2020 ska tillverkarnas genomsnittliga CO2-utsläpp inte överskrida 95 g/km. Volkswagens aktuella mellanklassmodeller släpper ut mer än så vilket visar på hur stort problemet är eftersom suvarna inte är medräknade och släpper ut betydligt mer än så. Mellan 96 g/km för den renaste dieseln till 160 g/km.
Under 50 g/km kommer man endast med hjälp av hybridteknik. Det senaste förslaget från EU:s miljöministrar kräver en sänkning av 95 g/km-gränsen med 37,5 procent fram till 2030, vilket i klartext innebär 59 g/km – i genomsnitt.
De biltillverkare som inte klarar CO2-nivåerna får böta och straffet står i proportion till antalet sålda bilar inom EU. Volkswagen är den största biltillverkaren och riskerar böter på enorma 1,4 miljarder euro – årligen.
VARFÖR ID?
Förklaringen är simpel: Volkswagens elbilskunder får ett id liknande det hos Apple & Co för att kunna boka service köpa tillbehör. Till en början kommer VW att bygga elbilsmodeller som motsvarar syskonmodellerna med förbränningsmotor, eftersom man är otroligt framgångsrik på den fronten.
Volkswagens koncernchef Herbert Diess förklarade i sitt första uttalande efter lagförslaget att det krävs en elbilsandel på minst fyrtio procent av nybilsförsäljningen 2030 för att klara av miljökravet och att man redan jobbar på en storskalig förändring av produktionen för att på sikt enbart kunna erbjuda fordon utan konventionell förbränningsmotor.
I november förklarade produktstrategen Michael Jost att Volkswagen tänker följa överenskommelsen från Paris som avser att endast klimatneutrala nybilar får säljas 2050, vilket innebär dödsstöten för förbränningsmotorn. För Volkswagen betyder det att man kommer att sluta sälja fordon som drivs av konventionella drivlinor år 2040.
Enligt Jost är Volkswagens framtid elektrisk och redan nu har biljätten investerat sex miljarder euro i utvecklingsarbetet för koncernens nya, elektriska och skalbara plattform MEB. Denna tillåter fyra olika hjulbaser och skalbara batteripaket från 48 till 111 kWh, som göms i bottenplattan.

Motoreffekten sträcker sig från 170 till 204 hk ur en asynkronmotor kopplad till bakaxeln. Som tillval finns ytterligare en elmotor till framaxeln för fyrhjulsdrift och omkring 300 hk.
MEB-plattformen tas i bruk 2020 i en upplaga om 100.000 enheter årligen och bidrar till att VW kommer att klara miljökravet på 95 g/km. Fem år senare förutspår man en årlig försäljning av en miljon elbilar, en siffra som ska klättra till hela fyra miljoner enheter år 2030.
Nio miljarder euro investerar Volkswagenkoncernen i elbilsutvecklingen mellan 2019 och 2023. Ytterligare 35 miljarder euro lägger man på utvecklingen av digital teknik som onlinetjänster och autopilotsystem.
Man planerar för åtta produktionsplatser på tre olika kontinenter i Europa, USA och Kina.
Det här är bara början: fram till 2025 ska utbudet av elbilar som bygger på MEB-plattformen öka med cirka 20 stycken. Tidsplanen må verka snäv, men tack vare plattformstekniken är den inte alls orealistisk.
De slutgiltiga modellnamnen ur ID-familjen är inte klara än, men vi jämför redan el-prototyperna med deras fossila syskon.
År 2020 – ID NEO

Storsäljaren nummer ett är föga förvånande fortfarande Golfen (en miljon sålda enheter 2017). Därför introduceras den kompakta elbilen ID Neo först. På den omåttligt populära suvsidan regerar VW Tiguan med 750.000 sålda enheter 2017. Självklart behövs det en elektrisk ersättare även här och den kommer i form av prototypen ID Crozz, som ska avtäckas i sin serieform redan i slutet av nästa år. Elsuven kommer i två olika karossformer: som vanlig suv med maxad lastvolym samt som ett formskönt coupéderivat.
År 2021 – ID CROZZ

År 2022 – ID BUZZ

Volkswagens buss, som i sin senaste skepnad kallas T5, fyller snart sjuttio år sedan tillkomsten i mars 1950. Självklart ska även märkets mest praktiska fordon få ett elektriskt alternativ och det kommer 2022 i form av ID Buzz med två olika axelavstånd och även som Transporter. En stor elsuv à la Atlas med tre sätesrader följer, precis som ett elektriskt alternativ till storsäljande Polo (750.000 sålda enheter 2017).
År 2022 – ID AERO

15 miljoner MEB-bilar är planerade. Då underlättar det att koncernens batteripaket är kompatibla med battericeller av olika sort och tillverkare.
År 2022 – ID LOUNGE

Vid sidan om suv-vansinnet får man inte glömma att Volkswagen har ytterligare en storsäljande familjefraktare i sortimentet: Passat, som säljs världen över i fler än 750.000 exemplar årligen. Elbilsstudien Aero (Vizzion) som kunde beskådas på bilsalongen i Genève 2018 var visserligen av sedanmodell, dock kommer seriemodellen både som sedan och kombi.
Fyra MEB-märken: Audi, Seat, Skoda och VW. Det möjliggör stora produktionsvolymer och låga priser för konsumenten.