Redaktionen väljer bästa laddhybriden, del 2

Premium Testvinnare är en sak, personlig favorit något annat. Nu är det dags att avslöja andra delen av redaktionsmedlemmarnas favoriter bland laddhybrider. Vem håller du med? Vem har tokfel?

Redaktionen väljer bästa laddhybriden, del 2
Laddhybrider – men alla är inte vinnare när redaktionen själva får välja.

Detta är den andra delen av två av denna artikel. Här kan du läsa den första delen.

Märke/modell: Toyota RAV4 PHEV
Pris, 499 900 kr –– Effekt 306 hk, vridmoment 227 Nm –– 0-100 km/h 6,0 sek –– Vikt 1 910 kg –– Batteri 18,1 kWh –– Elräckvidd (WLTP) 75 km –– Laddning 6,6 kW

Joakim Dyredand om Toyota RAV4

Okej, officiellt heter den inte PHEV i efternamn. Toyota RAV4 Laddhybrid AWD-i är det korrekta och synbart krångliga modellnamnet. Och ungefär där slutar vår kritik mot denna bil. Den vann testet i ams 23/2020, mot Peugeot 3008 Plug-In Hybrid 4 300 och Volvo XC40 T4 Recharge med en övertygande marginal. Ronderna IQ och TQ var lätta matcher, men i EQ (att köra och älska) tog XC40 hand om guldet. 

Det är ytterst talande för RAV4, körglädjen vill inte infinna sig trots den väl tilltagna effekten och den fina prestandan. Det är främst den steglösa växellådan som lägger sordin på det roliga, och då tycker vi ändå att lådan sköter sig bättre än på länge, främst tack var det rejäla elunderstödet. Vid vardgskörning ger steglösheten en oslagbar smidighet. 

EQ-ronden bedömer även design, den är lyckad exteriört men invändigt är det på tok för mycket hårdplast i kombinatin med daterad grafik i kombiinstrument och på den stora pekskärmen. 

En av bilens starka kort är den ytterst väl tilltagna elräckvidden. Det bidrar till en bra totalekonomi trots högt inköpspris. Rymligheten för personer och last ska också framhållas. 

Faktum är att RAV4 Ladd ... (ja, osv.) även tog hem titlarna Årets Testbil och Årets Bil när vi summerade teståret 2020. Att en annan svensk biltidning kom fram till att RAV4 var så pass farlig i undanmanöverprov att man ansåg att köparna skulle få lämna tillbaka sina bilar undgick oss givetvis inte. Men vi har en annan uppfattning och tycker att själva utförandet av undanmanövern utförs så extremt att få om ens någon bilist skulle få samma resultat i en trafiksituaton. 

Teslagets åsikt är en sak, men här ska vi mest fokusera på personliga preferenser. I det här fallet skiljer sig dessa på få punkter från testet, där jag dessutom var den som skrev om RAV4. Visst, den är i stötigaste laget för min smak. Och interören är inte ett smack inbjudande eller mysig. Men som bruksbil lämnar japanen få skavsår. Toyotas dokumenterat höga drifsäkerhet är en pulssänkare av rang, att kunna lita på sin bruksbil skänker lugn – och ger dig tid att pyssla om entusiastbilen...

ALRIK SÖDERLIND:
Toyota RAV4

Det är synd att Toyota inte har fler laddhybridversioner eftersom den här är så bra, och låg trea i laddhybridtoppen i januari. Rymlig, snabb, lång elräckvidd och tillförlitlig. Men kul? Inte direkt.

MIKAEL JOHNSSON:
Toyota RAV4

Jag tycker att praktiska bruksladdhybrider ska gå långt på el, och RAV4 gör så långt efter det att grannens Volvo startat bensinmotorn. Därtill är den stor, rymlig, driftsäker och ekonomisk.

JOHN ARGELANDER:
Toyota RAV4

RAV4 PHEV ersätter förhoppningsvis Outlander PHEV som "folkladdhybriden". Det vore trevligt, för Toyotan är en (mycket!) bättre bil och har dessutom en riktigt tuff utstrålning.

JOHN ERIKSSON:
Toyota RAV4

Detta är en laddhybrid som verkligen levererar när det gäller elektrisk räckvidd! Låga ägandekostnader och fräck formgivning är också plus. Den behöver inte vara rolig för att vinna mitt hjärta.

ELIAS MEDELBERG:
Jaguar F-Pace

RAV4 kan vara världens bästa bil. Den är dock inte tillräckligt speciell för att intressera mig. F-Pace är tuff men kostar skjortan. Dock kan den utrustas till lyxbilsnivå men då hamnar man farligt nära miljonen.

PATRIK LUNDIN:
Audi Q5

Det vettiga hade varit att välja RAV4 för räckviddens skull. Men räckvidd är inte allt, man måste ju få ha lite kul också. Det har man i Q5, samtidigt som man sitter i, enligt mig,  klassens bästa förarmiljö.

WIGGO BJÖRCK:
Toyota RAV4

En verkligt genomförnuftig bil. Det svaga EQ-betyget är väntat från dagens hyfsat beigea Toyota (vd:ns "fun to drive"-satsning till trots) och lär inte störa målgruppen. En riktigt bra familjebil med god miljöpotential.

MAGNUS FRÖDERBERG:
Toyota RAV4

Toyota RAV4 Laddhybrid uppfyller många av punkterna på kravlistan för den ultimata laddhybriden. Rymlig, fyrhjulsdriven, bra räckvidd, bra köregenskaper, bra ekonomi och så vidare...

Märke/modell: Mercedes GLE 350 de
Pris 743 000 kr –– Effekt 320 hk/Vrid 700 Nm –– 0–100 km/h 7,2 sek –– Vikt 2 655 kg –– Batteri 31,2 kWh –– Elräckvidd (WLTP) 82 km –– Laddning 60 kW

Wiggo Björck om Mercedes GLE 350 de

El och diesel, en idag ovanlig kombo som har både för- och nackdelar. Mercedes har till skillnad från konkurrenterna envist fortsatt att erbjuda sina laddhybrider med dieselmotorer.

GLE är tveklöst den mest lyckade hittills. Elräckvidden är rekordlång (98,8 km i räckviddstest i ams 01/2021), bland annat tack vare ett väl tilltaget batteripaket. Dessutom kan den snabbladda i upp till 60 kW – bättre än en del mindre elbilar. Det duger och blir över för att täcka mångas vardagspendlande. 

Tack vare dieseldriften är också dragvikten mycket hög. Med rätt utrustning (SUV-paket, 26 500 kr) får GLE 350 de ha upp till 3 500 kg på kroken, mer än någon renodlad elbil på marknaden idag. GLE går alltså utan problem som elbil till vardags samtidigt som den också funkar utmärkt för långfärder (med eller utan husvagn) någon gång om året.

Det är ändå då som dieselmotorn gör sig bäst och den klart lägre förbrukningen jämfört med en bensinmotor lönar sig. Kör man långt med spisen tänd får den och dess partikelfilter också komma upp i rätt arbetstemperatur – vilket både håller utsläppen nere och undviker att filtret blir igensotat (med allt vad det kan innebära i kostnadsväg).

Den som "fulkör" korta sträckor på diesel med sin GLE 350 de skjuter sig bara i foten i längden. Spar istället soppan till långfärderna. Det finns risk att det blir en del – GLE är en så bekväm och rymlig milslukare att man gärna tar den på semestern. Luftfjädringen må inte vara så sportigt kul men sväljer i gengäld allt utom de värsta guppen.

Det har av allt att döma varit stökigt på moderbolaget Daimler (som snart ska döpa om sig till Mercedes-Benz de med) sedan Dieselgate briserade och sköt stora hål i både anseendet och finanserna. Det får man nog säga att deras tidiga laddhybrider ändå gav sken av. De var allt annat än klassledande, snarare tvärtom. I deras lastutrymmen slukade stora, kantiga "batteripucklar" mängder med lastutrymme.

Något sådant dras GLE inte med. Det är verkligen inte någon hastigt utvecklad kvotbil som Mercedes rullat ut denna gång. Kanske för att man stressat klart? Jag citerar testredaktör Eriksson: "Om vi bortser från det höga priset jämfört med bilar i andra klasser, är GLE den överlägset bästa laddhybrid vi kört."

ALRIK SÖDERLIND:
Mercedes GLE

Är vi fantasilösa eller är GLE helt enkelt oslagbar? Svaret är enligt mig det sistnämnda. Visst, den är inte så kul som en X5, men vilken komfort och så dieselmotorn med sin låga förbrukning!

MIKAEL JOHNSSON:
Mercedes GLE

Jag förlåter dig som väljer den mysiga X5:an, men GLE går 20 procent längre på el, laddar fortare och gör allt rätt. Diesel är inte dumt när långturen väntar och motorn är mer dämpad än i E-klass.

JOAKIM DYREDAND:
Mercedes GLE

Mercedes första laddhybrider hade kort elräckvidd och batterilådor i bagagen. Att vända detta till klassledande räckvidd och slätt lastutrymme är imponerande. Diesel = långfärdskamrat av rang.

JOHN ERIKSSON:
Land Rover Defender

Ja, Mercan är bättre och kollegorna fantasilösa. I det här segmentet vill jag ha en vagn med personlighet. Då finns inget bättre alternativ än Defender. Jag gillar även dess fina fjädringskomfort.

ELIAS MEDELBERG:
Mercedes GLE

GLE är det enda rimliga alternativet. I smyg suktar jag dock mer efter Defender. Jag valde F-Pace framför RAV4, varför skulle jag helt plötsligt göra ett förnuftigt val? Jag ångrar mig. Vem vill inte ha ett extrahjul på bakluckan?

PATRIK LUNDIN:
Porsche Cayenne

Bara för att man kör en storsuv behöver man inte välja bort sportigheten (nåja), det är Cayenne ett utmärkt exempel på. Några extra kilometer i räckvidd sedan faceliften skadar inte heller.

JOHN ARGELANDER:
Mercedes GLE

Nya GLE är en riktigt maffig storsuv med fin komfort och lyxig känsla. Jag stod i valet och kvalet mellan den och BMW X5, men elräckvidden fällde avgörandet. Tio mil är imponerande.

MAGNUS FRÖDERBERG:
Mercedes GLE

Mercedes GLE 350 de kombinerar hög komfort (tyst och bekväm) med ett stort mått förnuft. Elräckvidden är föredömlig. På långfärd är dieselmotorns förbrukning relativt låg och komforten en välsignelse.

Märke/modell: Range Rover PHEV
Pris 1 474 900 kr –– Effekt 404 hk/vrid 640 Nm –– 0-100 km/h 6,4 sek –– Vikt 2 577 kg –– Batteri 13 kWh –– Elräckvidd (WLTP) 46 km –– Laddning 7 kW

John Eriksson om Range Rover PHEV

Man kan fråga sig hur viktiga laddhybridegenskaperna egentligen är för dem som köper bilar i det här segmentet. Kanske handlar det mest om att plocka poäng för politisk korrekthet?

När det gäller elektrisk räckvidd kan den laddbara varianten av Range Rover hur som helst inte mäta sig med motsvarande version av nya Mercedes S-klass, som ska gå omkring tio mil på el, men den har ändå en del vettiga kvaliteter.

Bilen är alltid fyrhjulsdriven, oavsett om man kör på elektricitet eller bensin. Om man matar in en destionation i navigationssystemet, använder bilen data om rutten för att optimera hur den använder drivkällorna för att hålla förbrukningen nere så mycket som möjligt. En mycket tacksam komfortfiness är att man kan förkonditionera kupén med värme eller kyla utan att behöva tända förbränningsmotorn.

Batteriet på 13 kWh är inte jättestort och räckvidden medelmåttig, men Range Rover har en maximal laddeffekt på sju kW, vilket är bra och gör att man trots allt kan få en del elektrisk räckvidd hyfsat snabbt. Det kräver dock att man har tillgång till en laddbox.

Drivlinan består av en tvåliters fyrcylindrig bensinmotor på 300 hästarkrafter och en elsnurra på 143. Den sammanlagda systemeffekten är 404 hästar. Man kan tycka att det hade varit fint med en sexcylindrig förbränningsmotor under huven, det hade varit bättre för lyxbilskänslan, men gångkulturen är ändå kultiverat mjuk och maskinen är mer än tillräckligt stark för att upplevas som pigg.

Min främsta anledning till att välja en Range Rover framför till exempel Audi A8 eller Mercedes S-klass handlar emellertid om "må bra-känsla". Få andra bilar gör att jag känner mig lika härligt nöjd när jag möter den på parkeringen. Jag gillar dess självsäkert eleganta utstrålning och ser förväntansfullt fram emot varje resa i den. Interiören är mysigt ombonad och varm om man väljer rätt specifikation. Det är som att kliva upp i favoritfåtöljen i vardagsrummet. Man sitter högt och är omfamnad av mjukt läder med sköna armstöd att luta sig mot.

Midjelinjen är låg och glasytorna stora, vilket ger mycket god sikt och en känsla av kontroll över bilen. Fjädringen är mjuk, kupén tyst och man färdas behagligt avskärmad från verkligheten utanför. Jag vill ha en Range Rover i mitt liv, tack!

ALRIK SÖDERLIND:
Bentley Bentayga

Ska det vara lyx så ska det. Det finns ingen laddhybrid som känns tillnärmelsevis lika lyxig på insidan som Bentley Betayga. V6 på tre liter får duga, totalt 449 hk och fem mil på el, enligt NEDC.

MIKAEL JOHNSSON:
Audi A8 60 TFSI e

Utstrålar måhända inte riktigt samma kliv uppåt i überlyx jämfört med A6 som Mercedes lyckas med – för den som bara tittar. Men tro mig, den som åker A8 mår bättre än i alla andra åk här.

JOAKIM DYREDAND:
Range Rover PHEV

Jag kan inte förneka att jag gillar suvar, men det är okej när man bor på en gård på landet. RR kräver visserligen gods, speciellt med lång hjulbas. Men vilken dröm att glida fram i, om än kort på el.

JOHN ARGELANDER:
Mercedes S580 e

Jag vet, toppmodellen av nya S-klass finns inte att köpa riktigt än. Men tro mig, det här är bilen du vill ha om budgeten är (snudd på) obegränsad. Lyx ända ut i hjulmuttrarna!

ELIAS MEDELBERG:
Range Rover PHEV

En suv ska allra helst vara fet som stryk. Det är Range Rovern och det samtidigt som den känns sofistikerad och (någorlunda) smakfull. Johnsson har fel, man mår bäst i Range Rover. Inte i en extra lång svensson-Audi.

PATRIK LUNDIN:
Range Rover PHEV

Jag vägde mellan Bentayga och Range Rover. Jag föll för den senare eftersom jag tycker att den har snäppet mer närvaro. "Näsan i vädret"-attityden är i sammanhanget bara en kvalitet. Den korta räckvidden kan jag leva med.

WIGGO BJÖRCK:
Audi A8 60 TFSI e

Jag hade chansen att köra en A8 60 TFSI e i kulören Goodwoodgrön i Tyskland redan 2019, men valde då att prova Q5 och Q7 istället – något jag ångrat sedan dess. Bortser man från elräckvidden är det en bil som väcker begär.

MAGNUS FRÖDERBERG:
Audi A8 60 TFSI e

Det här är en bil i min smak – hög komfort, rejält med pulver, avancerad teknik och diskret framtoning. Det gör att jag förlåter den korta elräckvidden. Hoppas att den får ett större batteri när det är dags för facelift.