Snabbladdning i årets nya elbilar – Tesla fortfarande överlägsen

Premium Häng med på teoretisk långresa mellan Ystad och Haparanda.

De kommande åren bjuder på mycket nyheter för elbilsmarknaden. Det är nu resultaten av storföretagens miljardsatsningar på elbilar börjar visa sig.

Volkswagengruppens MEB-plattform är skräddarsydd för batteridrift, och kommer vara grunden för fem modeller som ska lanseras till 2022. Och det är bara VW-bilar. Andra märken inom koncernen kommer också använda sig av plattformen.

Porsche Taycan har dock en egen plattform. Den hajpade elbilen ska locka med imponerande prestanda och riktigt snabb laddning. Även Mercedes har ett eldrivet modellprogram på gång i sin EQ-serie.

Som en jämförelse mot dagens elbilsutbud väljer vi ut fyra av de hetaste kommande elbilarna och med hjälp av den onlinebaserade ruttplaneraren A better route planner, som gör beräkningar baserade på de data som finns om bilarna, räknar vi ut hur lång tid det skulle ta att köra de dryga 160 milen från Ystad till Haparanda med 2020-talets bästa elbilar.

Observera att vi alltså inte kört sträckan själva, utan detta fungerar som en teoretisk försmak av hur snabba elbilarna är när vi räknar in laddtid längs vägen.

Så har vi räknat

Vi har räknat ut de olika bilarnas färdväg med hjälp av hemsidan A better route planner. Det är en databas som med hjälp av information från biltillverkarna och data från användare beräknar hur lång tid det tar att köra en elbil från en plats till en annan, samt hur många gånger och hur länge man måste stanna längs vägen.

Eftersom ingen av de här bilarna riktigt har kommit ut på vägarna ännu är det bara kvalificerade gissningar vi har att presentera här, men det ger ändå en idé om hur en roadtrip genom Sverige kan komma att se ut de närmaste åren.

Beräkningarna är baserade på somriga förhållanden med varmt och torrt väder. I det här exemplet kör bilarna heller inte över hastighetsgränserna. Den som gör det behöver ladda oftare.

Porsche Taycan

Räckvidd (WLTP): 453 km
Förbrukning WLTP/beräknad faktisk: –/21,4 kWh/100 km
Laddeffekt: Upp till 270 kW (Porsche lovade först 350 kW, men det skjuts upp till 2021)

Förväntningarna är skyhöga inför lanseringen av Porsches första helelektriska bil som sker nu i september. Porsche lovar elsystem med 800 volt, 600 hästkrafter, möjlighet till upprepade fullgasaccelerationer utan överhettning, och över 45 mils räckvidd enligt WLTP.

Men ett av bilens största partytrick, att kunna ta emot 350 kW likströmsladdning, ser nu ut att ha blivit inställt. Vid lanseringen klarar bilarna bara 270 kW, säger Porsche nu, och utlovar högre effekt i "framtiden" i stället. 270 kW är dock rysligt mycket effekt det också, vilket syns i diagrammen till höger.

Där det finns laddare med krut behöver Porschen bara stanna till i en kvart innan batteriet är laddat till nästan 80 procent. Problemet är att det inte är så ofta den kan göra det. Mer om det nedan.

PLATS KM SEDAN
SENASTE LADDNING
LADDSTATUS
VID ANKOMST
LADDEFFEKT LADDTID LADDSTATUS
VID AVGÅNG
Start Ystad 100 %
Mantorp (350 kW) 405 km 5 % max 270 kW 15 m 76 %
Södertälje (350 kW) 185 km 30 % max 270 kW 18 m 99 %
Gnarp (50 kW) 366 km 10 % max 50 kW 1 t 17 m 82 %
Ersboda (50 kW) 307 km 10 % max 50 kW 1 t 30 m 94 %
Mål Haparanda 382 km 5 %

Tesla Model S

Räckvidd (WLTP): 610 km
Förbrukning WLTP/beräknad faktisk: 15,5/18,6 kWh/100 km
Laddeffekt: Upp till 200 kW

Model S har funnits på marknaden i sju år nu, men i och med att den får en hårdvaruuppdatering under 2019 får den vara med här ändå. Bortsett från ett nytt adaptivt chassi får den också nya och mer energieffektiva motorer, vilket ökar räckvidden ytterligare – till 610 kilometer enligt WLTP.

Den får också uppgraderad snabbladdning, och när den tredje generationens Superchargers kommer till Sverige kan den ladda med 200 kW (Model 3 kommer att kunna ta emot 250 kW). Även snabbladdningen vid de befintliga V2-laddarna får en effektökning från 120 till 145 kW.

Inte för att det behövs – Tesla är redan kungen av roadtrips. Titta på tiderna! Teslan är framme i Haparanda 90 minuter före Porsche Taycan. Allt tack vare Teslas infrastruktur.

PLATS KM SEDAN
SENASTE LADDNING
LADDSTATUS
VID ANKOMST
LADDEFFEKT LADDTID LADDSTATUS
VID AVGÅNG
Start Ystad 100 %
Värnamo (50 kW) 231 km 35 % max 50 kW 27 m 61 %
Mantorp (350 kW) 175 km 5 % max 110 kW 31 m 66 %
Hälla (180 kW) 216 km 5 % max 110 kW 46 m 84 %
Hudiksvall (50 kW) 271 km 5 % max 50 kW 1 t 23 m 82 %
Örnsköldsvik (50 kW) 232 km 15 % max 50 kW 1 t 11 m 81 %
Skellefteå 248 km 10 % max 50 kW 1 t 14 m 79 %
Mål Haparanda 247 km 5 %

Volkswagen ID 3

Räckvidd (WLTP): 550 km
Förbrukning WLTP/beräknad faktisk: 14/18,1 kWh/100 km
Laddeffekt: Upp till 125 kW

Volkswagen kallar den en milstolpe lika viktig som övergången från Bubblan till Golf. ID 3 är Volkswagens första bil designad från grunden för att vara batteridriven, och markerar ett paradigmskifte i märkets historia när den börjar produceras i slutet av året.

ID 3 kommer i Standard-, Mid- och Long Range-varianter, med WLTP-räckvidder mellan 33 och 55 mil. Det är den sistnämnda vi räknar på här.

Med 55 WLTP-mil i batteriet och upp till 125 kW snabbladdning blir den säkert inte alls så dum att åka långt med. Men det är mellanvarianten som kommer först. Den går att beställa redan nu, har 42 mils räckvidd och kommer förmodligen kosta någonstans omkring 430 000 kronor före elbilsbonus. Och med det kastar Volkswagen handsken rakt i Elon Musks ansikte.

PLATS KM SEDAN
SENASTE LADDNING
LADDSTATUS
VID ANKOMST
LADDEFFEKT LADDTID LADDSTATUS
VID AVGÅNG
Start Ystad 100 %
Mantorp (350 kW) 405 km 5 % max 125 kW 24 m 70 %
Enköping (350 kW) 222 km 20 % max 125 kW 33 m 98 %
Gnarp (50 kW) 312 km 20 % max 50 kW 1 t 38 m 96 %
Ersboda (50 kW) 307 km 25 % max 50 kW 1 t 29 m 95 %
Mål Haparanda 382 km 5 %

Mercedes EQC

Räckvidd (WLTP): 417 km
Förbrukning WLTP/beräknad faktisk: 22,3/23,3 kWh/100 km
Laddeffekt: Upp till 110 kW

Mercedes utmanare till Audi e-tron är egentligen redan lanserad, men den har inte riktigt nått ut på vägarna ännu. Mercedes stora, fläskiga suv blir billigare än konkurrenten med ett pris som börjar på strax under 800 000 kronor, men den lovar ändå 45 mils räckvidd och snabbladdning med upp till 110 kW.

Enligt reseplanerarens beräkningar är den dock långsammast i kvartetten och tar 22 timmar och 39 minuter på sig för resan mellan Ystad och Haparanda.

Det är bara att inse fakta – stora, tunga suvar är inte energieffektiva. EQC lider av samma korpulensproblem som Audi e-tron. Komforten ska däremot vara i toppklass, vilket så klart hjälper. Mercedes säger att de första leveranserna till kunder sker någon gång i höst.

PLATS KM SEDAN
SENASTE LADDNING
LADDSTATUS
VID ANKOMST
LADDEFFEKT LADDTID LADDSTATUS
VID AVGÅNG
Start Ystad 100 %
Värnamo (50 kW) 231 km 35 % max 50 kW 27 m 61 %
Mantorp (350 kW) 175 km 5 % max 110 kW 31 m 66 %
Hälla (180 kW) 216 km 5 % max 110 kW 46 m 84 %
Hudiksvall (50 kW) 271 km 5 % max 50 kW 1 t 23 m 82 %
Örnsköldsvik (50 kW) 232 km 15 % max 50 kW 1 t 11 m 81 %
Skellefteå 248 km 10 % max 50 kW 1 t 14 m 79 %
Mål Haparanda 247 km 5 %

Bilarna tar lite olika rutter och gör laddstopp på olika ställen, vilket gör att körsträckorna varierar lite grann.

Sammanfattning: Tesla fortfarande bäst

Resultatet, även om det bara bygger på beräkningar, är tydligt. Ingen av de nya, coola elbilarna som kommer framöver kan mäta sig med Tesla Model S när det kommer till långresor – inte ens den hajpade Porsche Taycan.

Men det beror inte på bilarna i sig – det beror på laddinfrastrukturen. Det har börjat dyka upp  Ionitystationer lite här och var i Sydsverige vilket gör resan lite lättare – men det är fortfarande alldeles för dåligt med snabba snabbladdare för att andra elbilar ska  kunna fungera lika bra på långresor som en bil från Tesla. Det skiljer flera timmar.

Så länge resten av bilindustrin inte storsatsar på att få till ett lika bra laddnätverk som Tesla kommer de fortsätta vara efter.

  Porsche Mercedes Tesla VW
Körsträcka 1.644 km 1.620 km 1.642 km 1.627 km
Körtid 17:06 17:42 17:00 17:24
Laddtid 3:02 5:35 1:59 4:06
Total tidsåtgång 20:29 23:18 18:59 21:31

Vi behöver fler laddare!

Magnus Kvandal, redaktör

Visst, Ionity-nätverket är en bra start. Men om resten av bilindustrin på allvar vill satsa på elbilar måste de lägga mer resurser på snabbladdare. Som Tesla gjorde redan 2012.

Visst finns det ett relativt välutbyggt nätverk av 50 kW-stolpar i landet, men den tekniken är utdaterad nu. Det kommer fler och fler bilar som kan ta emot 100 kW eller mer och Porsche, med sin 800 volt-teknik, lovar kapacitet för 350 kW eller mer i Taycan till år 2021. Det kommer ingen ha nytta av om inte laddinfrastrukturen är på plats.

Vår lilla uträkning visar tydligt att Tesla fortfarande är överlägset bäst att åka långt med – även om själva bilen inte nödvändigtvis är bättre än konkurrenternas – just på grund av att den kan laddas snabbt nästan överallt.

Det är faktiskt ganska frustrerande att Ionity, som drivs och finansieras av fyra av världens största bilföretag, inte kan bättre än så här. Om ett litet startupföretag från Kalifornien kan bygga ett globalt nätverk av snabbladdare på bara några år borde det inte vara så svårt för dem.