Experten reder ut: Här är läsarnas vanligaste frågor om elbilsbatterier

Premium Att snabbladda ett elbilsbatteri är inte alls så skadligt som många tror – om det görs på rätt sätt. Vi tar hjälp av batteriforskaren William Brant för att reda ut de vanligaste frågorna om batterier i elbilar.

Experten reder ut: Här är läsarnas vanligaste frågor om elbilsbatterier
I korthet

• Snabbladdning i sig är inte skadligt för batteriet, men värmen som uppstår vid snabbladdning kan slita på batteriet.

• Ladda inte ur batteriet helt, och ladda det helst inte till 100%. De flesta nya elbilar har smarta system som reglerar detta.

• Ladda inte mer än du behöver för att ta dig dit du ska. Snabbladdning är effektivast mellan 30 och 70 procent.

• Låt inte laddaren vara inkopplad när batteriet redan är fullt.

Är det verkligen skadligt för ett batteri att snabbladdas? Och vad beror det på i så fall?

Vi tar hjälp av batteriforskaren William Brant, doktor i materialkemi på Uppsala Universitet, för att reda ut begreppen. Han jobbar bland annat med att försöka förstå varför batterier åldras genom att ta bilder på dem med en röntgenapparat. 

• Hur skadligt är det egentligen för batteriet att snabbladda en elbil?

"Det som är mest skadligt är inte själva snabbladdningen, utan värmen som uppstår när litiumjoner och elektroner knuffas omkring i batteriet. Så degenereringen av batteriet kan till stor del förhindras om temperaturen kontrolleras – bortsett från när batteriet börjar bli fulladdat. Då kan det inte laddas lika snabbt utan att skadas."

• Det inte är så farligt att snabbladda, alltså? Betyder det att det bara är att köra på?

"Generellt kan man säga att ju mer extrema förhållanden ett batteri utsätts för, desto mer slits det. Snabbladdning är ganska extremt, så om man kan undvika det är det bättre. Det kan ge batteriet en längre livstid. Det handlar om små skillnader man märker av över lång tid, men ett elbilsbatteri har samtidligt mycket längre livstid än det i en mobiltelefon till exempel, så det kan ändå ha betydelse."

"Det som är mest skadligt är inte är själva snabbladdningen"

• Vad är det då som är mest skadligt för ett batteri?

"Att ladda det helt fullt och att tömma det helt på ström. Det är vid de två extremtillstånden batterier är som mest instabila, och det är där de tar mest skada. Batterier får till exempel inte transporteras när de är fullt laddade."

Snabbladdning är inte så farligt för batteriet som många kanske tror, även om det kan ge mer slitage över tid.

• Betyder det att man inte ska använda hela kapaciteten i sin elbil?

"Nja, det där ska bilarnas batteriövervakningssystem hålla koll på och de har marginaler som gör att batterierna inte blir helt fulla eller helt tomma. Så det beror väl på hur mycket man litar på tekniken i bilen. Men det är ändå bra att vara medveten som elbilist och inte slita på batteriet i onödan. Man kan till exempel undvika att ladda det mer än man behöver för att ta sig dit man ska. Det är också bra att undvika att låta bilen stå med laddaren inkopplad för länge när batteriet redan är fullt."

Undvik att ladda mer än du behöver

• När en elbil snabbladdas går laddeffekten ned när batteriet börjar bli fullt. Vad beror det på?

"Det blir överfullt av elektroner, kan man säga. När ett batteri ska laddas måste elektronerna och jonerna mötas vid samma punkt. De färdas olika vägar och måste mötas på samma ställe för att processen ska slutföras. Elektroner är väldigt snabba, medan litiumjoner är betydligt långsammare. Det betyder att ett batteri fylls med elektroner som inte har några litiumjoner att para ihop sig med när det snabbladdas. Till slut börjar de då reagera med andra saker i batteriet i stället, vanligtvis elektrolyten, och det orsakar slitage. Om laddhastigheten sänks i slutet av laddperioden tillåts litiumet att "hinna ikapp" elektronerna. Så för att batteriet inte ska skadas sänks effekten i slutet av laddcykeln.

• Så när är det bäst att snabbladda?

"Det fungerar bäst när batteriet är halvfullt. En generell tumregel är att snabbladdning framför allt är till för att ladda till exempel 30–70 procent för att man ska kunna ta sig dit man vill, inte för att ladda helt fullt."

• För att sammanfatta – hur får man sitt batteri att hålla så länge som möjligt?

"Snabbladda bara mellan omkring 30 och 70 procent, ladda inte ur batteriet helt och hållet, och låt inte bilen stå med fulladdat batteri med sladden inkopplad. Som jag sade förut ska bilarnas styrsystem sköta det här själva, men det är ändå värt att tänka på."