Redaktionen: ”Här är våra favoritladdhybrider!”

Testvinnare är en sak, personlig favorit något annat. I ams 26/2020 avslöjade redaktionsmedlemmarna sina favoriter bland elbilar i olika prisklasser, nu är det dags att välja laddhybrider – denna gång i sex segment. Vem håller du med? Vem har tokfel?

Annons
Annons

Detta är den första delen av två av denna artikel. Här kan du läsa den andra delen.

Redaktionen:
Märke/modell Mercedes A 250 e
Pris 402 900 kr –– Effekt 218 hk/Vrid 450 Nm –– 0–100 km/h, 6,6 sek –– Vikt 1 680 kg –– Batteri 15,6 kWh –– Elräckvidd (WLTP) 71 km –– Laddning 24 kW
Redaktionen:

John Argelander om Mercedes A250 e

På sistone har Mercedes verkligen kammat till sina laddhybrider, svunna är tiderna då en förbränningsmotor hostade igång redan efter ett par mil. A 250 e är ett lysande exempel på detta, eftersom Golfklassaren (som säljs som halvkombi och sedan) har ett batteri på hela 15,6 kWh – 2,1 kWh mer än batteriet i den större och dyrare laddhybridversionen av GLC. Det ska ge en elräckvidd på 71 kilometer, och när vi testade bilen i somras kom vi klart respektabla 64,3 km. 

Laddningen är ännu en ljuspunkt. Som standard har modellen 3,7 kW AC-laddning, men den siffran kan fördubblas med ett 3 450-kronorskryss i tillvalslistan. Dessutom kan bilen uppgraderas med CCS-kontakt för riktig snabbladdning: 10–80 procent tar då cirka 25 minuter.

Exakt och fin styrning, ett körglatt chassi och en total systemeffekt på 218 hk/450 Nm gör bilen väldigt kul att köra, och att den lilla turbofyran på 1,3 liter låter riktigt vass under press är ytterligare ett plus.

Redaktionen:
Alrik Söderlind:
CUPRA LEON

245 hästkrafter och 400 Nm i en sportig och riktigt rymlig Golfklassare med alert väghållning. Den elektriska räckvidden är 52 km. Priset? ”Bara” 380 000 kronor! Det här är ett riktigt bra köp!

MIKAEL JOHNSSON:
Mercedes A250 e

Jag tillåter mig att välja en bil utan särskilt bra baksäte för fram är det desto bättre! Här får man både lyx- och GTI-prestanda, samtidigt som elräckvidden på 64 km (i test!) ger låg förbrukning.

Redaktionen:
Joakim Dyredand:
SKODA OCTAVIA iV

Jag går på rymlighet och praktikalitet, på dessa plan levererar Octavia verkligen. Längre elräckvidd (se A-klass) vore givetvis önskvärt men totalekonomin ursäktar och gör Octavia till mitt val.

JOHN ERIKSSON:
Mercedes A250 e

Om praktiska egenskaper stod högst upp på listan skulle jag välja en Skoda Octavia i den här klassen. Men jag satsar istället på roliga köregenskaper, en snygg interiör och lång elräckvidd!

Redaktionen:
Patrik Lundin:
CUPRA LEON

Trots ett överdimensionerat låtsasljud i kupén är Cupra Leon en paketering som tilltalar mig. Sportig, snabb, och till ett hyggligt pris. Detta är en laddhybrid som får mig att vilja ta en omväg bara för att få köra lite till.

ELIAS MEDELBERG:
Mercedes A250 e

Jag behöver inte stora utrymmen eller ett bekvämt baksäte. A 250 e är riktigt skoj att köra och det räcker för mig. GTI-känsla kallade vi det i testet förra året. Grym bil för en familj på två.

Redaktionen:
WIGGO BJÖRCK:
Mercedes A250 e

Körglädje trumfar nog ändå i slutänden komfort och utrymmen i min värld. I klassen kommer A 250 e dessutom väldigt långt på el. Likt andra laddbara Mercor är elmotorn också rätt pigg. Dags att tömma sparbössan!

MAGNUS FRÖDERBERG
Seat Leon ST

Volkswagenkoncernen har en smidig hybriddrivlina med en ovanligt stark elmotor och en snål bensinmotor. Drivlinan finns i många olika VAG-modeller, av dessa ger Seat Leon ST e-Hybrid mest för pengarna.

Redaktionen:
Redaktionen:
Märke/modell Skoda Superb iV
Pris 459 900 kr –– Effekt, 218 hk/Vrid 400 Nm –– 0–100 km/h 7,7 sek –– Vikt 1 777 kg –– Batteri 13 kWh –– El Räckvidd (WLTP) 56 km –– Laddning 3,7 kW
Redaktionen:

Alrik Söderlind om Skoda Octavia iV

Det hela är mycket enkelt om man låter förnuftet sätta sig i förarsätet och hålla i plånboken. Det finns ingen rymligare familjebil som kan laddas – till ett lägre pris. Men därmed inte sagt att det här är ett så bra köp som man kan tro, mer om det längre fram.

När Superb laddhybrid, med sin märkliga modellbeteckning iV, testades mot VW Passat GTE förlorade Skoda bara en enda av de 32 delronderna i testet, eller så blev det oavgjort. 

Superbs styrkor är: mycket stort baksäte, bekväma sittplatser, rymligt bagageutrymme, god ekonomi, hög säkerhet och fin växellåda. Helt enkelt en riktigt hyvens bil utan egentliga svagheter. Det minst bra är något högt vägljud och en vag styr-känsla.

På elektricitet kom Superb iV 48,5 km, när vi körde den på sommarväg i 20 graders värme. Det är ett helt okej resultat, även om det har börjat komma bilar med större batteripaket som går längre på el. Att max laddning bara är 3,7 kW kan vara störande, för den som behöver ladda under dagen för att klara all körning.

Passatvinsten kom i grenen självkörning eftersom Skoda vill ha extra betalt för dessa finesser. Men eftersom Passat inte direkt tillhör de bilar som man älskar för deras personlighet eller vassa egenskaper är det märkligt att inte fler köper den billigare och på många vis bättre tvillingbilen Superb. 

Den tredje generationen Superb kom redan 2015 och den modell vi kan köpa idag har fått en facelift, vilket gör den lite fräschare. Men det är märkligt att laddhybridversionen kom så sent i bilens livscykel. Förmodligen blev Skoda lite tagna på sängen vad gäller efterfrågan på laddbara bilar. Nästa generation Superb lär komma redan nästa år vilket betyder att den som köper Superb idag får en väl utprövad bil, som dock snart slutar byggas och kanske inte får det allra bästa andrahandsvärdet.

Detta för oss in på ett ännu bättre köp – som dock inte är en laddhybrid. Skodas variant av helektriska VW ID.4 heter Enyaq och kommer under våren. Pris från 448 500 kronor, alltså billigare än Superb iV! Officiell räckvidd 411 km. För 547 700 kronor, minus bonus på 70 000 kronor från första april (477 700:-) får man den starkare 204-hästaren  som ska gå 531 km. DET är kanske årets bästa bilköp!

Redaktionen:
JOHN ARGELANDER:
BMW 330 e

Jag gillar 330e för att den är en riktig prestanda-sleeper, och att nya 3-serien har ett otroligt vasst chassi. Att elräckviddden inte är så imponerande väljer jag att bortse ifrån.

MIKAEL JOHNSSON
Skoda Octavia iV

Nej, den hänger inte med 330e som körupplevelse men Superb iV är en magnifik, laddbar kombi för familjen, med något bättre ekonomi och rymligare baksäte än Passat. Tuff som Sportline!

Redaktionen:
JOAKIM DYREDAND:
MERCEDES B250 e

B-klass har väl aldrig riktigt blivit poppis annat än som taxi. Mpv-karossen är iskall. Men senaste generationen är snygg och går precis som A-klass 64 km på el. Pris cirka 460 000 kr på kampanj.

JOHN ERIKSSON:
Skoda Octavia iV

Den tjeckiska kusinen är billigare och har mer avspänd fjädringskomfort än VW Passat GTE. Dessutom tycker jag att Skodan är snyggare invändigt och utvändigt. Klokast i klassen.

Redaktionen:
ELIAS MEDELBERG:
BMW 330e

BMW:n är rolig på kurviga vägar och motorn trycker på riktigt bra. Låter man BSR trimma den får man 401 hk och 702 Nm, och det på bakhjulen. En M3-dödare som kan köras på el? Count me in!

PATRIK LUNDIN:
Volvo S60 T8 Recharge

Det går faktiskt att åka en Volvo i Sverige och ändå sticka ut en aning: slå till på en S60 så är det klart. Förutom känslan av att vara lite unik får man också Volvos snyggaste modell. Enkel matematik.

Redaktionen:
WIGGO BJÖRCK:
BMW 330 e

Rekommenderar jag verkligen en laddhybrid utan värmepump? Jo, trots allt. Bakhjulsdrift, ett spänstigt chassi och hyfsad praktikalitet (i Touringutförandet) ger habegär. Elräckvidden duger med näppe för min vardag.

MAGNUS FRÖDERBERG:
Skoda Octavia iV

Skoda Superb iV är valet för den som vill ha VAG:s smidiga laddhybriddrivlina och behöver stora utrymmen. Superben är lika bra som Passat GTE, men större och justerbart chassi ingår.

Redaktionen:
Redaktionen:
Märke/modell: BMW 545e xDrive
Pris: 663 200 kr –– Effekt 394 hk, vrid 600 Nm –– 0-100 km/h 4,6 sek –– Vikt 2 020 kg –– Batteri 12,0 (netto 11,2) kWh –– Elräckvidd (WTLP) 47-57 km –– Laddning 3,7 kW
Redaktionen:

Mikael Johnsson om BMW 5-serie:

Bland alla tusentals fyror som hittat ut till köparna nu i och med storsäljare som 320d, 520d med flera är det på sin plats att påminna om motortypen som BMW var känd för tidigare. Som jag minns att till och med min fysiklärare tog upp när vi skulle lära oss vridmoment: ”BMW:s klassiska raka sexa …”

Just det: 2500, 3,0 CSi, 733i, 635 CSi, 528i, 323i, M5 … mmm, det vattnas i munnen.

Men turboaggregaten (och emissionskraven) har gjort sexorna alltmer obsoleta varpå laddhybridkunderna sålunda har konstaterat att det som kompanjon till elmotorn är närmast obligatoriskt med en fyra, om ens det, precis som hos alla andra tillverkare.

Nu saknar inte BMW fina fyror på meritlistan, fråga F1-mästaren Nelson Piquet eller vilken M3 E30-ägare som helst, men det hade liksom suttit fint med en sexa … och Gud hör bön! Det sker samtidigt med ansiktslyftet av 5-serien. Fram på scenen rullar sakta (helt elektriskt) nya BMW 545e xDrive sedan. Under huven finner vi att elmotorn, som fortfarande är på 109 hästkrafter som i 530e nu har sällskap av en rak treliterssexa på 286 hästkrafter. Drivlinan är hämtad från storpotäterna 745e och X5 xDrive 45e.

De som redan kört den säger att samspelet mellan motorerna och den åttastegade automatlådan fungerar ännu bättre än i 530e. Med 394 hästkrafter och 600 newtonmeter finns fartresurser som är en tiondel bättre än den tiocylindriga M5 från 2005 – samtidigt som det går att göra rätt för sig och köra upp till 57 km (WLTP) på el till vardags. Fyrhjulsdrift är standard. Koldioxidutsläppet är bara 1–2 gram högre än för lillebror.

I grundutförande kostar modellen 92 000 kronor mer än nya, fyrhjulsdrivna 530e xDrive sedan, men lyckas du få den som förmånsbil bjuder Skatteverket på en riktig karamell. Förmånsvärdet är 6 225 kr/månad för båda! Tydligen räknar de på samma konventionella jämförbil i sina kalkyler.

Men så var det det här med sedankaross. Som gör att du slipper torkare på bakrutan. Det är enda alternativet för 545e xDrive idag. Så du behöver en Touring? Ja, nya 530e Touring är inte dum den heller. Ansiktslyft med ny design och större, infotainmentskärm. Laserstrålkastare och fyrhjulsdrift som nya tillbehör. Najs!

Redaktionen:
ALRIK SÖDERLIND:
Audi A6 55 TFSI e

Hade BMW:s underbara raka sexa i kombination med laddhybridteknik (545e) funnits i Touringversionen vore det inget snack, men tyvärr finns den inte ännu. Jag väljer  därför tveklöst A6 Avant!

JOHN ARGELANDER:
BMW 545e xDrive

5-serien är en riktigt flott modell, som i mitt tycke ska ha en sexcylindrig motor. Att 545e kan gå på el och dessutom är fyrhjulsdriven är bara grädde på moset.

Redaktionen:
JOAKIM DYREDAND:
Audi A6 55 TFSI e

Den är marknadsanpassad för att sälja, det vill säga Audi har satt ihop ett starkt utrustningspaket till ett bra pris. Praktisk, bekväm, och dessutom snygg. Kombikaross och fyrhjulsdrift. Mums!

JOHN ERIKSSON:
BMW 545e xDrive

Om jag prioriterade lastkapacitet hade det blivit en Audi A6 Avant, men med den sagolika drivlinan som sitter i BMW:n kan jag inte låta bli att välja 545e. Jag gillar även 5-seriens mysiga interiör.

Redaktionen:
ELIAS MEDELBERG:
BMW 545e xDrive

Raksexa från BMW, ja tack! Med den motorn blir 5-serie en riktigt schysst kärra för alla sorters resor. Att den inte finns som kombi spelar absolut ingen roll alls för mig.

PATRIK LUNDIN:
BMW 545e xDrive

Med risk för att låta som att tuggat mina kollegors karbonpapper. En BMW-sexa är ju god och mullig, precis som fyrhulsdriften. Elkörning till kontoret och sedan fullt ös på helgen med grym komfort – gärna för mig.

Redaktionen:
WIGGO BJÖRCK:
BMW 530e Touring

Radsexa i all ära, men jag vill ha en kombi. Det är både förnuftigare och snyggare (en kulle jag är redo att dö på). 530e är lagom kul ändå. Fyrhjulsdriften skippar jag för att få lite mer räckvidd.

MAGNUS FRÖDERBERG:
Audi A6 55 TFSI e

Audi A6 har för kort räckvidd för att kännas helt modern. Men det är förlåtet när A6 bjuder på fyrhjulsdrift och hög premiumkänsla. Valet är mer känsla än förnuft, men inte helt oförnuftigt.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen