Kommande elbilar och laddhybrider

Den bästa bilen är alltid den som finns runt hörnet – eller? Utvecklingen i bilbranschen går snabbt och när det gäller elbilar och miljöbilar finns det alltid något nytt att se fram emot.

De senaste uppdateringarna är markerade med gul färg.

Alfa Romeo Tonale

En ny suv som än så länge är ett koncept, men som förmodligen sätts i produktion snart. Den ser i princip produktionsklar ut. Laddhybridteknik under skalet, men inga uppgifter om räckvidd än.

Premiär: Oklart

Aston Martin Rapide E

Aston Martins fyradörrarsmodell Rapide börjar snart säljas i helt eldrivet utförande. Det här blir Bondmärkets första helt eldrivna modell och överraskande nog blir det inte en helt ny modell, utan en omarbetad version av dagens Rapide som snart är nio år gammal.

V12-motorn byts ut mot dubbla elmotorer som ska ge imponerande prestanda som dessutom går att upprepa – drivlinan ska alltså inte bli överhettad efter några accelerationsrepor. Detta blir en exklusiv specialmodell som ska byggas i begränsad upplaga som ett smakprov på fler eldrivna Aston Martin-modeller.

Audi A9 (e-tron GT)

Vid sidan av suven e-tron och coupésuven e-tron Sportback kommer här en tredje elbil från Audi – dock bara i konceptform, än så länge. Audi e-tron GT Concept är en lång gran turismo med fyrhjulsdrift, 590 hästkrafter och batteripaket på 90 kWh. Räckvidd på "över 40 mil" enligt WLTP-körcykeln.

Elkraften räcker till en 0–100 tid på cirka 3,5 sekunder, 200 km/h når man efter tolv sekunder och toppfarten är begränsad till 240 km/h. Ett speciellt kylsystem säkerställer att de siffrorna kan upprepas gång på gång, utan att värmeutvecklingen tvingar ner toppeffekten.

Audi e-tron GT Concept använder ett batterissystem med 800 volt, vilket förkortar laddtiden.

Premiär: Slutet av 2020

Audi Q4 e-tron

Audi e-tron Sportback

Audis nya elbilar

Det kommer många spännande nyheter från Audi under den närmaste framtiden. Förutom Audi e-tron – en eldriven suv med räckvidd på "mer än 40 mil" enligt WLTP-körcykeln – kommer flera andra modeller.

• Audi e-tron ska följas av e-tron Sportback, en coupésuv med eldrift som nu är officiell. Detta ska alltså vara en sportigare och mer designinriktad version av elsuven e-tron med sluttande taklinje och lägre luftmotstånd. Effekt på 300 kW (408 hästkrafter) och räckvidd på 45 mil enligt WLTP-körcykeln.

• Audi ska också börja sälja en billigare kompaktsuv med eldrift som får heta Q4 e-tron. Den här elsuven är nu officiell som koncept och ska börja säljas 2020. Räckvidd på 45 mil, toppeffekt på 225 kW (306 hk) och batterikapacitet på 82 kWh. Snabbladdning på 125 kW.

• Dessutom kommer en eldriven kompaktbil i samma klass som konernkollegan Volkswagen ID, samt en eldriven version av kompaktsuven Q2 – men den ska enbart säljas i Kina.

Audis elsuvar kommer med flera batteristorlekar, snabbladdning på minst 150 kW och trådlös laddning. Och bilarna ska kunna ge maximal acceleration flera gånger.

Premiär: 2020 (e-tron Sportback), 2021 (Q4 e-tron)

Audis nya laddhybrider

Förutom e-tron-modellen här ovan kommer flera nya laddhybrider. De första uppgifterna tydde på att de nya laddhybriderna får uppdaterade drivlinor jämfört med dagens laddhybridmodeller och längre räckvidd – upp till 6,5 mil. Men när modellerna nu är officiella visar det sig att räckvidden på el enligt den nya WLTP-körcykeln blir omkring fyra mil.

Audi lanserar laddhybridversioner av Q3, Q5, A6, A7 och A8 under 2019 men det blir ingen laddhybridversion av kombimodellen A6 Avant i nuläget. 

Försäljningen av Audi Q5 TFSI e startar senare under våren och Audi A6 TFSI e börjar säljas under sensommaren.

En uppdaterad version av stora suven Q7 e-tron kommer under fjärde kvartalet 2019.

BMW iX3

Suven BMW X3 kommer som elbil. Den har visats i konceptform, men produktionsmodellen dröjer till sommaren 2020.

Konceptbilen BMW iX3 har en räckvidd på 40 mil enligt WLTP-körcykeln, batteripaket på "över 70 kWh" och elmotor på 199 kW (270 hästkrafter). Den kan snabbladdas med 150 kW. BMW har öppnat för reservationer av iX3. Det kostar 15.000 kronor.

BMW X3 kommer också som laddhybrid.

BMW:s nya laddhybrider

Svenska köpare lär gilla nyheten att laddhybridmodellerna 330e och 530e snart också kommer som kombi, eller Touring på BMW-språk. Vi har skrivit om de första spionbilderna på 530e Touring och BMW har själva bekräftat att 330e Touring är på gång. Dessutom finns uppgifter om en billigare laddhybrid, nämligen BMW 320e.

Samtidigt får BMW 530e en uppdatering med större batteripaket och längre räckvidd, och dessutom kommer den med fyrhjulsdrift.

Vid sidan av 3-serien och 5-serien kommer även suven X3 med laddhybridteknik. Den får en fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor på totalt 252 hästkrafter. Elräckvidd på knappt fem mil.

Dessutom kommer kompaktsuven BMW X1 som laddhybrid med samma teknik som i Mini Countryman S E och BMW 225xe – dock med större batteri för längre räckvidd.

Premiär: Sommaren 2019 (330e), första kvartalet 2020 (330e Touring), slutet av 2020 (X1).

BMW i4

Det har länge ryktats om att nya 3-serien kommer i eldrivet utförande, men det uppdraget får istället den kommande modellen i4.

Det blir en helt ny modell från BMW:s så kallade i-avdelning som bygger elbilar och hybrider. Den har gått under namnet "BMW i5", men nu bekräftar BMW att den ska heta i4. Modellen hamnar mellan i3 och i8 storleksmässigt, och nu har vi fått en första försmak på hur den skulle kunna se ut, i form av konceptbilen Vision Dynamics.

BMW pratar om en räckvidd på 60 mil och en 0–100-tid på fyra sekunder.

BMW har bekräftat att i4 ska börja säljas 2021.

Premiär: 2021

BMW iNext

BMW utvecklar en eldriven toppmodell som än så länge går under namnet iNext. Planen är att lansera 2021. Bilen vintertestades tidigt 2019 i Sverige.

Premiär: 2021

Bollinger

Amerikanska Bollinger har flera häftiga elbilar på gång. Senast presenterade är B1 och B2 med kantig design och fyrhjulsdrift.

Premiär: 2021

Byton M-Byte

Kinesisk uppstickare i form av en eldriven suv som ska börja säljas i Europa om några år, med enorm 48-tumsskärm på insidan. Byton M-Byte har bak- eller fyrhjulsdrift och en effekt på mellan 272 och 408 hästkrafter. 0–100 km/h går på 5,5 eller 7,5 sekunder beroende på version.

Instegsmodellen får ett 72 kWh-batteri med en räckvidd på 36 mil (enligt WLTP-körcykeln) medan toppversionen har 95 kWh och klarar 46 mil. Batteriet ska kunna snabbladdas med 150 kW.

Premiär: 2021

BMW:s vätgasbilar

BMW har visat upp en ny version av suven X5 med bränslecellsteknik. BMW har satsat på vätgasbilar i många år men nu är det tänkt att första modellen faktiskt ska bli verklighet – men förmodligen dröjer den i ytterligare några år.

Premiär: 2025?

DFSK E3

Kinesisk elbil som inom kort börjar säljas i Norge. Den ska kosta mellan 250.000 och 400.000 norska kronor beroende på version.

Nya generationen Peugeot 208 kommer med eldrift och heter då e-208. Den får ett 50 kWh-batteri, elmotor på 136 hästar och 260 Nm, WLTP-räckvidd på 34 mil och snabbladdning på 100 kW. Leveranserna väntas börja i slutet av 2019 alternativt i början av 2020.

Nyheter från Citroën, DS och Peugeot

PSA-koncernen var tidigt ute med elbilar i form av syskonmodellerna Peugeot iOn och Citroën C-Zero. Men efter det har takten inte varit särskilt hög. Nu kan det börja hända grejer.

Elbilar
Märke Modell Premiär
Citroën C4 Cactus med eldrift 2020
Citroën Eldriven kompaktsuv (B-segmentet), ska konkurrera med bland andra Hyundai Kona längre ned på sidan 2020
Citroën C4 (nästa generation) med eldrift 2020
Citroën C3 (nästa generation) med eldrift 2024
DS Eldriven kompaktsuv i B-segmentet (förmodligen är det en syskonbil till Citroënsuven här ovan) 2019
DS DS 7 Crossback med eldrift 2024
DS DS 3 Crossback (se nedan) 2019
DS DS 4 med eldrift (baseras förmodligen på Citroën C4 här ovan) 2020
Peugeot Småbilen 208 med eldrift 2019
Peugeot Suven 2008 med eldrift. 2020
Peugeot Ny eldriven suv i B-segmentet (småbilsklass) 2020
Peugeot Ny eldriven suv i C-segmentet (Golfklass) 2022
Peugeot Golfutmanaren 308 med eldrift (nästa generation) 2021
Laddhybrider

Citroën C5 går i graven och ersätts med nya "suvifierade" C5 Aircross. Som modet föreskriver är den ingen vanlig kombi utan en högbyggd crossover. Den kommer med laddhybridteknik, oklart när.

DS 3 Crossback E-tense

Peugeot och Citroën-koncernens lyxmärke DS ska börja sälja en kompaktsuv i samma storleksklass som Volvo XC40. Den kommer också som helt eldriven med 50 kWh-batteri och räckvidd på 30 mil i WLTP-körcykeln. Premiären har redan skett och produktionen borde komma igång under hösten 2019.

Premiär: 2018

DS 7 Crossback E-tense

Suv-modellen DS 7 Crossback kommer som laddhybrid med dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift. Systemeffekten blir 300 hästkrafter och 0–100 km/h ska gå på 6,5 sekunder. Räckvidden på el blir fem mil enligt WLTP-körcykeln.

Premiär: 2018

Fiat 500X PHEV

Fiat har knappast legat långt framme i elektrifieringen trots att märkets småbilar främst körs korta sträckor i stadstrafik. Mot slutet av året kommer dock suven Fiat 500X som laddhybrid.

Fords elbilar

Det främsta dragplåstret bland Fords nya elbilar är nya suven Mustang Mach-E. Som namnet antyder ska den föra tankarna till den klassiska sportbilsmodellen. 

Mustang Mach-E kommer i flera varianter med olika effekt och upp till 60 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln.

Ford ska även lansera en helt eldriven version av storsäljande pickupen F-150.

Premiär: 2020 (för Mustang Mach-E)

Fords laddhybrider

Vid sidan av elbilarna har Ford två laddhybrider på gång. Båda två kan beställas nu och leveranserna körs igång i april.

Först ut är kompaktsuven Ford Kuga med 5,6 mils elräckvidd och en prislapp på 436.200 kronor.

Den större och sjusitsiga Ford Explorer blir fyrhjulsdriven och klarar 4,4 mil på eldrift. Här ligger prislappen på rejält tilltagna 820.900 kronor, och den blir dessutom utan bonus eftersom den har för höga utsläpp.

Fresco Reverie

Ny elbil från norska startupföretaget Fresco Motors. Ingen fungerande fysisk prototyp än, men planen är lansering längre fram. Hamnar mellan Tesla Model 3 och Model S storleksmässigt och ska fixa 0–100 km/h på två sekunder. Får även trådlös laddning och portabelt extrabatteri.

Premiär: Oklart

Honda e

En fräck elbil med retrovibbar och som ska klara drygt 20 mil på en laddning. Bygger på en ny plattform och blir startskottet för märkets elbilssatsning. Förhandsbokningarna har öppnat, men tyvärr inte i Sverige – här får vi vänta till våren 2020 innan den dyker upp. Honda öppnar för beställning hösten 2019.

Honda har också visat upp en ny elsportbil på samma tema, men om den ska bli verklighet är inte bekräftat. Den svenska prislappen för Honda e blir 370.200 kronor och den blir därmed dyrare än både Volkswagen ID 3 och Mini Cooper S E.

Premiär: Våren 2020

Jaguar, Land Rover och Range Rover

I-Pace är inte längre den enda elektrifierade modellen hos Jaguar- och Land Rover-koncernen. Range Rover Sport har börjat säljas som laddhybrid och snart följer fler modeller.

Inom en väldigt snar framtid kommer även Land Rover Discovery Sport och Range Rover Evoque som laddhybrider, enligt svenska generalagenten. Till hösten 2020 kommer även suvarna Jaguar E-Pace och F-Pace samt Range Rover Velar som laddhybrider.

Även terrängikonen Defender dyker upp med laddsladd.

Jeep Renegade och Compass PHEV

Fiat/Chrysler-koncernen har äntligen börjat fokusera mer på laddbilar. Kompaktsuven Jeep Renegade och den något större modellen Renegade dyker upp med laddsladd inom kort. Effekt på upp till 240 hästkrafter, och med en 1,3-liters bensinmotor som driver framhjulen och en elmotor som driver bakhjulen.

Premiär: Första kvartalet 2020

Kia Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid

Kias storsäljande kombi Ceed Sportswagon kommer med laddhybridteknik. Då ligger det nära till hands att anta att Hyundai i30 snart står på tur för samma drivlina. Även crossovermodellen Xceed kommer som laddhybrid.

Premiär: 2019

Lexus elbilar

Lexus har länge varit emot elbilar men EU:s nya utsläppsregler gör att märket ändå måste ge efter. Första nya modellen är kompaktsuven Lexus UX som får en räckvidd på 40 mil (enligt den gamla och tillåtande NEDC-körcykeln). 

Premiär: Januari 2021

Lightyear One

Ny elbil från nederländska uppstickaren Lightyear med solceller som ska hjälpa upp räckvidden. Enligt WLTP-körcykeln ska bilen klara 72,5 mil på en laddning trots relativt litet batteri.

Priset anges till 1,6 miljoner kronor.

Premiär: 2021

Lotus Evija

Supersportbil med fyra elmotorer på totalt 2.000 hästkrafter och acceleration till 300 km/h på nio sekunder. Ska bara byggas i 130 exemplar och kostar 25 miljoner kronor.

Premiär: Byggstart 2020

Lynk

Volvoägaren Geelys nya bilmärke heter Lynk och ska bygga "världens mest uppkopplade bil". Första modellen är en suv som heter Lynk 01, men efter det följer fler modeller och många av dem får el- eller hybridteknik som delas med Volvo. Bilarna ska kunna delas med andra via en app.

Maseratis nya elbil

Maserati ingår i Fiat/Chrysler-koncernen som knappast har varit några föregångare när det gäller elbilar. Den buffliga bilchefen Sergio Marchionne har varit elbilsmotståndare, men nu kan han ha vänt. Maserati ska lansera en sportig eldriven coupé.

Premiär: 2020

Mazdas nya elbil

Mazda gör tvärt emot många konkurrenter: elbilen lanseras först (2019) och laddhybriden dröjer ytterligare några år (2021). Laddhybridmodellen får en wankelmotor som enligt Mazda ska gå betydligt mjukare än en vanlig bensinmotor. Tekniken utvecklas tillsammans med Toyota, men den nya solid state-batteritekniken som Toyota ska använda får Mazda inte ta del av.

Den nya elbilen som nu är visad har vi redan fått en exklusiv provkörning av som du kan läsa här. Räckvidden blir relativt kort – upp till 21 mil – och elmotorn ger 142 hästkrafter. Snabbladdning på 50 kW.

Premiär: 2019

Mercedes elbilar

Mercedes ska lansera flera nya elbilar under de kommande åren.

• Först ut är helt nya Mercedes EQC som nyss har visats upp i Stockholm. Batteripaket på 80 kWh (användbar kapacitet), räckvidd på omkring 35 mil enligt WLTP-körcykeln och fyrhjulsdrift. Dessutom möjlighet till dragkrok med en släpvikt på högst 1.800 kilo. Ska börja säljas 2019.

• Mercedes har också visat upp en mindre modell, EQA, som även den ska börja säljas 2020.

• Även en mindre eldriven suv dyker upp under de kommande åren. Den heter Mercedes EQB.

• Och det dyker upp fler modeller i EQ-familjen. Sedanmodellen EQE ska visas upp 2021. Suv-versionerna av EQE och EQS kommer 2022.

• Dessutom kommer familjebussen V-klass som elbil i form av Mercedes EQV med räckvidd på 40 mil. Den är visad officiellt men produktionen dröjer till 2021.

• I september 2019 visades lyxbilen EQS upp med mycket ny teknik under skalet och en futuristisk design. Plattformen undertill är tänkt att användas för många kommande elbilar.

Mercedes hade tidigare som strategi att "satsa brett" på många olika tekniker – däribland bränslecellsbilar. Nu har Mercedes ändrat strategi och prioriterar utvecklingen av nya batterielbilar allra högst. Elbilsmålet har till och med skruvats upp. De nya elmodellerna från Mercedes får snabbladdning och laddhybridversionen av S-klass kan laddas trådlöst.

Helt bortprioriterade är dock inte vätgasbilarna. Suven GLC kommer med vätgasdrift och den går också att ladda i ett uttag. Försäljningsstart för den blir 2018.

Läs också: 4 viktiga nyheter om elbilar och hybrider från Mercedes
Läs också: Mercedes kan planera ett helt nytt bilmärke för elbilar
Läs också: Första intrycket av Mercedes EQ: Så känns elsuven

Mercedes laddhybrider

Mercedes nya laddhybrider ska ha mycket längre räckvidd än idag. Utvecklingschefen Ola Källenius har pratat om räckviddssiffror på tio mil på eldrift och det är nu officiellt, åtminstone i laddhybridversionen av GLE.

Mercedes har börjat sälja laddhybrider med dieselmotor. Det är ett kontroversiellt beslut, eftersom de flesta i branschen gör tvärt om och skrotar dieselhybriderna.

• Mercedes C-klass kommer som laddhybrid både med bensin- och dieselmotor, och även som kombi. Det är dock oklart om både bensin- och dieselversionen kommer som kombi. Dieselmodellen får en räckvidd på 5,7 mil enligt den gamla NEDC-körcykeln.

• Även Mercedes E-klass kommer som laddhybrid med både bensin- och dieselmotor. Här är det enbart dieselversionen som kommer med kombikaross. Dieselmodellen klarar 5,4 mil på eldrift i NEDC-körcykeln.

• Dessutom kommer A-klassen och B-klassen som laddhybrid med elräckvidd på sju mil.

• Även suvarna GLC och GLE är nu officiella med laddhybridteknik. GLC får bensinmotor och ganska kort räckvidd medan GLE får dieselmotor och nästan tio mils räckvidd.

Premiär: 2019 (dieselhybriderna)

MG ZS

Klassiska märket MG ägs nu av kinesiska SAIC och ska börja sälja elsuven ZF i Norge inom kort. Den får ett 44 kWh-batteri med 26 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln och ett instegspris på 229.990 norska kronor. Den blir därmed en av de billigaste elbilarna i Norge.

Mini Cooper S E

BMW har visat upp småbilen Mini som elbil. Den har en elmotor på 184 hästkrafter och ska gå 27 mil på en laddning som bäst. Snabbladdning på 50 kW och pris från 359.000 kronor.

Premiär: 2020

Mitsubishis nya laddhybridsuv

Ersättaren till populära laddhybriden Mitsubishi Outlander PHEV skulle kunna se ut så här. Detta är konceptbilen Mitsubishi Ground Tourer PHEV som visar vad vi kan förvänta oss under de kommande åren. Mest intressant är att drivlinan har en elräckvidd på tolv mil, betydligt längre än för alla konkurrenter.

Premiär: Oklart

Det ryktas också om att Mitsubishi ska lansera en laddhybridversion av den mindre suven Eclipse Cross som visades tidigare i år. Det vore rimligt att fördela ut den dyra laddhybridtekniken på fler modeller för att dela på utvecklingskostnaderna.

Premiär: 2019?

Mitsubishis elsuv

Förutom laddhybridsuven här ovan kommer också en helt eldriven suv, har Mitsubishichefen lovat. Den skulle kunna se ut som konceptbilen eX. Elsuven blir mindre än Outlander och antagligen lika stor som Nissan Qashqai, med en räckvidd på 40 mil.

Premiär: 2020

Nevs nya elbil

Det finns stora planer och höga ambitioner i Trollhättan. Nevs har skrivit ett avtal om samarbete med kinesiska Iconiq Motors (bilden ovan) och de båda biltillverkarna ska utveckla nya elbilar tillsammans för att spara på kostnaderna.

Nevs ska också utveckla en egen elbil i ungefär samma storlek som BMW 5-serie, eller något större.

Nevs har dessutom skrivit samarbetsavtal med Koenigsegg om att utveckla nya bilmodeller.

Premiär: 2019

Innan den lanseras ska Nevs börja bygga eldrivna versioner av Saab 9-3. Den ska inte säljas utan ingå i olika elbilsflottor där bilarna kan delas mellan flera personer, och Sverige har inte högsta prioritet vid lanseringen. Nevs 9-3 har nu börjat byggas i Kina.

Läs också: Nevs i spännande samarbete – ska utveckla ny elbil

Nissans nya bränslecellsbil

Nissan har en intressant idé om framtidens bränslecellsbil – den skulle nämligen kunna tankas med etanol eller vattenblandad etanol. På så sätt kan förarna tanka på mackarna som redan finns, och behöver inte leta upp en vätgasmack. 

Premiär: 2020?

Nissans elsuv

Vid sidan om Leaf kommer en eldriven suv. Den har redan visats upp i konceptform och kallades då för Nissan IMx. Detta blir en kombination av storsäljande suven Qashqai och populära elbilen Leaf. Det borde innebära att den har alla möjligheter att bli en försäljningssuccé.

Premiär: Hösten 2019

Opel Corsa-e

Identisk med Peugeot e-208. Batteripaket på 50 kWh, WLTP-räckvidd på 33 mil och pris från 349.900 kronor. Snabbladdning på 100 kW.

Vid sidan om Corsa-e kommer också flera andra elbilar och laddhybrider från Opel, bland annat en eldriven version av kompaktsuven Mokka (2019) och småbilen Corsa (2020).

Premiär: Nu

Peugeot 508 Sport Engineered.

Peugeots nya laddhybrider

Suv-modellen Peugeot 3008 och mellanklassaren Peugeot 508 kommer som laddhybrider. Grunden blir en bensinmotor på 1,6 liter som har anpassats för att kunna samarbeta med en elmotor, och den skickar kraften genom en ny åttastegad automatlåda. 

Effekt på upp till 225 hästkrafter, fyrhjulsdrift och räckvidd på fem mil.

Vid sidan av de "vanliga" laddhybriderna kommer också sportversionen Sport Engineered med fyrhjulsdrift.

Premiär: Andra halvåret 2019

Pininfarina Battista

Ny superelbil med 1.900 hästkrafter, 2.300 Nm och 0–100 på mindre än två sekunder. Pininfarina Battista får ett batteri på 120 kWh som ger en räckvidd på 45 mil. Ska byggas för hand i Italien i 150 exemplar.

Premiär: 2020

Porsche Taycan

Den omtalade Teslautmanaren från Porsche har äntligen visats upp. Taycan blir helt eldriven och finns vid lanseringen i två varianter, där båda två har modellnamn som fått elbilsentusiaster att sätta i halsen, nämligen "Turbo" och "Turbo S".

Båda modellerna har 626 hästkrafter men Turbo S har en "overboost"-funktion som ger 680 hästar. Vridmomentet är 850 respektive 1.050 Nm. Snabbaste versionen gör 0–100 km/h på 2,8 sekunder.

Batteripaketet är på 93 kWh och ger en räckvidd på mellan 41 och 45 mil beroende på version. Snabbladdning på 270 kW. Prislappen börjar på 1,7 miljoner före tillval.

Premiär: Hösten 2019

Porsche Mission E Cross Turismo

Den vanliga versionen av Porsche Mission E följs av en systermodell – Mission E Cross Turismo. Som synes en förhöjd kombiversion med tydliga drag av skogsmulle där hjulhus och trösklar skyddas av plastsköldar.

Tekniskt verkar Porsche Concept Study Mission E Cross Turismo vara identisk med fyrdörrars sedanmodellen. Det innebär två elmotorer med 440 kW (600 hk) som fördelar kraften till alla fyra hjulen.

I oktober 2018 bekräftade Porsche att modellen ska bli verklighet.

Premiär: 2021?

Porsches andra elbilar och laddhybrider

Vid sidan om Porsche Mission E finns det också (obekräftade) planer på att lanser eldrivna versioner av befintliga modeller. Mest intressant här är en helt eldriven version av suven Macan.

"Vi har andra idéer bortom Mision E", sa försäljningschefen Detlev von Platen till nyhetsbyrån Reuters i samband med årets upplaga av bilsalongen i Genève.

Porsche har redan öppnat den första snabbladdningsstationen som klarar 350 kW, vilket öppnar för riktigt snabb laddning av de kommande elbilarna.

Senaste generationen av klassiska Porsche 911 kommer också i en elektrifierad version, förmodligen i form av en laddhybrid med elmotor i växellådan och batteripaketet i fronten.

Vid sidan av 911-modellen kommer också 718-serien som elbil och hybrid. Elversionen lanseras förmodligen 2022.

Läs också: Nya uppgifter: Porsche blir ett nästan helt eldrivet märke

Renaults större elbilsmodell

Efter framgångarna med elbilen Zoe ska Renault lansera en större elbilsmodell som ska utmana Volkswagen ID 3 och Tesla Model 3.

"Vi jobbar på att utveckla modellprogrammet för att täcka in alla segment med elbilar. Det är för tidigt att säga att vi kommer konkurrera direkt med Tesla, men vi planerar så klart att täcka in en större del av marknaden", säger Emmanuel Bouvier, kommersiell chef för Renaults elbilar, till Automotive News.

Renaults laddhybrider

Renault har fokuserat mycket på elbilen Zoe de senaste åren men nu kommer även flera laddhybridmodeller. Renault ska lansera laddversioner av Clio, Mégane och suven Captur.

Renault har släppt nya siffror om nya generationen av kompaktsuven Captur som laddhybrid. Renault Captur E-Tech Plug-in får en 1,6-liters bensinmotor plus två elmotorer som driver framhjulen. Batteripaketet är på 9,8 kWh och ska räcka till en elektrisk räckvidd på 4,5 mil, enligt Renault.

Premiär: Oklart

Renaults budgetelbil

Renaults budgetelbil ska bli extremt billig – under 100.000 kronor – och får ett 30 kWh stort batteripaket, vilket borde räcka till ungefär 25 mils räckvidd enligt den gamla och tillåtande NEDC-körcykeln.

Premiär: Oklart

Rivian

Relativt nystartad biltillverkare som satsar på eldrivna pickuper och suvar. Två elmotorer på varje axel, stora batteripaket och imponerande räckviddssiffror. I R1T, alltså pickup-varianten, finns också ett något okonventionellt lastutrymme. Rivian har använt sig av det utrymmet som finns mellan det bakre hjulhuset och bakdörren och gjort en tunnel genom bilen där man kan lasta långa föremål som skidor eller golfbagar.

Prismässigt kommer pickupen R1T att starta på 69.000 dollar och priset på suven R1S blir från 72.500 dollar.

Premiär: 2020

Seats nya elbilar

Seat har visat upp en ny elbil som under skalet är väldigt nära släkting med koncernsyskonet Volkswagen ID Neo, eller ID 3 som den förmodligen döps till.

Det handlar alltså om en helt eldriven kompaktbil som blir ungefär lika stor som en Golf. Seat el-Born, som modellen döpts till efter en stadsdel i Barcelona, är en konceptbil men den ser i princip produktionsfärdig ut.

Elbilen får en räckvidd på 42 mil enligt WLTP-körcykeln och klarar 0–100 km/h på 7,5 sekunder. Effekten ligger på 204 hästkrafter. Vi får inte veta batteriets storlek men snabbladdning till 80 procent ska i alla fall ske på 47 minuter, enligt Seat (laddeffekten är 100 kW).

Premiär: Oklart

Seres SF5

Kinesiska Seres ska lansera flera nya elbilar i Norge, och eventuellt kan de börja säljas här också. SF5-modellen får en ganska lång räckvidd tack vare ett 90 kWh-batteri, modernt designspråk och ska utmana Audi e-tron. Snabbladdning på 100 kW och motoreffekt på 694 hästkrafter.

Kommer även med räckviddsförlängare i form av en liten förbränningsmotor.

Skoda Vision E

Skoda ska lansera en laddhybridversion av Superb 2019, men senare kommer också helt eldrivna modeller. Den första dyker upp 2020 och blir en eldriven suv med räckvidd på 50 mil enligt NEDC-körcykeln. Den får två elmotorer och totalt 300 hästkrafter.

Premiär: Sommaren 2020

Skoda Vision iV

Skoda Vision iV är än så länge bara en konceptbil men detta ska bli en eldriven suv med instegspris på strax under 400.000 kronor. Hittills obekräftade uppgifter berättar att Skodas elbil får fyrhjulsdrift, över 300 hk och en räckvidd runt 50 mil. Återstår att se om de ryktena stämmer.

Premiär: 2021

Skodas laddhybrider

Skoda ska lansera en laddhybridversion av Superb, och nu har de svenska priserna presenterats. Den får samma drivlina som i koncernsyskonet Volkswagen Passat GTE och räckvidden på eldrift ligger på 5,5 mil enligt WLTP-körcykeln.

Vid sidan av Superb kommer även Octavia med laddhybridteknik.

Premiär: 2019 (Superb)

Skoda Vision RS

En ny utmanare i Golfklassen med laddhybridteknik. Bara som koncept än så länge, men den kan mycket väl bli verklighet. Läs mer här.

Premiär: Oklart

Skoda Vision X

Det här är en intressant idé. Skoda har smygvisat konceptbilen Vision X som kan köras på både el, biogas och bensin. Det blir dock ingen laddhybrid. 48-voltsbatteriet ger upp till två kilometers körning på ren eldrift och batteriet laddas genom bromskraftåtervinning.

Premiär: 2019 eller 2020

Sono Sion

Här kommer en uppstickare från Tyskland, som tagit in pengar genom crowdfunding. Sono Motors bygger en överkomlig elbil (pris på 20.000 euro på den tyska marknaden) med lång räckvidd (drygt 25 mil) och funktionen som många svenska bilägare vill ha: dragkrok!

Ett sätt som Sono sparar pengar på är verkstäderna. Sono har nämligen inga egna verkstäder. Istället finns servicemanual på nätet och reservdelar beställs från Sono. På så sätt kan vilken verkstad som helst serva bilen. Samtidigt har den flera smarta finesser som inte finns på andra elbilar, till exempel solcellspaneler och möjlighet att ladda en annan elbil.

Flera svenskar har redan förhandsbokat en Sion. Här kan du läsa en intervju med en av dem.

Nyss kom beskedet att Sono Sion blir lite dyrare än väntat.

Premiär: 2019

Subarus nya elsuv

Subaru ska lansera en fyrhjulsdriven crossover med eldrift. Den här modellen baseras på en helt ny plattform som Subaru visade upp tidigare i år. (Bilden visar Subaru XV Concept från 2016.)

Premiär: 2021

Tesla Model 3

Tesla Model 3 är kanske den mest hajpade elbilen någonsin. Bilen är numera helt officiell och du kan läsa mer om den här.

Fler Teslamodeller

De modeller som finns med i Teslachefen Elon Musks "master plan" är en crossover, en buss och en lastbil.

• Crossovermodellen heter Model Y och har nu visats upp. Modellen får upp emot 50 mils räckvidd och ska har redan börjat säljas, men leveranserna dröjer. Modellen baseras till 75 procent på Model 3.

• Dessutom har Elon Musk avslöjat att det kommer en ny generation av Tesla Roadster, men den ligger förmodligen några år bort.

• Det kommer också en uppdaterad version av Model S med ny interiör.

• Tesla ska lansera en ny drivlina till Model S med tre elmotorer och ett nytt läge som kallas Plaid Mode som blir ännu snabbare än dagens Lidicrous-läge. Tekniken blir densamma som i supersnabba Tesla Roadster, nämligen att bilen har en elmotor framtill och två baktill.

• Tesla har äntligen visat upp pickupen Cybertruck, en enorm skapelse som lastar och drar tungt. Kommer i tre olika varianter med pris från 39.000 dollar och räckvidd på upp till 80 mil. Snabbaste versionen fixar 0–96 km/h på 2,9 sekunder.

Toyotas nya elbilar

Toyota har varit motståndare till helt eldrivna batteribilar länge, men nu har något hänt. Toyota planerar hela nio nya elbilar inom bara några år. Det finns också planer på ett samarbete med Panasonic för att utveckla batterier. Toyota satsar också på en ny batteriteknik som ska möjliggöra extremt snabb laddning.

Toyota satsar totalt 23 miljarder kronor på elektrifierade bilar de kommande åren, men det innefattar alltså även hybridbilar med bensinmotor som inte går att ladda.

Planen är att den första eldrivna Toyotamodellen ska börja säljas i Europa 2021. I april kom nyheten att det blir kompaktsuven Toyota C-HR som blir först ut med eldrift – det blir alltså en modell som "konverterats" från hybrid- till eldrift.

Premiär: 2020

Toyota Mirai

Toyota har visat upp en ny generation av bränslecellsbilen Mirai. Även om detta fortfarande är ett koncept kan den visa ungefär vad vi kan förvänta oss av den nya modellen, och det är en enorm designförändring jämfört med dagens modell med sin kontroversiella design.

Nya Toyota Mirai blir bakhjulsdriven och ska börja säljas sent 2020.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Toyota har lanserat en laddhybridversion av suven RAV4, och den kommer även med dragkrok. Detta blir en tuff konkurrent till Mitsubishi Outlander PHEV. Räckvidd på sex mil på eldrift.

Premiär: 2020

Uniti

Ett spännande, svenskt elbilsprojekt. Målet är att bygga en smidig elbil för storstäderna. Har nyss visat upp modellen Uniti One med räckvidd på upp till 30 mil och instegspris på 168.000 kronor efter elbilspremien.

Volkswagens laddhybrider

• Storsäljarna Passat GTE och Golf GTE kommer snart i nya utföranden med längre räckvidd och en del nya finesser. 

• Även storsuven Volkswagen Touareg, i samma storleksklass som Volvo XC90, kommer med laddhybridteknik som hämtas från koncernsyskonet Porsche Cayenne.

• Även den mindre suven Tiguan, coupésedanen Arteon samt kommande Arteon Shooting Brake ska få laddhybridteknik, men det är oklart när.

Premiär: Sommaren 2019 (Passat GTE och Golf GTE), slutet av 2019 (Touareg).

Volkswagen ID 3

Efter den stora dieselskandalen är det viktigt för Volkswagen att lyfta varumärket. En ny familj med elbilar som inte ska baseras på några befintliga modeller ska lanseras. Volkswagen siktar på att bygga en "folkelbil" som nu är officiell, i form av ID 3.

Volkswagen ID 3 är ungefär lika stor som en Golf men rymlig som en Passat. Den får en räckvidd på mellan 33 och 55 mil enligt WLTP-körcykeln. Mellanmodellen med 42 mils räckvidd finns i en särskild lanseringsversion som ska kosta omkring 350.000 kronor före elbilspremien på 60.000 kronor.

Vid sidan av Volkswagen ID 3 finns planer på en ännu billigare "budgetelbil" med crossoverstuk. Den ska lanseras 2022 och kan kosta 20.000 euro.

Premiär: Första kunderna får sina bilar sommaren 2020

Volkswagen ID Buzz

Vid sidan om halvkombimodellen ska Volkswagen släppa fler ID-modeller med eldrift. Elbussen som visades upp på Detroitsalongen heter ID Buzz och har sköna 50-talsvibbar till gamla Folkabussen. Räckvidden ligger på drygt 60 mil enligt NEDC-körcykeln och eldrivlinan är mycket utrymmeseffektivare än en fossildrivlina, vilket ger bättre innerutrymmen.

Premiär: 2022

Läs också: Grönt ljus för Volkswagen ID Buzz – elbilsbussen kommer 2022

Volkswagen ID Buzz Cargo

Förutom familjebussen här ovan ska Volkswagen lansera en eldriven transportbil vid namn ID Buzz Cargo. Här ligger räckvidden på 55 mil och det finns ett elektrifierat hyllsystem, solceller på taket och eluttag för verktyg.

Premiär: 2021

Volkswagen ID Crozz

Förutom de båda ID-modellerna här ovan planerar Volkswagen en eldriven suv eller crossover. Med tanke på hur snabbt suv-försäljningen ökar globalt sett är det inte precis någon högoddsare. Konceptbilen ID Crozz klarar drygt 50 mil på en laddning i NEDC-körcykeln.

Premiär: 2020

Volkswagen ID Space Vizzion

Ny eldriven kombi som utmanar Volvo V90 med 59 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln och fyrhjulsdrift som tillval. Bagageutrymmet ska kunna lasta 586 liter vilket i så fall är 26 liter mer än i Volvo V90.

Premiär: 2021

Volkswagen ID Roomzz

Volkswagen har visat upp en ny eldriven suv med det underliga namnet ID Roomzz. Den fem meter långa suven rymmer sju personer och har fyrhjulsdrift. Batteripaket på 82 kWh och WLTP-räckvidd på 45 mil, samt snabbladdning på 150 kW.

Premiär: 2021

Volkswagen ID Vizzion

Lyxlimpan Volkswagen Phaeton är död och den ska ersättas av en helt eldriven lyxsedan. Den har smygvisats i form av konceptbilen ID Vizzion, en elbil som hamnar i samma storleksklass som Mercedes S-klass.

Volkswagen ID Vizzion har 306 hästkrafter och ett batteripaket på 111 kWh vilket ger en räckvidd på 66 mil enligt NEDC-körcykeln. Bilen är fyrhjulsdriven och har en "digital chaufför", som Volkswagen kallar de självkörande funktionerna.

Premiär: 2019

Volkswagen Golf eHybrid och GTE

Nya generationen kommer som laddhybrid i två varianter, med 204 eller 245 hästkrafter.

Premiär: 2020

Volkswagen e-Up

Även om Volkswagen gör en stor sak av de nya elbilarna i ID-familjen har de inte glömt bort minstingen Up. Den får större batteri och längre räckvidd, och blir Volkswagens billigaste elbil.

Premiär: Hösten 2019

Volvos elbilar

• Polestar 2 är en helt eldriven mellanklassbil som ska konkurrera direkt med Tesla Model 3. Det skriver till och med Polestar direkt i pressmaterialet. Bilen har precis visats upp och ska börja byggas före slutet av 2019. Räckvidd på 50 mil och prislapp på 40.000 euro (men vid lanseringen är den dyrare än så).

• Polestar 3 är en helt eldriven, större suv som befinner sig i slutskedet av designfasen. När den ska börja säljas är oklart.

Målet är att en av tio sålda Volvobilar ska vara eldrivna 2020.

Vid sidan om Polestars elbilar har Volvo premiärvisat en helt eldriven version av suven XC40.

Premiär: 2019–2020

Volvos nya laddhybrider

Förutom de nya elbilarna kommer fler laddhybridmodeller från Volvo, med lägre effekt och pris. Volvo har tidigare sett laddhybriderna som dyra toppmodeller men snart blir det ändring.

Volvo utvecklar framhjulsdrivna laddhybrider med en trecylindrig förbränningsmotor. Den får heta T5 Twin Engine. Bilarna får dubbelkopplingslåda, elmotor på 55 kW (75 hästkrafter) och batteripaket på 9,7 kWh. Räckvidd på eldrift blir drygt fem mil. Den totala systemeffekten blir 188 kW (255 hästkrafter). T

Volvo XC40 T5 Twin Engine ska börja byggas tidigt 2019 och först i en specialversion som köparna kan prenumerera på. Leveranserna körs igång senare under 2019.

Vid sidan om den kommer nya drivlinan T6 Twin Engine med premiär i nya V60 – en nedtrimmad version av toppmodellen T8 Twin Engine med mindre effekt. Den ska börja säljas under första kvartalet 2019 och leveranserna körs igång till sommaren.

Volvo ska också lansera lätthybridmodeller med mindre batterier som inte kan laddas i uttag.

Volvos prestandamärke Polestar har visat upp en ny coupémodell som ska börja säljas 2019. Det är en laddhybrid med räckvidd på 15 mil på eldrift och 600 hästkrafter. Svensk prislapp blir 1,6 miljoner kronor.