Höstens nyheter: Het höst!

Premium Trots sex månaders (ofrivillig) dvala och en global osäkerhet på grund av corona känner bilbranschen av en nyvunnen optimism, vilket yttrar sig i inte mindre än 40 nya modeller som presenteras och delvis börjar säljas i år.

Höstens nyheter: Het höst!

ELBILAR

Ford Mustang Mach E

Även här pryder en galopperande vildhäst grillen men särskilt mycket gemensamt med urmodern har nya Mach-E inte. Fords senaste modell drivs nämligen, trots sitt traditionstyngda namn, inte av en mäktig V8 utan helt utan fossila bränslen. Grundversionen bjuder på 190 kW, bakhjulsdrift och en räckvidd på mellan 450 och 600 km, beroende på batteriets storlek (75,7 eller 98,8 kWh). Känns effekten en aning klen för den 4,71 meter långa coupésuven? Bara lugn, nästa år kommer toppmodellen Mach-E GT med dubbla motorer, 340 kW och 830 Nm. Det borde räcka?


Toyota Mirai

Mycket mer elegant än innan och med optimerad teknik samt förbättrad räckvidd (cirka 700 km) ska den numera 4,98 meter långa sedanen locka allt fler kunder till bränslecellsdrivna bilar. Vätgastanken fyller man på fem minuter (om man hittar en mack som faktiskt säljer vätgas). Prismässigt blir nykomlingen knappast billigare än förut. Priserna i Europa väntas börja runt 80 000 euro när bilen släpps 2021.


BMW iX3

En elektrisk version av storsäljaren X3 med 210 kW och en räckvidd på upp till 460 km.

Cupra el-Born

En systerbil till VW ID.3 med eget utseende, som säljs under koncernens Cupramärke.

Lexus UX 300e

Efter att ha haft enbart fossila drivlinor och hybrider kommer Europas mest populära Lexus nu även i en eldriven version.

Mazda MX-30

Minimala bakdörrar och ont om plats. Dessutom med en medioker räckvidd på 262 km. Som plåster på såren är Mazdan ytterst tyst och väldigt trevlig att köra.

Skoda Enyaq

Den fjärde i raden i den alltmer utökade suvportfolion från Skoda, men däremot den första med elmotor. Med en längd på 465 cm placerar sig Enyaq knappt under Kodiaq men tack vare eldriften erbjuder nykomlingen lika mycket plats som storebror. Under golvet ligger batteriet som kan beställas i tre olika storlekar: 52, 58 eller 77 kWh. Bakaxelns synkronmotor satsar på samma tänk och erbjuds med tre effektuttag (109, 132 eller 150 kW).

Enyaq kan dessutom beställas i en fyrhjulsdriven variant som använder sig av ytterligare en elmotor på framaxeln. Designmässigt är Enyaq en frisk fläkt med ett alldeles eget formspråk, både på ut- och insidan.


Volkswagen ID.4

Strax efter marknadsintroduktionen av ID.3 släpper Volkswagen även nästa kugge i eldriftens maskineri i form av ID.4, ett helelektriskt alternativ till Tiguan. Tekniskt bygger ID.4 på Volkswagens nyutvecklade MEB-plattform och den bjuder på alla fördelar med (det elektriska) suvlivet: plats i massor (längd 4,50 meter), bättre markfrigång, en högre taklinje, god runtomsikt och framför allt ett bekvämt i- och ursteg. I samma stil som Skodas nykomling erbjuds även ID.4 med tre olika batteri- och motorstorlekar.


Nissan Ariya

En elektrisk crossover som kommer i fem olika konfigurationer från 160 kW och framhjulsdrift till hela 290 kW som driver båda axlarna. Räckvidden sträcker sig från 340 till 500 km.

Renault Twingo Z.E.

En kompakt stadsbil med en effekt på 60 kW och ett batteri på 22 kWh. Låter det lite? Det räcker i alla fall för en räckvidd på upp till 190 km.

Suzuki Across PHEV

Med endast diskreta optiska retuscher är Across inget annat än en systerbil till Toyota RAV4 med laddhybridteknik under skalet.

Tesla Model Y

Effektivitet, räckvidd, sanslösa prestanda och generösa utrymmen, det kan Teslas nya kompakta suv som knappt någon annan. Tekniskt bygger Model Y på Model 3.


KOMPAKTBILAR

Opel Mokka

Med en längd på blott 4,15 meter är den nya crossovern hela 13 cm kortare och upp till 120 kg lättare än sin föregångare. Det ska hålla förbrukningen nere och öka körupplevelsen utan att påverka kupéutrymmet eller bagaget (350 liter). Corsaderivatet är först ut med att visa upp Opels nya formspråk och börjar säljas i början av nästa år med antingen eldrift (100 kW, 50 kWh, räckvidd 322 km) eller bensin- och dieselmotorer (bensin 100/130 hk, diesel 110 hk). Fyrhjulsdrift finns dock inte. Förarmiljön domineras av två stora skärmar men tack och lov sköts de viktigaste funktionerna fortfarande med hjälp av fysiska knappar.


Fiat 500e

Nej, det här är knappast en optisk revolution. Det mesta har faktiskt hänt under skalet och det är inte lite: ny plattform, ny elmotor och en ny cockpit med en stor skärm och massor av assistanssystem. Elmotorn lämnar 87 kW och ett fulladdat batteri ger en räckvidd på 320 km. Den italienska charmen har man dock lyckats bevara.


Citroën C4

Ett alternativ till modesta C4 Cactus är den nya och 19 centimeter längre Citroën C4 (4,36 m) som kommer till årsskiftet som en frisk fläkt av fransk flair. Den häftiga crossovern bjuder på panoramatak, adaptiva LED-strålkastare, head up-display och en bagagevolym på 380 liter. Som drivlinor erbjuds en elektrisk variant med 100 kW, två bensinmotorer samt en diesel.


Audi Q2

Efter en optisk retusch både fram- och baktill är den lilla suven redo för en nystart. Drivlineutbudet består av tre bensinare och två dieselmotorer.

Hyundai i20

Knappt mycket längre, men bättre utrustad och med sportigare köregenskaper än sin föregångare. Finns även som mildhybrid.

Kia Stonic

Finns ute nu efter en optisk föryngringskur. Motormässigt erbjuds endast trecylindriga bensinmotorer med mildhybridteknik.

Toyota Yaris Cross

En 4,18 meter lång crossover som bygger på Yaris, som namnet antyder. Här kan man dock välja till en hybriddrivlina samt fyrhjulsdrift.


MELLANKLASS

Volkswagen Golf Sportscombi

I år får mpv:n Sportsvan stilla somna in utan en planerad efterföljare, vilket dock inte gäller för kombimodellen som kommer i samma skrud som aktuella Golf generation åtta. Skillnaden mot vanliga Golf är förstås mer plats: 6,6 centimeter på längden närmare bestämt, och ett bagageutrymme som numera rymmer 611–1 642 liter.

Självfallet kommer nya Sportscombi även i skogsmulleversionen Alltrack med fyrhjulsdrift, högre markfrigång och ett lite tuffare yttre. Resterande teknik och utrustning motsvarar i stort sett vanliga Golfs förutom den nya elektriskt in- och utfällbara dragkroken och bagageluckan som kan öppnas med en fotrörelse (tillval).


BMW 4-serie Cabriolet

Trots att taklösa bilar inte alls är särskilt heta på marknaden just nu väljer BMW att envist hålla fast vid en fyrsitsig cabvariant av 4-serien, dock inte med föregångarens plåttak. 4-serie Cabriolet kommer till våren 2021 med en flerlagers tygsufflett och ett klassiskt utbud av motorer i fyr- eller sexcylindrig formation. Toppmodellen heter såklart M4 och bjuder på 480 hästar (eller 510 i Competitionutförande). Medan yttermåtten och bagagevolymen fortsätter att växa ska man ändå ha lyckats att sänka vikten med hjälp av ett antal åtgärder. 


Subaru Outback

Även i sin sjätte generation förblir den 4,80 meter långa Outback precis det den alltid har varit: en mellanklasskombi med offroadlook, permanent fyrhjulsdrift och mer markfrigång (22 cm). Ny är däremot en 11,6-tums pekskärm samt adaptiva LED-strålkastare, avståndshållaren EyeSight och modellens nya Front View Monitor som visar en bild av vad som finns framför bilen.


Mercedes E-klass Cabriolet

Efter en facelift kommer den taklösa E-klass med en mängd uppdaterade motorer – från godmodiga fyror till sexcylindriga AMG-aggregat.

Skoda Octavia Scout

Offroadvariant av kombimodellen med svarta "terrängattribut" och numera fyrhjulsdrift endast som tillval.

Skoda Octavia RS iV

Toppmodellen i Octavia-serien får 245 hk i sin nya skepnad som laddhybrid.

VW Arteon Shooting Brake

En sportkombi med stil och generös bagagevolym på 565 till 1632 liter. Dessutom är Shooting Brake knappt 10.000 kr dyrare än Arteon.


SUVAR/MPV

Audi Q5 Sportback

Efter BMW X4 (sedan 2014) och Mercedes GLC Coupé (2016) släpper nu även Audi ett suvcoupé med en slankare taklinje och dynamiska ambitioner i mellanklassen. För cirka 20 000 kronor mer får man som Sportbackkund ta del av den vanliga Q5:ans aktuella föryngringskur med alla dess ändringar. Från den omarbetade fronten och bakljusen med OLED-teknik till ett nytt infotainmentsystem och Virtual Cockpit Plus med en 12,3-tums pekskärm som tillval, som dock får klara sig utan fysiska knappar. Vid sidan om konventionella fossilmotorer finns nykomlingen även med två olika hybriddrivlinor (299 och 367 hk).


Volkswagen Tiguan

Volkswagens mest framgångsrika modell på den globala marknaden har fått en uppfräschning utan större kosmetiska förändringar, bortsett från en ny grill och Matrix LED-strålkastare som tillval. Vid sidan om R-modellen med tvåliters TSI-motor och 320 hk utökas motorutbudet nu även med en laddhybrid med 245 hk. Interiört hittar vi ett nytt infotainmentsystem (MIB 3) med utökade online-tjänster och bättre språkstyrning.


Kia Sorento

I sin fjärde generation har den stora suven visserligen knappt växt men den erbjuder trots sitt förlängda axelavstånd fortfarande ordentliga utrymmen för upp till sju personer. Även interiört har man ändrat det mesta och satsar numera på en stor pekskärm och head up-display. Framdrivningen sköts av antingen en 2,2-litersdiesel eller en 1,6-liters bensinmotor. Fyrhjulsdrift är tillval.


Cupra Formentor

Seats sportmärkes första egna suv, med 310 hk. Fler motorvarianter följer inom kort.

Hyundai Santa Fé

Efter faceliften får Santa Fé en mäktig kylargrill och den lanseras i en hybridversion med 230 hk. Finns både med fram- och fyrhjulsdrift.

Peugeot 3008

Precis som storebror 5008 tar även 3008 del av en nydesignad front, LED-strålkastare och en ny digital cockpit. Kommer i slutet av året.

Toyota Highlander

En nästan fem meter lång suv med sju sittplatser, fyrhjulsdrift, hybridteknik och en systemeffekt på 244 hk.

VW Caddy

En ny Caddygeneration som bygger på MQB-plattformen. Ska ge mer plats och ha upp till sju sittplatser. Tre olika TDI-motorer.


LYX- & SPORTBILAR

Maserati MC20

Även om man alltid har förknippat förkortningen MC med italienska racingbilar (MC = Maserati Corsa, alltså racerbana) är nya MC20 en utpräglad gatbil och egentligen en direkt efterföljare till Gran Coupé. Här har man dock gjort om det mesta. Nykomlingen bjuder på endast två säten och har mittmotor, en åttaväxlad dubbelkopplingslåda samt en överladdad V6:a med F1-teknik som ger hela 630 hk och 730 Nm. Det räcker för att katapultera den 1 470 kg tunga coupén upp till 325 km/h! För att bättra på köregenskaperna får nykomlingen torque vectoring och en elektronisk differential på bakaxeln.


Lexus LC 500 Cabriolet

Fyra långa år dröjde det innan coupéversionen fick ett taklöst syskon. Den bjuder dock inte på hybridteknik utan förlitar sig på en femliters V8 utan överladdning (464 hk). Den vackra cabben med tygsufflett fokuserar främst på komfort vilket märks tydligt när man granskar tillvalslistan.


Rolls-Royce Ghost

Trots anrikt namn och traditionell stil är den nya lyxlimpan verkligen just det: ny. Och stor. Hela 5,5 meter för att vara exakt (plus 9 cm). Fyrhjulsdrift och -styrning ökar dynamiken, en ny luftfjädring med kamerabaserad körbanedetektor ökar komforten. Den sedvanliga 6,75-liters V12:an lämnar nu 563 hk och 850 Nm. Som brukligt är tillvalslistan ändlös, här finns allt från utfällbara bord och bildskärmar i baksätet till en stjärnhimmel med glasfiberteknik.


BMW M3

Den senaste generationen av power-sedanen har monstruös grill och en treliters turbo-V6 som lämnar 480 hästar – eller 510 hk i fyrhjulsdrivet Competitionutförande.

Porsche Panamera

Får en lättare föryngringskur med hjälp av ett diskret retuscherat yttre och nytt chassi samt uppdaterade motorer.

DS 9

PSA-koncernens lyxmärke presenterar nu sin stora sedan som även kommer i hybridutförande och byggs i Kina.