Nya XC90: Volvo-utvecklingens fanbärare

Premium Volvos framtid är utstakad sedan länge och riktar alltmer in sig på elektrifieringen. Redan nästa generation av den svenska bilflottan får helelektriska drivlinor och nya autonoma system. Utvecklingens spjutspets bildas som vanligt av stora XC90.

Nya XC90: Volvo-utvecklingens fanbärare
Nya XC90 kommer antingen att drivas av hybridbensinmotorer eller helelektriskt.

2022 är det äntligen dags. Då rullar den svenska tillverkaren ut sin nya generation hybrid- och elbilar. Allra först är som brukligt XC90. Den stora sjusitsiga suven är den första modellen som byggs på den nya och uppdaterade plattformen SPA2 som kommer att bära upp samtliga modeller ur 60- och 90-serien.

När man släppte den andra generationen XC90 2014 var modellen en katalysator för den dramatiska ökningen av Volvos globala försäljningssiffror. Försäljningen ökade med sanslösa 300 000 enheter jämfört med år 2013 och även 2019 var ett rekordår för den svenska tillverkaren med 705 452 sålda bilar. Kommande generation XC90 förväntas att bygga på framgångarna. 

Som vi har berättat innan kommer nästa generation SPA-baserade bilar inte längre att erbjudas med några dieselalternativ. Istället koncentrerar man sig på bensinbilar med mild- och/eller laddhybridteknik vid sidan om helelektriska versioner av de befintliga modellerna, där även Volvo XC90 inkluderas och högst sannolikt kommer att lystra till namnet XC90 Recharge. Förutom nya drivlinor kommer även produktionen av XC90 att förflyttas till Volvos nya fabrik i South Carolina i USA.

I ett pressmeddelande som avslöjade detaljer om kommande XC90 passade Volvochefen Håkan Samuelsson på att berätta att nästa generation även ska erbjuda omfattande möjligheter till autonomt körande som ett tillval. Den ytterst avancerade teknologin kommer att innefatta hårdvaran som krävs för körning utan händer på ratten och även utan att ens behöva titta på vägen. Detta skulle dock i alla fall i Sverige kräva en hel del lagändringar. 

Efter ett tag backade dock Samuelsson från påståendet precis som resten av industrin verkar göra. Tillverkarnas eufori inför Level 5-körning verkar ha lagt sig på grund av de tekniska utmaningarna. Man vill trots allt kunna erbjuda mjukvaran för autonom körning, enligt Volvochefen, men till en början med en troligtvis hisnande prislapp. Tekniken ska först och främst rikta sig till kunder som behöver den för att kunna lägga sin tid och energi på viktigare saker.

Det är dags för Volvo att gå in i en ny fas som företag, nu när man äntligen har kommit ikapp konkurrensen och kan titulera sig premiummärke tack vare de oerhörda framgångarna under de senaste fem åren. 

"Den aktuella fasen handlar om anpassning och om att reagera snabbt i en föränderlig bilindustri med hjälp av elektrifieringen", enligt Samuelsson. "Det handlar inte längre om att vara störst utan om vem som kan anpassa sig snabbast." Det inkluderar en enorm kraftansträngning för att få fart på elektrifieringen som en del av Volvos plan att hälften av alla sålda bilar ska vara helelektriska 2025.  

Vidare har Volvochefen bekräftat att tillverkaren har säkrat de nödvändiga batterileveranserna från LG och CITC för att kunna genomföra visionen som innebär runt en halv miljon fordon årligen varav merparten förväntas vara laddhybrider. Volvo verkar därmed inte dela industrins rädsla för flaskhalsar i batteriproduktionen. 

Samuelssons strategi för att elektrifiera modellutbudet är lika simpel som genialisk: istället för att utveckla dedikerade elbilar satsar man på redan befintliga modeller som utrustas med elmotorer som aktuella XC40 Recharge. Ansvaret för renodlade elbilar som inte erbjuds med konventionella drivlinor har man istället lagt över på dotterbolaget Polestar. 

"För att följa med strömmarna finns det ingen annan väg än att bygga renodlade elbilar", berättar Samuelsson, men att istället ta sig tid att utveckla modulara arkitekturer som man kan använda för både el- och förbränningsmotorer "är en mer hållbar väg att gå." Kort sagt kommer den svenska tillverkaren att fortsätta med att elektrifiera sitt utbud. Vid sidan om helelektriska XC40 Recharge kommer även S90 och V90 att få åtminstone en mildhybridiserad drivlina senare i år.

Fler Volvo på gång!

Volvos 40-serie förväntas expandera. Idag säljs en enda modell: XC40. Om det rör sig om en direkt efterföljare till den insomnade V40-familjen är inte känt men som Volvochefen Håkan Samuelsson avslöjade ”behöver varumärket en kompakt premiumbil” som fokuserar på den europeiska marknaden. Enligt Samuelsson finns det redan ”planer för att bygga fler modeller av 40-serien.”

Alla indicier pekar mot att biltillverkaren kommer att satsa på ett coupéderivat av XC40. Just coupéformen av högbyggda suvar är ju det senaste modet och dessutom väldigt lönsamt. Man förväntar sig dock ytterligare en modell i 40-serien som inte har något med XC-varianten att göra.

Kanske får vi se en ny V40 trots allt?

Volvo omdefinierar autonom körning

Ubers XC90 använder sig av permanent autonom teknik.

Volvo har länge varit en av de drivande krafterna bakom bilindustrins målsättning för autonoma bilar. Idag är dock tillverkaren en av de sista som skruvar ned ambitionen en aning och nu ger oss klarhet i hur man ser på teknikutvecklingen. 

Kommande generation XC90 som debuterar 2022 kommer att vara utrustad med avancerad hård- och mjukvara som tillåter autonom körning, utan händer på ratten och utan att man behöver titta på vägen, där det är möjligt. Volvo är väldigt tydliga med att understryka att det är systemet som avgör om förutsättningarna är de rätta. Det kommer heller aldrig att vara hundra procent autonomt. 

Volvochefen Håkan Samuelsson berättar att "bilarnas funktioner kommer att utvecklas och förbättras årligen, steg för steg och endast i låg hastighet, för att sedan fungera ännu bättre på fler vägar i högre hastigheter". Detta ligger såklart inte i en nära framtid utan beskriver istället teknikens slutgiltiga form där omgivningen kan kontrolleras och förutses bättre än på dagens (mer eller mindre kaotiska) vägar.

Kanske beror de autonoma bilarnas förväntade uppgång på en viss semantik. Begreppet "autonoma bilar" får kunderna att tänka på bilar som gör sitt jobb automatiskt utan förarens inblandning. Enligt Samuelsson hade Volvos teknik uppfattats som autonom oavsett vad man hade kallat den. Ändå finns det "fog att fundera ordentligt över vad man ska kalla tekniken."

Visserligen har Volvo sålt en del XC90 till Uber för att de ska använda dessa för den egna teknikutvecklingen. Uber beskriver bilarna som permanent autonoma robottaxibilar, dock kommer den autonoma utrustningen i personbilarna alltid att kräva att föraren är aktiv om systemet anser att förutsättningarna för autonom drift inte längre är givna.

De problem som Uber och även andra har haft med att få tekniken att fungera felfritt bevisar bara det som så många har misstänkt när "robotiserad körning" blev på modet på allvar för sju eller åtta år sedan. Även om de tekniska svårigheterna skulle kunna lösas finns det dock fortfarande de lagstiftande, infrastrukturella och inte minst moraliska problemen kvar. Dessa beror till största del på de vitt skilda vägnäten i världen som många gånger inte verkar enligt samma system.

Egentligen är det bara motorvägarna som är det säkra valet än så länge, med vissa förbehåll. Men förvänta er trots allt inte att säkerhetsmaniska Volvo därför är sist ut med att erbjuda en klar och logisk väg till autonom körning – som faktiskt kan genomföras.