Motorhistoria

Video: Alrik firar BMW M 50 år!

Nu på Youtube: Alrik är på plats när BMW:s M-avdelning firar 50 år – och får bland annat ett snack om framtiden med BMW-chefen.

Film: Alrik kör ”Halv-Lamborghinin” BMW M1

M-avdelningen fyller 50 år och BMW säger att "M" är världens starkaste bokstav. Men hur började allt? Alrik har har tagit en kort tur i den första äkta M-bilen, i ett av de 455 exemplaren som byggdes och som i dagsläget kostar runt 7 miljoner kronor.
Modellen föddes 1977 som Matra Simca Rancho.

Den första stadsjeepen: Talbot Matra Rancho

PREMIUM Jesper Hammarstrand fick syn på en underlig bil längre fram på vägen. Han körde i kapp och lyckades fånga registreringsnumret. "Ja, så skickade jag iväg ett sms med undran om den kunde vara till salu", säger han om sin udda Talbot Matra Rancho från 1980. I reklamen döptes den till "stadsjeep", ett begrepp som levt kvar sedan dess.
På krokiga små asfalts­vägar är den lilla ­Cappuccinon med 64 varvvilliga hästar och 725 kg i sitt esse. Bilen är ­ungefär 280 kg lättare än ­första generationens Miata.

Suzuki Cappuccino: en sportbil i miniformat

PREMIUM Vid en hastig blick är det lätt att tänka att "det är ju en riktigt fin tidig Miata". Hinner man titta två gånger däremot, då börjar man gnugga sig i ögonen. Någon Miata är det inte, men vad är det för bil?
Lars Bång var en av flera poliser som använde bilen när den tjänstgjorde i Umeå 1975–1982. Här tillsammans med Niclas Gruffman, båda i tidstypiska uniformer.

Polis-Saaben åter i uniform – 40 år senare

PREMIUM Sådana har väl aldrig ­varit polis­bilar? Ägaren Niclas Gruffman får ofta den frågan när han visar upp sin Saab 95. Jodå, de fanns men de var inte vanliga. Detta exemplar tjänstgjorde i Umeå 1975–1982 och har återställts till sin forna glans.
Tre ögonblick i Ronnies liv: Tecno-tiden, hemma hos Fittipaldi, och sponsorerna.

Tre härliga Ronnie Peterson-minnen

PREMIUM Under 70-talets hiskliga F1-era vann tre förare fem VM-titlar med en gemensam nämnare – de ville inte ha Ronnie Peterson som stallkamrat! Han körde 123 GP, ledde 706 varv, vann 10 Grand Prix, tog 14 pole position, stod i främsta startled 25 gånger och borde ha blivit världsmästare. Här följer tre nya Ronnieminnen av Kenneth Olausson som upplevde 48 Grand Prix under epoken.
I år är det 25 år sedan Volvo introducerade sin första förhöjda Cross Country-bil, men resan mot dagens Volvo XC-modeller började tidigare än så. Volvos Heritage Manager Hans Hedberg guidar chefredaktör Alrik Söderlind genom samlingarna.

Video: Historien bakom Volvos XC-modeller

Volvo har utvecklats till en suvtillverkare som tjänar bra med pengar på högbyggda, fyrhjulsdrivna bilar. Men vägen dit har ibland varit krokig. Följ med på den spännande resan från den första modellen som är extremt långt från dagens sofistikerade familjebilar.
Rulla till toppen