Världens bästa (och sämsta) bilar!

Premium Vi har Sveriges mest sofistikerade biltester och vi låter dem ta ofantligt med tid. men vi kan inte veta hur nöjd ägaren blir och om bilen krånglar. Testlagets betyg och ägarnas erfarenheter ger oss svaret: vilken bil är världens bästa?

Världens bästa (och sämsta) bilar!

Hur gärna vi än vill kan vi inte veta hur framtiden kommer att bli. När vi testar bilar gör vi allt vi kan för att leverera ett resultat som är så nära komplett som möjligt, i ekonomibetyget finns till och med märkets driftsäkerhet enligt ägarna med. Vi mäter, kör samma sträcka om och om igen, räknar, diskuterar, studerar fakta, använder all vår erfarenhet.

Men det finns två viktiga punkter som vi inte kan testa. Den ena är tillförlitlighet. Hur ofta eller sällan en bil krånglar kan bara ägarna som har haft bilen en längre tid svara på och det är därför vi samlar in den informationen i vår begagnatdatabas. 

Hur väl bilen kommer att leva upp till köparens förväntningar kan vi inte heller vara säkra på. Blir man nöjd? Levererar den allt det man hoppades på när beställningen gjordes? Älskar man sin bil eller gör den en besviken? 

Vi har därför tagit fram ägarnöjdheten för bilarna vi testat. En sammanslagning av testbetygen och de två tidigare nämnda viktiga kategorierna vi har i databasen ger oss de absolut bästa bilarna i alla klasser.

Det visar sig att det sker en hel del förändringar när bilköparna får säga sitt. Bilar som fallit hårt i våra tester kan få revansch och modeller som gjort bra ifrån sig levererar tyvärr inte alltid en ägarupplevelse i topp. Här går vi igenom alla klasser för att se vilken bil som är bäst för dig!


SVERIGES STÖRSTA BEGAGNAT-DATABAS:
auto motor & sports

BILBAROMETER

www.automotorsport.se/begenkat har över 55 000 bilägare bedömt sin egen bil. Det här ger en världsunik källa av information att ösa ur och det kan alla som ska köpa en ny eller begagnad bil dra nytta av. Inga vet bättre än ägarna om en bil lever upp till förväntningarna och vad som eventuellt går sönder. Är du prenumerant på papperstidningen eller på vår digitala tidning kan du gå in på hemsidan och studera alla betyg. Dessutom kan du läsa 435 begagnattester!
Har du ännu inte satt betyg på din bil, gör det nu: www.automotorsport.se/begenkat

MATEMATIKEN BAKOM TOTALBETYGET

Testbetyget säger extremt mycket om hur bra en bil är i sin klass men vi kompletterar med hur nöjda ägarna är med sin bil och hur bra driftsäkerheten är. 

Så här har vi räknat: Testpoängen x 3 + Tillförlitlighetspoängen x 2 + Ägarnöjdheten x  1 – dividerat med tre. Testlagets betyg kan alltså maximalt bli 60 poäng, Tillförlitligheten maximalt 66 poäng och Ägarnöjdheten 33 poäng. Teoretisk maxpoäng blir således 159 poäng.

Under ytan på landets bästa testbetyg

Alla bilar bedöms enligt vårt genomlysande testprotokoll där betygen antingen sätts utifrån våra bedömningar eller utifrån hårda fakta. Testlaget kör alla bilar om och om igen på samma sträckor för att bedöma exempelvis fjädringskomfort, styrning, växellåda och chassi.

Fjädringsbedömningen görs i flera hastigheter och betygen sätts som ett snitt. Ljudkomfortbetyget är en mix av mätningar och upplevd ljudnivå. Körglädjebetygen sätts efter att alla i testlaget kört samtliga bilar på samma sträcka i följd. Betygen i stadskörning kräver att vi kör en cityslinga där alla kör samtliga bilar i samma slinga som minst är på 20 minuter.

De betyg som sätts med hjälp av fakta, som bagagevolym och ekonomi kräver att vi har stränga mallar för varje klass.

Maxbetyget i alla ronder är fem och för att få det betyget måste bilen vara bäst i klassen. Anser vi exempelvis att det finns en bil som inte är med i det aktuella testet men som har klassens bästa styrning kan inte någon bil i testet få maxbetyg för sin styrning.

Betyget fem är alltså världsklass medan betyget tre är godkänt, under tre betyder att vi är kritiska till bilen i just det hänseendet.

Maximalt antal poäng är 60 men det högsta betyget som någon bil fått är 50 – vilket BMW 540d xDrive fick i testet mot senaste generationen Audi A6 bestyckad med en 50 TDI Quattrodrivlina.

Eftersom alla bilar bedöms i sin klass har alla samma chans att få höga poäng. Den bil som är mest överlägsen i sin klass får alltså högst poäng totalt.

För att snabbt kunna se var en bils styrkor finns delar vi in testbetygen i tre ronder: IQ (ekonomi, driftsäkerhet och säkerhet), TQ (hur rymlig och bekväm att åka i) samt EQ (vilken bil är skojigast, bäst att köra, har högst kvalitetskänsla och ger mest habegär?). 

Tillförlitlighet

Ägarna rapporterar vad de har haft problem med i sju kategorier: motor, växellåda, lack/rost, elektronik, inredning, bromsar och chassi. Detta sammanfattas i tillförlitlighetsbetyget: Hur många fel bilmodellen har i snitt. Betyget 100 skulle innebära att bilmodellen är helt felfri, vilket ingen bil är. I rankingen har vi tagit antal fel i snitt minus 100. Har snittbilen tre inrapporterade fel blir betyget för tillförlitlighet 97.

Om vi har färre än 30 betyg för en viss bilmodell har vi valt att gå på märkets snittbetyg för samma årsmodeller som den aktuella bilen.  

Ägarnöjdhet

Ett av betygen gäller hur nöjd man är med sitt köp – skulle man göra om det? Teoretiskt är det högsta betyget 100. Snittet i vår Bilbarometer på frågan om man skulle gör om köpet är 87,4 – vilket vi tycker är fullt godkänt och ett bevis på att amsläsarna köper rätt bilar.

Om vi har färre än 30 betyg för en viss bilmodell har vi valt att gå på märkets snittbetyg för samma årsmodeller som den aktuella bilen. 


Ägarna är nöjda med VW Polo.

KUNGAKLASSEN AV FÖRNUFT 

Testvinnande VW Polo har till skillnad från en hel del andra VW-modeller riktigt bra tillförlitlighet och därtill nöjda ägare. Helt enkelt ett kanonköp, vilket också gäller för Seat Ibiza. Är bilens egenskaper inte lika viktiga är Suzuki Swift ett hett alternativ.

Det är intressant att Niro hybrid har bättre driftsäkerhet än laddhybriden. Det är troligtvis en anledning till att Niro PHEV har något mindre nöjda ägare. Lillebrodern Kia Rio får stryk av båda två. Koreanerna har gjort ett riktigt bra jobb med Niromodellen och kunderna är mycket mer nöjda än de som köpt den mindre Kian med ordinär förbränningsmotor.

Skoda Karoq är bäst i lilla suv-klassen. Dacia Duster sämst.

EN UDDA TRIO I TOPP

Testvinnande Skoda Karoq tar en övertygande seger och lämnar ett betryggande avstånd ner till Toyota RAV4 och Mazda CX-30. Toyotans ägare är besvikna trots att den håller mycket bra och vunnit test mot självaste Tiguan. Det är däremot inte många Mazda CX-30-ägare som ångrar sitt bilval och det beror nog mycket på att bilarna sällan strular.

Sverigefavoriterna XC40 och VW Tiguan är långt ifrån topplaceringarna, men för att vara en Volvo är ägarbetygen bra. VW Tiguans driftsäkerhet ligger tyvärr inte i topp. När det gäller Dacia Duster är testlaget och ägarna överens – köp inte!

Mazda 3 – bästa bilen i "Golfklassen".

Golf tar jumboplatsen i sin egen klass!

OVÄNTAD SEGRARE

Att Mazda 3 är den bästa bilen i Golfklassen är en överraskning. Förra året hamnade den sist i vårt stora Golfklasstest. Däremot erbjuder japanerna gedigna garantier och en bil som sällan strular vilket gör att ägarna är mycket nöjda. Väldigt många skulle göra om köpet och det beror nog inte minst på den höga komforten, den roliga körupplevelsen och den snygga designen. 

Skoda Scala som tar andraplatsen vann det ovannämnda testet. Den är inte lika upphetsande som Mazdan men den är smart förpackad och mycket rymlig. Dock klarar den inte av att hålla samma fenomenala nivå av tillförlitlighet. Kusinen till Skoda, tillika modellen som gett klassen dess namn, återfinns längst ner i tabellen och det är just hållbarhet och missnöjda ägare som sätter käppar i hjulen för Golf.

"Ska man köpa ny bil ska man köpa något med karaktär"

Jag blev glatt överraskad när det visade sig att Mazda 3 segrade i Golfklassen och att Tesla Model 3 tog både första- och andraplats bland mellanklassarna. Det visar på något jag har varit inne på tidigare. Ska man köpa en ny bil ska man köpa något med karaktär,  som har fler kvaliteter än praktikalitet och billigt ägande. 

Mazda 3 har flera svaga punkter. Dåligt med plats i baksätet och bagageutrymmet är de två största nackdelarna. Den är inte heller speciellt billig att äga men förutom att den har hög tillförlitlighet tror jag att bilens karisma varit högst delaktig i att hålla ägarna nöjda. Detsamma gäller för Model 3, många har problem med sin Tesla men älskar den trots det. Egenskaperna är tydligen viktigare för många än att bilen håller som en Toyota. Det känns sunt.


Tesla tar storslam i mellanklassen.

TESLA DOMINERAR

Den populära mellanklassen har en ny herre på täppan. Tesla tar både första- och andraplatsen. Inget konstigt med det. Låga ägandekostnader och en bil som är svår att ogilla ger högt totalbetyg. Att den är omtyckt syns tydligt på att de flesta köparna är nöjda trots att bilarna strular en del. 

Den kombi som lyckas bäst är Skoda Superb med laddhybridteknik, som vann sitt första test där den fick möta Volkswagen Passat GTE och Volvo V60 T6 Twin Engine. Volvokombin hamnar precis utanför topp tio men då bestyckad med dieselmotor. Twin Engine-modellerna, numera kallade Recharge, klarar sig bättre i våra tester än V60 med dieselmotor. Däremot har de laddbara bilarna oftare problem och mindre nöjda ägare. På grund av det lyckas förra generationen V60 placera sig bättre än dagens V60 laddhybrider trots ett mycket sämre testbetyg.

För Volkswagen Passat är det GTE som har högre tillförlitlighet och mer nöjda ägare än diesel- och bensinbilarna.

Skoda presterar utmärkt. Men Mitsubishi Outlander PHEV är jumbo i klassen.

FÖRVÄNTAD SEGRARE – MEN OVÄNTAD FÖRLORARE

Skoda presterar utmärkt i alla klasser. Det gäller även Kodiaq som lyckas mycket bra i alla delmoment. 

Asiaterna har alltid varit duktiga på att få sina bilar att hålla. Lexus tar det till en ny nivå med N300h som är extremt nära full pott i tillförlitlighet. 

Klassens förlorare är Mitshubishi Outlander PHEV som hamnar på jumboplatsen. En bil som säljs i många exemplar behöver inte vara en bra bil.

Volvo V90 har gjort kunderna besvikna.

FAMILJEFAVORITEN ÅKER PÅ STRYK

En dyr och fin BMW med stark dieselmotor tar hem segern i klassen som i många år har dominerats av just tyska premiumbilar med dieselspisar. Topp tre är allihop från den bayerska tillverkaren och de drivs förstås med diesel. Först på trettondeplats dyker den första bensinaren upp. 

Volvo V90 säljer bra i Sverige men dras med massor av problem och därmed blir kunderna besvikna. Cross Country har klarat sig bättre. Det kan bero på att V90 CC lanserades något efter vanliga V90 och därmed slapp undan vissa barnsjukdomar. 

Det finns inte en enda asiatisk bil i klassen vilket betyder att BMW tar hem grenen tillförlitlighet med 630d.

CRÈME DE LA CRÈME

Bilar de flesta enbart kan drömma om måste också testas och det tackar vi för. Bäst av dem alla är Mercedes GLS som är fantastiskt bra på allt förutom att klimatstrejka och sätta snabba varvtider runt racerbanan. Den är bekväm som få andra och har fina terrängegenskaper, även om bilen sällan används till annat än stadskörning och milslukande. Det är lätt att förstå att ägarna är nöjda trots ett mycket högt pris. Pengar är ingen trång sektor för GLS-köparen.

Volvo XC90 hamnar långt ner på grund av strul med kvaliteten och en hel del missnöjda kunder, men när det kommer till tillförlitlighet har Volvo blivit klart bättre de senaste åren. Det borde också ge gladare ägare. XC90 hade säkerligen fått ett mer respektabelt totalbetyg om det inte hade varit så mycket problem med de tidiga bilarna.

FEL BIL VANN, IGEN

I totalbetyget väger tillförlitlighet och ägarnöjdhet tungt och det gör att BMW M2 hamnar högst upp. Den har dessutom både ett baksäte och ett ordentligt bagageutrymme, vilket höjer testbetyget. Förra året tog den hem segern i ett test mot tre andra sportbilar och vi undrade om det var rättvist.  Hur viktigt är baksäte och bagageutrymme i en sportbil? Den främsta egenskapen hos sportbilar är väl körglädje och på den punkten är många av bilarna längre ner i tabellen bättre. Dock är kunderna nöjda och det är det viktigaste. Dessutom är den lilla M-bilen väldigt lekfull som ni kan se på bilden.

När vi kör sportbilar sätter vi ofta betyg utifrån en nerskalad mall som fokuserar mer på körglädje och bilens karaktär än på förnuftsgrenarna. Det är därför listan saknar en del bilar som vi har testat.

Ännu fler bilar i nästa nummer!

I nästa nummer går vi igenom ännu fler klasser. Tycker du att det är få elbilar med i denna omgång har du rätt, men du får ditt lystmäte i nästa utgåva. Då tar vi dessutom reda på vilka bilmodeller som är billigast och dyrast att äga och vilka modeller som har sämst och bäst tillförlitlighet. 

Vi fortsätter dessutom med en lista över de bästa bilarna att leva med, de trevligaste att åka i, de mest förnuftiga och vilka som är lättast att älska – det vill säga de tre ronderna i våra tester: IQ, TQ och EQ. 

Dessutom kommer vi att kora de bästa och sämsta biltillverkarna. Allt det här och lite till kommer i nästa nummer. Missa inte det om du vill köpa rätt bil – ny eller begagnad.