Laddad till max: Porsche 911 Targa med elmotor och Tesla-batterier!

Premium En strålande vacker och pedantrenoverad Porsche 911 Targa från 1979. Men det är något som saknas … motorn är helt tyst? Det beror på att denna klassiska 911 drivs av en modern elmotor. Måhända är detta det bästa av två världar?

Laddad till max: Porsche 911 Targa med elmotor och Tesla-batterier!
Richard Morgan provkörde en elmotorcykel och blev helt frälst av vridmomentet. Det gav nya idéer…

Rallyentusiasten Richard Morgan provkörde sin sons elektriska trialmotorcykel av märket Oset. Maximalt vridmoment kom med en gång, vilket givetvis passade fordonsslaget exceptionellt bra. Det hela var dessutom mycket underhållande och sedan den dagen var han fascinerad av tanken på en klassisk bil med liknande teknik, men i en större skala.

"Motorcykeln var en fantastisk maskin, den lämnade massor av kraft och motorn var inte större än startmotorn på en Porsche 911. Den svarade direkt vid gaspådrag, och så kraftigt att det nästan kändes som att motorcykeln var på väg att bli luftburen. Den var också påfallande praktisk då den gick att stuva in i min van utan att man behövde oroas över bensin- eller oljeläckage", berättar Richard Morgan.

HPEVS AC34-motor matas av 18 Teslabatterier (nio i bagageutrymmet och nio där baksätet annars är placerat) vilket ger lång räckvidd och omedelbart 300 Nm i vridmoment.

Han har i mer än 20 års tid arbetat med att hjälpa stora företag att spara energi. De erfarenheter han där skaffat sig i kombination med sonens motorcykel inspirerade honom att starta Electrical Classic Cars, ett företag som idag anses ledande när det gäller att konvertera klassiska bilar till eldrift.

"En röd Volkswagen typ 1, som mitt team och jag hade konverterat för några år sedan, visades i tv-programmet Fully Charged", minns Richard.

"Efter programmet var det en tittare som hörde av sig till mig om en konvertering. Först föreslog han en Jaguar XJS men efter det att jag påtalat att jag personligen föredrog bilar från 1960- och 1970-talen skickade han mig en länk om en Porsche 911 Targa -79 som var till salu. Han frågade mig om detta var en typ av bil jag skulle kunna tänka mig att bygga om. Som Porsche-fantast svarade jag omedelbart ja på detta. Till min stora förvåning levererades bilen till min verkstad i Wales bara några dagar senare. Jag hade inte ens lämnat någon prisuppgift för jobbet."

Porschen var i originalskick men sliten på alla de vanliga ställena vilket gjorde att den behövde en fullständig renovering. "Vi brukar koncentrera oss på renovering av motor eller hela drivsystemet men har också en eller ett par helrenoveringar på gång", berättar Richard. 

Detta kom att bli en sådan. Karossen gjordes plåtren, blästrades och ny metall fick ersätta utsliten eller rostig där det behövdes. Vid ihopsättningen gjordes vissa uppgraderingar med tanke på bilens nya liv. "Vi monterade bland annat elektrisk servostyrning och LED-ljus. Fjädringen förstärktes och Bilstein-stötdämpare installerades, liksom Carbon 12 sexkolvsok från Early 911." 

Fuchsfälgar med 15 tums diameter och 9 tums bredd användes bak för att öka bilens kontakt med vägen. Targabågen polerades till högsta finish och nya guldemblem kom på plats efter det att bilen fått en ny lack.

"Målsättningen var att bygga en klassisk 911 med elmotor som gav samma eller lite högre effekt än den sexcylindriga motor som fabriken monterat. Dessutom skulle bilen ha en räckvidd på minst 25 mil"

Avgasrör, mest för syns skull. Humor!

Interiören skiljer sig från originalet med elektriskt justerbara och läderklädda stolar från en Boxster samt Momo Prototipo-ratt. Laddningstillståndet i batterierna visas med ett instrument av typen E-expert Pro och ett sådant är ju viktigt för det visar vad det hela handlar om.

"Målsättningen var att bygga en klassisk 911 med elmotor som gav samma eller lite högre effekt än den sexcylindriga motor som fabriken monterat. Dessutom skulle bilen ha en räckvidd på minst 25 mil", fortsätter Richard.

Det finns två tillvägagångssätt för Electric Classic Cars konverteringar. I det första fallet handlar det bara om ett motorbyte där bilens originalmotor byts mot en elektrisk vilken kopplas till den befintliga transmissionen. Vanligtvis kan växellådan ta hand om det vridmoment elmotorn levererar – detta hålls inom de gränser fabriken satt upp, även om det kommer ögonblickligen. Men en uppgraderad koppling kan behövas. Batterierna placeras där bensintanken tidigare funnits.

Emissionsbestämmelserna i centrala London utgör inget problem för Robert Leitão som använder sin bil för att just ratta runt i city.

I det andra fallet ersätts hela drivlinan med komponenter från Tesla, inkluderande motor, differential och enväxlad växellåda. Det vanliga är att man då använder en elmotor på 400 hk med stor trimningspotential. Mums!

Richards kund valde det första alternativet. Därför användes en elmotor av typen HPEVS AC34 som arbetar med 96V och omedelbart lämnar 300 Nm i vridmoment. Den placerades bak på denna 911 SC även om man har svårt att se den när man lyfter på motorluckan.

Elmotorn är liten och gömd under golvet i utrymmet där boxersexan låg förut. Det karaktäristiska luftintagen på motorluckan har täckts för att hindra att regnvatten tränger in.

Mer plats tar däremot de nio Teslabatterierna i bilens främre bagageutrymme. Dessa är desamma som används i Teslas roadstermodell. Ytterligare nio batterier har placerats där baksätet normalt finns.

"Vi ville förbättra viktfördelningen då många tunga komponenter hade avlägsnats från bakvagnen," säger Richard. "Vi hade kunnat ha batterierna i det före detta motorrummet men vår kund gillade idén med ett användbart bagageutrymme. Han avsåg inte att ha några baksätespassagerare vilket gjorde det möjligt för oss att optimera viktfördelningen genom att använda platsen för baksätet till de återstående batterierna. Ett litet sådant av typen Odyssey Extreme 12V ger ström till navigationssystemet (inrymt i en klassisk Porsche-radio), vindrutetorkare och belysning.

I interiören finner vi en mätare för laddningstillståndet hos batterierna, läderklädda stolar från en Boxster och ett klätt bagageutrymme istället för den sexcylindriga motorn.

Precis som vi skrev i inledningen av artikeln är körupplevelsen totalt annorlunda jämfört med en bensindriven Porsche 911. Istället för att hålla varvtalet mellan 4 000 och 6 500 r/min för att få ut den bästa effekten, ger elmotorn fullt vridmoment redan från noll varv.

Jämförelsen är klar: En motsvarande bensinmotor ger betydligt mindre användbar kraft vilket leder till sämre prestanda. Det omedelbara vridmomentet är inte bara användbart vid rödljusracing. Försök att med en bensindriven 911 accelerera på fyrans växel från 1 000 r/min i en uppförsbacke. Det går helt enkelt inte. Richards bil klarar detta utan problem vilket gör den både snabb och användbar. 

Vidare anser han att den förändrade viktfördelningen, samt nya fram- och bakvagnsinställningar, har förändrat bilens köregenskaper på ett mycket positivt sätt. Att vara snabb i kurvorna och kunna accelerera kraftfullt ut ur dem, det är ju så alla Porscheägare vill ha sina bilar.

Till de fascinerande egenskaperna med denna 911 SC hör dessutom att inte ha några emissionsproblem eller dyra bensinnotor, att bilens underhåll är i det närmaste noll och att den går att ladda såväl i allmänna laddstationer som hemma.

"I love it!", säger bilens nuvarande ägare Robert Leitão med ett stort leende på läpparna. "Jag letade efter en äldre 911 som jag kunde använda för stadskörning", fortsätter denne bankman boende i London. "Jag gillade den här speciella Porschen för att man bara kan hoppa in i den och köra iväg. Bilen är enkel att sköta och passar perfekt för mina behov. Den är dessutom rolig att köra."

Samtalet med Richard går längre än att bara tala om Porschen. Det rör också pågående projekt som hans team jobbar med och där finner vi bland annat bilar som BMW E9, Ferrari 308, Land Rover Defender, Fiat 500 och en Volkswagenbuss.

Porsche är trots allt favoritmärket för hans konverteringar och han arbetar just nu med en 914 där Teslas hela drivlina ska användas. Förutom att det är en roadster kommer denna att få extraordinära prestanda och vi kan knappast vänta på att få se den på vägen.