Elbilsköpare blir försökskaniner – del 2

Premium Elbilar har fler fel och serviceverkstäderna har svårare att åtgärda problemen. Det handlar givetvis till viss del om elbilsrelaterade fel, men även om krånglande programvara och om nya funktioner – som också finns i "vanliga" bilar...

Elbilsköpare blir försökskaniner – del 2

Ny teknik är inte bara fantastisk, den kan också vara lite för ny för att släppas ut till kund. Lanseringarna av Polestar 2 och VW ID.3 har följts av missnöjda kunder och överbelastade verkstäder.

Vår unika begagnatdatabas med betyg på över 52 000 bilar visar dock att elbilar generellt har fler fel när det gäller elektronik än fossildrivna bilar och att garantiärendena också är vanligare.

Elbilar verkar inte vara lika väl utprövade som förbränningsmotorbilar – vilket kanske inte är så konstigt.

Att verkstäder och handlare inte får lika höga betyg när de har att göra med en elektrifierad bil visar också på att företagen inte har lärt sig att hantera alla problem, dels vet man kanske inte hur man ska lösa dessa och dels har man kanske inte fått all den utbildning som man behöver?

Veteranen inom elbilar, Tesla, visar dock att fel som har med elektrifiering att göra inte är en självklarhet. När det gäller eldriftsäkerhet håller Tesla mycket bra, däremot har man oproportionerligt mycket problem med basal bilbyggnation, som lack, kaross och inredning.

Vi har ställt frågor till branschen kring utmaningarna med driftsäkerheten kring elektrifierade bilar och det samstämmiga svaret är att elbilar ska ha lika hög driftsäkerhet som bilar med enbart förbränningsmotor. Men samtidigt svarar flera att alla nya funktioner – som även finns i bilar som drivs med olja – betyder att det kan bli fler problem med mjukvara i alla bilar. 

När tempot ökar och konkurrensen mellan tillverkarna hårdnar finns alltså en stor risk att alla kunder, oavsett drivlina i bilen, drabbas av fler fel än tidigare.

Vi kommer att fortsätta att följa utvecklingen för att se vilka tillverkare som klarar av de nya utmaningarna bäst.


LÄS BETYGEN SÅ HÄR:

Ägarna sätter betyg mellan 0 och 100. Posterna med procenttecken anger hur många procent av ägarna som har haft felet. När vi räknat fram snittbetyget har vi för posterna med procenttecken adderat det antal som inte haft felet. Har 8 procent haft fel på motorer blir bilens motorbetyg 92.

SÄTT BETYG PÅ DIN BIL – FÅ PREMIUM EN MÅNAD

Har du ännu inte satt betyg på din bil, gör det. Vi har drygt 52 000 betyg på bilar och är givetvis intresserad av vad du tycker om din bil – oavsett vad du kör. Som tack får du tillgång till allt låst material på vår hemsida under en månad. Tidningens begagnattester baseras på dessa betyg. Oavsett om man ska köpa en ny eller en begagnad bil är betygen lika intressanta, det är ju ägarna som vet hur de håller och om de lever upp till förväntningarna. Länk till betygsättningen: www.mestmotor.se/automotorsport/begenkat

Ägarna till förbränningsmotorbilar är över lag mer nöjda än de som har bilar med alternativa drivlinor. Betygen kommer från undersökningen i förra numret, där vi jämförde ett antal modeller från märken med elbilar/laddhybrider och förbränningsmotorbilar. Elbilarna har det lägsta snittbetyget och lägst märkestrogenhet. Teslabetyget gäller Model 3, S och X.

Karin Wik, PR & kommunikation, Volvo Cars Sverige

Det är svårt för Volvo Cars att kommentera undersökningar som gjorts av andra på ett adekvat och insiktsfullt sätt, så därför avstår vi från att göra det. Där-emot gör vi regelbundet egna kundundersökningar. Vi vet att vi kan bli ännu bättre än vad vi är i dag och det är vår absoluta målsättning att alltid ta hand om kunderna på bästa möjliga sätt. 

Generellt är det inte så att en övergång till elektrifierade motorer innebär en sämre tillförlitlighet, hela branschen har dock förbränningsmotorernas hundraåriga erfarenhet i bagaget och har lämnat de barnsjukdomarna bakom sig. 

Vad gäller utvecklingen av våra bilar leder alla återkallelser till undersökningar och utredningar som omgående används för att förbättra test- och kontrollprocesser så att problem upptäcks innan de visar sig i produktionsbilar.

Irene Bernald, informationschef Audi Sverige

Enligt ägarna är tillförlitligheten lägre på e-tron än på Q7 med enbart förbränningsmotor. Hur kan det komma sig?

– Audi Q7 har funnits i många år med teknik som är känd både för verkstäder och kunder. Med elbilarna kommer ny teknik och nya användarbehov som även förändrar synen på vad som är viktiga funktioner.

Förarna av elbilar, som e-tron, är generellt sett mindre nöjda med  säljare/verkstäder. Hur kan det komma sig?

– Ny teknik ställer högre krav på organisationen innan elbilar blivit det nya normala. Idag finns det en större mognad jämfört med för 1,5 år sedan när de första bilarna lanserades. 

Är det svårare att få hög tillförlitlighet i en elbil än i en bil med konventionell drivlina?

– Nej, men bilarna blir i sig alltmer avancerade med digital teknik och uppkopplad teknik som kommunicerar med bilens olika funktioner, sensorer och omgivningen, vilket ställer andra typer av krav på oss som organisation.


I skrivande stund har vi 32 betyg på VW ID.3 och 57 för Polestar 2 – mot 574 för Tesla Model 3. Betygen för de två nykomlingarna är "lanseringsbetyg" som återspeglar de problem som drabbat bilarna. Det ska bli mycket intressant att följa utvecklingen och se om den kommande årsmodellen får mycket högre betyg. I dagsläget uppvisar Tesla avsevärt mycket högre problemfrihet än VW och Polestar.

Vilka fel har ID.3-ägarna rapporterat?

• 12-voltsbatteriet har laddat ur.
• Inte kunnat låsa upp bilen med nyckeln.
• Intervalltorkare slutat fungera.
• Fönsterhissar slutat fungera.
• Infotainmentsystemet stänger av och slår på.
• VW-appen medger inte fler användare.
• Läckage bakruta, spolade på insidan av rutan …
• Airbaglampa lyst.
• Svårt att få kontakt med support.
• Ljud från bromsarna bak.
• Baklucka stängde inte ordentligt.
• Trasig inredning vid leverans.
• Driftstopp – bärgning till verkstad.

Vilka fel har Polestar 2-förarna rapporterat?

• Värmen slutade fungera.
• Dålig support.
• Byte av värmare.
• Felmeddelande vid snabbladdning.
• Felmeddelande för 12-voltsbatteriet.
• Lackskador vid leverans.
• GPS låser sig.
• Diverse funktioner försvinner.
• Adaptivt helljus fungerade inte.
• Laddar mer än inställt värde.
• Support och feedback under all kritik.
• 4G-mobildata fungerar inte.
• Ingen värme.
• Bromsproblem – bärgad till verkstad.
• Kan inte lägga i växel.
• Bilen har tvärnitat utan anledning vid backning.
• Ingen kontakt med bilen via nyckeln – bärgning.
• 360-graderskameran fungerade inte.

Vilka fel har Tesla Model 3-förarna rapporterat?

• Lacksläpp.
• Lackskador från fabrik.
• Knapp på elstolen var lös.
• Kablage förarsäte.
• Fönsterhissar, lås baklucka.
• Spricka i bromsljus.
• Sprucken bakruta.
• Glapp i förarstol.
• Öppning av frunken slutade att fungera.
• Dålig svetsfog gav upphov till vindbrus.
• Vattenläckage till baklucka.
• Laddluckan gick inte att öppna.
• Ombordladdare utbytt.
• Spricka i glastak.
• Felaktiga hjulvinklar.
• Karossdelar skaver mot varandra.
• Kondens i strålkastare och bakhjus.
• Felmonterad dörr.

Polestars recalls

Tre olika så kallade recall-åtgärder har drabbat Polestar 2. Först handlade det om en mjukvaruuppdatering som måste göras hos verkstad, för att åtgärda diverse buggar. Denna följdes av en åtgärd där värmefläkten måste bytas ut samt ytterligare en där elomvandlaren kunde visa sig ha defekter. Dessa båda saker var alltså hårdvara där kvaliteten från underleverantörerna inte höll måttet och som inte drabbade alla bilar. Under den sista åtgärden får bilarna dessutom den hårdvara inmonterad som ska kunna möjliggöra mjukvaruppdateringar över nätet.


Karin Lyrborn, press/PR-manager Renault

Ägare av nya Zoe är mycket nöjda med säljare/verkstäder. Hur kan det komma sig?

– Under de senaste åren har vi haft ett starkt fokus på våra sälj-, beteende- och produktutbildningar. Vi vet att de haft ett starkt genomslag och varit mycket uppskattade i nätverket. Det finns speciella kriterier för att en återförsäljare ska bli ZE-expert och allt fler av våra återförsäljare är nu ZE-experter. Vi har ett högre snitt i generalagents-enkäten på utbildningar jämfört med andra märken.

Stämmer uppgifterna från vår begagnatdatabas med era interna undersökningar?

– Ja vi i våra kundnöjdhetsundersökningar ser vi att sedan vi lanserade nya Zoe har vi ökat på alla plan: bemötande, rådgivning, provkörning, klar och tydlig information, leveranstider och leverans, kontakt. Det har varit en process sedan 2014 som nu ger resultat. Antal återbesök har minskat för nya Zoe, helt i linje med våra mål. Det är viktigt för kundnöjdheten.

Är det svårare att få hög tillförlitlighet i en elbil än i en bil med konventionell drivlina?

– Elmotorn är inte lika komplex som en förbränningsmotor vilket statistiskt sett reducerar antalet fel på en elbil.


Alrik Söderlind:

Panikcynismnonchalans!

Är det panik, nonchalans eller cynism som lyser med illröda siffror i biltillverkarnas kvalitetskontroller?

Vi tar förklaringen panik först. Hela bilbranschen har helt förklarligt just panik när det gäller att klara av de nya utsläppskraven inom EU. Eller, det stämmer inte. Ett antal företag har utsläppsläget under kontroll medan andra kommer att få böter. Men gemensamt för alla är att det krävs elektrifierade bilar för att klara kraven, och det betyder att relativt omogen teknik har tryckts ut till kunderna. Handlar det främst om panik är det ett rejält underkännande av bilföretagens långtidsplanering. Gränsvärdena har varit kända sedan länge och jag är helt säker på att företagens analytiker för länge sedan varnat cheferna för att modellutbudet måste förändras – för att  man ska slippa dryga böter. 

Kanske har beslutande chefer trott att bilbranschens makt över politikerna har varit större än den visat sig vara. Kanske har man helt eneklt trott och räknat med att få uppskov, inte minst med corona som argument. Skulle verkligen politikerna stå fast vid de hårda gränserna i dessa tider? Svaret är alltså ja. Och när man väl hade förstått det var det i vissa fall för sent och i andra trycktes bilarna ut i panik …

Dags för argument nummer två: nonchalans. "Hur svårt kan det egentligen vara att ta fram elektrifierade bilar? Tesla har ju gjort det i över tio år. Skulle inte vi klara av det mycket bättre, vi som byggt bilar i över 100 år …"  Tillverkarna har helt enkelt överskattat sin egen kompetens och underskattat elektrifieringens utmaningar – kanske inte minst när det gäller programmering och upphandling av högkvalitativa produkter från nya och okända underleverantörer?

Argument nummer tre: cynism. Kanske resonerar man så här: "Det blir förmodligen billigare att låta kunderna vara försökskaniner än att själva testa allt under 100 000-tals mil. Vi löser problemen som de kommer. För det är inte bra företagsekonomi att göra saker bättre än vad de behöver vara!"

Min gissning är att elbilsproblematiken beror på en blandning av alla dessa strategier. Men tar vi Volvo som ett exempel blir jag lite rädd. Redan 2016 visade man sin första laddhybrid med dagens teknik. Trots det är Volvos laddhybrider fortfarande sämre när det gäller driftsäkerhet än företagets bilar med gammal beprövad teknik. Man verkar helt enkelt inte ha fixat problemen. Om det sedan beror på slarv, inkompetens eller ekonomi...


Tesla

Teslaförarna är generellt sett mindre nöjda med säljare/verkstäder nu än för några år sedan. Hur kan det komma sig? Vad gör ni för att åtgärda det?

– Tesla har haft en digital strategi sedan starten 2003. Alla produkter och tjänster - bilar, tillbehör och service - kan beställas via datorn, mobilen, i Teslas app med hjälp av en virtuell Tesla Advisor digitalt eller i en Teslabutik som guidar kunden. På servicesidan fungerar den digitala processen bättre nu och allt sker i appen – tidsbokning, godkännande av offerter, kontinuerlig återkoppling och betalning. Servicetillgången har också utökats med fler Tesla Center och Mobile Service. I dag kör åtta Mobile Service Vans runt i flera städer och servar kunderna där de befinner sig då upp till 80 procent av alla reparationer kan utföras utanför Service Centren. I takt med parken växer kommer Tesla kontinuerligt att öka servicekapaciteten i Sverige.

Hur kommer det sig att Model 3 har färre elektronikproblem än övriga Teslamodeller?

– Det kan bero på att Model 3 är en enklare bil jämfört med Model S och X med färre elektroniska funktioner, som till exempel konventionella dörrar.

Byggkvaliteten med specifikt lack/inredning är problemområden där Tesla ligger över snittet i branschen. Vad beror det på och vad gör ni får att åtgärda det? 

– I vissa fall upptäcks defekter eller skador som uppkommit under transporten. Ofta anländer bilarna precis innan kunden ska ta leverans. I dessa fall kommer kunden överens om att ta leverans och låter Tesla åtgärda eventuella defekter i efterhand, i nära anslutning till leveransdagen.

Stämmer uppgifterna från vår begagnatdatabas med era interna undersökningar?

– Under året har Tesla fördubblat servicekapaciteten i Sverige och ökat närheten till kunderna i de mellersta och norra delarna genom nya service center och mobile Service. Väntetiden på service har minskat kraftigt. Den feedback vi får från kunderna är positiv. De upplever att Teslas digitala strategi gör det enkelt och transparant, och den är tillgänglig för alla. De tycker att det är en stor fördel att alla på Tesla är fabrikens förlängda arm, det vill säga kommunikationen och lösningar behöver inte ta sig genom importörer, GA och återförsäljare/verkstäder.


Marcus Thomasfolk, kommunikationschef Volkswagen Group Sverige

Enligt ägarna som fyllt i vår undersökning är tillförlitligheten lägre för ID.3 än för en vanlig Golf. Hur kan det komma sig? Stämmer uppgifterna från vår begagnatdatabas med era interna undersökningar? 

– När det gäller ID.3 har vi gjort egna undersökningar som visar att det stora flertalet av kunderna är nöjda eller väldigt nöjda med sin bil, även om vi är medvetna om att det förekommit synpunkter på infotainmentsystemet där vissa buggar har uppstått. Det gäller däremot långt ifrån för alla ID.3-ägare.

Förarna av ID.3 och i viss mån även förarna av elektrifierade Golfar, är mindre nöjda med säljare/verkstäder. Hur kan det komma sig? 

– Rent generellt finns en större vana av att sälja bilar med förbränningsmotor, samtidigt som vi lagt och lägger ned stora resurser på utbildning i våra eldrivna modeller. 

Är det svårare att få hög tillförlitlighet i en elbil än i en bil med konventionell drivlina?

– Det är egentligen inte någon skillnad i tillförlitlighet mellan en eldriven bil och en bil med förbränningsmotor. Digitaliseringen är en annan stark trend. De nya bilmodeller som lanseras – inklusive elbilarna – får allt fler uppkopplade tjänster. ID.3 kommer också på sikt att vara möjlig att uppdatera på distans. Tillförlitligheten i dessa tjänster är förstås viktig för oss och våra kunder. I den mån det kan uppstå buggar, kan sådana avhjälpas genom att mjukvaran ständigt utvecklas och uppdateringar kan råda bot på eventuella problem. Tanken med de uppkopplade bilarna är att de under sin livstid ska vara möjliga att uppdatera regelbundet. Genom det kan också nya tjänster som ökar användarnyttan bli tillgängliga för bilägaren.