner igen namnet. Det är samma team som har tävlat i Formel 3 och som framgångsrikt drev ett antal Chrysler Viper i långloppsracing åren kring millennieskiftet.

Instruktören Roland har en mycket gedigen bakgrund. Han har varit racingingenjör, tävlat inom Formel 3 och prototypbilklasser, och har jobbat som instruktör sedan 70-talet, bland annat inom ”Pilote Elf”, det gamla franska oljebolagets skola för racingtalanger. 17 av hans tidigare elever har gått vidare till att köra i Formel 1.

Rolands tre viktigaste tips för att köra snabbt på bana:

1. Bromsa rätt, hårdare i början och mindre i slutet. Bromsning och viktförskjutning hjälper bilen att svänga. ”Det är det enda sättet att köra snabbt och det som skiljer en bra och en dålig förare åt.”

2. Var mjuk i allt, då går det fortare. ”När jag själv höll på med racing bromsade jag hårt och brutalt, men jag lärde mig av duktiga elever att vara mjukare när jag såg hur snabba de var tack vare deras mjuka bromsteknik.”

3. Hitta rätt linje, för att kunna öppna styrningen och gå på gas tidigare. En nyckel till att hitta en bra linje är hålla blicken långt fram, att titta efter nästa apex tidigt.

Så blir du en bättre förare på bana – vi åker på förarskola

”Nu är jag fruktansvärt sugen på banträffar”

Namn: John Andersson
Ålder: 39
Bil: Mini Cooper S -03
Drömbil: Porsche 993 4S
Läst auto motor & sport sedan: 2009

Din erfarenhet av bankörning före resan?

”Detta var absolut första gången på en racerbana för mig. Annars har jag bara kört gokart och folkrace ett par gånger.”

Vad lärde du dig under utbildningen?

”För mig var det nästan som första dagen på bilskolan igen. Jag fick lära mig hur man bromsar, tar kurvor och till och med hur man ska hålla i ratten.”

Vad var roligast?

”Förutom att det var väldigt roligt att få köra Porsche på bana, var nog det roligaste att se min egen utvecklingskurva. Det tog inte mer än drygt en halv dag att få någon slags kläm på hur man effektivast tar sig runt en bana, och då har jag ändå aldrig kört på bana tidigare. Man kan säga att jag nu är fruktansvärt sugen på att börja åka på banträffar.”

Blev du överraskad av något?

”Jag som gammal motorsportnörd fick för första gången någon slags förståelse för vad det innebär att vara en racerförare. Det är lätt att sitta framför teven och kritisera när en förare gör ett misstag, men det är en annan femma att sitta bakom ratten själv.”

Så blir du en bättre förare på bana – vi åker på förarskola

”Jag fick lite av en ögonöppnare när det gäller broms inför kurvor”

Namn: Martin Palm
Ålder: 29
Bil: BMW 525iM E39
Drömbil: McLaren P1
Läst auto motor & sport sedan: 2007

Din erfarenhet av bankörning före resan?

”Ganska gedigen. Jag har följt med Richard Göransson som fotograf på diverse tävlingar och har kört cirka 50 varv på Nürburgrings nordslinga med olika hyrbilar ämnade just för den uppgiften.”

Vad lärde du dig under utbildningen?

”Jag fick lite av en ögonöppnare när det gäller broms inför kurvor, instyrning och hur mycket fart det faktiskt går att ta med sig. Den inledande bromsövningen gav en ny dimension till bromsteknik och det var väldigt lärorikt.”

Vad var roligast?

”Det var oerhört skoj när vi fick köra varv efter varv på en avstängd del av banan som var väldigt knixig. Genom att nöta varv på det här sättet fick man snabbt upp farten och lärde sig lita på att däcken greppar – och vilket grepp!”

Blev du överraskad av något?

”En instruktör sade åt mig att bromsa mindre på ett par ställen och sedan använda däckens grepp för att bromsa bilen de sista meterna och på så sätt skrubba av farten. Det var häftigt att se att man kan få med sig så mycket mer fart.”

Så blir du en bättre förare på bana – vi åker på förarskola
Rulla till toppen