Ekonomi: Billigast – elbil eller bränslebil?

Premium Vad ger de lägsta totala ägandekostnaderna – el eller förbränning? Vi räknar och visar att man inte ska stirra sig blind på prislappen!

Ekonomi: Billigast – elbil eller bränslebil?
Det är inte bara prislappen som bestämmer vilken bil som blir billigast att äga.

RÄTTELSE: På nyhetsplats i nummer 23/2020 publicerade vi en ekonomijämförelse av ägandekostnader i fem dueller mellan elbilar och jämförbara förbränningsversioner. Vi presenterade tyvärr felaktiga siffror i kalkylen för nyköp privat. Det blev fel i formeln för uträkning av värdeminskning. Här kommer därför rätt siffror!

Resultatet kastas om i en av duellerna efter att vi korrigerat så att värdeminskningen stämmer. Bensinbilen Renault Clio är billigare att äga än den elektriska Renault Zoe. I övrigt är det fortsatt fördel för elbilarna, precis som i den ursprungliga artikeln.

Analysen och slutsatserna i vår genomgång står sig alltså fortfarande. Trots högre inköpspriser har elbilarna fördel av lägre skatt, billigare bränslekostnad och starkt andrahandsvärde, vilket gör att de i de flesta fall är ekonomiskt mest förmånliga att äga totalt sett om man köper ny bil privat.

Se rätt siffror i den uppdaterade tabellen här nedan.

När man ska köpa ny bil är det lätt hänt att man bara tittar på själva prislappen. Men för att få hela kostnaden för innehavet måste man också räkna med driften och värdeminskningen. Totalkalkylen kan nämligen skilja sig åt en hel del jämfört med vad prislappen ensamt antyder.

Elbilar är ett sådant exempel. Inköpspriserna är klart högre än för motsvarande konventionella bensin- eller dieselversioner. Det gör att man vid första anblick kanske tycker att de är för dyra eller att man inte har råd jämfört med en vanlig bil. En elektrisk modell har dock fördel av lägre skatt, billigare bränslekostnad och starkt andrahandsvärde. När man räknar samman alla delarna gör det att elbilen ofta går ikapp och förbi till att bli det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet totalt sett.

Förklaringen till det är bland annat Bonus-malussystemet, där den numera ganska stora skillnaden i fordonsskatt mellan elektriska och konventionella versioner gör att innehavskalkylen blir ordentligt påverkad – speciellt efter åtstramningen av systemet från och med 1 april nästa år.

I samband med test av nya bilar där vi har blandat el och förbränning, har vi redan vid flera tillfällen visat att det ofta kan löna sig att välja den dyrare elbilen tack vare lägre ägandekostnader.

Men den här gången tar vi ett större helhetsgrepp och gör en genomgång i fem dueller mellan en elektrisk bil och en motsvarande likvärdig förbränningsversion. Vi tittar på totalkostnaden för innehavet om man köper en ny bil privat, samt om man väljer att privatleasa. I åtta fall av tio lönar det sig faktiskt att välja elbilen.

Dessutom tar vi fram samma jämförande kalkyl för begagnatköpare. Där är dock förhållandet det omvända – konventionella förbränningsbilar är fortfarande billigare att köpa och äga. Häng med på vår genomgång!

NYKÖP PRIVAT

INGEN TVEKAN ATT ELBILARNA ÄR DE MEST FÖRMÅNLIGA ALTERNATIVEN

Förutsättningarna är följande: Vi har räknat från idag på tre års innehav och att man kör 1 500 mil om året. Drivmedelspriserna är 1,60 kronor per kWh, samt 16,00 respektive 16,50 kronor per liter för bensin och diesel. Ägaren är en 50-årig man som bor i bostadsrätt i Stockholmsområdet. Totalkostnaden inkluderar skatt, märkesförsäkring, service, bränsle, däck och värdeminskning.

Resultatet är enhälligt till fördel för de elektriska bilarna. Låt oss analysera skillnader och orsaker närmare. Grundpriserna efter bonuspengarna på 60 000 kronor är genomgående omkring 100 000 kronor högre för elbilarna. Men de har väldigt låg fordonsskatt, bränslenotan varierar mellan att vara blott en femtedel till en tredjedel av förbränningsbilarnas sopparäkningar, och de har bra andrahandsvärden tack vare stark efterfrågan på begagnatmarknaden.

Kalkylen kommer därtill att tippa ännu mer till fördel för elbilarna efter åtstramningen av Bonus-malussystemet nästa år, dels eftersom straffskatten då ökar på konventionella modeller som gör gapet större, och dels eftersom bonusen för elbilarna höjs till 70 000 kronor.

För den som kör mer än 1 500 mil om året är en elbil dessutom ännu mer lönsam tack vare att skillnaden i bränslekostnad då växer (förutsatt att man kan ladda till bra priser och kan undvika dyr snabbladdning). Passar de ens körmönster kan de därför vara ekonomiskt riktigt bra alternativ även för långkörare.

Om man trots allt vill ha en förbränningsbil ska man passa på att köpa och få den levererad senast 31 mars 2021 för att undvika den högre skatten. Om man däremot är elbilsspekulant och kan vänta till efter första kvartalet nästa år är det smart att göra det, eftersom man då får högre bonus och en ännu bättre kalkyl på ägandekostnaden.

NYKÖP PRIVAT:

  Grundpris efter bonus Fordonsskatt/år Bränslekostnad/år Värdeminskning/år (%/år) Månadskostnad Milkostnad
Audi e-tron 55 q 841500 360 5376 123733 (14,7) 14533 116,27
Audi Q7 50 TDI q 736300 15111 20295 126833 (17,2) 16964 135,71
Kia e-Niro 412900 360 3816 53667 (12,7) 6331 50,65
Kia Niro Hybrid 290800 1590 11520 50367 (17,3) 6584 52,67
Renault Zoe R110 299990 360 4176 47763 (15,9) 5540 44,32
Renault Clio TCe 100 192900 2328 12720 36167 (18,8) 5368 42,95
Tesla Model 3 SR+ 509080 360 3576 69660 (13,7) 8219 65,76
Volvo V60 B4, bensin 389000 5334 16320 62600 (16,1) 8760 70,08
VW ID.3 380900 360 3744 52700 (13,8) 6462 51,7
VW Golf 1,5 eTSI 150 hk 288400 3230 13680 44533 (15,4) 6604 52,83

PRIVATLEASING

KAMPANJER PÅ FINANSIERING KAN RÖRA OM OVÄNTAT BLAND KORTEN

Vi har använt samma förutsättningar här i leasingkalkylen som vi räknade på för en privatköpare: Tre års innehav, körsträcka 1 500 mil om året, 50-årig man boende i bostadsrätt i Stockholmsområdet.

Utfallet blir likadant även här, elbilarna är billigare i samtliga fall – utom i ett där det helt plötsligt blir ombytta roller. Väljer man finansiering via privatleasing är den Volvo V60 vi har räknat på istället billigare att ha än Tesla Model 3.

Vad beror det på? Vår kvalificerade gissning är att Volvo trycker in stödpengar i leasingaffären för att ta kunder och marknadsandelar. Månadskostnaden är också 700 kronor lägre jämfört med ett vanligt köp. Det kan därför vara ett tips: Är du sugen på en ny Volvo V60? Välj privatleasing!

En sak som är värd att notera vid privatleasing gäller försäkringen. Hos vissa tillverkare ger denna finansieringslösning rabatt på deras egen märkesförsäkring, vilket kan vara positivt för månadskostnaden jämfört med vid ett vanligt köp.

I en del fall erbjuder tillverkarna även ett schablonmässigt enhetspris på försäkring i samband med privatleasing. Det ska man inte nödvändigtvis tacka ja till. Man kan lyckas teckna billigare försäkring själv, beroende på hur ens förutsättningar ser ut. Enhetspriset kommer som regel att vara förmånligt för unga personer som bor i storstad, medan det inte lönar sig för äldre förare som bor på landsbygden. Vi har valt det mest förmånliga alternativet för vår exempelperson i kalkylen.

Tänk också på fordonsskatten om du ska privatleasa en ny bil. Man kan lätt glömma bort att den inte ingår i månadsavgiften.

BEGAGNATKÖP

LÄGRE INKÖPSPRISER GÖR FÖRBRÄNNINGSBILAR BILLIGAST SOM BEGAGNADE

Här i begagnatkalkylen är det istället tvärtom. De konventionella förbränningsbilarna är billigast när man räknar ihop alla ägandekostnaderna – och det finns tre orsaker till varför det blir så.

Skillnaden i fordonsskatt är här i de flesta fall väldigt liten eller till och med obefintlig. Bonus-malus påverkar inte som på de nya bilarna. Det jämnar ut spelplanen. Vi noterar även att försäkringspriserna när man väljer heltäckande skydd för att kompensera utgångna vagnskadegarantier från tillverkarna genomgående är högre för elbilar, i ett par fall dubbelt eller mer än dubbelt så höga. Vad det kan bero på ska vi försöka undersöka och återkomma till i en senare artikel.

Den sista och främsta orsaken är inköpspriset och den därav följande kostnaden för värdeminskningen. Företaget Bilpriser.se, som hjälper oss att räkna ut framtida uppskattade andrahandsvärden, säger att det framför allt beror på prisskillnaden.

Det finns en stark efterfrågan på lätt begagnade elektriska bilar, vilket gör att de procentuellt sett inte hinner tappa lika mycket i värde under de första åren som vanliga bilar gör. Priserna på andrahandsmarknaden är därför relativt höga. Konventionella bilar har däremot hunnit förlora mer i värde. De startar då från en lägre nivå och deras fortsatta värdetapp blir således inte lika stort i kronor räknat.

De ekonomiska incitament som finns att välja elbilar gäller vid nyköp och inte för senare ägare. Men små modeller som till exempel Nissan Leaf och Renault Zoe är trots allt inte så mycket dyrare att äga begagnade än de konventionella bilar vi har jämfört dem med. De kan därför ändå vara smarta alternativ som pendlar- eller andrabilar i hushållet.

Det kan även vara värt att kolla hur kalkylen skulle se ut om man kör mer än 1 500 mil om året, eftersom bränslekostnaden är låg på elbilar och därför kan gynna dem vid längre körsträckor.