Världens bästa (och sämsta) bilar – del 2!

Premium I förra numret listade vi de bästa förbränningsmotorbilarna i varje klass. De bästa och sämsta elbilarna kommer nu, tillsammans med de dyraste och billigaste bilarna att äga – och mycket mer.

Världens bästa (och sämsta) bilar – del 2!

Vi fortsätter att utnyttja all den information som ni läsare har delat med er av i vår begagnatdatabas för att kunna utröna de bästa bilarna i respektive klass, men denna gång går vi även in mer på djupet för respektive betyg. 

Alla ni som saknade elbilar i förra numret kommer nu få er önskan uppfylld. Vilken som är det bästa köpet har vi tydliga siffror på. Dessutom har vi listor för de högsta och lägsta milkostnaderna och för de bästa och sämsta betygen i respektive rond – IQ, TQ och EQ. Vilken bilmodell ska man undvika om man vill ha ett problemfritt ägande? Ja, vi har förstås svaret.

Sedan går vi igenom testbetygen och visar er vilka bilar som har skrapat ihop flest poäng totalt i våra tester. Vi utnyttjar alla siffror vi har för de testade bilarna för att gör en rejäl lista med alla tillverkarna. Vem bygger trevligast, bekvämast och vettigast bilar? Till vem ska man vända sig om man vill ha en bil som är bra på allt? Det kan du läsa om på kommande sidor. 

SVERIGES STÖRSTA BEGAGNAT-DATABAS:

auto motor & sports BILBAROMETER

www.automotorsport.se/begenkat har över 55 000 bilägare bedömt sin egen bil. Det här ger en världsunik källa av information att ösa ur och det kan alla som ska köpa en ny eller begagnad bil dra nytta av. Inga vet bättre än ägarna om en bil lever upp till förväntningarna och vad som eventuellt går sönder. Är du prenumerant på papperstidningen eller på vår digitala tidning kan du gå in på hemsidan och studera alla betyg. Dessutom kan du läsa 435 begagnattester!
Har du ännu inte satt betyg på din bil, gör det nu: www.automotorsport.se/begenkat

MATEMATIKEN BAKOM TOTALBETYGET

Testbetyget säger extremt mycket om hur bra en bil är i sin klass men vi kompletterar med hur nöjda ägarna är med sin bil och hur bra driftsäkerheten är. 

Så här har vi räknat: Testpoängen x 3 + Tillförlitlighetspoängen x 2 + Ägarnöjdheten x  1 – dividerat med tre. Testlagets betyg kan alltså maximalt bli 60 poäng, Tillförlitligheten maximalt 66 poäng och Ägarnöjdheten 33 poäng. Teoretisk maxpoäng blir således 159 poäng.

Under ytan på landets bästa testbetyg

Alla bilar bedöms enligt vårt genomlysande testprotokoll där betygen antingen sätts utifrån våra bedömningar eller utifrån hårda fakta. Testlaget kör alla bilar om och om igen på samma sträckor för att bedöma exempelvis fjädringskomfort, styrning, växellåda och chassi.

Fjädringsbedömningen görs i flera hastigheter och betygen sätts som ett snitt. Ljudkomfortbetyget är en mix av mätningar och upplevd ljudnivå. Körglädjebetygen sätts efter att alla i testlaget kört samtliga bilar på samma sträcka i följd. Betygen i stadskörning kräver att vi kör en cityslinga där alla kör samtliga bilar i samma slinga som minst är på 20 minuter.

De betyg som sätts med hjälp av fakta, som bagagevolym och ekonomi kräver att vi har stränga mallar för varje klass.

Maxbetyget i alla ronder är fem och för att få det betyget måste bilen vara bäst i klassen. Anser vi exempelvis att det finns en bil som inte är med i det aktuella testet men som har klassens bästa styrning kan inte någon bil i testet få maxbetyg för sin styrning.

Betyget fem är alltså världsklass medan betyget tre är godkänt, under tre betyder att vi är kritiska till bilen i just det hänseendet.

Maximalt antal poäng är 60 men det högsta betyget som någon bil fått är 50 – vilket BMW 540d xDrive fick i testet mot senaste generationen Audi A6 bestyckad med en 50 TDI Quattrodrivlina.

Eftersom alla bilar bedöms i sin klass har alla samma chans att få höga poäng. Den bil som är mest överlägsen i sin klass får alltså högst poäng totalt.

För att snabbt kunna se var en bils styrkor finns delar vi in testbetygen i tre ronder: IQ (ekonomi, driftsäkerhet och säkerhet), TQ (hur rymlig och bekväm att åka i) samt EQ (vilken bil är skojigast, bäst att köra, har högst kvalitetskänsla och ger mest habegär?). 

Tillförlitlighet

Ägarna rapporterar vad de har haft problem med i sju kategorier: motor, växellåda, lack/rost, elektronik, inredning, bromsar och chassi. Detta sammanfattas i tillförlitlighetsbetyget: Hur många fel bilmodellen har i snitt. Betyget 100 skulle innebära att bilmodellen är helt felfri, vilket ingen bil är. I rankingen har vi tagit antal fel i snitt minus 100. Har snittbilen tre inrapporterade fel blir betyget för tillförlitlighet 97.

Om vi har färre än 30 betyg för en viss bilmodell har vi valt att gå på märkets snittbetyg för samma årsmodeller som den aktuella bilen.  

Ägarnöjdhet

Ett av betygen gäller hur nöjd man är med sitt köp – skulle man göra om det? Teoretiskt är det högsta betyget 100. Snittet i vår Bilbarometer på frågan om man skulle gör om köpet är 87,4 – vilket vi tycker är fullt godkänt och ett bevis på att amsläsarna köper rätt bilar.

Om vi har färre än 30 betyg för en viss bilmodell har vi valt att gå på märkets snittbetyg för samma årsmodeller som den aktuella bilen. 


BILLIGASTE BILEN ATT ÄGA

Alla de billigaste bilarna är småbilar eller Golfklassare. Lågt inköpspris ger låg värdeminskning i faktiska kronor och det hjälper ekonomikalkylen avsevärt. Kan man då även få en elektrifierad bil som ger åtminstone några mils körning på enbart el blir det väldigt billigt. Seat Mii har lågt inköpspris och kostar inte många kronor att hålla rullande. Under 20 kronor per mil är sensationellt. Kia Niro Plug-in Hybrid kan ta sig ett par kilometer på el och blir med liten marginal billigare än den icke laddbara hybridtvillingen. 

De dyraste bilarna är precis som man förväntar sig lyx- och sportbilar med stora motorer som går på bensin eller diesel. Dock är det hela tre laddhybrider med i botten, varav två är Porschar och den andra är Polestar 1. En elbil tar också en plats i botten, även det är en Porsche. Porsche har alltid breda däck som kostar massor, försäkring och service som inte är billig och rejäl värdeminskning. Sju stycken Porschar tar sig in på listan med de dyraste att äga. Det drabbar kanske ingen fattig, och det är extremt fina bilar.  

Låga milkostnader brukar ge höga poäng i IQ-ronden. Men små bilar tappar på andra punkter, exempelvis Seat Mii som bara fick tre stjärnor i krocktest. Hög kostnad per mil kan vi dock tydligt se sänker betygen i det delmomentet.

STORA ELBILAR – ÖVERTYGANDE TESLA

Tesla Model S tar en övertygande seger. Etta och tvåa. Enda anledningen till att S 75 D är med i listan är för att visa att den nya konkurrenten från Stuttgart är lika bra på EQ, Taycan är roligast att köra och ger mest habegär. Men hur bra den än är kostar den skjortan och Porsche har en del problem med hållbarheten. Teslas kunder är mer nöjda med sitt köp.

Till skillnad från Model S sjunker X långt ner. Tuffare konkurrenter är orsaken, e-tron är fantastiskt bekväm. EQC är bekvämare än Teslan och har lika låg milkostnad. Dock har båda klart kortare räckvidd och sämre laddmöjligheter.

ELBILAR - SMÅ OCH GOLFKLASS

Kia e-Niro får stryk av släktingen Hyundai Kona på grund av sämre tillförlitlighet och mer missnöjda kunder. Dessutom har Kona fått högre testbetyg, det beror nog på att betyget för e-Niro kommer från ett senare test mot nyare och tuffare motstånd. Vi tycker att Kian är den trevligare bilen av de två men den kostar mer. 

Nissan Leaf är tyvärr en rätt dålig bil jämfört med de motståndare som finns idag och att den dessutom har dålig tillförlitlighet gör att ägarna är jättebesvikna. 

VW e-Golf tar en femteplats, kan den kommande ID.3 ta en ännu bättre placering?

IQ – BÄSTA BILEN ATT ÄGA OCH LEVA MED

I ronden som behandlar ekonomi, säkerhet, garantier och allt annat som utgör ett vettigt bilval är det elektrifiering för alla i toppen. Sju av nio bilar är helt elektriska, en är laddhybrid och en är vanlig hybrid. En tredjedel av bilarna är Teslor. Billiga att äga, hög säkerhetsnivå och bra möjligheter till laddning är orsaken till det. Men de amerikanska bilarna är för dyra och har för många kvalitetsproblem för att bli det klokaste valet. Det är e-Niro som tar den platsen.

Sämst blir förstås en drös med dyra bilar. XC40 och E-Pace är inga riktiga lyxvagnar men i klassen de konkurrerar i är de bland de dyrare.

IQ-ronden står för förnuft och det syns inte på att poängen i ronden som handlar om känslor, EQ. Både de högt upp och långt ner i listan är bilar som ger hyfsat habegär.

TQ – BÄSTA BILEN ATT ÅKA OCH TRIVAS I

Att det är stora dyra bilar som vinner när det är komfort och utrymmen som är viktigast är ingen överraskning. Men Volkswagen T-Roc och Tiguan tar sig var sin riktigt fin placering bland lyxvagnarna. 

Om stora bilar tar de bästa placeringarna är det inte konstigt om lite mindre vagnar får ta bottenplaceringarna. Sportbilar är kul att köra men inte lika bekväma att åka i. Dessutom är det oftast trångt både för folk och bagage. Alla bilar långt ner i tabellen har fina EQ-betyg, där just körglädje ingår.

EQ – BÄSTA BILEN ATT KÖRA OCH ÄLSKA

Bilar som både ger körglädje, har fin design och är bekväma tar de bästa placeringarna när det är känslorna som styr. Mercedes CLS vinner många poäng på designen, både interiört och exteriört. Vill ha-känslan är på topp. 

Volkswagen Amarok är en överraskning. Åttondeplats. Men vi sätter betyg inom samma klass och att den tar högt betyg betyder att den är den trevligaste pickupen. Dock har inte Dodge Ram körts i vår fulla betygsskala, den skulle nog kunna sätta käppar i hjulen för tysken.

Botten blir som förväntat fylld av många små och billiga bilar, inget som får hjärtat att slå snabbare.

BÄSTA BILTILLVERKARE

När vi tar siffrorna vi har för alla de bilar vi testat de senaste åren och gör ett snitt för varje tillverkare ser vi vem som gör jobbet bäst. Skoda har ett helt gäng bra bilar och tar en välförtjänt förstaplats. Sedan blir det tre asiater på rad, framför allt på grund av god tillförlitlighet som säkerligen är en stor orsak till att de har många nöjda ägare. Tesla lägger sig högt upp på grund av att de bygger bilar som gör bra ifrån sig i tester och som dessutom älskas av kunderna. 

Polestar blir sist, men då är deras tillförlitlighets- och ägarnöjdhetsbetyg baserade på Volvo. Inga ägare har ju ännu hunnit skriva i databasen om sina upplevelser. På tal om Volvo. De hamnar långt ner trots riktigt fina testbetyg över lag. Det är tillförlitligheten som spökar och på nästa uppslag kan du tydligt se att det är en akilleshäl för Volvo.

TESTBETYG – BRA OCH DÅLIGA

Senaste generationen 5-serie är en mycket trevlig vagn, speciellt med sexcylindrig dieselspis. Bäst i test! Näst högst testbetyg får en bil från tillverkaren som lyckades med samma bedrift, att bli bäst. Att Skoda visade sig vara den duktigaste tillverkaren beror på bilar som Karoq. Den är bra på allt. Den lilla Skodasuven delar dock förstaplatsen med BMW 6-serie GT. Mycket trevligare än den blir inte en bil. 

Volvo är bra i våra tester. Bilarna byggda på SPA- och CMA-plattformen blev ett tydligt steg framåt för Volvo. De flesta av dem är faktiskt bäst i klassen på minst ett par punkter. Men i samband med plattformsbytet gick inköpspriserna upp och Volvo är kanske inte längre den folkliga tillverkare de var tidigare, dock är de fortsatt överlägsna bästsäljare i Sverige. Dessutom är andrahandsvärdet mycket bra vilket hjälper ekonomibetyget.

e-Golf tar en fin tredjeplats och det bådar gott för ID.3 som vi får in på test senare i år.

SÄMST AV ALLA

Listan man som tillverkare måste se till att undvika. Det är dock svårt i och med att alla ingenjörer gör allt de kan för att bilen de skapar inte ska få en plats i botten. Tyvärr är det ju alltid någon som hamnar sist. 

Mercedes-AMG GT C tar katastrofplatsen men den är givetvis förlåten. Bilar som den är inte byggda för att vara bra, bara extremt älskvärda. Tråkigare är det för Dacia Duster som inte har något frikort. Den är billig och det går ut över bilen. 

Volvo V60 av förra generationen får en dålig placering men det beror mest på att den testades mot ett helt gäng nyare bilar, bland annat nya V60 som är ett klart steg upp.

TILLFÖRLITLIGHET – ASIATISK DOMINANS

De fyra i topp är allihop modeller från asiatiska tillverkare. Det är endast tre européer bland de tio bästa. Asiaterna är helt enkelt överlägsna när det kommer till att bygga bilar som håller. Dessutom har de ofta bra garantier. 

Volvo lägger sig i absoluta botten med flera bilar. XC90 hamnar sist då den hade mängder med problem precis när den kom, det har blivit bättre men det är fortfarande många som har strulande Volvobilar. XC60 med förbränningsmotor lyckas dock ta en plats bland de absolut bästa. Underligt. Hur väl deras bilar håller verkar variera kraftigt. 

Den svenska tillverkaren visar ändå fina försäljningssiffror i Sverige men köparna är inte speciellt glada, inte heller bästsäljaren Passat har nöjda kunder.

Tesla Model X landar långt ner men kunderna är ändå positiva till sitt bilval.

BLI PREMIUMMEDLEM – SÅ SLIPPER DU KÖPA DÅLIGA BILAR!

Begagnatdatabasen och våra tester hjälper oss att identifiera bilarna man verkligen bör undvika. När vi har gått igenom alla data kan vi konstatera att det mesta ändå är som det ska vara. Asiater har bra hållbarhet och Porschar är dyra.

Däremot kom det en och annan skräll vilket är varför det är viktigt med utförliga tester och en ordentlig begagnatdatabas.

Den senare kan du hitta på vår hemsida om du är premiummedlem, testerna kan du antingen läsa i tidningen eller på webben om du har det tidigare nämnda medlemskapet.