Alrik: Äntligen är Polestar ute i det fria!

Konceptbilen Precept känns både djärv, spännande och väldigt smart vid en första anblick. Den är precis det som Polestar och Volvo behöver, skriver vår chefredaktör.

Alrik: Äntligen är Polestar ute i det fria!

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Nu börjar bitarna att falla på plats. Hitintills har Polestar varit lite av ett mysterium. För mycket Volvo och för lite särart. För ärligt talat är både Polestar 1 och Polestar 2 Volvobilar som fått en ny logga och det måste ha varit jobbigt att ständigt mötas av det faktumet, och det argumentet.

Smaken av fräck Teslautmanare har varit väldigt svag och mycket har känts krampaktigt, man har velat mer än vad man har kunnat visa. Inte ens när man i fjol – på alla hjärtans dag –  gjorde slut med Volvo och resten av den förbränningsmotordrivna bilindustrin kändes det helt övertygande. Polestar var en lite udda men snarlik variant av Volvo.

Som jämförelse har exempelvis BMW i (i3 och i8) framstått som mycket mer radikalt och eget jämfört med övriga BMW-modeller än Polestars särställning från Volvo.

Problemet än nog att Polestar väcktes till liv lite väl tidigt, långt innan man kunde visa vad man ville, förtydliga sin egen identitet. Och på riktigt motivera varför och på vilket sätt Volvo behöver ett lite rebelliskt och modigt systermärke.

Polestarchefen Thomas Ingenlath är pappa till Volvos nya och väldigt framgångsrika designspråk, som dock inte känns tillräckligt spännande för ett helt nytt eldrivet bilmärke. P1 är förförande attraktiv, men den andas av förklarliga skäl Volvo och inte elektrifierad hightechframtid.

Men nu äntligen har Thomas Ingenlath fått visa upp hur han tänker sig Polestars framtid, och jag måste säga att konceptbilen Precept känns både djärv, spännande och väldigt smart vid en första anblick.

För det första finns fortfarande kopplingen till Volvo kvar på ett både tydligt och elegant vis. Trots att man släppt Volvogrillen – tack för det! Klaraste kopplingen till Volvo är givetvis strålkastarna med Tors hammare-identiteten. Inte likadana, men mycket tydligt en vassare variant på samma tema.

Höfterna över hjulhusen bak har också en hel del Volvo över sig och när vi tittar in ger exempelvis säkerhetsbältena en extremt klar koppling till Volvo. Det är smart. Sedan älskar jag lättheten i linjerna, de skarpa lyktorna bak, avsaknaden av bakruta som får mig att tänka på de aerodynamiskt spännande Tatarabilarna från Tjeckien – det är bara aerokåporna över bakhjulen som saknas!

Vi har äntligen fått en riktigt snygg Teslautmanare, en kaxig, självsäker och lite större konkurrent till Tesla Model 3.

Det syns också mycket klart att man inte tagit SPA-plattformen från Volvo, med dess tydliga proportioner, utan äntligen kunnat utgå från en elbilsplatta. Här finns moderna elbilars karaktäristiska långa axelavstånd och korta överhäng. Det syns tydligt att det här är en elbil och ingen ombyggd förbränningsmotorbil. Luftmotståndet är förmodligen riktigt lågt och notera att den första konceptbil som Polestar visar upp INTE är en suv! Framtiden är smartare än så, spänstigare och så lätt och aerodynamisk som möjligt.

Jag älskar också den lilla Lidarmodulen på taket som vad jag förstår (den tekniska informationen är än så länge knapphändig) har med både navigering och självkörning att göra. Modern teknik ska synas och göra bilen än mer intressant! Även fronten med sin "SmartZone" är läcker och lagom teknikskrytig – tänk vad långt man gått från Volvos säkerhetsbilar på 70-talet med de gigantiska gummiklädda kofångarna till Precepts teknikstinna och sportiga front, med plats för alla sensorer, kameror och radarutrustning.

Interiören är spännande och elegant minimalistisk på ett vis som vi tydligt känner igen från Tesla, men med en egen stil. Jag gillar skärmen framför ratten och givetvis den nya stolklädseln med sitt miljötänk. Ska man ta det här med elbilar hela vägen måste även materialvalen vara genomtänkta och jag kan tänka mig att ägarna älskar att allt är medvetet gjort och känns framtid.

Att kopplingen till Volvo finns kvar så tydligt är genialt eftersom det ger Polestar en seriositet och en säkerhetsaura som förmodligen är omöjlig att skapa på mindre än tio år. Visst går det snabbt i bilbranschen, men ska Polestar, som det kinesiska bilmärke man är, kunna slå sig in direkt på västvärldens miljömedvetna bilköpares shoppinglista måste man använda Volvo som hävstång.

Och det har man gjort på ett väldigt bra vis. Nu hoppas vi bilälskare också att man har råd att ta i ifrån bottenplattan när det gäller bilens hårdvara och verkligen bygger en state of the art elbil. Lättvikt, moderna batterier och snabb laddning. Det här med effekt klarar alla av, så snabb kommer den att bli.

Blir det som Thomas Ingenlath vill kommer Polestar att vara Volvos spjut in i framtiden, märket som kan ta i lite mer, vara progressivt och samtidigt skrämma bort en del traditionalister – som alltid kan köpa – just en Volvo.

Precept är precis vad Polestar och Volvo behövde. Och bilen jag vill ha. Med tanke på att Volvo Concept Coupé från 2013 i stort sett gick från just koncept till produktion (Polestar 1) kan vi hoppas att Precept också får leva vidare och bli en verklig bil. Men det får gärna gå lite snabbare den här gången...