För en massa år sedan kunde det skilja stora summor mellan olika mobilabonnemang, för att inte tala om hur dyrt det var med långdistanssamtal och surfande utrikes. Valde man fel kunde det kosta skjortan!
Just nu är elbilarna på den utvecklingsnivån, med stora skillnader i både prestanda och kostnader. Ska du ofta köra långa sträckor kommer valet av märke spela stor roll för ekonomin. I dagsläget finns det bara två kedjor i Sverige som har ett väl utbyggt nät med riktiga snabbladdare – Ionity och Tesla.
Vill du göra det extremt lätt, och få en bekväm och prisvärd laddning, finns det just nu bara ett bilmärke: Tesla. Inte nog med att deras laddnätverk är det bäst utbyggda med stationer på många orter och rejält med laddare på varje ställe – det tillkommer inte heller några extra abonnemangsavgifter och priset på el är bra. Varje kWh kostar 3,62 kr.
Dessutom behöver man inte fundera på betalning, appar eller RFID-brickor. Bilen är kopplad till ditt kontokort och laddaren känner igen varje bil – det är bara att stanna och ansluta sladden – precis som det ska vara och som det måste bli med alla andra laddkedjor och bilmärken framöver.
Än så länge är det oftast ovanligt med köer till Teslas laddare, medan det tyvärr stockar till sig hos andra laddnätverk när det är många bilar ute och rullar – och det är inte så konstigt.
Ionity ska ta emot snabbladdande bilar av alla varumärken – även Tesla som av någon anledning behöver toppas upp lite.
När elbilsförsäljningen boomar måste snabbladdningsinfrastrukturen byggas ut i samma hastighet, och flera stora aktörer är på gång, men just ju är det Ionity som gäller om man ska ha riktigt snabb laddning.
Priserna varierar mellan 2,88 och 8,70 kr/kWh och drar din bil 2 kWh/mil betyder det att milpriset går från 5,76 till 17,40. Kör du 1 000 landsvägsmil per år blir det pengar.
För att komplicera det ännu mer har än så länge endast Audi, BMW, Hyundai, Ford, Kia, Mercedes, Porsche, Skoda och VW anslutit sig till Ionity och dessa märken erbjuder rabatterade priser på elen. Seat och Cupra kommer givetvis också att göra det längre fram – eftersom de ingår i VAG-koncernen.
En stor nyhet är att Polestar och Volvo äntligen erbjuder bra priser hos Ionity, även om man inte är delägare i laddföretaget, som de andra märkena. Än så länge gäller erbjudandet endast det första året, vad priset blir år två är inte klart.
Förare av bilar av alla andra märken måste betala minst 8,70 kr/kWh – vilket betyder att det blir dyrt på snabbladdningslångfärd.
Vidare erbjuder alla tillverkare olika avtal. Många har ett lågt pris under det första året, för att sedan sälja månads- eller årsavtal för olika summor som ger olika stora rabatter. Det gäller alltså att välja rätt bilmärke och rätt månadskostnad, beroende på hur ofta du kör långt. Rent generellt lönar det sig snabbt att teckna de dyrare avtalen eftersom elpriserna blir så pass mycket lägre.
Elbilsfakta kommer från EV-database
Vi har hämtat fakta från den utomordentliga sajten ev-database.org som har intressanta uppgifter om alla nuvarande och en del kommande elbilar. Räckvidden som de anger är inte tillverkarnas WLTP-siffor utan något som de kallar real range, vilket är en uppskattad räckvidd.
Som ett exempel har Volvo XC40 P8 en ”real range” på 335 km enligt EV-database, medan WLTP-värdet är 418 km. Utifrån körsätt och temperatur varierar räckvidden mellan 235 och 490 km. Stadskörning i varmt klimat ska ge 490 km, medan motorvägskörning i kallt klimat ska ge 235 km.
Vi använder även EV-database uppgifter när det gäller snabbladdning 10 till 80 procent samt deras beräknade förbrukning och hk-uppgifter. Bilarnas priser har vi tagit från vår nybilsprislista.
Bortsett från kostnaderna finns det två avgörande fakta som avslöjar om en elbil lämpar sig för långfärd: räckvidd och snabbladdningsprestanda. Ett stort batteri är bra eftersom det framför allt betyder att man kommer långt innan det första laddstoppet – förmodligen på billig ”hemmael”.
Sedan kommer det riktigt spännande: Hur snabbt laddas nya mil? Det beror främst på fem faktorer: storleken på batteriet, batteriets kemi, kylning/uppvärmning av batteriet, bilens förbrukning och laddaren. Ett stort batteri är bra eftersom antalet kWh som kan laddas snabbt per automatik blir fler, de flesta elbilar har nämligen rätt bra fart upp till 80 procent av batterikapaciteten, för att sedan gå långsammare och långsammare till full laddning.
Skillnaderna mellan olika tillverkare är stora och vi kan med våra uträkningar avslöja en hel del om hur långt fram i teknikutvecklingen olika biltillverkare har kommit.
De nya modellerna från Hyundai och Kia laddar ungefär dubbelt så snabbt nya mil som de flesta andra elbilar. Likt Porsche och Audi e-tron GT har de 800-voltssystem.
Från tio till 80 procents laddning tar under 20 minuter, vilket ska jämföras med drygt 40 minuter för exempelvis VAG-koncernens nya familjebilar och även Ford Mustang, Polestar och Volvo.
Att billigare stadsbilar inte har effektiv snabbladdning kan nog de flesta leva med, eftersom de är gjorda för just kortare pendlingskörning. Men köper man en dyr premiumprodukt vill man nog ha bästa möjliga snabbladdning.
Den just nu snabbaste elbilen på långfärd, i teorin, är Teslas uppdaterade version av Model S. Den ger 33 nya mil på 20 minuter och det betyder att vi närmar oss en gräns där tiden för snabbladdning spelar mindre roll. Ett toalettbesök och ett inköp av något att dricka och man kan köra över 30 mil. Kort laddtid är också viktigt ur perspektivet laddinfrastruktur, laddar bilarna snabbt blir köerna inte lika långa och man behöver inte bygga lika många laddare på varje station.
Teknikutvecklingen går extremt snabbt och inom några år lär prestationen 10–80 procent på under 20 minuter framstå som medelbra. När solid state-batterier kommer sägs det att laddningen inte ska mycket längre tid än vad det tar att tanka en bil med bensin.
Men fram till dess bör man studera prestanda och kostnader för laddning väldigt noggrant – för det är väldigt stora skillnader mellan tillverkarna. Tyvärr är det inte så enkelt som att en dyr bil har snabb laddning och lång räckvidd. Lexus UX 300e har exempelvis kortare räckvidd, långsammare laddning och högre laddpriser än den billigare Kia e-Niro – och det syns på försäljningssiffrorna.
BILLIGAST SNABBLADDNING PÅ IONITY/TESLA
Billigaste möjliga pris med abonnemang – notera att kostnaden för Ford, Polestar och Volvo gäller för det första året då abonnemanget är gratis. För alla andra gäller priserna från år två, då abonnemangen kostar pengar för de flesta. Ford, Polestar och Volvo kan ännu inte säga vad månadskostnaden blir från år två.
SNABBAST LADDNING AV NYA MIL
Tesla och de nya sydkoreanerna är helt överlägsna när det gäller att ladda nya mil snabbt, Porsche Taycan är också med i toppen. Kia EV6, som inte är dyrare än en Volvo XC40, får dubbelt så många nya mil per minut tack vare snabb laddning och låg förbrukning.
I tabellen har vi plockat in några populära bilar som hamnar i mitten av listan. Notera att laddningen av nya mil tar dubbelt så lång tid för mellanskiktet, som för de bästa bilarna och nästan tio gånger så lång tid för de med sämst laddning! Vill du stå tio minuter eller närmare en och en halv timme för att få 16 nya mil?!
*Tesla Model S Plaid+ kommer inte att tillverkas, men det är intressant att se att den skulle fått en långsammare laddning än vanlig Plaid, vilket beror på högre förbrukning, förmodligen mest på grund av högre vikt.
LÅNGSAMMASTE LADDNING AV NYA MIL
VILKET ABONNEMANG ÄR BÄST?
Tillverkarna som är med i Ionity har alla olika varianter på prenumeration av billigare ström. Vi har räknat på långkörning (snabbladdning) 500 mil och 1 000 mil om året. Det finns klara vinnare i de flesta fall!