Detta är den första delen av två av denna artikel. Här kan du läsa den andra delen.
John Argelander om Mercedes A250 e
På sistone har Mercedes verkligen kammat till sina laddhybrider, svunna är tiderna då en förbränningsmotor hostade igång redan efter ett par mil. A 250 e är ett lysande exempel på detta, eftersom Golfklassaren (som säljs som halvkombi och sedan) har ett batteri på hela 15,6 kWh – 2,1 kWh mer än batteriet i den större och dyrare laddhybridversionen av GLC. Det ska ge en elräckvidd på 71 kilometer, och när vi testade bilen i somras kom vi klart respektabla 64,3 km.
Laddningen är ännu en ljuspunkt. Som standard har modellen 3,7 kW AC-laddning, men den siffran kan fördubblas med ett 3 450-kronorskryss i tillvalslistan. Dessutom kan bilen uppgraderas med CCS-kontakt för riktig snabbladdning: 10–80 procent tar då cirka 25 minuter.
Exakt och fin styrning, ett körglatt chassi och en total systemeffekt på 218 hk/450 Nm gör bilen väldigt kul att köra, och att den lilla turbofyran på 1,3 liter låter riktigt vass under press är ytterligare ett plus.
Alrik Söderlind:
|
MIKAEL JOHNSSON:
|
Joakim Dyredand:
|
JOHN ERIKSSON:
|
Patrik Lundin:
|
ELIAS MEDELBERG:
|
WIGGO BJÖRCK:
|
MAGNUS FRÖDERBERG
|
Alrik Söderlind om Skoda Octavia iV
Det hela är mycket enkelt om man låter förnuftet sätta sig i förarsätet och hålla i plånboken. Det finns ingen rymligare familjebil som kan laddas – till ett lägre pris. Men därmed inte sagt att det här är ett så bra köp som man kan tro, mer om det längre fram.
När Superb laddhybrid, med sin märkliga modellbeteckning iV, testades mot VW Passat GTE förlorade Skoda bara en enda av de 32 delronderna i testet, eller så blev det oavgjort.
Superbs styrkor är: mycket stort baksäte, bekväma sittplatser, rymligt bagageutrymme, god ekonomi, hög säkerhet och fin växellåda. Helt enkelt en riktigt hyvens bil utan egentliga svagheter. Det minst bra är något högt vägljud och en vag styr-känsla.
På elektricitet kom Superb iV 48,5 km, när vi körde den på sommarväg i 20 graders värme. Det är ett helt okej resultat, även om det har börjat komma bilar med större batteripaket som går längre på el. Att max laddning bara är 3,7 kW kan vara störande, för den som behöver ladda under dagen för att klara all körning.
Passatvinsten kom i grenen självkörning eftersom Skoda vill ha extra betalt för dessa finesser. Men eftersom Passat inte direkt tillhör de bilar som man älskar för deras personlighet eller vassa egenskaper är det märkligt att inte fler köper den billigare och på många vis bättre tvillingbilen Superb.
Den tredje generationen Superb kom redan 2015 och den modell vi kan köpa idag har fått en facelift, vilket gör den lite fräschare. Men det är märkligt att laddhybridversionen kom så sent i bilens livscykel. Förmodligen blev Skoda lite tagna på sängen vad gäller efterfrågan på laddbara bilar. Nästa generation Superb lär komma redan nästa år vilket betyder att den som köper Superb idag får en väl utprövad bil, som dock snart slutar byggas och kanske inte får det allra bästa andrahandsvärdet.
Detta för oss in på ett ännu bättre köp – som dock inte är en laddhybrid. Skodas variant av helektriska VW ID.4 heter Enyaq och kommer under våren. Pris från 448 500 kronor, alltså billigare än Superb iV! Officiell räckvidd 411 km. För 547 700 kronor, minus bonus på 70 000 kronor från första april (477 700:-) får man den starkare 204-hästaren som ska gå 531 km. DET är kanske årets bästa bilköp!
JOHN ARGELANDER:
|
MIKAEL JOHNSSON
|
JOAKIM DYREDAND:
|
JOHN ERIKSSON:
|
ELIAS MEDELBERG:
|
PATRIK LUNDIN:
|
WIGGO BJÖRCK:
|
MAGNUS FRÖDERBERG:
|
Mikael Johnsson om BMW 5-serie:
Bland alla tusentals fyror som hittat ut till köparna nu i och med storsäljare som 320d, 520d med flera är det på sin plats att påminna om motortypen som BMW var känd för tidigare. Som jag minns att till och med min fysiklärare tog upp när vi skulle lära oss vridmoment: ”BMW:s klassiska raka sexa …”
Just det: 2500, 3,0 CSi, 733i, 635 CSi, 528i, 323i, M5 … mmm, det vattnas i munnen.
Men turboaggregaten (och emissionskraven) har gjort sexorna alltmer obsoleta varpå laddhybridkunderna sålunda har konstaterat att det som kompanjon till elmotorn är närmast obligatoriskt med en fyra, om ens det, precis som hos alla andra tillverkare.
Nu saknar inte BMW fina fyror på meritlistan, fråga F1-mästaren Nelson Piquet eller vilken M3 E30-ägare som helst, men det hade liksom suttit fint med en sexa … och Gud hör bön! Det sker samtidigt med ansiktslyftet av 5-serien. Fram på scenen rullar sakta (helt elektriskt) nya BMW 545e xDrive sedan. Under huven finner vi att elmotorn, som fortfarande är på 109 hästkrafter som i 530e nu har sällskap av en rak treliterssexa på 286 hästkrafter. Drivlinan är hämtad från storpotäterna 745e och X5 xDrive 45e.
De som redan kört den säger att samspelet mellan motorerna och den åttastegade automatlådan fungerar ännu bättre än i 530e. Med 394 hästkrafter och 600 newtonmeter finns fartresurser som är en tiondel bättre än den tiocylindriga M5 från 2005 – samtidigt som det går att göra rätt för sig och köra upp till 57 km (WLTP) på el till vardags. Fyrhjulsdrift är standard. Koldioxidutsläppet är bara 1–2 gram högre än för lillebror.
I grundutförande kostar modellen 92 000 kronor mer än nya, fyrhjulsdrivna 530e xDrive sedan, men lyckas du få den som förmånsbil bjuder Skatteverket på en riktig karamell. Förmånsvärdet är 6 225 kr/månad för båda! Tydligen räknar de på samma konventionella jämförbil i sina kalkyler.
Men så var det det här med sedankaross. Som gör att du slipper torkare på bakrutan. Det är enda alternativet för 545e xDrive idag. Så du behöver en Touring? Ja, nya 530e Touring är inte dum den heller. Ansiktslyft med ny design och större, infotainmentskärm. Laserstrålkastare och fyrhjulsdrift som nya tillbehör. Najs!
ALRIK SÖDERLIND:
|
JOHN ARGELANDER:
|
JOAKIM DYREDAND:
|
JOHN ERIKSSON:
|
ELIAS MEDELBERG:
|
PATRIK LUNDIN:
|
WIGGO BJÖRCK:
|
MAGNUS FRÖDERBERG:
|