Fortfarande extremt lång väntetid på elbilar och laddhybrider

Premium Varför är det brist på laddbara bilar? Vi ställer frågan till branschen och tar fram väntetiderna för de vanligaste laddbara bilarna samt avslöjar produktionssiffrorna för många elbilar. Ska du ställa dig i kö eller slå till på en prissänkt dieselbil? Det finns många olika typer av klipp att göra!

Fortfarande extremt lång väntetid på elbilar och laddhybrider
Väntetiderna på laddbara bilar har varit långa länge. Men vissa biltillverkare kan håva in köpare när andra går bet. Till exempel Kia och Mitsubishi.

"Folkelbilen" Model 3 har blivit sinnebilden för problem med elbilstillverkning. Hur många gånger har du inte läst om väntetider och produktionssvårigheter för den bilen?

Men som med det mesta i livet kan det vara nyttigt att zooma ut och se hela bilden. Studerar man bara naveln missar man vad som pågår i den stora vida världen.

Tesla har haft mycket svårt att komma upp i de volymer de siktat på. I fjol – fem år från det att företaget började sin massproduktion – byggde Tesla drygt 100.000 bilar. Men nästa år ska Tesla bygga 345.000 bilar. Starten var mycket seg men nu är det bra fart.

Samtidigt påstås kön efter Model 3 ligga på över 400.000 exemplar. Det finns alltså ett stort sug efter laddbara bilar i stora delar av världen och Tesla ska därför bygga en ny fabrik i Kina med en kapacitet att bygga 500.000 bilar årligen. Går Tesla snart förbi Volvo i totalvolym?

I år kommer BMW sälja ungefär 140.000 elektrifierade bilar över hela världen, vilket är ungefär sju procent av totalvolymen. Med de sifforna är BMW störst på elektrifierat i Europa med en ökningstakt mot i fjol på hela 60 procent.

Men den stora bilden av Europas elbilsmarknad är alltså "var god dröj".

Mitsubishi Outlander är en av få laddbilar som kan levereras direkt.

Åtta månaders väntetid inte ovanligt

Sverige tillhör visserligen de prioriterade marknaderna, tillsammans med Norge och Nederländerna. Trots det är väntetiderna långa.

Volvos laddhybrider har en leveranstid på 6–8 månader på här i Sverige. VW:s laddhybrider likaså. Men även koreanska Hyundai har stora problem med att tillfredsställa efterfrågan.

Men i det ännu högre prioriterade Norge (utanför EU) är restorderna "bara" 7.000 bilar och enligt uppgifter från sajten EV Volumes ska dessa betas av på ett år.

För Nissan Leaf är läget ungefär detsamma, 18.000 restorder i EU med en kapacitet att leverera 3.000 bilar per månad. VW e-Golf har en kö på 14.000 bilar och byggs bara bara 2.000 bilar per månad.

BMW, Kia och Mitsubishi ligger bäst till

Biltillverkarna som i dagsläget ligger bäst till för att kunna leverera laddbara bilar är BMW, Kia och Mitsubishi – som alla lär ta marknadsandelar nu och på sikt.

De stora tyska drakarna Audi och Mercedes, som har visat upp nya elbilar, har också sålt slut och produktionskapaciteten är i det stora perspektivet närmast löjligt liten. Tillsammans ligger volymen på 3.000 bilar per månad för hela världen – sett ur den synvinkeln är 30.000 Tesla Model 3 i månaden väldigt mycket.

Till och med "katastrofmånaderna" när man bara byggde 10.000 bilar var långt över vad någon konkurrent kommer i närheten av.

Tittar vi framåt säger de flesta tillverkare att man ska vara ikapp orderstocken i slutet av 2019 och att väntetiderna för laddbart ska ligga på samma nivå som för bilar med förbränningsmotorer. Men det förutsätter att man redan för länge sedan har skruvat upp den planerade tillverkningen mer än vad efterfrågan blir.

För nya Hyundai Kona Electric finns restorder på 13.000 bilar inom EU och väntetiden närmar sig 1,5 år.

Så länge får du vänta

Bilmodell Leveranstid idag Leveranstid maj 2018 Förändring
Audi e-tron 5 månader? 650 bilar tilldelade under 2019
BMW i3 Lagerbilar finns, stort antal kommer i december, 2–3 månader på beställning 3–4 månader Bättre
BMW 225xe Lagerbilar finns, 2–3 månader beställning Lagerbilar Samma
BMW 530e Lagerbilar, 3 månader 1–2 månader Bättre
Hyundai Ioniq Få lagerbilar. 8 månader 6–8 månader Lite sämre
Hyundai Ioniq Electric 8–10 månader 8–10 månader Samma
Hyundai Kona Electric
Jaguar I-Pace 5–6 månader
Kia Niro Plug-in Mycket lagerbilar, 3–4 veckors leveranstid. Specialbeställning 6 månader Direkt Samma
Kia e-Niro Cirka 2 månader
Kia Optima Plug-in Mycket lagerbilar, räcker året ut. 2–4 veckor Specialbeställning 6 månader Direkt Samma
Mercedes E-klass laddhybrid 6 månader? Slutsåld
Mercedes EQC Halvårsskiftet 2019, 8 månader?
Mini Cooper laddhybrid 3–4 månader
Mitsubishi Outlander PHEV Mycket lagerbilar. Fler kommer i mars 2019 Direkt Samma
Nissan Leaf 100 bilar i lager. Sedan 6 månader 5 månader. Lite sämre
Peugeot 3008/5008 laddhybrid 6 månader
Renault Zoe Mycket lagerbilar. 2–3 månader på beställning 5 månader Bättre
Tesla Model 3 Gissningsvis 12–18 månader
Tesla Model S och X Lagerbilar 2 veckor. 3–4 månader vid beställning Lager + 3–4 månader Samma
Toyota Prius laddhybrid Lager 3–4 veckor. 3–4 månader vid beställning
VW Golf GTE Går ej att beställa Gick ej att beställa Samma
VW e-Golf 7 månader 4 månader Sämre
VW Passat GTE Tredje kvartalet 2019 – ca 11 månader 11–13 månader Samma
Volvo V60 Twin Engine Cirka 7 månader Ej beställningsbar
Volvo XC60 Twin Engine 8 månader 7–8 månader Samma
Volvo S90/V90 Twin Engine 6 månader 3–4 månader Sämre
Volvo XC90 Twin Engine 6 månader 7–8 månader Bättre

Range Rover Sport finns nu med hybridhjälp. Mellan 9 och 14 månaders väntetid, enligt köparna som hört av sig till oss.

Så länge har läsarna fått vänta

Läsarna rapporterade in sina erfarenheter efter det att vi ställt frågan på vår hemsida. Det gäller att ha tålamod!

Bilmodell Beställd Levererad Väntetid
Hyundai Ioniq Electric Beställd januari 2018 Levererad sept. 2018 8 månader
Hyundai Ioniq Electric Skulle beställa Köpte en begagnad Tesla 6 månader på Hyundai
Kia Optima Plug-in September 2018 September 2018 Direkt
Nissan Leaf Beställd nu Lovad leverans om 4 månader 4 månader?
Range Rover Sport Hybrid Beställd november 2017 Beräknas komma januari 2019 14 månader + 90.000 kr dyrare!
Range Rover Sport Hybrid Beställd juni 2018   Beräknas mars 2019 9 månader?
VW e-Golf Beställd december 2018 Levereras november 2019 11 månader?
VW e-Golf Beställd mars 2018 Levererad november 2018 8 månader
Volvo V60 Twin Engine Beställd februari 2017 Levererad september 2017 7 månader
Volvo V60 T8 Beställd augusti 2018 Planerad lev. Feb. 2019 7 månader?

Tesla Model 3 kommer till Sverige tidigt under 2019, beställer du nu ligger väntetiden gissningsvis på 12–18 månader.

Därför är väntetiderna så långa

Ingen av alla generalagenter som har väntetid på sina elbilar vill gå in i diskussionen om varför man inte kan bygga det folk vill köpa. Svaren är många och de kan variera mellan olika tillverkare. Men här är de riktiga anledningarna.

Missade efterfrågan. Väldigt många tillverkare missbedömde efterfrågan på laddbart, det betyder att underleverantörerna inte kan öka sin produktion utan att kanske tvingas bygga ut eller prioritera ner annat – vilket ger ökade kostnader.

• Batteribrist. Batteritillverkarna sitter med trumf på hand, med långt större efterfrågan än vad de kan tillverka. Det betyder att priserna kan gå upp i stället för ned.

• Tillverkningsproblem. Att ställa om produktion på befintliga löpande band är svårt och tar tid. Man vågar inte riskera att "blanda" in för många elektrifierade bilar i ett löpande band eftersom elbilarna tar mer tid att bygga – sänker totalvolymen.

• Dålig ekonomi. Eftersom biltillverkarna inte själva tillverkar sina batterier och inte heller alltid motorer och elektronik försvinner en stor del av affären till underleverantörer. Det betyder att vinsten per bil blir låg.

• Dieselmotorer. Man har redan investerat i utveckling och produktion av dieseldrivlinor – och för den delen bensindito. Man vill därför givetvis ha avkastning på investeringen och kämpar för att sälja så många förbränningsmotorbilar som möjligt. 

• Fabriker. Vad ska man göra med förbränningsmotorfabrikerna och arbetarna? Att bygga om fabriker kostar stora pengar. Tror man inte på stora elbilsvolymer vågar man inte ta den risken.

• Service. Verkstäderna tappar serviceinkomster på elbilar,
givetvis kämpar återförsäljarna för att hålla sina inkomster så stora som möjligt.

• Pengar nu. Att teckna ett kontrakt på en bil som ska levereras om åtta månader ger inga inkomster idag. Återförsäljarna behöver tjäna pengar nu.

5 tips till dig som vill köpa laddbil

1. Det kan finnas lagerbilar hos handlare. Ring runt!
2. Ställd dig i kö för dyra premiumelbilar – kontraktet kommer att bli värdefullt!
3. Få leveransdatumet inskrivet i kontraktet, samt vad kompensationen blir om bilen dröjer.
4. Fundera på ett annat märke än vad du tänkt dig.
5. Räkna på dina körvanor. Köp en laddbar bil som klarar din normala vardagskörning.

Så långa är väntetiderna i världen

Bilmodell Antal restorder Tillverkningstakt per månad Byggtid (månader)
Audi e-tron 12.000 1.500 8
Jaguar I-Pace 25.000 2.000 12,5
Mercedes EQC 6.000 1.500 4
Porsche Taycan 8.000 1.800 4,4
Tesla Model 3 395.000 30.000 18,6

Det här är unika siffror från sajten EV Volumes som visar att Audi, Jaguar och Mercedes inte planerar några stora volymer av sina elbilar.

Mercedes EQC tillverkas på samma lina som systerbilen Mercedes GLC. Förbränningsmotorbilen byggs i snitt i 10.000 exemplar per månad medan det bara blir 1.500 EQC per månad!

Andrahandsvärdet: Dyra elbilar ökar i värde

Elbilarna står bara för 0,6 procent av begagnatmarknaden och för laddhybrider är motsvarande siffra 1,3 procent. Det finns alltså få elektrifierade begbilar till salu. Men enligt Henrik Littorin på Bilpriser.se har andrahandsvärdet på elektrifierade bilar stigit under 2018, även om volymerna är väldigt små – detta gäller speciellt för så kallade premiummodeller.

"I vissa fall skulle man kunna köpa en laddhybrid eller elbil av bättre märke och sedan sälja den dyrare dagen efter", säger Henrik Littorin.

Generellt har prisbilden för begagnade dieselbilar tagit stryk, medan bensinbilarna stått sig bättre och till och med ökat i värde.

På sikt ser man ett uppsving för elektrifierade bilar eftersom lagstiftarna gynnar dessa bilar.

Begförsäljningen ökar – företagen tvekar

Suget efter laddbara tjänstebilar är stort och som ett resultat av de långa väntetiderna bromsade leasingbilsbranschen upp med minus  34 procent under september 2018, jämfört med september 2017.

Även privatmarknaden bromsade in , vilket i sin tur betydde att begagnathandeln går bra, med kortare omsättningshastighet och lite högre priser.

Volvo XC40 med laddhybridteknik är kraftigt försenad – förmodligen kommer den våren 2019. Blir en storsäljare om Volvo vill!

Laddbilar på export

Tolv procent av de supermiljöbilar som registrerades i Sverige 2015–2017 har exporterats eftersom andrahandsmarknaden är starkare i en del andra länder, och den svenska kronkursen gör också sitt till. Bonus utbetalas tidigaste sex månader efter inköpet och bilen får inte ha bytt ägare.

Så går bilförsäljningen i Europa

Biltyp Förändring Totalt inom EU
Laddhybrider  +50,8 % 77.304
Hybridbilar  +49,2 %   291.584
Elbilar  +43,8 %   65.713
Gasbilar  + 35,2 % 132.407
Bensinbilar  +19,8 % 4.710.223
Dieselbilar  –15,5 % 3.116.201

Europamarknaden förändras snabbt och det mest dramatiska är givetvis fallet för dieselbilar. Men volymerna för elbilar är fortfarande små: under årets sex första månader såldes det 65.713 elbilar inom EU, men i Norge registrerades hela 20.145 elbilar.

Toyota var för några år sedan det helt ledande "miljöbilsmärket" men nu är man inte längre top of mind. Elbilar är på gång och man fortsätter sin satsning på vätgasbilar.

Bästsäljande elbilar

Bilmodell Oktober 2018 Oktober 2017
1. Renault Zoe  299 30
2. Nissan Leaf  240 6
3. Hyundai Ioniq 75 5
4. BMW i3 69 22
5. Tesla Model S 44 7
6. Jaguar I-Pace 29
7. VW e-Golf 12 29
8. Tesla Model X 10 16
9. Kia Soul 6 1
10. Nissan e-NV200 6 5
Totalt antal elbilar 795 129

Försäljningen av elbilar ökar väldigt starkt, med över 600 procent oktober 2018 mot oktober 2017 – även om volymerna är blygsamma. Endast VW e-Golf och Tesla Model X har minskat i oktober i år jämfört med i oktober i fjol.

Volvo XC60 är med på laddhybridtoppen.

Bästsäljande laddhybrider

Bilmodell Oktober 2018 Oktober 2017
1. Mitsubishi Outlander 327 83
2. Kia Optima  313 114
3. VW Passat 259 309
4. Volvo XC60 208 65
5. Kia Niro 170 57
6. Mini Countryman 116 24
7. VW Golf 114 24
8. BMW 5-serie 109 15
8. BMW 2-serie 109 10
10. Volvo XC90 33 28
Totalt antal laddhybrider 1 867 890

Under oktober i år mer än fördubblades laddhybridsförsäljningen jämfört med i fjol. Mitsubishi Outlander och Kia Optima är de två stora vinnarna, även Volvo XC60 har en klart positiv trend. VW Passat tappar stadigt. Intressant är att BMW 5-serie och 2-serie ökar markant i år.

Om sex år ska hälften av alla Volvos sålda bilar vara helt eldrivna! Resterande ska ha någon form av hybridlösning. Nästa V90 kommer alltså som ren elbil. Stor omställning!

Alriks bästa råd

Alrik Söderlind, chefredaktör

• Klarar du vardagen med en elbil – köp! (Ny eller begagnad.)

• Ställ dig i kö för en fin ny elbil, om du har råd. Det kan bli din bästa bilaffär.

• Köp en bonus/malus-bil, det vill säga en bil som ställdes på före den 1 juli. Det finns prutmån på fina bilar med stora förbränningsmotorer.

• Det är dags att börja leta på tyska säljsajten Mobile.de igen! Bilmarknaden är knasig, det kommer att dyka upp fynd med stora gamla dieselmotorer, eller nyare. Rabatterna på nya dieselbilar är upp emot 100.000 kronor – dessa kommer givetvis att säljas vidare!

• Exportera en Volvo till Tyskland! Kanske inte det mest seriösa rådet, men faktum kvarstår, Volvo prispressar bilar i Sverige medan man maxar uttagen i Tyskland. Prisskillnaden på en ny Volvo V90 är långt över 100.000 kronor!