Alrik: Ladda laddhybriderna!

Laddhybrider bäddar för ett gigantiskt utsläppsfusk som sabbar klimatet och kostar miljarders euro i uteblivna skatter och subventioner.

Miljöbluff, miljardsvindel och ett sätt för biltillverkarna att fortsätta att sälja förbränningsmotorer och samtidigt putsa på sin fejkade miljögloria! 

Eller är laddhybrider den bästa vägen för att sänka koldioxidutsläppen, mot helt elektrifierade bilar?

Jag har länge varit tveksam till laddhybrider och i dag blev jag inte mer positivt inställd. Miljöorganistationen Transport & Environment har låtit göra ett grundligt test av tre nya laddhybrider varav en var Volvo XC60 – och kallar dem för ett nytt Dieselgate! (Länk till rapporten finns i slutet av artikeln!) Ett gigantiskt utsläppsfusk som sabbar klimatet och kostar miljarders euro i uteblivna skatter och subventioner. I år lär det säljas 500 000 laddhybrider i Europa och antalet kommer att dubbleras nästa år.

Volvo är mästare på tunga bilar och suvar – samtidigt som man kan sälja utsläppsrättigheter i Europa. Förklaringen är att över 25 procent av Volvos Europaförsäljning är laddhybrider, som på papperet har väldigt låga utsläpp. 

Men enligt T&E släpper en laddhybrid ut uppemot åtta gånger mer koldioxid vid verklig körning än den officiella siffran. Testerna gjordes i vanlig trafik enligt den så kallade RDE-cykeln (Real Driving Emissions) som används för mätning av avgasutsläpp på nya bilar.

Det är långt ifrån enbart kort räckvidd som är problemet – Volvo skriver själva att den elektriska räckvidden kan vara så kort som två mil vid ogynnsamma förhållanden.

För det första anser T&E att dagens laddhybrider tekniskt sett oftast är rätt usla produkter. Elmotorerna är så svaga att man behöver bensinmotorn för att få den prestanda de flesta vill ha. Laddhastigheten är oftast låg, att ladda nya BMW X5 tar sju timmar. Elförbrukningen är därtill nästan alltid mycket högre än i jämförbara elbilar. Ännu värre är det att de flesta laddhybrider tänder förbränningsmotorn när det behövs kupévärme eller när man gasar till lite extra. 

Volvo är banne mig ännu värre eftersom de har en liten bensindriven extravärmare utan avgasrening som puffar igång utan att föraren märker det. Man tror att man kör på ren el i stan men icke så om det behövs kupévärme! Det blir till att stänga av värmen.

Hur 2020 känns det att ha köpt en ny, dyr och "avancerad" bil för över en halv miljon med miljön i åtanke och tvingas sitta och frysa – om man inte vill släppa ut orenade avgaser?

De flesta laddhybrider har dessutom ett läge som gör att man kan ladda upp batterierna med förbränningsmotorn. Det kan låta smart om man är på väg in mot en citykärna. Men energieffektiviteten är då riktigt usel. Det är så dåligt för klimatet att funktionen borde förbjudas – men den lär snarare användas mer i framtiden när så kallad geofencing blir populärt – eldriften slås automatiskt igång i tättbebyggda områden och bilen kommer själv att ladda batteriet i tid.

Men säger vän av ordning, kör man mestadels på el är laddhybriden överlägsen vanliga bilar, och det stämmer givetvis. Jag känner folk som är maniska när det gäller att aldrig tanka, som gärna fryser. Och som skäller ut familjemedlemmar om det kommer fram att de kört på bensin!

Enligt T&E går laddhybrider inom Europa i genomsnitt på bensin över 75 procent av milen. Värst är företagsbilarna som körs på olja runt 90 procent. 72 procent av alla laddhybrider är företagsbilar, av ekonomiska skäl.

För att klara de officiella utsläppsvärdena måste de rulla på el tre fjärdedelar av milen. 75 procent.

När jag tittar i vår begagnatdatabas där förare satt betyg på sina bilar och även uppgett förbrukning visar det sig att exempelvis XC60 laddhybrid i snitt har 260 procent högre förbrukning än den officiella. Passat GTE har 300 procent högre förbrukning. Man kör på el runt 30 procent.

Det är bara Kia Niro som närmar sig verkligheten med plus 92 procent, en bil som mest köps av privatpersoner som bryr sig om ekonomi.

T&E har vidare räknat ut att Volvos utsläppsvärde bör höjas med 8–14 gram för att vara verklighetsnära. Då skulle man tvingas betala miljardböter.

Det är alltså ett klassiskt "kartan eller verkligheten-dilemma" att ta ställning till. 

Dagens elbilar är så bra och ekonomiska att vi kan skippa laddhybrider – en övergångsfas enligt Volvo. Kan man ladda hemma har man fulltankat varje morgon. Kan man inte ladda – är laddhybriden värdelös.

Roten till problemet är som vanligt regelverket, som kört vilse.

Hela rapporten från Transport & Environment hittar du här!

Alrik Söderlind, chefredaktör