Att köra elbil på långresa är ett hett ämne. Många är intresserade av hur laddningen går till och hur lång tid den tar.
Tidigare i år gjorde vi ett test av snabbladdning där vi jämförde hur de väldigt olika elbilarna Audi e-tron, Tesla Model 3, Kia e-Niro och BMW i3 stod sig mot varandra i ett laddrace vid en av Ionitys nya snabbladdare.
Frågan vi ställde oss då var vilken av bilarna som kunde ladda snabbast när det inte var laddstolpen som utgjorde begränsningen, utan själva bilen. Det är förmodligen – och förhoppningsvis – så det kommer bli i framtiden om nätverket av den här nya generationen laddare byggs ut över Europa.
Vad det testet saknade var dock en jämförelse av hur snabbt de fyra bilarna skulle kunna ta sig över en längre sträcka med hjälp av den laddinfrastruktur som finns på plats nu – till exempel en tur- och returresa till Göteborg från vårt kontor i Solna.
Vi tyckte det var en spännande fråga, och bestämde oss därför för att sätta oss ned och räkna på det.
Vi har inte kört bilarna hela vägen fram och tillbaka den här gången, det ska man komma ihåg. Det innebär att våra beräkningar över hur lång tid det tar för de olika bilarna är just beräkningar och inte testdata. Vid verkliga förhållanden kan oförutsedda saker inträffa, men det kommer det inte göra nu.
Upplägget är ganska enkelt. Bilarna får köra så snabbt de kan mellan landets två största städer utan att bryta mot hastighetsgränserna, och använda de laddstationer som passar dem bäst. Det som avgör utgången i det här racet är alltså i första hand laddhastighet och energieffektivitet.
Men det här är också ett test av laddinfrastrukturen i Sverige – hur stor nytta har man egentligen av Audi e-trons höga laddeffekt när det bara finns en 350 kW-laddare på vägen mellan städerna? Och gör den stationen någon skillnad alls för landets Teslaförare? Det ska vi ta reda på här.
Tesla | Audi | BMW | Kia | |
Räckvidd* | 476 km | 344 km | 249 km | 387 km |
Förbrukning* | 18,4 kWh/100 km | 26,6 kWh/100 km | 18,3 kWh/100 km | 18,3 kWh/100 km |
Körsträcka | 949 km | 950 km | 953 km | 950 km |
Körtid | 10:09 | 10:15 | 10:43 | 10:15 |
Laddtid | 0:50 | 2:00 | 2:36 | 1:55 |
Total tidsåtgång | 10:59 | 12:15 | 13:19 | 12:10 |
*) Vi har räknat med WLTP-körcykelns siffror plus 15 procent för att bättre spegla förbrukning och räckvidd i verklig trafik.
Så har vi räknat
I våra beräkningar har vi utgått från bilarnas WLTP-förbrukning och sedan lagt på 15 procent för att det bättre ska stämma överens med hur mycket energi bilarna faktiskt drar på motorväg. Data om laddhastigheter vid Ionitys laddstation har vi hämtat från vårt egna test tidigare i år. Tidsåtgången för övriga laddstopp har vi beräknat med data från hemsidan A better route planner.
Tesla Model 3 | Audi e-tron |
1. Start Solna | 1. Start Solna |
2. Tesla Supercharger Ulricehamn | 2. Ionity Mantorp |
3. Vänder i Göteborg utan att ladda | 3. Göteborg centralstation |
4. Tesla Supercharger Ödeshög | 4. Ionity Mantorp |
5. Målgång Solna | 5. Målgång Solna |
Tesla Model 3 Long Range
PLATS | STRÄCKA SEDAN SENASTE LADDNING |
RÄCKVIDD VID ANKOMST |
LADDEFFEKT | LADDTID | RÄCKVIDD VID AVGÅNG |
Start Solna | – | – | – | – | 476 km |
Ulricehamn | 376 km | 100 km | max 145 kW | 30 min (20-80 %) | 381 km |
Ödeshög | 311 km | 70 km | max 145 kW | 20 min (15-70 %) | 333 km |
Mål Solna | 263 km | 65 km | – | – | – |
Audi e-tron 55 Quattro
PLATS | KM SEDAN SENASTE LADDNING |
RÄCKVIDD VID ANKOMST |
LADDEFFEKT | LADDTID | RÄCKVIDD VID AVGÅNG |
Start Solna | – | – | – | – | 344 km |
Mantorp | 222 km | 122 km | max 150 kW | 20 m (35-80%) | 275 km |
Gbg Central | 250 km | 25 km | max 50 kW | 1t20m (7-80%) | 275 km |
Mantorp | 250 km | 25 km | max 150 kW | 20m (7-70%) | 241 km |
Mål Solna | 222 km | 21 km | – | – | – |
BMW i3 | Kia e-Niro |
1. Start Solna | 1. Start Solna |
2. Ionity Mantorp | 2. Ionity Mantorp |
3. Mcdonalds Ulricehamn | 3. Göteborg centralstation |
4. Göteborgs centralstation | 4. Ionity Mantorp |
5. Mcdonalds Ulricehamn | 5. Målgång Solna |
6. Ionity Mantorp | |
7. Cirkle-K Stavsjö | |
8. Målgång Solna |
BMW i3
PLATS | KM SEDAN SENASTE LADDNING |
RÄCKVIDD VID ANKOMST |
LADDEFFEKT | LADDTID | RÄCKVIDD VID AVGÅNG |
Start Solna | – | – | – | – | 249 km |
Mantorp | 222 km | 27 km | max 50 kW | 32m (10-70%) | 174 km |
Ulricehamn | 155 km | 22 km | max 50 kW | 21m (10-50%) | 124 km |
Gbg Central | 97 km | 30 km | max 50 kW | 21m (10-50%) | 124 km |
Ulricehamn | 97 km | 27 km | max 50 kW | 32m (10-70%) | 174 km |
Mantorp | 155 km | 19 km | max 50 kW | 45m (10-90%) | 224 km |
Stavsjö | 84 km | 160 km | max 50 kW | 5m (60-70%) | 174 km |
Mål Solna | 140 km | 34 km | – | – | – |
Kia e-Niro
PLATS | KM SEDAN SENASTE LADDNING |
RÄCKVIDD VID ANKOMST |
LADDEFFEKT | LADDTID | RÄCKVIDD VID AVGÅNG |
Start Solna | – | – | – | – | 387 km |
Mantorp | 222 km | 165 km | max 75 kW | 20 m (43-70%) | 270 km |
Gbg Central | 250 km | 20 km | max 50 kW | 55m (5-70%) | 270 km |
Mantorp | 250 km | 20 km | max 75 kW | 40m (5-70%) | 270 km |
Mål Solna | – | – | – | – | – |
Tesla Model 3 Long Range
Lång räckvidd och tillgång till ett eget nätverk av snabbladdare gör Teslans resa annorlunda än övriga bilars. Model 3 har så mycket energi kvar i batteriet när den når Ionitys snabbladdare i Mantorp att det inte lönar sig att stanna där. Med Tesla går det fortast att åka de 376 kilometerna till Ulricehamn och där ladda tillräckligt för att klara resan till Göteborg och sedan tillbaka till Ödeshög, där den laddar för andra och sista gången.
Audi e-tron 55 Quattro
Audi har trots störst batteri näst sämst räckvidd bland de fyra bilarna, men väger upp för det med sin förmåga att ta emot hög laddeffekt över nästan hela laddcykeln. Det gör stoppen vid Ionityladdaren korta. Totalt behöver e-tron tre laddstopp under resan. Det är lika många som Kia e-Niro kräver. Men trots att Audi laddar mycket snabbare än Kia kommer Kia först i mål. Låg förbrukning gör att den inte behöver ladda lika mycket.
BMW i3
i3 är inte en långfärdsbil, men det är ändå intressant att se hur den skulle klara en resa av den här typen. Resultatet blir ungefär som vi förväntar oss. Det går att åka långt med i3, men det tar mycket tid. i3 måste stanna och ladda sex gånger – dubbelt så ofta som e-Niro och e-tron. Den kan dessutom bara ta emot 50 kW laddeffekt, vilket gör att det drar ut på tiden. Fler stopp kräver också längre körtid och mer planering.
Kia e-Niro
e-Niro är flerfaldig testvinnare här på ams, och på goda grunder. Inte minst räckvidden imponerar, speciellt med tanke på vad bilen kostar. För en resa till Göteborg och tillbaka behöver Kia precis som Audi stanna och ladda tre gånger. Men till skillnad från Audin tar Kia bara emot som mest 75 kW under stoppet vid Ionity-laddaren i Mantorp. Men tack vare den låga förbrukningen kommer den ändå före Audi i mål.