Reportage: Den (tok)dyra snabbladdningen

Premium Milkostnaden för en elbil ligger runt 2,50 kronor när du laddar hemma. Men med snabbladdning kan det dra iväg till över 20 kronor milen. Ionitys snabbladdningsnätverk utmanar Teslas Superchargers, men prissättningen skiljer för olika bilmärken! Med en Volvo går det inte ens att få ner kostnaden med ett abonnemang.

Reportage: Den (tok)dyra snabbladdningen

Bensinstationer – vilket himmelrike. De finns nästan överallt, priset är ungefär detsamma på alla ställen och synligt på lysande skyltar. Man betalar enkelt med kreditkort och tankningen går snabbt. Ingen räckviddsångest, prisförvirring eller för den delen köångest.

Men bensinen blir dyrare, den är cancerframkallande och absolut inte bra för klimatet. Det finns till och med ett stoppdatum för nyförsäljning av bilar drivna med fossila bränslen. Omställningen mot elbilism har tagit fart och med den följer nya problem, speciellt när man ska på långresa. Hur långt kommer man, var finns det ström, hur betalar man, vad kostar det?

Tesla har visat att problemen går att lösa. Deras Superchargers kan betraktas som den enda heltäckande laddningsinfrastrukturen i världen. Det är aldrig särskilt långt mellan laddstolparna och dessutom är det förhållandevis billigt att "tanka" el. Därtill är det bara att ansluta laddsladden – faktureringen sker automatiskt på det konto som bilen är kopplad till. Det är alltså ännu enklare än att tanka flytande bränsle. 

För en del Teslakunder ingår till och med kostnadsfria laddningar vid Superchargerstationerna. Vad som gäller för olika bilar kan du läsa i en ruta härintill.

Problemet är dock att det bara är Teslaägare som kan ladda sina batterier där. Teslas laddsystem är till för märkets egna bilar, även om man erbjudit andra tillverkare att ansluta sig till nätverket mot en kostnad.  

Här kommer Ionity in. En joint venture mellan Tysklands bilbyggarelit Volkswagen, Audi, Porsche, Mercedes och BMW tillsammans med europeiska Ford och nu senast Hyundai och Kia.

Ionityprojektet påbörjades så sent som 2017 och redan i december samma år invigdes Ionitys första 350 kW-anläggning i danska Åbenrå. Målet är att ha 400 anläggningar i hela Europa senast i slutet av 2020. Man har hunnit bygga drygt hälften. I Sverige finns för närvarande 15 snabbladdningsstationer och ytterligare två är under uppbyggnad. 

När tjänsten lanserades kunde man ladda sin elbil kostnadsfritt, fram till september 2018. Därefter kostade ett laddningstillfälle 80 kronor oavsett batteri-storlek. En bra affär för bilisterna och samtidigt en klar utmaning för den amerikanska elbilsgiganten Tesla. 

Det roliga tog slut den 31 januari 2020, när Ionity förkunnade ett nytt prissystem som slog världen med häpnad. Nu kostar en kWh nämligen astronomiska 8,70 kronor (att ladda hemma kostar runt 1,50/kWh) förutsatt att man inte har ett abonnemang. Det låter simpelt, men så är dessvärre inte fallet. 

Ionity säljer nämligen ingen prenumeration, utan det ansvaret vilar istället de anslutna tillverkarna vilket i sin tur innebär olika års- eller månadsavgifter och i vissa fall även bindningstider. Äger du inte en bil av ett märke som inte är anslutet till Ionity – som Polestar och Volvo – går det inte att teckna en prenumeration.


Ionity GmbH

Joint venture-företaget grundades den 31 oktober 2017. Till att börja med var dessa med: BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company samt VW-koncernen. I september 2019 anslöt även Hyundai Motor Group tillsammans med Kia.

Företagets första laddstation invigdes december 2017, i danska Åbenrå. Målet är att ha 400 stationer i 18 europeiska länder i slutet av 2020. Avståndet mellan laddningsanläggningarna ska inte vara längre än 120 km. Ionityladdarna klarar av att ladda elbilarna med en maximal effekt på 350 kW och är utrustade med CCS Type 2-anslutning. Elbilar med Type 2- och Chademoanslutning kan därmed inte laddas. Prissättningen justerades senast den 31 januari 2020 till 8,70 kronor eller 0,79 euro/kWh.


I praktiken betyder det att man som ägare av en Audi e-tron nästan är tvungen att teckna ett avtal om man flera gånger om året kör längre sträckor än vad batterikapaciteten tillåter – om man inte kan leva med en väldigt hög milkostnad. 

Årsavgiften de olika anslutna tillverkarna kräver varierar kraftigt och allra värst (hittills) är Audi som tar en månadsavgift på hela 199 kronor. Man måste alltså betala 2 388 kronor per år för att få ladda lite billigare. Dessvärre måste man teckna för minst tolv månader och för många kommer det inte att löna sig.

Mercedes laddningstjänst MeCharge kostar 1 099 kronor per år, det är mindre än hälften av Audis kostnad. Dessutom ingår första året när man köper en ny EQC eller EQV. Med abonnemanget sjunker den rörliga kostnaden dramatiskt. 

För en Audikund med abonnemang kostar en kWh 3,30 kronor, för Mercedesföraren är beloppet 3,10 kronor. Dyrast hittills är Porsche som kräver 3,45 kronor per kWh. Å andra sidan ingår tjänsten kostnadsfritt under bilens livslängd. Ionitys andra anslutna märken har till dags dato inte lämnat prisuppgifter för den svenska marknaden, men sett till deras preliminära priser på det europeiska fastlandet, ligger kostnaden på ungefär samma nivå som Audis och Mercedes. 

Samtliga abonnemang är fortfarande avsevärt mycket dyrare än Teslas lösning. Köp en Tesla (oavsett modell) och slipp allt krångel som heter abonnemang och bindningstid. För Model 3 är kostnaden i genomsnitt 2,56 kronor/kWh. Teslas Superchargersystem är enkelt, smidigt och billigt. Dessutom finns det drygt 45 Superchargerstationer i Sverige mot Ionitys 15. 

Dock spelar laddpriset förmodligen inte så stor roll för de flesta elbilister. Elbilar laddas till absolut största delen hemma och på arbetsplatsen. Det är smidigt och ytterst billigt om man ser till att fjolårets genomsnittspris för en kWh endast var 68 öre för villaägare (enligt Konsumenternas energimarknadsbyrå). Medelsvensson kör sällan långa sträckor vilket betyder att snabbladdningspriset inte är avgörande för totalekonomin.

Plugsurfing tar upp till 13,75 kr/kWh

Plugsurfing.com är ett smidigt sätt att ladda sin elbil utan att abonemang på alla olika kedjor. Det är bara att ansluta sitt kort till tjänsten, så faktureras du automatiskt. Men prisnivåerna mellan olika laddstationer varierar kraftigt. Från cirka 2 kronor till närmare 14 kr/kWh!

På Ionitys stationer kostar det i skrivande stund 9,57 kr/kWh, vilket alltså är cirka 1 kr dyrare än om man har ett Ionitykort. Dyrast är Bee Charging för 13,57 kr/kWh, på både 22 och 50 kWh-laddare. Det är både långsamt och väldigt dyrt. Att ladda 80 kWh på en Bee Chargingstation i en Audi e-tron kostar 1 085,60, vilket ger en milkostnad på 34,90 kr/mil!

Kruxet börjar dock till semestertiderna. Att ta (fossil)bilen från Malmö till München är i vanliga fall ingen större utmaning för vare sig förare eller plånbok. Sträckan på drygt 110 mil tar i bästa fall knappt 13 timmar och innebär (åtminstone för en dieselbil) ett stopp vid en bensinstation. Det tar fem minuter och kostar omkring tusenlappen. Milkostnaden för dieselbilen med en förbrukning på 7,0 l/100 km blir således 11,20 kronor/mil om vi utgår från ett dieselpris på 16 kronor per liter.

Riktigt så enkelt är det dock inte med en Audi e-tron 55. Utan abonnemang ligger nämligen milkostnaden på minst 19,84 kronor med Ionitys snabbladdare. Väljer man dessutom att utrusta sin lyxiga elbil med allt som tillvalslistan erbjuder hamnar milkostnaden på 22,10 kronor per mil. Varje laddningstillfälle tar cirka 30 minuter, vilket innebär att resetiden blir 1,5 timmar längre.

Med abonnemang sjunker den rörliga kostnaden till 7,50–8,34 kronor/mil, men då har man inte räknat in årsavgiften för tjänsten. Använder man Ionitys snabbladdare enbart under den här semesterresan hamnar milkostnaden på smått vansinniga 18,50–19,34 kronor/mil. Räknat på resan fram och tillbaka (sammanlagt cirka 220 mil) har man i stort sett inte vunnit något.

Audis Ionityupplägg lönar sig först efter årliga långresor på minst 600 mil. Först då hamnar man prismässigt på samma milkostnad som den genomsnittliga dieselbilen.

Volvos svar om snaddladdning

"Idag har Volvo Cars ett samarbete med Vattenfall, som bland annat innefattar 20 % rabatt på snabbladdning på Vattenfalls stationer, som idag är det mest utbyggda laddnätverket i Sverige. Vår första bil med snabbladdning, XC40 Recharge, börjar byggas efter sommaren, och i takt med att våra kunders behov av snabbladdning växer följer vi naturligtvis utvecklingen på elmarknaden för att kunna hjälpa våra kunder till ett smidigt elbilsliv."

Karin Wik, Media relations, Volvo cars

Hur ser det då ut för en Tesla? Tar vi märkets senaste Model 3 Long Range med en förbrukning på cirka 18 kWh/100 km hamnar milkostnaden på 4,61 kronor/mil. För att vara lite mer rättvis jämför vi också med stora Model X 100D som i tysk motorvägsfart (130 km/h) förbrukar 24,1 kWh/100 km. Här hamnar milkostnaden på 6,17 kronor, vilket fortfarande är ljusår ifrån Audis astronomiska milkostnad.

Det verkar alltså inte finnas någon anledning att teckna ett abonnemang för Ionitytjänsten. Inte heller ska man tro att elbilismen är orimligt dyr, vilket den verkligen inte är. Att ladda sin Audi e-tron 55 (eller vilken annan elbil som helst för den delen) hemma är otroligt billigt. Ett genomsnittspris på 68 öre/kWh innebär att man laddar bilens 95 kW-batteri för endast 65 kronor. För samma pengar får du cirka fyra liter diesel och därmed en räckvidd på ungefär 60–70 km. 

Ser man Ionitys lösning som ett komplement för långresor är kostnadsaspekten inte lika graverande längre. Kör man sällan långt är kostnaden näst intill försumbar i den sammanlagda kostnadskalkylen. 

När testlaget räknat ut den totala milkostnaden för en Audi e-tron hamnar den på 90 kronor per mil. En BMW X7 med samma inköpspris kostar 112 kronor per mil. Istället för att rasa mot Ionitys prishöjning kan vi alltså konstatera att en elbil både gör miljön och plånboken en tjänst. Och du som ofta kör långt bör välja en Tesla. 


Köp en Tesla med gratis ström!

Detta gäller:

• Model S och X registrerade innan 15 januari 2017 har gratis Supercharging som följer bilen under hela livstiden. (Gäller således för samtliga ägare.) Mellan 15 januari 2017 och 2 november 2018 fick Model S och X en fri pott på 400 kWh Supercharging per år som förnyas varje år. Efter 2 november 2018 har Model S och X fri Supercharging för första ägaren så länge han/hon äger bilen (följer ej bilen eller ägaren).

• Som Model 3-ägare kan man få en referralkod eller ge en referralkod och på så sätt åtnjuta 150 mils fri Supercharging i 6 månader. Om man får två koder förlängs den fria laddningen på Teslas Superchargers.