Så funkar autobromsen i Volvo, Lexus och BMW

Se auto motor & sport testa autobromsarna i Volvo, Lexus och BMW. Volvon stannade helt utan att föraren gjorde något.
Annons

Så funkar autobromsen i Volvo, Lexus och BMW
Vi testade fem lyxiga mellanklassuvar i nr 25-2014. Klicka för att läsa testet.

I auto motor & sport nr 25 testade vi de lyxiga mellanklassuvarna BMW X3, Hyundai Grand Santa Fe, Lexus NX, Mercedes GLK och Volvo XC60. (Läs suvtestet här!)

Vi passade även på att testa hur autobromsarna i Volvo och Lexus, samt kollisionsvarningen i BMW, fungerar. Det gjorde vi genom att köra mot ett lakan som två medarbetare höll upp i huvudhöjd, notera att detta således inte är ett strikt vetenskapligt test.

Volvo undvek kollision
i upp till 20 km/h, den stannade helt utan att föraren gjorde något.
Lexus och BMW reagerade över huvud taget inte på lakanet, BMW för att dess kollisionsvarning bara jobbar i högre farter. Men frågan är varför inte Lexus reagerade.

Som standardutrustning
har XC60 autobroms med radarteknik, Lexus har det som tillval för 9.800 kronor (även Mercedes och BMW, men mycket dyrare). Radarautobromsen behöver substans för att trigga: en regskylt, bilplåt eller baklysen krävs för att radarvågorna ska reflekteras och detekteras av systemet.

Volvo autobromsade
alltså för vårt testlakan. Med Driver Support-paketet får man även kollisionsvarning med fotgängardetektering. Då ingår också en kamera som ser mer än radarn – som vårt lakan. 

Så om du vill ha en ny bil som stannar för mer än andra bilar, se till att den även har fotgängarfunktion i autobromsen. Sedan tar den aktiva säkerheten nästa kliv. 

• Testet av de lyxiga mellanklassuvarna – BMW X3, Hyundai Grand Santa Fe, Lexus NX, Mercedes GLK och Volvo XC60 – finns i auto motor & sport nr 25-2014. Du hittar tidningen här.
• Läs enbart testet av BMW X3, Hyundai Grand Santa Fe, Lexus NX, Mercedes GLK och Volvo XC60.

Annons
Annons
Rulla till toppen