Vårt senaste test bjuder på både bensin-, hybrid- och elbilar. Vi testar fem bilar i Golfklassen – men det är egentligen smartare rent ekonomiskt att köpa begagnat än nytt.
När ägarna får säga sitt blir resultatet kanske inte som testlaget trott. Men allt beror givetvis på vilka förväntningar man har inför köpet.
Vi har granskat betygen för fem populära modeller i vår begagnatdatabas, med över 50 000 betyg på begagnade bilar, och letat uppt resultaten för generationen innan dagens testbilar – för alla utom Volkswagen Golf där begagnatbetygen gäller dagens generation 7.
Vi har dessutom tagit fram begagnatpriser på Blocket och sökt efter bensinbilar med motorer runt 150 hk (bortsett från e-Soul) som rullat mellan 3 000 och 5 000 mil från årsmodell 2017.
För de ekonomiskt sinnade är Skoda det klara valet, en vettig bil som håller bra till lågt pris. Men vi gillar att köra bil och tycker om när det känns välbyggt och då blir förra generationens Mazda 3 det bästa köpet.
Behöver du inte stora utrymmen och kräver hybridisering är gamla Mazda 3 ett riktigt bra köp – det vill säga en fin bil som står sig bra i pris. Har du ännu inte satt betyg på din bil, gör det här!
Plats 5: Kia Soul EV (2014–18)
Gren | Betyg | Snittbilen |
Körglädje | 62,7 | 81,6 |
Ljudnivå | 70,2 | 77,4 |
Totalekonomi | 85,0 | 75,5 |
Bagageutrymme | 47,5 | 76,6 |
Kvalitetskänsla | 78,7 | 85,3 |
Problemfri | 74,5 | 89,1 |
Service/Verkstad | 60,8 | 81,4 |
Göra om köpet | 83,3 | 88,6 |
Haft garantiärenden | 20 % | 32 % |
Garantinöjdhet | 98,5 | 82,9 |
Totalt | 741 | 807 |
Kia e-Soul får genomgående dåliga ägarbetyg. Det är ekonomin och miljövänligheten som är grejen för ägarna, samt känslan av att köra elektriskt. Men 2015 vann faktiskt e-Soul ett stort elbilstest i auto motor & sport och testlaget charmades av bilen. Begagnatpriserna är höga, men driftkostnaden låg, och e-Soul kan bli en god affär. Årsmodell 2017, max 5 000 mil, pris 250 000 kronor.
Plats 4: Toyota Auris (2012–18)
Gren | Betyg | Snittbilen |
Körglädje | 69,3 | 81,0 |
Ljudnivå | 66,5 | 76,5 |
Totalekonomi | 83,9 | 75,6 |
Bagageutrymme | 78,3 | 76,0 |
Kvalitetskänsla | 83,8 | 85,1 |
Problemfri | 90,3 | 88,6 |
Service/Verkstad | 86,1 | 80,5 |
Göra om köpet | 87,0 | 88,5 |
Haft garantiärenden | 24 % | 28 % |
Garantinöjdhet | 74,1 | 82,6 |
Totalt | 795 | 806 |
Auris ersatte Corolla och nu är Corollanamnet tillbaka. Ägarbetygen är ”klassiska Toyotabetyg”, väldigt höga förnuftspoäng medan körglädje och komfort ligger lägre. Notera att Toyota Corolla har sämre garantibetyg än Skoda Rapid. Årsmodell 2017, max 5 000 mil, pris från 145 000:–. Gott andrahandsvärde.
Plats 3: Volkswagen Golf (2012–19)
Gren | Betyg | Snittbilen |
Körglädje | 82,6 | 81,0 |
Ljudnivå | 72,1 | 76,6 |
Totalekonomi | 78,1 | 75,5 |
Bagageutrymme | 69,7 | 76,0 |
Kvalitetskänsla | 86,1 | 85,1 |
Problemfri | 89,9 | 88,6 |
Service/Verkstad | 74,7 | 80,5 |
Göra om köpet | 89,4 | 88,5 |
Haft garantiärenden | 17 % | 28 % |
Garantinöjdhet | 67,5 | 82,5 |
Totalt | 793 | 806 |
VW Golf är enligt ägarna tveklöst den trevligaste bilen att köra och åka i, och kvalitetskänslan är bra. Driftsäkerheten är även den hög. Det som drar ner betyget markant är VW:s märkesverkstäder – ska du köpa en Golf, hitta först en bra verkstad, blir läsarnas varning. Årsmodell 2017, max 5 000 mil, pris från 135 000:–.
Plats 2: Mazda 3 (2013–18)
Gren | Betyg | Snittbilen |
Körglädje | 84,7 | 81,4 |
Ljudnivå | 62,6 | 76,8 |
Totalekonomi | 83,1 | 75,5 |
Bagageutrymme | 71,1 | 76,3 |
Kvalitetskänsla | 87,6 | 85,2 |
Problemfri | 93,2 | 88,9 |
Service/Verkstad | 89,1 | 81,0 |
Göra om köpet | 89,7 | 88,4 |
Haft garantiärenden | 24 % | 30 % |
Garantinöjdhet | 87,9 | 82,7 |
Totalt | 825 | 806 |
Förra Mazda 3 är liksom dagens modell inte stor och praktisk, och tyvärr är den dessutom rätt bullrig, vilket är vanligt för Mazda. Men bortsett från det en bra bil. Mazda 3 är riktigt trevlig att köra, kvalitetskänslan är god och den håller mycket bra. Även verkstäderna får plusbetyg. Högt andrahandsvärde är också ett stort plus. Årsmodell 2017, max 5 000 mil, pris 160 000:–.
Plats 1: Skoda Rapid (2012–19)
Gren | Betyg | Snittbilen |
Körglädje | 66,6 | 81,0 |
Ljudnivå | 67,0 | 76,6 |
Totalekonomi | 83,7 | 75,5 |
Bagageutrymme | 85,8 | 76,0 |
Kvalitetskänsla | 80,8 | 85,1 |
Problemfri | 95,3 | 88,6 |
Service/Verkstad | 83,0 | 80,5 |
Göra om köpet | 93,3 | 88,5 |
Haft garantiärenden | 20 % | 28 % |
Garantinöjdhet | 99,3 | 82,5 |
Totalt | 835 | 806 |
Scala har ersatt Rapid, och begagnatbetygen gäller alltså för Rapid. Det här är en Skoda av den gamla nuftiga skolan. Ingen bil som man gillar att köra eller åka i, men den har visat sig vara en mycket välbyggd, robust och ekonomisk bil. Årsmodell 2017, max 5 000 mil, pris på Blocket från 120 000:–. Ett mycket nuftigt begagnatköp.