Det är lätt att stirra sig blind på hur det ser ut här i Europa, men bilvärlden är större än så.
• Kina står helt klart som ledare av elbilsracet med över 600.000 sålda elbilar under 2017. Tillväxten var hela 72 procent!
• Det betyder att hälften av alla elbilar rullar på kinesiska vägar – och det är inte så konstigt eftersom runt 40 procent av inköpspriset är subventionerat.
• De statliga planerna siktar på att 80 procent av alla elbilar som säljs i Kina ska vara tillverkade i Kina och just nu finns det över 100 elbilsmodeller i Kina.
• Totalt byggs 41 procent av världens elbilar i Kina medan Japan finns på andra plats med 19 procent. Tyskland är trea med 18 procent.
Det är råvarorna som är flaskhalsen
Tillgången på råvaror är viktig och det är långa väntetider på elbilsbatterier. Jämför man med tillgången på olja är den mycket mer koncentrerad än råvaror till batterier.
Ett undantag är kobolt som är viktigt för energitätheten i elbilsbatterier. Diktaturen Kongo hade 80 procent av världsmarknaden 2016 med 84.000 ton och prisnivån har fyrdubblats sedan 2016. År 2030 beräknas efterfrågan på kobolt ha vuxit till 259.000 ton.
Men tekniska framsteg kan betyda att kobolt inte blir lika viktigt framöver.
Kinesiska företag har redan lagt under sig flera dagbrottsgruvor där mänskliga rättigheter inte efterlevs och den stora kinesiska koncernen GEM ska gräva upp över 50.000 ton kobolt fram till 2020.
Det kinesiska batteriföretaget CATL siktar på att tillverka batterier med en kapacitet av 50 gigawattimmar till 2020 och bli världens största batteritillverkare. Som jämförelse ska Teslas Gigafactory som ska ha en kapacitet på 35 GWh, men Tesla siktar på en total tillverkningskapacitet på 105 GWh 2020.
Det svenska företaget Northvolt planerar att totalt komma upp i en produktion på 32 GWh år 2020.
Världens oljereserver
Land | Oljereserv i ton |
1. Venezuela | 40,7 miljarder |
2. Saudiarabien | 36,6 miljarder |
3. Kanada | 27,8 miljarder |
Största oljeproducenterna
Land |
Oljeproduktion i ton |
1. Saudiarabien | 585 miljoner |
2. Ryssland | 554 miljoner |
3. USA | 543 miljoner |
Totalt | 4,4 miljarder |
Siffrorna gäller 2016.
Länderna som bidrar till ditt elbilsbatteri
Kobolt | Antal ton (andel) |
1. Kongo | 84.000/60% |
2. Kina | 9.000 |
3. Kanada | 7.000 |
Mangan | Antal ton (andel) |
1. Sydafrika | 7.019.000/39% |
2. Kina | 2.484.000 |
3. Australien | 2.452.000 |
Nickel | Antal ton (andel) |
1. Filippinerna | 465.000/22% |
2. Ryssland | 261.000 |
3. Kanada | 235.000 |
Grafit | Antal ton (andel) |
1. Kina | 780.000/70% |
2. Indien | 135.000 |
3. Brasilien | 75.000 |
Litium | Antal ton (andel) |
1. Australien | 24.000/35% |
2. Chile | 23.000 |
3. Kina | 10.000 |
Järn | Antal ton (andel) |
1. Australien | 505.206.000/32% |
2. Kina | 371.250.000 |
3. Brasilien | 275.590.000 |
Koppar | Antal ton (andel) |
1. Chile | 5.764.000/30% |
2. Kina | 1.760.000 |
3. Peru | 1.701.000 |
Aluminium | Antal ton (andel) |
1. Kina | 31.410.000/54% |
2. Ryssland | 3.529.000 |
3. Kanada | 2.880.000 |
Rättelse: I en tidigare version av den här artikeln skrev vi att CATL siktar på att köra om Teslas batteritillverkningskapacitet på 35 GWh i Gigafactory. Men Tesla siktar på att ha en kapacitet på 105 GWh 2020.