Kan en bilhandlare friskriva sig genom att sälja en bil som ett reparationsobjekt eller "gör-det-själv-bil"? Två handlare har hamnat i tvister med köpare och ber nu MRF:s expertpanel om råd. Båda får bakläxa av experten.
En småländsk bilhandlare har sålt en begagnad bil till Finland. Den nye ägaren är dock inte nöjd och säger att bilen dricker olja som om den vore "mer eller mindre alkoholiserad".
En verkstad har tagit emot en krockad bil som tillhör en av deras storkunder. Ägaren kräver att verkstaden ska reparera bilen på ett annat sätt än vad biltillverkarens reparationsanvisningar säger, något verkstaden vägrar göra. Kan man som ägare kräva det?
En bilhandlare har sålt en begagnad bil med dubbelkopplingslåda. Efter bara 700 mil slutade lådan i bilen att fungera. Mekatroniken behöver bytas och den nya ägaren kräver att handlaren ska stå för kostnaden. Handlaren vet däremot inte vad det är för något och ber MRF:s expert om råd.
En svensk bilhandlare har sålt en begagnad 2012 Mercedes S550 på export. Väl hemma råkade den nye ägaren ut för ett motorras och denne kräver nu att handlaren ska stå för reparationen i utlandet – för 75.000 kronor. Vad ska handlaren göra? MRF:s expert reder ut vad som gäller.
En verkstad i Västra Götaland har slarvat under en oljeservice på en begagnad bil – och orsakat en brand under huven. Efter att bilen reparerats begär nu ägaren två års garanti från verkstaden. Men kan han begära det? MRF:s expert svarar.
En verkstad krävs på ersättning av en bilägare vars bil haft ett motorhaveri mindre än ett halvår efter att verkstaden åtgärdat en lös turboslang. Men, bilen har missat den senaste servicen. Är de skyldiga? MRF-juristen reder ut.
Prenumerant? Efter 3 april behöver du uppdatera ditt konto. Läs mer här.