Prov: Polestar 2 utmanar Tesla Model 3 på allvar – och vinner nästan alla ronder

Premium Det andra kapitlet i Polestarsagan är (snart) här och vill erbjuda nya kunder ett enklare insteg i elbilsrörelsen. Kan den svensk-kinesiska fusionen verkligen frambringa en harmonisk bil som passar de flesta? Vi provkör och får positiva svar på nästan alla våra frågor.

Prov: Polestar 2 utmanar Tesla Model 3 på allvar – och vinner nästan alla ronder
Designmässigt kan släktskapet med Volvo inte förnekas, men Polestar satsar på egna accenter. Fjädringen med Öhlinsdämpare är lika stram som smidig.

Kliv in, sätt dig ned, på med bältet, foten på bromsen och dra två gånger i växelväljaren. Mer än så behövs inte för att starta Polestars senaste skapelse, Polestar 2. Spektakulärt? Nej, inte alls. Men det är heller inte meningen. Bilen som vi får köra exklusivt, långt före marknadsintroduktionen i juni 2020, behöver inga konstgjorda spektakel för att hävda sig.

Polestar har varit tydliga med att man haft Tesla Model 3 som en referens i sitt utvecklingsarbete med den nya elbilen. Därför faller det sig naturligt att vi gör jämförelser under vår provkörning på Volvos testbana i Hällerud. 

Polestarteamet är väldigt noga med att påpeka att bilen vi får köra är en prototyp och inget annat. Lite lustigt blir det, framför allt när man precis har kört Teslas storsäljande Model 3. Om den här bilen är en förseriebil vill man nog inte gärna köra den amerikanska prototypen. Kanske har Teslafolket tyckt så mycket om sin förseriebil att man har försökt att införliva så många karaktärsdrag av prototypen som möjligt i seriebilens detaljarbete?

Nej, nu ska vi vara snälla, men faktum är att Polestar 2 redan i det här stadiet ligger långt före Model 3 när det gäller byggkvalitet. Visserligen hittar man här och där en del tråkiga prototypplastdetaljer, men sammantaget visar Polestar var skåpet ska stå med sin kompakta elsuv. Sympatiska plastpaneler med struktur, matta träpaneler, tyg och snyggt "veganläder" kombineras med detaljer i aluminium. Det här är svensk design när den är som bäst: avskalad, modern och i allra högsta grad hemtrevlig. 

Att det svenska folket är en aning pryltokigt märks inte minst när det kommer till 2:ans infotainmentsystem. Modernt är det absolut, så länge man gillar Android och Google. Den centralt placerade 11-tums skärmen behärskar nämligen Google både i bild och språk, något man är väldigt stolta över här i Göteborg.

Kunden kan anpassa den överskådliga skärmen helt efter eget tycke och även skapa individuella profiler med exempelvis Spotify, Google Maps, telefon och radio. Menyerna kan man sedan enkelt scrolla igenom. Oavsett om det gäller AC:n, laddningsstatistiken eller körinställningarna, allt sköts via skärmen som är konstant uppkopplad mot nätet.

Systemet registrerar återkommande resmål och lägger automatiskt in dessa i kartan tillsammans med bilens resterande (och beräknade) räckvidd. Laddstationerna finns självklart också med på kartan, fattas bara annat.

Behöver inköpslistan kompletteras under resans gång? Inga problem med Polestars kommande språkstyrning som lär sig hur användaren pratar istället för att exempelvis en skåning ska bryta tungan för att på bräcklig rikssvenska tala om för systemet att han/hon vill köpa lördagsgodis på närmaste närlivs.

Fin kvalitetskänsla i kupén med läckra material redan i prototypen, digitala instrument, Googlebaserat infotainmentsystem och olika körinställningar.

Nybörjare borde inte heller ha några som helst problem att hantera Polestar 2. Ratten och rattstången påminner väldigt mycket om Volvo (eftersom de härstammar från Volvo) precis som de bekväma stolarna, alla väsentligheter har man justerat på nolltid och de digitala mätarna är befriande avskalade. 

Drivlinan däremot är allt annat än vanlig mellanmjölks- och Volvoaktig. Den här drivlinan kan mycket väl vara det bästa som någonsin har seglat under den blågula flaggan. Förutsatt att man gillar ljudlös och kraftfull acceleration.

Två 150 kW starka elmotorer (synkron permanentmagnet) sörjer för ett mäktigt tryck framåt. Eller vad sägs om hela 408 hästar och 660 Nm som finns tillgängliga över hela varvtalsregistret? Olikt flertalet konkurrenter satsar Polestar helhjärtat på en jämn momentfördelning på 50/50. Beroende på körsituationen flyttas kraften framåt eller bakåt och det ger ordentligt med grepp även på dyblöta vägar samtidigt som bilen är ytterst enkel att kontrollera.

Bakom den elektriska bagageluckan finns tillräckligt utrymme för allt bagage man någonsin kan behöva. Och Polestar 2 har en praktisk halvkombilucka, inte ett litet brevinkast som hos Tesla Model 3.

Precis som det ska vara. Man vill ju knappast att en över två ton tunga familjesläde plötsligt plogar över framhjulen ut i skogen eller avancerar till en ofrivillig, bredsladdande "engångsdriftkung". Med betoning på ofrivillig alltså.

Även de standardmonterade Continental Conti-SportContact 6-däcken bidrar till ett säkert uppträdande på vägarna, precis som testbilens Performance Pack-chassi. Visserligen bygger Polestar 2 likt vanliga Volvo XC40 på CMA-plattformen men använder sig däremot av en egen hjulupphängning. Toppversionen har dessutom stötdämpare från Öhlins, som dock inte är adaptiva utan endast mekaniskt ställbara.

Med dessa Öhlinsdämpare sväljer den kompakta femsitsiga suven problemfritt stora som små ojämnheter i vägbanan och förblir säker även efter ett litet hopp på testbanan! Hälleruds teststräcka har betydligt fler hemskheter i rockärmen än bara små gupp. Grova betongplattor, asfaltsträckor jämna som en schweizisk ost eller diverse brunnslock kan dock inte få Polestar 2 att tappa fattningen. Detsamma gäller styrningen. Chefen för chassiutvecklingen, Joakim Rydholm, förklarar:

"Allt börjar med styrningen. Funkar inte den, kommer man aldrig att känna sig säker i bilen."

Polestars styrservo är ställbar i tre steg där mellanläget kombinerar komfort med tillräckligt mycket precision för att kännas säker samtidigt som intrycket om vägens ojämnheter filtreras bort.

Fattas bara bromsarna. När det gäller elbilar handlar det ju oftast inte om enbart bromsverkan (med Brembobromsarna som ingår i Performance Pack är det ju ändå inget problem) utan snarare om pedalkänslan. Helst vill man som utvecklare uppnå en sömlös mix av energiåtervinning via antingen elmotorn eller de hydrauliska bromsarna.

I Polestar 2 kan man dessutom "bromsa" via gaspedalen och även här kan man ställa intensiteten i tre steg, från frirullning till enpedalskörning. En situationsanpassad systemstyrning finns visserligen inte, men återviningen uppnår däremot hela 2,2 m/s2.

Hur är det med pedalkänslan då? Jo, den känns välavvägd och transparent över hela registret. Varken stenhård racingbroms eller geggig marshmallowpedal utan lika harmonisk som bilen själv. Just harmoni är en viktig hörnpelare i Polestar 2 och ska underlätta insteget till elektromobiliteten såväl som i det nya märket i sig. 

Polestars senaste skapelse erbjuder användarvänlighet och säkra köregenskaper tillsammans med en stram men komfortabel fjädring samt en drivlina som visserligen är väldigt kvick, men som fokuserar på stressfri mobilitet istället för sanslösa sprintkvaliteter. 

Självklart går bilen som ett spjut med över 400 kusar under huven. 0–100 km/h avverkas på raska 4,7 sekunder och bilen sprintar nog en bit över 200 km/h. Tack och lov följer Polestar inte i framtida Volvovagnars fotspår som förespråkar en begränsad toppfart på 180 km/h.

Då återstår enbart räckvidden. Polestar anger att 2:an klarar 500 km på en laddning. I realiteten erbjuder tvålagersbatteriet på 78 kWh nog snarare mellan 350 och 400 km när man kör lugnt och sansat. Polestar 2 kan DC-snabbladdas med en kapacitet på upp till 150 kW. Då dröjer det 45 minuter innan batteriet är fulladdat.

En standardladdare klarar av att ladda bilen till 80 procent av den maximala kapaciteten på cirka 30 minuter, medan den inbyggda 11 kW-laddaren behöver mellan sex och åtta timmar. Nog med tid för att bekanta sig med Googles Play Store eller att sätta ihop spellistor på Spotify som passar till söndagsutflykten.


Så här står sig Polestar 2 mot konkurrenterna

Teknikutvecklingen går blixtsnabbt i elbilsvärlden, det som var bra för ett år sedan är mediokert idag. Ta till exempel Kias snabbladdning.

Sifforna i tabellen kommer från www.ev-database.org och är i vissa fall preliminära. Körtiden mellan Haparanda och Ystad kommer från sajten www.abetterrouteplanner.com som tar laddhastighet, förbrukning och infrastruktur med i beräkningarna – som även dessa är ungefärliga.


Alrik Söderlind, chefredaktör

"Polestar 2 känns som en riktig bil"

Nu kommer det äntligen en riktig utmanare till Tesla Model 3 – en elbil i lagom storlek. Hittills har de flesta elbilar antingen varit små stadsbilar eller stora, tunga och väldigt dyra suvar.

På papperet ser Polestar 2 väldigt bra ut, det är bara när det gäller snabbladdningen som man inte ligger i absolut topp, och laddinfrastrukturen där Tesla fortfarande har ett stort försprång. Teslaägarna har det helt enkelt bättre eftersom de kan snabbladda på många fler ställen i hela Europa. Finns det en plan från Volvo/Polestar när det gäller laddstationer?

Det som framför allt lockar med Polestar 2 är att den känns som en "riktig" bil, med exempelvis konventionella dörrhandtag, normal instrumentering och hög byggkvalitet.  Jag gillar verkligen också att bilen har en halvkombibaklucka – jämfört med Tesla Model 3 är den rymligare och smartare som familjebil.

Kort sagt, det här är elbilen som vi väntat på.

Det enda som är tråkigt är att tillverkningsvolymerna lär bli väldigt låga jämfört med Teslas. Kön kommer att bli lång.