Kolla in: Här är 24 nya elbilar under 2020!

Premium Oavsett vilken biltyp du vill ha finns det snart en med eldrift. Men de tekniska skillnaderna är mycket stora, speciellt när det gäller snabbladdning och räckvidd. Här är listan du letat efter – och köp inte fel elbil!

Kolla in: Här är 24 nya elbilar under 2020!

Audi e-tron Sportback

Audi e-trons lite sportigare tvilling – snygg. Kommer under våren. 

Batteri 71–95 kWh.
Räckvidd 290–385 km.
Förbrukning  22,3–22,5 kW/100 km.
Effekt 313–408 hk.
Max snabbladdning 120–150 kW.
Pris cirka 71 350– 83 150 euro.


Audi Q4 e-tron

Mellanklassen får ett gäng suvar och Audi utmanar bland andra Volvo XC40 Recharge och har på papperet bättre prestanda. Den börjar tillverkas i höst.

Batteri 83 kWh.
Räckvidd 425 km.
Förbrukning 19,5 kW/100 km.
Effekt 306 hk.
Max snabbladdning 125 kW.
Pris cirka 55 000 euro.


Audi e-tron GT

Audis tredje elbil blir ett tekniskt syskon till Porsche Taycan och därmed snabbare laddning än e-tron  och e-tron Sportback. Lockande! Kommer sent under året. 

Batteri 93 kWh.
Räckvidd 425 km.
Förbrukning 19,7 kW/100 km.
Effekt 590 hk.
Max snabbladdning 270 kW.
Pris cirka 125 000 euro.


BMW iX3

BMW:s första elbil sedan i3, och den bygger på vanliga X3, vilket kan kännas som en elbilskompromiss. Priset är väldigt högt sett till räckvidd. Till Sverige sent 2020.

Batteri 75 kWh.
Räckvidd cirka 400 km.
Förbrukning 21,4 kW/100 km.
Effekt 286 hk.
Max snabbladdning 150 kW.


DS 3 Crossback E-Tense

DS kommer med en liten suv på samma bas som Opel Corsa/Peugeot 208.

Batteri 50 kWh.
Räckvidd 280 km.
Förbrukning 17 kW/100 km.
Effekt 136 hk.
Max snabbladdning 100 kW.
Pris cirka 40 000 euro.


Honda e

Mycket design och skojig med bakhjulsdrift. Men el-tekniskt underlägsen många konkurrenter. Kommer efter sommaren.

Batteri 35,5 kWh.
Räckvidd 200 km.
Förbrukning 16 kW/100 km.
Effekt 136 hk.
Max snabbladdning 60 kW.
Pris cirka 34 000 euro. 

Så mycket skiljer det mellan de 24 nya bilarna i listan

TYP

MIN

MAX

ENHET

Batteri 

35

100

kWh 

Räckvidd 

200

420

km

Förbrukning 

16,2

22,5

kW/100 km

Effekt

83

598

hk

Max snabbladdning 

40

270

kW

Cirkapris 

20 950

150 000

euro

Ford Mustang Mach-E

Fords första elbil finns i en mängd varianter och kan bli en succé, sportig och prisvärd! Hit i höst!

Batteri 75–100 kWh.
Räckvidd 340–450 km.
Förbrukning 19,4–20,9 kW/100 km.
Effekt 258–337 hk.
Max snabbladdning 115-150 kW.
Pris cirka 47 000–63 000 euro.

Lexus UX300e

Lexus insteg i elbilsvärlden ligger inte i framkant när det gäller elbilsprestanda. 50 kW snabbladdning är dåligt och batteriet är litet. Siffrorna är preliminära och håller sig priset så lågt som det inidkeras kan det bli en prisvärd liten lyxpendlarbil. Premiär sent under hösten 2020.

Batteri 54 kWh.
Räckvidd 290 km.
Förbrukning 18,7 kW/100 km.
Effekt 204 hk.
Max snabbladdning 50 kW.
Pris cirka 40 000 euro.

Mazda MX-30

Mazdas första elbil ligger efter när det gäller elegenskaper som snabbladdning och räckvidd. Ska vi gissa att det kommer ett större batteri? Premiär i höst.

Batteri 35 kWh.
Räckvidd 180 km.
Förbrukning 17,8 kW/100 km.
Effekt 143  hk.
Max snabbladdning 50 kW.
Pris cirka 34 000 euro.


MG ZS EV

Kinesiska MG är på väg till Sverige och vill man ha en liten eldriven suv lockar de tekniska specifikationerna mer än för exempelvis Mazda och DS. Men elförbrukningen är hög.

Batteri 44,5 kWh.
Räckvidd 225 km.
Förbrukning 19,8 kW/100 km.
Effekt 143 hk.
Max snabbladdning 80 kW.
Pris cirka 30 000 euro.

Mini Cooper SE

Lilla kojan har lika kort räckvidd som Honda e och 50 kW snabbladdning imponerar inte. Vårprimör.

Batteri 32,6 kWh.
Räckvidd 180 km.
Förbrukning 16,1 kW/100 km.
Effekt 184 hk.
Max snabbladdning 50 kW.
Pris cirka 32 500 euro.

Opel Corsa-e

Opels  elbil, som är syskon med Peugeot 208, har mycket bättre elbilsprestanda än konkurrenterna från Japan och Mini. Ett bra köp för dig som vill ha en liten prisvärd elbil. Kommer i maj.

Batteri 50 kWh.
Räckvidd 290 km.
Förbrukning 16,4 kW/100 km.
Effekt 136 hk.
Max snabbladdning 100 kW.
Pris cirka 29 900 euro.

Mercedes EQA

En liten eldriven Mercedes i samma klass som VW ID.3. Intressant nog samma motorstyrka. Blir ett riktigt spännande alternativ om priset håller sig runt 40 000 euro! Förmodligen här sent 2020.

Batteri 60 kWh.
Räckvidd 350 km.
Förbrukning 17,1 kW/100 km.
Effekt 272 hk.
Max snabbladdning 100 kW.
Pris cirka 40 000 euro.


Peugeot e-2008

Ett syskon till DS lilla suv och tekniskt är det i stort sett samma bil som Peugeot 208. Räckvidden är nästan lika bra och priset är attraktivt – kan det här vara lilla suvklassens bästa nykomling?

Batteri 50 kWh.
Räckvidd 275 km.
Förbrukning 17,3 kW/100 km.
Effekt 136 hk.
Max snabbladdning 100 kW.
Pris cirka 32 250 euro.


Peugeot e-208

Nya Peugeot 208 lockar med sportig design, prisnivån ligger lite högre än för Opel Corsa-e. Här i mars.

Batteri 50 kWh.
Räckvidd 290 km.
Förbrukning 16,4 kW/100 km.
Effekt 136 hk.
Max snabbladdning 100 kW.
Pris cirka 30 450 euro.

Skoda Citigo-e iV

Skodas variant av VW e-Up. Samma prestanda som tvillingbilarna från VW och Seat. Vilket märkes image gillar du mest? Prisvärd pendlarbil.

Batteri 36,8 kWh.
Räckvidd 200 km.
Förbrukning 16,2 kW/100 km.
Effekt 83 hk.
Max snabbladdning 40 kW.
Pris cirka 20 950 euro.


Seat el-Born

Seats variant på ID.3 ska bjuda på sportigare köregenskaper. Men motorn är svagare och snabbladdningen inte lika effektiv. Å andra sidan är priset bra och räckvidden likaså.Den bil som visades på Frankfurtsalongen hade högre interiör detaljkvalitet än VW ID.3! Kommer sent 2020.

Batteri 62 kWh.
Räckvidd 340 km.
Förbrukning 17,1 kW/100 km.
Effekt 204 hk.
Max snabbladdning 100 kW.
Pris cirka 37 500 euro.

Seat Mii electric

Seats version av VW e-Up lockar med lågt pris och räckvidden ligger i nivå med exempelvis den betydligt dyrare Honda e. Snabbladdning på 40 kW är inte snabbladdning! Men den som ska ha en elpendlarbil har här ett prisvärt alternativ. Här nu.

Batteri 36,8 kWh.
Räckvidd 200 km.
Förbrukning 16,2 kW/100 km.
Effekt 83 hk.
Max snabbladdning 40 kW.
Pris cirka 20 650  euro.

Polestar 2

Imponerande låg förbrukning ger bra räckvidd, på pappret lockar den lågbyggda Polestar mer än Volvo XC Recharge. Leveransstart i vår, men väntetiden lär bli lång, kan vara en av årets bästa elbilar.

Batteri 78 kWh.
Räckvidd 450 km.
Förbrukning 16,7 kW/100 km.
Effekt 408 hk.
Max snabbladdning 150 kW.
Pris cirka 58 800 euro.

Porsche Taycan Cross Turismo

En lite rymligare Taycan men trots det stora batteriet blir inte räckvidden längre – högbyggt drar mer energi.

Batteri 96 kWh.
Räckvidd 400 km.
Förbrukning 22,5 kW/100 km.
Effekt 598 hk.
Max snabbladdning 250 kW.
Pris cirka 150 000 euro.

VW e-Up

VW e-Up har uppdaterats med större batteri. Dyrare än tvillingarna från Seat och Skoda.

Batteri 32,3 kWh.
Räckvidd 260 km.
Förbrukning 12,7 kW/100 km.
Effekt 83 hk.
Max snabbladdning 40 kW.
Pris cirka 21 975 euro.

VW ID.3

VW:s nya elbil kommer i flera utföranden och man får vad man betalar för. Från mycket prisvärd med helt ok elbilsprestanda till en drömbil för elbilsförare med lång räckvidd och väldigt mycket motor, samt bättre snabbladdning. Vilken modell klarar du dig med? Vilken har du råd med?

Batteri 48–82 kWh.
Räckvidd 275–450 km.
Förbrukning 16,4–17,5 kW/100 km.
Effekt 136–272 hk.
Max snabbladdning 50–125 kW.
Pris cirka 30 000–45 000 euro.

Skoda Vision iV

Skodas första eldrivna suv bygger på samma teknik som ID.3 och jäklar vilken bil det här kan bli! Snabb, bra räckvidd, stort batteri och ett väldigt lockande pris. Ställ dig i kö!

Batteri 83 kWh.
Räckvidd 450 km.
Förbrukning 18,4 kW/100 km.
Effekt 306 hk.
Max snabbladdning 125 kW.
Pris cirka 40 000 euro.

Volvo XC40 Recharge

Volvos första elbil utmanar Tesla Model 3 och Y. Bra prestanda men relativt hög energiförbrukning och högt pris. Kommer sent under 2020.

Batteri 78 kWh.
Räckvidd 375 km.
Förbrukning 20 kWh/100 km.
Effekt 408 hk.
Max snabbladdning 150 kW.
Pris cirka 59 000 euro.


Alrik Söderlind, chefredaktör

"Jag kunde inte hålla mig från att tjuvlyssna, och det är imponerande..."

Jag var på restaurang i går och vid ett stort bord en bit bort satt ett grabbgäng och drack öl och diskuterade – givetvis – elbilar! Kan det vara årets samtalsämne? Vem orkar längre bry sig om Trump? Och Gretaämnet är ganska snabbt avklarat.

Men elbilar däremot: För och emot. Hur är det med batteritillverkningen, med barnarbete, räcker elektriciteten, Kina, är elbilar koldioxidsmarta, var ska man ladda? Och så vidare. 

Jag kunde inte hålla mig från att tjuvlyssna och det är imponerande hur pålästa folk är, men också fascinerande hur många som gör allt för att hitta fel med elektrifieringen, hur många som har en extremt negativ inställning som om det vore ett hot mot deras frihet och liv.

Innan jag gick sade en kille: "Men är det bättre om vi inte ställer om, om vi fortsätter med oljan? Utvecklingen har bara startat."