Kommande elbilar och laddhybrider

Den bästa bilen är alltid den som finns runt hörnet – eller? Utvecklingen i bilbranschen går snabbt och när det gäller elbilar och miljöbilar finns det alltid något nytt att se fram emot.

De senaste uppdateringarna är markerade med gul färg.

Alfa Romeo Tonale

En ny suv som än så länge är ett koncept, men som förmodligen sätts i produktion snart. Den ser i princip produktionsklar ut. Laddhybridteknik under skalet, men inga uppgifter om räckvidd än.

Premiär: Oklart

Aston Martin Rapide E

Aston Martins fyradörrarsmodell Rapide börjar snart säljas i helt eldrivet utförande. Det här blir Bondmärkets första helt eldrivna modell och överraskande nog blir det inte en helt ny modell, utan en omarbetad version av dagens Rapide som snart är nio år gammal.

V12-motorn byts ut mot dubbla elmotorer som ska ge imponerande prestanda som dessutom går att upprepa – drivlinan ska alltså inte bli överhettad efter några accelerationsrepor. Detta blir en exklusiv specialmodell som ska byggas i begränsad upplaga som ett smakprov på fler eldrivna Aston Martin-modeller.

Audi A9 (e-tron GT)

Vid sidan av suven e-tron och coupésuven e-tron Sportback kommer här en tredje elbil från Audi – dock bara i konceptform, än så länge. Audi e-tron GT Concept är en lång gran turismo med fyrhjulsdrift, 590 hästkrafter och batteripaket på 90 kWh. Räckvidd på "över 40 mil" enligt WLTP-körcykeln.

Elkraften räcker till en 0–100 tid på cirka 3,5 sekunder, 200 km/h når man efter tolv sekunder och toppfarten är begränsad till 240 km/h. Ett speciellt kylsystem säkerställer att de siffrorna kan upprepas gång på gång, utan att värmeutvecklingen tvingar ner toppeffekten.

Audi e-tron GT Concept använder ett batterissystem med 800 volt, vilket förkortar laddtiden.

Premiär: 2020

Audis nya elbilar

Det kommer många spännande nyheter från Audi under den närmaste framtiden. Förutom Audi e-tron – en eldriven suv med räckvidd på "mer än 40 mil" enligt WLTP-körcykeln – kommer flera andra modeller.

• Audi e-tron ska följas av e-tron Sportback, en coupésuv med eldrift. Förmodligen presenteras den i september 2019.

• Audi ska också börja sälja en billigare kompaktsuv med eldrift som får heta Q4 e-tron. Den här elsuven är nu officiell som koncept och ska börja säljas 2020. Räckvidd på 45 mil, toppeffekt på 225 kW (306 hk) och batterikapacitet på 82 kWh. Snabbladdning på 125 kW.

• Dessutom kommer en eldriven kompaktbil i samma klass som konernkollegan Volkswagen ID, samt en eldriven version av kompaktsuven Q2 – men den ska enbart säljas i Kina.

Audis elsuvar kommer med flera batteristorlekar, snabbladdning på minst 150 kW och trådlös laddning. Och bilarna ska kunna ge maximal acceleration flera gånger.

Premiär: September 2019 (e-tron Sportback), våren 2019 (Q4 e-tron)

Audis nya laddhybrider

Förutom e-tron-modellen här ovan kommer flera nya laddhybrider. De första uppgifterna tydde på att de nya laddhybriderna får uppdaterade drivlinor jämfört med dagens laddhybridmodeller och längre räckvidd – upp till 6,5 mil. Men när modellerna nu är officiella visar det sig att räckvidden på el enligt den nya WLTP-körcykeln blir omkring fyra mil.

Audi lanserar laddhybridversioner av Q5, A6, A7 och A8 under 2019 men det blir ingen laddhybridversion av kombimodellen A6 Avant i nuläget. 

Försäljningen av Audi Q5 TFSI e startar senare under våren och Audi A6 TFSI e börjar säljas under sensommaren.

Minstingen Audi A3 e-tron gör comeback efter att ha varit slutsåld länge. Den kommer tillbaka våren 2019. Räckvidden förlängs till sju mil enligt WLTP-körcykeln.

En uppdaterad version av stora suven Q7 e-tron kommer under fjärde kvartalet 2019.

BMW iX3

Suven BMW X3 kommer som elbil. Den har visats i konceptform, men produktionsmodellen dröjer till sommaren 2020.

Konceptbilen BMW iX3 har en räckvidd på 40 mil enligt WLTP-körcykeln, batteripaket på "över 70 kWh" och elmotor på 199 kW (270 hästkrafter). Den kan snabbladdas med 150 kW. BMW har öppnat för reservationer av iX3. Det kostar 15.000 kronor.

BMW X3 kommer också som laddhybrid.

BMW:s nya laddhybrider

Svenska köpare lär gilla nyheten att laddhybridmodellerna 330e och 530e snart också kommer som kombi, eller Touring på BMW-språk. Vi har skrivit om de första spionbilderna på 530e Touring och BMW har själva bekräftat att 330e Touring är på gång.

Samtidigt får BMW 530e en uppdatering med större batteripaket och längre räckvidd, och dessutom kommer den med fyrhjulsdrift.

Vid sidan av 3-serien och 5-serien kommer även suven X3 med laddhybridteknik. Den får en fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor på totalt 252 hästkrafter. Elräckvidd på fem mil.

Dessutom kommer kompaktsuven BMW X1 som laddhybrid med samma teknik som i Mini Countryman S E och BMW 225xe – dock med större batteri för längre räckvidd.

Premiär: Sommaren 2019 (330e), första kvartalet 2020 (330e Touring), slutet av 2020 (X1).

BMW i4

Det har länge ryktats om att nya 3-serien kommer i eldrivet utförande, men det uppdraget får istället den kommande modellen i4.

Det blir en helt ny modell från BMW:s så kallade i-avdelning som bygger elbilar och hybrider. Den har gått under namnet "BMW i5", men nu bekräftar BMW att den ska heta i4. Modellen hamnar mellan i3 och i8 storleksmässigt, och nu har vi fått en första försmak på hur den skulle kunna se ut, i form av konceptbilen Vision Dynamics.

BMW pratar om en räckvidd på 60 mil och en 0–100-tid på fyra sekunder.

BMW har bekräftat att i4 ska börja säljas 2021.

Premiär: 2021

BMW iNext

BMW utvecklar en eldriven toppmodell som än så länge går under namnet iNext. Planen är att lansera 2021. Bilen vintertestades tidigt 2019 i Sverige.

Premiär: 2021

Nya generationen Peugeot 208 kommer med eldrift och heter då e-208. Den får ett 50 kWh-batteri, elmotor på 136 hästar och 260 Nm, WLTP-räckvidd på 34 mil och snabbladdning på 100 kW. Leveranserna väntas börja i slutet av 2019 alternativt i början av 2020.

Nyheter från Citroën, DS och Peugeot

PSA-koncernen var tidigt ute med elbilar i form av syskonmodellerna Peugeot iOn och Citroën C-Zero. Men efter det har takten inte varit särskilt hög. Nu kan det börja hända grejer.

Elbilar
Märke Modell Premiär
Citroën C4 Cactus med eldrift 2020
Citroën Eldriven kompaktsuv (B-segmentet), ska konkurrera med bland andra Hyundai Kona längre ned på sidan 2020
Citroën C4 (nästa generation) med eldrift 2020
Citroën C3 (nästa generation) med eldrift 2024
DS Eldriven kompaktsuv i B-segmentet (förmodligen är det en syskonbil till Citroënsuven här ovan) 2019
DS DS 7 Crossback med eldrift 2024
DS DS 3 Crossback (se nedan) 2019
DS DS 4 med eldrift (baseras förmodligen på Citroën C4 här ovan) 2020
Peugeot Småbilen 208 med eldrift 2019
Peugeot Suven 2008 med eldrift 2020
Peugeot Ny eldriven suv i B-segmentet (småbilsklass) 2020
Peugeot Ny eldriven suv i C-segmentet (Golfklass) 2022
Peugeot Golfutmanaren 308 med eldrift (nästa generation) 2021
Laddhybrider

Citroën C5 går i graven och ersätts med nya "suvifierade" C5 Aircross. Som modet föreskriver är den ingen vanlig kombi utan en högbyggd crossover. Den kommer med laddhybridteknik, oklart när.

DS 3 Crossback E-tense

Peugeot och Citroën-koncernens lyxmärke DS ska börja sälja en kompaktsuv i samma storleksklass som Volvo XC40. Den kommer också som helt eldriven med 50 kWh-batteri och räckvidd på 30 mil i WLTP-körcykeln. Premiären har redan skett och produktionen borde komma igång under hösten 2019.

Premiär: 2018

DS 7 Crossback E-tense

Suv-modellen DS 7 Crossback kommer som laddhybrid med dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift. Systemeffekten blir 300 hästkrafter och 0–100 km/h ska gå på 6,5 sekunder. Räckvidden på el blir fem mil enligt WLTP-körcykeln.

Premiär: 2018

Fiat 500X PHEV

Fiat har knappast legat långt framme i elektrifieringen trots att märkets småbilar främst körs korta sträckor i stadstrafik. Mot slutet av året kommer dock suven Fiat 500X som laddhybrid.

Ford: Ny elsuv och flera hybrider

Ford ska lansera en helt ny eldriven suv med räckvidd på över 50 mil, avslöjade märkeschefen på CES-mässan. Ford ska också lansera hybridversioner av de mest klassiska V8-modellerna någonsin, Mustang och pickupen F-150. Dessutom kommer en laddhybridversion av skåpbilen Transit.

Målet är att lansera en prisvärd suv som blir billigare än konkurrenterna.

"Vår plan är att den ska bli en överkomlig bil, en mainstreammodell", sa Fords utvecklings- och teknikchef Raj Nair i en intervju med Business Insider.

Ford jobbar också på en elbil med namnet Model E som ska presenteras 2019 samt en helt eldriven version av storsäljande pickupen F-150.

Premiär: 2020 (för suven)

Honda e

En fräck elbil med retrovibbar och som ska klara drygt 20 mil på en laddning. Bygger på en ny plattform och blir startskottet för märkets elbilssatsning. Förhandsbokningarna har öppnat, men tyvärr inte i Sverige – här får vi vänta till våren 2020 innan den dyker upp. Honda öppnar för beställning hösten 2019.

Honda har också visat upp en ny elsportbil på samma tema, men om den ska bli verklighet är inte bekräftat.

Premiär: Våren 2020

Jeep Renegade PHEV

Fiat/Chrysler-koncernen har äntligen börjat fokusera mer på laddbilar. Kompaktsuven Jeep Renegade dyker upp med laddsladd i slutet av 2019.

Kia Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid

Kias storsäljande kombi Ceed Sportswagon kommer med laddhybridteknik. Då ligger det nära till hands att anta att Hyundai i30 snart står på tur för samma drivlina.

Premiär: Andra kvartalet 2019

Lexus elbilar

Toyotakoncernen fortsätter storsatsa på vätgasbilar. Lexus flaggskeppsmodell LS kommer med bränslecellsdrift 2020.

I övrigt har Lexus varit avigt inställda till batterielbilar, men nu står det klart att Lexus ska lansera en batterieldriven version av koncernsyskonet Toyota C-HR, alltså en kompaktsuv. För Lexus del är det ännu inte bekräftat när och i vilken form som elbilen kommer. 

Lynk

Volvoägaren Geelys nya bilmärke heter Lynk och ska bygga "världens mest uppkopplade bil". Första modellen är en suv som heter Lynk 01, men efter det följer fler modeller och många av dem får el- eller hybridteknik som delas med Volvo. Bilarna ska kunna delas med andra via en app.

Maseratis nya elbil

Maserati ingår i Fiat/Chrysler-koncernen som knappast har varit några föregångare när det gäller elbilar. Den buffliga bilchefen Sergio Marchionne har varit elbilsmotståndare, men nu kan han ha vänt. Maserati ska lansera en sportig eldriven coupé.

Premiär: 2020

Mazdas nya elbil

Mazda gör tvärt emot många konkurrenter: elbilen lanseras först (2019) och laddhybriden dröjer ytterligare några år (2021). Vilka modeller de ska baseras på är inte klart. Laddhybridmodellen får en wankelmotor som enligt Mazda ska gå betydligt mjukare än en vanlig bensinmotor. Tekniken utvecklas tillsammans med Toyota, men den nya solid state-batteritekniken som Toyota ska använda får Mazda inte ta del av.

Premiär: 2019

Mercedes elbilar

Mercedes ska lansera flera nya elbilar under de kommande åren.

• Först ut är helt nya Mercedes EQC som nyss har visats upp i Stockholm. Batteripaket på 80 kWh (användbar kapacitet), räckvidd på omkring 35 mil enligt WLTP-körcykeln och fyrhjulsdrift. Dessutom möjlighet till dragkrok med en släpvikt på högst 1.800 kilo. Ska börja säljas 2019.

• Mercedes har också visat upp en mindre modell, EQA, som även den ska börja säljas 2020.

• Även en mindre eldriven suv dyker upp under de kommande åren. Den heter Mercedes EQB.

• Och det dyker upp fler modeller i EQ-familjen. Sedanmodellerna EQE och EQS ska visas upp 2021. Suv-versionerna av EQE och EQS kommer 2022.

• Dessutom kommer familjebussen V-klass som elbil i form av Mercedes EQV med räckvidd på 40 mil. Den är visad officiellt men produktionen dröjer till 2021.

Mercedes hade tidigare som strategi att "satsa brett" på många olika tekniker – däribland bränslecellsbilar. Nu har Mercedes ändrat strategi och prioriterar utvecklingen av nya batterielbilar allra högst. Elbilsmålet har till och med skruvats upp. De nya elmodellerna från Mercedes får snabbladdning och laddhybridversionen av S-klass kan laddas trådlöst.

Helt bortprioriterade är dock inte vätgasbilarna. Suven GLC kommer med vätgasdrift och den går också att ladda i ett uttag. Försäljningsstart för den blir 2018.

Läs också: 4 viktiga nyheter om elbilar och hybrider från Mercedes
Läs också: Mercedes kan planera ett helt nytt bilmärke för elbilar
Läs också: Första intrycket av Mercedes EQ: Så känns elsuven

Mercedes laddhybrider

Mercedes nya laddhybrider ska ha mycket längre räckvidd än idag. Utvecklingschefen Ola Källenius har pratat om räckviddssiffror på tio mil på eldrift.

Innan dess ska Mercedes börja sälja laddhybrider med dieselmotor. Det är ett kontroversiellt beslut, eftersom de flesta i branschen gör tvärt om och skrotar dieselhybriderna.

• Mercedes C-klass kommer som laddhybrid både med bensin- och dieselmotor, och även som kombi. Det är dock oklart om både bensin- och dieselversionen kommer som kombi. Dieselmodellen får en räckvidd på 5,7 mil enligt den gamla NEDC-körcykeln.

• Även Mercedes E-klass kommer som laddhybrid med både bensin- och dieselmotor. Här är det enbart dieselversionen som kommer med kombikaross. Dieselmodellen klarar 5,4 mil på eldrift i NEDC-körcykeln.

• Dessutom kommer de flesta versioner av A-klassen och B-klassen som laddhybrid med elräckvidd på sju mil.

Premiär: 2019 (dieselhybriderna)

Mini Cooper S E

BMW har bekräftat att småbilen Mini kommer som elbil. Den har redan visats upp som konceptbil. Nya uppgifter tyder på att den får heta Mini Cooper S E och att den i princip får samma drivlina som syskonmodellen BMW i3. 

Premiär: Hösten 2019

Mitsubishis nya laddhybridsuv

Ersättaren till populära laddhybriden Mitsubishi Outlander PHEV skulle kunna se ut så här. Detta är konceptbilen Mitsubishi Ground Tourer PHEV som visar vad vi kan förvänta oss under de kommande åren. Mest intressant är att drivlinan har en elräckvidd på tolv mil, betydligt längre än för alla konkurrenter.

Premiär: Oklart

Det ryktas också om att Mitsubishi ska lansera en laddhybridversion av den mindre suven Eclipse Cross som visades tidigare i år. Det vore rimligt att fördela ut den dyra laddhybridtekniken på fler modeller för att dela på utvecklingskostnaderna.

Premiär: 2019?

Mitsubishis elsuv

Förutom laddhybridsuven här ovan kommer också en helt eldriven suv, har Mitsubishichefen lovat. Den skulle kunna se ut som konceptbilen eX. Elsuven blir mindre än Outlander och antagligen lika stor som Nissan Qashqai, med en räckvidd på 40 mil.

Premiär: 2020

Nevs nya elbil

Det finns stora planer och höga ambitioner i Trollhättan. Nevs har skrivit ett avtal om samarbete med kinesiska Iconiq Motors (bilden ovan) och de båda biltillverkarna ska utveckla nya elbilar tillsammans för att spara på kostnaderna.

Nevs ska också utveckla en egen elbil i ungefär samma storlek som BMW 5-serie, eller något större.

Nevs har dessutom skrivit samarbetsavtal med Koenigsegg om att utveckla nya bilmodeller.

Premiär: 2019

Innan den lanseras ska Nevs börja bygga eldrivna versioner av Saab 9-3. Den ska inte säljas utan ingå i olika elbilsflottor där bilarna kan delas mellan flera personer, och Sverige har inte högsta prioritet vid lanseringen. Nevs 9-3 har nu börjat byggas i Kina.

Läs också: Nevs i spännande samarbete – ska utveckla ny elbil

Nissans nya bränslecellsbil

Nissan har en intressant idé om framtidens bränslecellsbil – den skulle nämligen kunna tankas med etanol eller vattenblandad etanol. På så sätt kan förarna tanka på mackarna som redan finns, och behöver inte leta upp en vätgasmack. 

Premiär: 2020?

Nissans elsuv

Vid sidan om Leaf kommer en eldriven suv. Den har redan visats upp i konceptform och kallades då för Nissan IMx. Detta blir en kombination av storsäljande suven Qashqai och populära elbilen Leaf. Det borde innebära att den har alla möjligheter att bli en försäljningssuccé.

Premiär: Hösten 2019

Opel Ampera-e

Lång räckvidd och rimlig prislapp – det är många som ser fram emot nya Opel Ampera-e. Det här är den europeiska syskonbilen till Chevrolet Bolt, och den lockar med en officiell räckviddsssiffra (enligt NEDC-körcykeln) på 52 mil. Det borde innebära knappt 40 mil i verkligheten.

Opel Ampera-e har redan börjat säljas på den viktiga norska marknaden för 299.000 norska kronor.

Tyvärr har leveranserna blivit försenade och frustrerade köpare vittnar om att de inte får några konkreta leveransbesked från Opel i Norge. Exakt vad det innebär för den svenska lanseringen är för tidigt att säga, men planen är att lansera Ampera-e i Sverige 2018.

Opel har prishöjt Ampera-e med 45.000 kronor i Norge och norska köpare vittnar om långa leveranstider. Opel Ampera-e säljs enligt nya uppgifter med 100.000 kronor i förlust för att inte nya ägaren Peugeot/Citroën ska tvingas betala böter för höga utsläpp.

Premiär: 2018?

Läs också: Opel Ampera-e: Fakta, räckvidd och design – här är allt vi vet idag
Läs också: Opel ger svar på tal om konstiga räckviddstexten i Ampera-e och Chevrolet Bolt
Läs också: Opel Ampera-e: Produktionen är igång – och den ska följas av fler elbilar
Läs också: Vi provkör Opel Ampera-e – räckvidd som räcker för de flesta
Läs också: Frustrerade kunder när Opel Ampera-e försenas i Norge
Läs också: Obekräftade uppgifter: Opel Ampera-e inte till Sverige?

Vid sidan om Ampera-e kommer också flera andra elbilar och laddhybrider från Opel, bland annat en eldriven version av kompaktsuven Mokka (2019) och småbilen Corsa (2020).

Peugeot 508 Sport Engineered.

Peugeots nya laddhybrider

Suv-modellen Peugeot 3008 och mellanklassaren Peugeot 508 kommer som laddhybrider. Grunden blir en bensinmotor på 1,6 liter som har anpassats för att kunna samarbeta med en elmotor, och den skickar kraften genom en ny åttastegad automatlåda. 

Effekt på upp till 225 hästkrafter, fyrhjulsdrift och räckvidd på fem mil.

Vid sidan av de "vanliga" laddhybriderna kommer också sportversionen Sport Engineered med fyrhjulsdrift.

Premiär: Andra halvåret 2019

Porsche Taycan

Den omtalade Teslautmanaren från Porsche är äntligen på gång, men den dröjer ytterligare några år. Konceptbilen Mission E har mer än 600 hästkrafter, räckvidd på 50 mil och laddtid på en kvart. Spänningsnivån är på 800 volt vilket är betydligt mer än i Tesla. Instegsmodellen ska kosta som Porsche Panamera, det vill säga från ungefär 850.000 kronor, men då handlar det förmodligen om en version med kortare räckvidd.

Porsche Mission E testkörs just nu på Nürburgring inför lanseringen.

I juni avslöjade Porsche att modellen byter namn till Taycan när den börjar byggas. Vi har provkört Porsches nya framtidshopp och imponerades bland annat av prestandanivån och interiören.

Porsche Taycan testas just nu på Nürburgring vilket tyder på att premiären inte är alltför långt borta. Förmodligen sker den i samband med Frankfurtsalongen i september 2019.

I maj avslöjades nya siffror om Porsche Taycan:

• 0–60 mph (96 km/h) på 3 sekunder, och den accelerationsrepan ska kunna upprepas många gånger utan att drivlinan blir överhettad.
• Fyrhjulsdrift, luftfjädring och fyrhjulsstyrning som tillval (fyrhjulsdrift standard på de dyrare modellerna).
• Vridmoment på upp till 1.000 Nm.
• Batteripaket på 80 eller 96 kWh.

Premiär: September 2019

Läs också: Nya detaljer om Porsche Mission E: "Målet är att bygga den helt koldioxidneutralt"

Porsche Mission E Cross Turismo

Den vanliga versionen av Porsche Mission E följs av en systermodell – Mission E Cross Turismo. Som synes en förhöjd kombiversion med tydliga drag av skogsmulle där hjulhus och trösklar skyddas av plastsköldar.

Tekniskt verkar Porsche Concept Study Mission E Cross Turismo vara identisk med fyrdörrars sedanmodellen. Det innebär två elmotorer med 440 kW (600 hk) som fördelar kraften till alla fyra hjulen.

I oktober 2018 bekräftade Porsche att modellen ska bli verklighet.

Premiär: 2021?

Porsches andra elbilar och laddhybrider

Vid sidan om Porsche Mission E finns det också (obekräftade) planer på att lanser eldrivna versioner av befintliga modeller. Mest intressant här är en helt eldriven version av suven Macan.

"Vi har andra idéer bortom Mision E", sa försäljningschefen Detlev von Platen till nyhetsbyrån Reuters i samband med årets upplaga av bilsalongen i Genève.

Porsche har redan öppnat den första snabbladdningsstationen som klarar 350 kW, vilket öppnar för riktigt snabb laddning av de kommande elbilarna.

Senaste generationen av klassiska Porsche 911 kommer också i en elektrifierad version, förmodligen i form av en laddhybrid med elmotor i växellådan och batteripaketet i fronten.

Vid sidan av 911-modellen kommer också 718-serien som elbil och hybrid. Elversionen lanseras förmodligen 2022.

Läs också: Nya uppgifter: Porsche blir ett nästan helt eldrivet märke

Nästa Renault Zoe

Det börjar så smått ryktas om nästa generation av elbilen Zoe. Den var tidigt ute bland elbilarna och säljer riktigt bra på den europeiska marknaden. Renault Zoe lanserades 2012 och har nyligen kommit med större batteri.

Ersättaren kan presenteras efter sommaren 2019, enligt nya uppgifter. Andra generationen av storsäljaren Zoe bygger på en helt ny plattform som är framtagen enbart för elbilar, och som därmed inte behöver ta hänsyn till någon förbränningsmotor. Det ger möjlighet till större batteri och därmed längre räckvidd.

Renault testar nästa generation Zoe just nu med maskerade prototyper. Den får kurvigare bakparti, front inspirerad av konceptbilen Zoe e-sport och högre kvalitetskänsla på interiören. Modellen kommer med flera olika effekter och batteristorlekar. Räckvidden blir längre än idag (40 mil enligt WLTP-körcykeln) och bilen ska klara CCS-snabbladdning på 100 kW.

Efter Zoe kommer en eldriven suv-modell 2022.

Renaults laddhybrider

Renault har fokuserat mycket på elbilen Zoe de senaste åren men nu kommer även flera laddhybridmodeller. Renault ska lansera laddversioner av Clio, Mégane och suven Captur.

Premiär: Oklart

Seats nya elbilar

Seat har visat upp en ny elbil som under skalet är väldigt nära släkting med koncernsyskonet Volkswagen ID Neo, eller ID 3 som den förmodligen döps till.

Det handlar alltså om en helt eldriven kompaktbil som blir ungefär lika stor som en Golf. Seat el-Born, som modellen döpts till efter en stadsdel i Barcelona, är en konceptbil men den ser i princip produktionsfärdig ut.

Elbilen får en räckvidd på 42 mil enligt WLTP-körcykeln och klarar 0–100 km/h på 7,5 sekunder. Effekten ligger på 204 hästkrafter. Vi får inte veta batteriets storlek men snabbladdning till 80 procent ska i alla fall ske på 47 minuter, enligt Seat (laddeffekten är 100 kW).

Premiär: Oklart

Skoda Vision E

Skoda ska lansera en laddhybridversion av Superb 2019, men senare kommer också helt eldrivna modeller. Den första dyker upp 2020 och blir en eldriven suv med räckvidd på 50 mil enligt NEDC-körcykeln. Den får två elmotorer och totalt 300 hästkrafter.

Premiär: Sommaren 2020

Skoda Vision iV

Skoda Vision iV är än så länge bara en konceptbil men detta ska bli en eldriven suv med instegspris på strax under 400.000 kronor. Hittills obekräftade uppgifter berättar att Skodas elbil får fyrhjulsdrift, över 300 hk och en räckvidd runt 50 mil. Återstår att se om de ryktena stämmer.

Premiär: 2021

Skodas laddhybrider

Skoda ska lansera en laddhybridversion av Superb, men det är fortfarande oklart om den kommer som kombi. Enligt nya uppgifter får den samma drivlina som i koncernsyskonet Volkswagen Passat GTE, men med större batteripaket som ger längre räckvidd.

Vid sidan av Superb kommer även Octavia med laddhybridteknik.

Premiär: 2019 (Superb)

Skoda Vision RS

En ny utmanare i Golfklassen med laddhybridteknik. Bara som koncept än så länge, men den kan mycket väl bli verklighet. Läs mer här.

Premiär: Oklart

Skoda Vision X

Det här är en intressant idé. Skoda har smygvisat konceptbilen Vision X som kan köras på både el, biogas och bensin. Det blir dock ingen laddhybrid. 48-voltsbatteriet ger upp till två kilometers körning på ren eldrift och batteriet laddas genom bromskraftåtervinning.

Premiär: 2019 eller 2020

Sono Sion

Här kommer en uppstickare från Tyskland, som tagit in pengar genom crowdfunding. Sono Motors bygger en överkomlig elbil (pris på 20.000 euro på den tyska marknaden) med lång räckvidd (drygt 25 mil) och funktionen som många svenska bilägare vill ha: dragkrok!

Ett sätt som Sono sparar pengar på är verkstäderna. Sono har nämligen inga egna verkstäder. Istället finns servicemanual på nätet och reservdelar beställs från Sono. På så sätt kan vilken verkstad som helst serva bilen. Samtidigt har den flera smarta finesser som inte finns på andra elbilar, till exempel solcellspaneler och möjlighet att ladda en annan elbil.

Flera svenskar har redan förhandsbokat en Sion. Här kan du läsa en intervju med en av dem.

Nyss kom beskedet att Sono Sion blir lite dyrare än väntat.

Premiär: 2019

Subarus nya elsuv

Subaru ska lansera en fyrhjulsdriven crossover med eldrift. Den här modellen baseras på en helt ny plattform som Subaru visade upp tidigare i år. (Bilden visar Subaru XV Concept från 2016.)

Premiär: 2021

Tesla Model 3

Tesla Model 3 är kanske den mest hajpade elbilen någonsin. Bilen är numera helt officiell och du kan läsa mer om den här.

Fler Teslamodeller

De modeller som finns med i Teslachefen Elon Musks "master plan" är en crossover, en buss och en lastbil.

• Crossovermodellen heter Model Y och har nu visats upp. Modellen får upp emot 50 mils räckvidd och ska har redan börjat säljas, men leveranserna dröjer. Modellen baseras till 75 procent på Model 3.

• Dessutom har Elon Musk avslöjat att det kommer en ny generation av Tesla Roadster, men den ligger förmodligen några år bort.

• Det kommer också en uppdaterad version av Model S med ny interiör.

Toyotas nya elbilar

Toyota har varit motståndare till helt eldrivna batteribilar länge, men nu har något hänt. Toyota planerar hela nio nya elbilar inom bara några år. Det finns också planer på ett samarbete med Panasonic för att utveckla batterier. Toyota satsar också på en ny batteriteknik som ska möjliggöra extremt snabb laddning.

Toyota satsar totalt 23 miljarder kronor på elektrifierade bilar de kommande åren, men det innefattar alltså även hybridbilar med bensinmotor som inte går att ladda.

Planen är att den första eldrivna Toyotamodellen ska börja säljas i Europa 2021. I april kom nyheten att det blir kompaktsuven Toyota C-HR som blir först ut med eldrift – det blir alltså en modell som "konverterats" från hybrid- till eldrift.

Premiär: 2020

Uniti

Ett spännande, svenskt elbilsprojekt. Målet är att bygga en smidig elbil för storstäderna. Har nyss visat upp modellen Uniti One med räckvidd på 30 mil och instegspris på 145.000 kronor. Bilen ska byggas i Landskrona. Ska börja levereras 2019 och har nu visats upp i prototypform.

Hittills har Uniti fått in beställningar värda en halv miljard kronor.

Läs också: Medvind för svenska elbilen – ska byggas i ny fabrik i Skåne
Läs också: Svenska elbilen Uniti ska byggas i Landskrona

Volkswagens laddhybrider

• Storsäljarna Passat GTE och Golf GTE kommer snart i nya utföranden med längre räckvidd och en del nya finesser. 

• Även storsuven Volkswagen Touareg, i samma storleksklass som Volvo XC90, kommer med laddhybridteknik som hämtas från koncernsyskonet Porsche Cayenne.

• Även den mindre suven Tiguan, coupésedanen Arteon samt kommande Arteon Shooting Brake ska få laddhybridteknik, men det är oklart när.

Premiär: Sommaren 2019 (Passat GTE och Golf GTE), slutet av 2019 (Touareg).

Volkswagens billiga "folkelbil"

Efter den stora dieselskandalen är det viktigt för Volkswagen att lyfta varumärket. En ny familj med elbilar som inte ska baseras på några befintliga modeller ska lanseras. Volkswagen siktar på att bygga "världens billigaste elbil". De första prisindikationerna finns här och första informationen om förhandsbokningen finns här.

Elbilen är nu visad i konceptform och den första bilden har dykt upp på hur bilen kommer se ut i produktionsutförande. Den heter Volkswagen Neo och ska sättas i serieproduktion 2019.

Volkswagens nya elbil blir ungefär lika stor som en Golf men rymlig som en Passat. Den får en räckvidd på mellan 40 och 60 mil enligt Volkswagen (enligt NEDC-körcykeln).

Volkswagen satsar på en lägre prislapp än för Tesla Model 3.

Vid sidan av Volkswagen ID Neo (eller ID 3 som den eventuellt får heta) finns planer på en ännu billigare "budgetelbil" med crossoverstuk. Den ska lanseras 2022 och kan kosta 20.000 euro.

Premiär: Produktionsversionen klar hösten 2019

Läs också: Volkswagen gör helt om – 30 elbilar på nio år
Läs också: Första intrycket av Volkswagen ID: Luftig och spännande – men den dröjer

Volkswagen ID Buzz

Vid sidan om halvkombimodellen ska Volkswagen släppa fler ID-modeller med eldrift. Elbussen som visades upp på Detroitsalongen heter ID Buzz och har sköna 50-talsvibbar till gamla Folkabussen. Räckvidden ligger på drygt 60 mil enligt NEDC-körcykeln och eldrivlinan är mycket utrymmeseffektivare än en fossildrivlina, vilket ger bättre innerutrymmen.

Premiär: 2022

Läs också: Grönt ljus för Volkswagen ID Buzz – elbilsbussen kommer 2022

Volkswagen ID Buzz Cargo

Förutom familjebussen här ovan ska Volkswagen lansera en eldriven transportbil vid namn ID Buzz Cargo. Här ligger räckvidden på 55 mil och det finns ett elektrifierat hyllsystem, solceller på taket och eluttag för verktyg.

Premiär: 2021

Volkswagen ID Crozz

Förutom de båda ID-modellerna här ovan planerar Volkswagen en eldriven suv eller crossover. Med tanke på hur snabbt suv-försäljningen ökar globalt sett är det inte precis någon högoddsare. Konceptbilen ID Crozz klarar drygt 50 mil på en laddning i NEDC-körcykeln.

Premiär: 2020

Volkswagen ID Roomzz

Volkswagen har visat upp en ny eldriven suv med det underliga namnet ID Roomzz. Den fem meter långa suven rymmer sju personer och har fyrhjulsdrift. Batteripaket på 82 kWh och WLTP-räckvidd på 45 mil, samt snabbladdning på 150 kW.

Premiär: 2021

Volkswagen ID Vizzion

Lyxlimpan Volkswagen Phaeton är död och den ska ersättas av en helt eldriven lyxsedan. Den har smygvisats i form av konceptbilen ID Vizzion, en elbil som hamnar i samma storleksklass som Mercedes S-klass.

Volkswagen ID Vizzion har 306 hästkrafter och ett batteripaket på 111 kWh vilket ger en räckvidd på 66 mil enligt NEDC-körcykeln. Bilen är fyrhjulsdriven och har en "digital chaufför", som Volkswagen kallar de självkörande funktionerna.

Premiär: 2019

Volvos elbilar

• Polestar 2 är en helt eldriven mellanklassbil som ska konkurrera direkt med Tesla Model 3. Det skriver till och med Polestar direkt i pressmaterialet. Bilen har precis visats upp och ska börja byggas före slutet av 2019. Räckvidd på 50 mil och prislapp på 40.000 euro (men vid lanseringen är den dyrare än så).

• Polestar 3 är en helt eldriven, större suv som befinner sig i slutskedet av designfasen. När den ska börja säljas är oklart.

Målet är att en av tio sålda Volvobilar ska vara eldrivna 2020.

Vid sidan om Polestars elbilar ska Volvo lansera helt eldrivna versioner av suven XC40 och kommande ersättaren till V40. Läs mer om dem här. Eldrivna XC40 lanseras efter Polestar 2.

Premiär: 2019–2020

Volvos nya laddhybrider

Förutom de nya elbilarna kommer fler laddhybridmodeller från Volvo, med lägre effekt och pris. Volvo har tidigare sett laddhybriderna som dyra toppmodeller men snart blir det ändring.

Volvo utvecklar framhjulsdrivna laddhybrider med en trecylindrig förbränningsmotor. Den får heta T5 Twin Engine. Bilarna får dubbelkopplingslåda, elmotor på 55 kW (75 hästkrafter) och batteripaket på 9,7 kWh. Räckvidd på eldrift blir drygt fem mil. Den totala systemeffekten blir 188 kW (255 hästkrafter). T

Volvo XC40 T5 Twin Engine ska börja byggas tidigt 2019 och först i en specialversion som köparna kan prenumerera på. Leveranserna körs igång senare under 2019.

Vid sidan om den kommer nya drivlinan T6 Twin Engine med premiär i nya V60 – en nedtrimmad version av toppmodellen T8 Twin Engine med mindre effekt. Den ska börja säljas under första kvartalet 2019 och leveranserna körs igång till sommaren.

Volvo ska också lansera lätthybridmodeller med mindre batterier som inte kan laddas i uttag.

Volvos prestandamärke Polestar har visat upp en ny coupémodell som ska börja säljas 2019. Det är en laddhybrid med räckvidd på 15 mil på eldrift och 600 hästkrafter. Svensk prislapp blir 1,6 miljoner kronor.