Polestarchefen: ”Fantastiskt att vi i Sverige vågat starta ett nytt elbilsmärke”

Polestar-chefen Thomas Ingenlath ger oss en unik intervju och förklarar tänket bakom prestandaelbilarna.

Polestarchefen: ”Fantastiskt att vi i Sverige vågat starta ett nytt elbilsmärke”
Thomas Ingenlath är Polestars chef och ambitionen är att bli det helelektriska märket som ska utmana gamla sanningar i bilbranschen.

När Volvo visade upp första nya elbilen var det inte under Volvos namn, utan prestandamärket Polestars. Volvo är definitivt på en resa uppåt när det gäller pris, prestige, elektrifiering och premiumkänsla.

Vi frågar ut Polestarchefen Thomas Ingenlath om framtidsplanerna.

 

• Vore det inte bättre att ha Polestarmärket som en elektrisk prestandadivision till Volvo, på samma vis som Mercedes har EQC, Audi har e-tron och BMW har "i"? På det viset skulle Volvo kunna stärkas. Nu skapar ni ett nytt märke som kräver resurser. Hur ser affärsmodellen ut?

"Polestar kan skapa ännu mer förarorienterade bilar. Och även designmässigt mer spännande bilar som passar bättre för den nya elektrifierade tiden. Volvo har en så stark grund i sitt varumärke som handlar om människan som det viktigaste, inte maskinen. Jag talar inte bara om föraren, utan också om passagerarna och människor utanför bilarna. Bilar som är så socialt acceptabla."

"Det här lämnar ett stort utrymme där vi kan vara lite mer förarorienterade, inte alltid tänka på hela samhället. Här kan vi leva ut."

"Volvo introducerar elektrifieringen steg för steg inom sin egen struktur. Polestar är en kompromisslös bil. Det kommer inte finnas Polestarbilar med förbränningsmotorer", säger Thomas Ingenlath (men nämner alltså inte prestandamodellen Polestar 1 som är en laddhybrid med bensinmotor).

• Men bilen var designad som en Volvo, inte som en Polestar.

"Vi insåg att om vi skulle kunna behålla formen som den var skulle det inte fungera. I Volvos värld skulle diskussionen komma upp direkt upp om det är en halvkombi, en sedan – vad är det för typ av bil? En Volvo borde mer vara så eller så. I Japan ska en Volvo inte vara så bred. Alla i organistationen skulle ha olika synpunkter som skulle ha förstört det unika med designen."

• Vems idé var det att skapa bilmärket Polestar?

"Om man vill säga ett namn blir det Håkan Samuelsson. Vi hade diskussioner i ledningsgruppen. Men någonstans började det med racingbilarna Polestar som var så intimt kopplade till Volvo, vi borde äga varumärket. Men vad gör man med det? Ett trimföretag, ett sub-brand? Nej, just nu när det händer så mycket inom bilindustrin kom möjligheten. För 15 år sedan hade nog ingen tänkt detta. Att starta ett nytt elektriskt bilmärke framstod som extremt smart. Gör vi det inte missar vi en stor möjlighet. Vi kan skapa något unikt inom bilindustrin."

Polestar 2 ser kompakt och stark ut. Tors hammare-strålkastarna är kvar men grillen och varumärket är givetvis nytt.

• Är det enklare att utmana Tesla med ett nytt varumärke än att göra det med Volvo?

"Vissa aspekter med att vara ett startup-företag gör det enklare. Vi kan vara helt dedikerade till elbilar när det gäller vår tid, våra pengar, vårt engagemang. Vi kan ha en helt digital kommunikation till våra kunder. Vår marknadsföring är inte traditionell. Från dag ett kan vi kommunicera på vårt vis. Det här känns fräscht, ungt och nytt. Man kan antingen gå på arv eller vara ny och spännande."

• En Volvo ska också bygga en digital kommunikation med kunderna, inte sälja bil utan transport. Redan 2015 sade vd Håkan Samuelsson att Volvo ska ligga i framkant när det gäller elektrifiering. Vinner Volvo på det här?

"Jag tror du medvetet försöker att inte förstå. Man kan inte ignorera att Volvos affär bygger på 600.000 sålda bilar per år som sedan urminnes tider bygger på förbränningsmotorer. Det är de kunderna man har. På ett evolutionärt vis måste man ta de här kunderna till elbilar. Redan steget man tog när XC90 visades med enbart fyrcylindriga motorer var stort. Att ta det steget utan att tappa kunder var en stor utmaning. Det här måste man komma ihåg. Polestar kan komma med en bil som bara har en drivlina. Vi har inte 120.000–150.000 XC40-kunder som har en förbränningsmotor. Vi kommer växa långsamt med 10.000, 20.000, 30.000 kunder."

• Är det inte nackdelar med att vara ett nytt märke?

"Jesus, det är klart att det finns nackdelar. Ingen känner till varumärket. Det är därför vi måste göra saker på nya vis, som att ha den första visningen online, istället för vid ett vanligt event. Sociala media hjälper till, men vi måste lägga ner vansinnigt mycket jobb på att berätta vår historia. En sak är klar och det är att om vi inte hade haft Volvo som vår förälder hade det varit mycket svårare. Nu vet folk vad Volvo står för, därför litar man exempelvis på vår säkerhet. Det är en stor fördel."

Polestarlogga och Volvoratt. Det Android- baserade infotainmentsystemet är mycket bättre än Volvos gamla Sensus. Se film: http://tinyurl.com/yykn6hwe

• Kommer ni begränsa toppfarten som Volvo?

"Nej. För elbilar är det inte en relevant fråga. Ingen som diskuterar elbilar talar om toppfart. Acceleration är intressant, men inte topphastighet. Att köra över 200 på autobahn med en elbil drar ut batteriet, ingen gör det. Varför skulle vi begränsa hastigheten när folk inte kör så? Vi är ett prestandamärke, det är en klar skillnad mellan varumärkena."

• Blir skillnaderna mellan Volvo och Polestar större med nästa modell?

"Självklart. Det är en komplicerad sak att utveckla ett varumärke. Det tar tid."

• Hur viktig är försäljningsmetoden för affärsmodellen? Ni går Teslavägen utan återförsäljare.

"Allt startar med konsumenterna. Vad är bäst för dem? Man gör inte nödvändigtvis saker för att det är bra för affären. Det som gör affären är det som är bra för kunden. Nu har man digital kontakt med oss, där man kan beställa sin bil. Men man kommer att vilja se bilen fysiskt och det är där Polestar Space kommer in i bilden. Service via Volvo är en säkerhet för kunden som är unik. Det är win-win för kunderna och återförsäljarna. Återförsäljarna får gratis kunder. Vi kommer marknadsföra bilarna och sälja dem, återförsäljarna får servicesidan helt gratis."

• Skulle du vilja börsnotera Polestar för att få in mer pengar?

"Vem som helst som sitter i min position skulle säga att de vill börsnotera företaget. Men det här handlar inte om mig, det här är ett stort affärsbeslut som ägarna måste ta, 50 procent Geely och 50 procent Volvo."

• Du säger att det här är en ren elbil, men plattformen är också utvecklad för förbränningsmotorbilar, det finns en kardantunnel i baksätet.

"Batterierna finns där. Skulle vi ha lagt batterierna i golvet skulle sittställningen ha blivit sämre. Då hade vi varit tvungna att göra en suv."

Volvos konceptbil 40.2 visades i maj 2016, samtidigt som konceptbilen som blev XC40. Men...

...det blev alltså en Polestar P2 Enligt Thomas Ingenlath passar inte designen för en Volvo, trots att den gjordes för Volvo.

Det bidde också en Lynk & Co-version med lite rundare former. Men kommer det en S40 med sedanbaklucka?

• Hur viktigt är det att bilen tillverkas i Kina?

"Det skulle ha varit mycket enklare att exempelvis bestämma att alla bilar över miljonen skulle heta Polestar. Men vi vill sälja en bil som är tillgänglig för fler personer. Titta på buzzen kring varumärket. Det är fantastiskt att man i Sverige, landet i norr, är bland de första att starta ett nytt elbilsmärke som ingen annan har vågat göra, genom att utgå från strukturen av ett annat märke. Att göra elektrifiering möjlig för 40 000–60 000 bilar per år. Det är fantastiskt! Vi är toppnyheter här i Genève. Vilken bedrift! Vi alla borde inte titta på det hela och fråga varför? Vi förändrar världen! Det är så det här kommer beskrivas i historieböckerna. Man kommer inte tala om att bilen har torshammardesign på lyktorna... det är en fantastisk design!"

• Men åter till affärsupplägget. På vilka vis är det här bättre för affärerna?

"Okej, affärsupplägget. Du frågade om det. Det är mycket enkelt. Vi har sagt att vi ska sälja bilen i Kina, Kanada, Kalifornien och sex länder i Europa. Var ska man då bygga den bilen? Självklart i Kina. Där finns majoriteten av kunderna. Har vi en bra tillväxt skulle vi älska att ha produktion närmare kunderna i Europa eller USA."

• Men är det bättre att bygga ett nytt varumärke som Polestar än Volvobilar i Kina?

"När jag kom till Volvo hade jag massvis med idéer om vad man skulle göra med märket. Men vad som än hände, hur det än gick med försäljningen var man hela tiden bergfast med varumärket, slog vakt om säkerheten. Man ska inte göra något som kan skada Volvos varumärke."

• Så man kommer sälja fler bilar totalt med två varumärken?

"Naturligtvis, det är det som är tanken!"