Peugeot e-Legend Concept: Allt annat än retro

Premium En fingervisning mot framtiden förpackad i en välbekant siluett som väcker känslor. Nya e-Legend påminner om Peugeot 504 Coupé från 1969 men är allt annat än retro.

Peugeot e-Legend Concept: Allt annat än retro
Proportioner och silhuett har lånats från företagets kanske största stilikon: 70-talets 504 Coupé.

"Det är svårt med tillförlitliga prognoser. Framför allt när de rör framtiden."

Ett citat som sägs härstamma från Mark Twain, åtminstone enligt vissa källor. Andra tillskriver orden Winston Churchill eller Kurt Tucholsky. Faktum är att ingen egentligen vet exakt vem som har yttrat de kloka orden och däri ligger just problematiken: även historien är i mångt och mycket oviss, i alla fall på detaljnivå.

En sak är däremot säker, Peugeot arbetar febrilt med nya elektriska och autonoma drivlinor. Med e-208 har man ju redan en elbil på programmet som faktiskt inte skiljer sig så mycket från sina konventionellt drivna syskon när det gäller optiken.

Alltför ofta verkar andra biltillverkare känna ett starkt behov av att särskilja elbilarna från resten av flottan. Tyvärr gärna med smaklösa detaljer och grälla färger. Svårsmälta designlösningar är dock inte Peugeots grej och det tackar vi ödmjukast för.

Ytterligare ett bevis på märkets varsamma och eleganta formspråk är nya e-Legend, en konceptbil och teknikuppvisning som vi får träffa i en gammal fabrikslokal i Paris. Tvådörrarscoupén hämtar proportioner och siluett från av en av de största designikonerna i företagets historia: 504 Coupé, som äntrade marknaden för 50 år sedan och som präglades av diskret elegans och naturlig charm.

"e-Legend visar att autonoma bilar inte tvunget behöver ha en neutral design", förklarar Gilles Vidal.

"Men konceptet är inte alls någon retrobil", fortsätter han. "Möjligtvis när man synar siluetten, men formspråket och detaljerna är toppmoderna."

Han måste ju veta vad han pratar om. Han är trots allt det franska märkets designchef. Och nej, särskilt mycket av den graciösa elegansen från den Pininfarinaritade originalbilen har inte överlevt. Nya e-Legend är mer dominant, kraftfull och modernistisk med sina breda hjulhus och 19-tumsfälgar.

Steer-by-wire: lösningen tillåter att ratten fälls ned under vindrutan när bilen är i sitt autonoma läge.

Självklart finns det en anledning till att coupén har vuxit till nästan två meters bredd och hela 4,65 meters längd. Bottenplattan har nämligen plats för ett batteri med en kapacitet på upp till 100 kWh, som kyls med hjälp av gälar som har placerats nedanför dörrarna.

Ett sådant batteri kan naturligtvis inte vara särskilt litet eller lätt. e-Legend väger därmed minst dubbelt så mycket som sin andliga föregångare som tippade vågen vid 1,2 ton. Extravikten medför i sin tur att man behöver större bromsar och därmed större hjul. Framför allt på grund av den starka elmotorn på 340 kW (455 hk) som ska kunna accelerera bilen upp till 220 km/h.  

Det låter inte alls dumt, men tyvärr är prestandasiffrorna endast tomma ord och inget du kommer hitta i en mellanklassbil inom en snar framtid.

Den eleganta coupén som på insidan har draperats med miljövänligt hightechtyg som liknar blå sammet i bästa 70-talsstil, automatiska dörrar och en extravagant mittkonsol har nämligen försetts med en prototypdrivlina vars framtid antagligen kommer att sluta på samma sätt som resten av bilen – på just prototypstadiet. Tråkigt när allt lät så bra. Kraft i massor men ändå en räckvidd på 600 km. Dessutom ska batteriet kunna snabbladdas på bara 25 minuter för 500 km räckvidd.

En biosalong i miniatyr. e-Legend blir aldrig tråkig!

Men e-Legend är blott ett vackert yttre, ett hölje för de system och komponenter som utvecklas hos Peugeot för tillfället och som kan tänkas hitta sin väg till en rad serieproducerade bilar i framtiden.

En av dessa innovationer är steer-by-wire-styrningen, där den extremt utförda ratten inte har någon mekanisk förbindelse till framhjulen och därmed klarar sig utan en rattstång.

Konstruktionen tillåter att ratten och de tre ytterst tunna och högupplösta skärmarna som projicerar instrumenten kan försvinna helt under vindrutan när föraren väljer att bilen ska köra autonomt. Detta sker på ett par sekunder genom en underbar koreografi där även pedalstället drar sig undan för att maximera benutrymmet. 

Återigen en framtidsvisning där en Peugeot har kommit över alla komplexa hinder och kan köra helt autonomt enligt nivå 5.

Fluffig sammet i en underbar godiskulör, som påminner om det ljuva 70-talet och som ska underlätta mötet med bilens futuristiska funktioner.

Vad gör man då som förare när man plötsligt inte längre behöver köra själv utan helt och hållet kan förlita sig på bilens sensorer? Tack vare uppkopplingsmöjligheterna och nätverkstjänsterna kan man arbeta, läsa eller titta på film om man så önskar. I bilens autonoma läge har man nämligen fri sikt över den jättelika och knivskarpa 49-tumsskärmen i fotutrymmet som sträcker sig över hela kupéns bredd. Som om inte det vore nog finns även två 29-tumsskärmar i de övre dörrpanelerna som projicerar digitala bilder av träpaneler.

Skulle det visa sig vara för svårt för föraren och passageraren att komma överens om ett gemensamt filmval eller om man kanske hellre kollar flödet på Facebook eller Instagram finns det även en tolvtumsskärm inbyggd i solskydden. Här kan man även surfa på nätet eller kolla sin almanacka om lusten faller på. 

De olika skärmarna erbjuder en mängd matnyttiga funktioner och olika former av underhållning – allt är ultrahögupplöst med en briljant färgåtergivning och mäktig kontrast.

Det stora batteri­paketet i bilens golv kyls genom gälar i trösklarna.

Lägg därtill en ljudupplevelse utöver det vanliga, tack vare ett ljudsystem från Focal som bildar ljudbubblor runt varje enskild passagerare och det blir snabbt tydligt att man som infotainmentkonnässör inte gärna vill kliva ur bilen igen. Någonsin. Att dess samtliga funktioner dessutom kan röststyras behöver vi inte ens nämna längre, eller hur? 

Men nya e-Legend fokuserar inte enbart på autonom körning i antingen komfort- eller prestandaläget. Även förare som föredrar att styra bilen själv ska kunna njuta av den.

Också här, i det manuella läget, finns två körinställningar som kan väljas bekvämt med hjälp av två knappar på ratten. Dels finns ett avslappnat och komfortabelt Legendläge där skärmarna framför föraren och i dörrarna visar navigationskartan i XXL-format. Väljer man istället Boostläget fokuserar e-Legend på en aktiv körupplevelse utan störande element.

I detta läge är den eleganta coupén brutal när plattan åker ned i mattan. 0–100 km/h går på under fyra sekunder, vilket inte alls är fy skam för en bil på närmare 2,5 ton.

Originalets runda instrument agerar stilistisk mall för e-Legend. Observera att loggan i ratten även har använts i konceptet.

I Boostläget minskas antalet instrumentskärmar från tre till endast en, som bara visar den mest nödvändiga informationen. Lite som en McLaren Senna, fast utan dess smått vansinniga uppsyn och de i det närmaste absurda fartresurserna. Resterande skärmar och de dedikerade kamerorna fokuserar dessutom på det enda som verkligen räknas när man kör aktivt: vägen framför bilen. 

Visst blir man sugen på Peugeots senaste skapelse? Även om man kanske inte är frankofil och bekännande baguette- och camembertälskare?

Då är det tyvärr dags att avrunda med de dåliga nyheterna. För även om vissa interiör- och tekniklösningar kanske kan hamna i en del framtida seriebilar, som de stora skärmarna och den ultimata infotainmentsensationen i samma stil som här, är det dock mer än osannolikt att Peugeot skulle komma på idén att bygga en coupé som e-Legend. Visserligen ytterligare en framtidsprognos men den här gången en väldigt säker sådan. 

Kanske kan en nyligen startad namninsamling på nätet råda bot på eländet. Vi är nämligen inte de enda som har blivit fullständigt trollbundna av denna prototyp. I skrivande stund "kräver" över 60 000 människor att Peugeot ska  bygga e-Legend. Nu återstår endast att hoppas och be.

Dubbla strålkastare, en slank siluett och graciösa takstolpar. Släktskapet med 504 Coupé går inte att förneka.